Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2015, 16:59
Azuro
Azuro is offline
Hallo mensen!

Ik heb zojuist te horen gekregen van beide opleidingen dat ik ben aangenomen, maar ik heb hun verteld dat ik er een weekje over moet nadenken. Daarom vraag ik aan jullie wat het beste zou kunnen zijn? Ik wil namelijk de opleiding applicatieontwikkelaar(ICT) volgen en het leek me dus een goed idee om naar het MBO te gaan en voor kennis op te doen. Maar het kwam ook in me op dat ik HAVO kan doen en dan dit op een mogelijk hoger niveau bestuderen. Mijn uiteindelijke goal is zoiezo HBO.

Alvast bedankt jongens!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2015, 20:37
Pluis
Pluis is offline
Als je toch al het hbo wil, dan zou ik naar de havo gaan. De overstap van havo naar hbo is namelijk makkelijker dan vanaf het mbo.
Oud 23-04-2015, 19:22
Vice
Vice is offline
Citaat:
Als je toch al het hbo wil, dan zou ik naar de havo gaan. De overstap van havo naar hbo is namelijk makkelijker dan vanaf het mbo.
Als je na het mbo besluit om een andere richting op te gaan, heb je het inderdaad lastiger dan leerlingen die gelijk van de havo komen. Bij een hbo opleiding die mooi aansluit is het voor een mbo'er juist een voordeel. Je hebt namelijk al ervaring op het vakgebied. Zowel in theorie als in praktijk. Het verschil in niveau is ook kleiner.

Het nadeel van de mbo-route is dat er 2 jaar langer naar school gaat en het hbo kan dan best saai zijn. Veel stof heb je namelijk al gehad.
Oud 23-04-2015, 19:26
Axel11
Axel11 is offline
Uitval van mbo'ers in het hbo is circa 22% na het eerste jaar, havo'ers "slechts" 13%. Uiteindelijk hebben na 8 jaar ook meer havo'ers hun hbo-diploma dan mbo'ers.

Maar uiteraard zijn dit slechts gemiddelden.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2015, 19:40
Vice
Vice is offline
Citaat:
Uitval van mbo'ers in het hbo is circa 22% na het eerste jaar, havo'ers "slechts" 13%. Uiteindelijk hebben na 8 jaar ook meer havo'ers hun hbo-diploma dan mbo'ers.

Maar uiteraard zijn dit slechts gemiddelden.
Je moet niet vergeten dat havo'ers over het algemeen iets slimmer zijn dan vmbo'ers. Als iemand van het vmbo via het mbo al zijn/haar hbo-diploma niet haalt, kun je je afvragen of het via de havo wel gelukt was. Bovendien is een hbo-diploma voor een mbo'er ook minder noodzakelijk. Ze hebben tenslotte al een beroepsopleiding gevolgd. Dit kan er ook voor zorgen dat niet alle mbo'ers even gemotiveerd zijn als havo'ers.

Edit; Voor ts, als je denkt dat je havo aankunt, zou ik dat wel aanraden. Het mbo is een goede vooropleiding voor het hbo, maar naar mijn mening is 15 of 16 jaar nog te jong om al een beroepsopleiding te kiezen. 2 jaar lang nog algemene kennis opdoen kan nooit kwaad. Achteraf had ik zelf ook liever havo gedaan, maar mijn diploma voldeed niet aan de eisen.

Laatst gewijzigd op 24-04-2015 om 19:52.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2015, 19:45
Axel11
Axel11 is offline
Ja, dat weet ik. Doet verder niets af aan de cijfers. Topicstarter kan bijv. ook motivatie verliezen als hij al een mbo-diploma heeft gehaald. Is verder moeilijk te voorspellen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2015, 19:53
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ja, dat weet ik. Doet verder niets af aan de cijfers. Topicstarter kan bijv. ook motivatie verliezen als hij al een mbo-diploma heeft gehaald. Is verder moeilijk te voorspellen.
Daarom is het ook lastig om advies te geven. Ik zou zelf naar de havo zijn gegaan, maar ik ken de situatie en het karakter van ts niet.
Oud 25-04-2015, 13:13
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
ik zou naar mbo gaan. Je doet dan simpelweg sneller iets wat je leuk vindt, en mocht het niets zijn weet je dat ook sneller dan wanneer je eerst nog naar havo gaat. Werkervaring opdoen is goed als je binnen dezelfde richting blijft is de overstap mbo-->hbo kleiner dan havo-->hbo.
Daarnaast leer je op het mbo ook vaardigheden die je op havo niet leert zoals zelfstandiger werken(met de bijbehorende dingen als plannen etc), projectgericht werken en gewoon deadlines halen en dat soort dingen. Dat komt altijd goed van pas en het is zeker een voordeel als je die vaardigheden hebt als je naar hbo gaat.
Oud 27-04-2015, 18:35
Sjaakstra
Sjaakstra is offline
Ga naar de HAVO, dan hoef je niet de rest van je leven door het leven als een MBO'ur. En HBO doen naar MBO is moeilijk aangezien je ouder word, meer gewend raakt aan geld op de bank etc.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2015, 08:29
Azuro
Azuro is offline
Ik heb toch maar gekozen voor MBO. Ik vind dat als ik eerder begin met het studeren van mijn opleiding op het MBO, ik met meer ervaring van het vak naar de HBO ga.

Bedankt lieve mensen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten