Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2014, 14:26
MarcWeller
MarcWeller is offline
Hey,
Ik heb zoals de titel al zegt; plasangst.
Een klote probleem dus, voor de mensen die niet weten wat het is ik zal het even kort uitleggen: Ik kan niet plassen in de buurt waar mensen bij zijn, Bijv. op feesten bij de urinoirs (maakt iet uit of ik in een hokje sta of bij de pispotten grofgezegd) ook als ik met vrienden buiten ben, moet ik altijd wel zowat 100m van ze weglopen om te plassen (Zelfs als ik hun en zij mij niet meer na 10m kunnen zien) mijn blaas blokkeert gewoon als er mensen in de buurt zijn. Ik heb niks om me voor te schamen,me blaas blokkeert gewoon uit het niks en ik vind dit ontzettend irritant!, Meestal met kroeg feesten en discotheek feesten loop ik naar buiten, een stuk de straat in en dan ergens een steegje om helemaal in me eentje te kunnen plassen. Vrij vervelend dus. Maar nou ik binnenkort 18 wordt wil ik naar grote feesten toe. Zoals in het ziggo dome en andere grote binneplaatsen. zoals je het al raad, ik ben bang dat ik dan gewoon niet kan plassen en ik een groot rot feest krijg.

Iemand ervaringen of tips?
Het is echt een klote probleem.... en zou er alles voor doen om eraf te komen.

Mvg, marc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2014, 19:26
Pluis
Pluis is offline
Ha, ik herken dit probleem wel, al heb ik als vrouw dan wel het geluk dat ik altijd achter een gesloten deur mag plassen . Als kind had ik het (tot frustratie van mijn moeder die me moest helpen bij het plassen) ook heel erg als ik buiten moest plassen.
Een troost: als je maar nodig genoeg moet, dan kun je uiteindelijk vanzelf wel plassen. Die rotavond zal dus wel meevallen.
Wat ik soms wel eens doe als ik voor mijn gevoel geen rust krijg is gewoon met mijn vingers in mijn oren gaan zitten. Betekent dus wel dat je even zittend moet gaan plassen Je zou het kunnen oefenen in een relatief rustige situatie, zoals bijvoorbeeld op school in de pauze. Als het dan niet lukt: geen nood, dan ga je gewoon even later rustig tijdens de les even. En neem rustig de tijd om te plassen. Schijt eraan dat iedereen eerder klaar is dan jij, je hebt gewoon even tijd nodig. Rustig diep in- en en uitademen, en dan komt het vanzelf.
Oud 23-01-2014, 19:59
Verwijderd
Ik heb hier echt jaren last van gehad, sinds een jaar of vijf is het min of meer over. Dat geeft zoveel vrijheid! Mijn dieptepunt was dat ik het zo lang had opgehouden, dat ik ineens thuis ook niet kon plassen terwijl ik écht nodig moest; gecatheteriseerd in het ziekenhuis, niet erg leuk Gelukkig is het bij die ene keer gebleven en heb ik er niets aan over gehouden.
Uiteindelijk ben ik keihard mee aan de slag gegaan. Eerst thuis oefenen met iemand die steeds iets dichter naar de deur van de wc komt, alles op je eigen tempo, telkens weer leren ontspannen. Ik had een soort mantra bedacht waarin ik mijn badkamer thuis probeerde voor te stellen en dan benoemde ik rustig wat objecten in vaste volgorde (radiator voor me, schakelaar rechts, wasbak links, kraan), dat klinkt echt overdreven, maar het helpt je ontspannen. Toen het oefenen thuis goed ging, ben ik in het openbaar gaan oefenen. Eerst op de universiteit, grote campus, veel wc's, ik ging echt heel suf gewoon de campus over van wc tot wc net zo lang tot er een rustige wc was. Eerst alleen wc's met een wasbakje, zodat ik de kraam kon laten lopen, daarna rustige wc's zonder wasbak, dan wat drukkere wc's, en zo steeds een stapje verder. Telkens weer die mantra proberen. Heel intensief, maar zo was het echt met een paar dagen heeeel veel beter (en ik had die angst toen al jaren!). Daarna ook in bv de V&D, in de pauze in de bioscoop, etc etc.
Inmiddels denk ik er niet echt meer bij na, ik heb wel wat eisen wat betreft privacy (liever niet van die 'stalls', maar echt kamertjes met volwaardige deur, bijvoorbeeld), maar het is geen issue meer.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 21:06
Vesta
Vesta is offline
Misschien is het al hierboven gezegd, maar ik las ergens dat je sneller begint te plassen als je optel sommetjes in je hoofd doet. Ik heb hier zelf niet écht last van, maar het helpt op de school wc's, of het moet aan de placebo effect liggen
Oud 23-01-2014, 21:12
MarcWeller
MarcWeller is offline
Iedereen bedank voor de tips en ervaringen! voel me al een stuk beter haha
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 23:56
tomska
tomska is offline
gewoon diep inademen en langzaam uitademen dan gaat het vaak vanzelf mij lukte het eerst ook niet alleen als ik gewoon rustig in adem (heel diep via mn neus) en dan uitadem dan ga ik tijdens het uitademen vanzelf plassen ;P
Met citaat reageren
Oud 01-02-2014, 22:11
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Lastig probleem idd.
Ik zoek zelf zoiezo altijd wel een hokje op. Ga niet eens meer urinoirs proberen. Bomen gaat nog makkelijker.
Soms helpen grenzeloos smerige fantasiën, om de blaas los te krijgen. Success ;-)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten