Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2002, 09:33
berteltje
berteltje is offline
Vraagje: Hebben jullie wel eens een deja-vu *er gebeurt iets en je denkt: dit heb ik toch al eerder meegemaakt een keerje* ? Het gaat meestal om kleine dagelijkse dingetjes, die je onmogelijk eerder in je leven KAN hebben meegemaakt. Waar denken jullie, komt dat gevoel vandaan en hoe kan het? Komt het uit een vorig leven, droom je erover......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2002, 10:25
Verwijderd
ik heb elke week wel een deja-vu, maar ik heb geen flauw idee waar het vandaan komt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 11:36
Verwijderd
ja, raar is dat he, maar kvind het meestal wel grappig, hoe het komt; geen idee
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 11:52
lady_x
lady_x is offline
Nee nooit en ik geloof ook niet dat ik ooit al eens voorheen geleefd heb.
Oud 20-08-2002, 12:47
Just Johan
Just Johan is offline
storingkje in je hersenen waardoor iets per ongeluk meteen in je langetermijngeheugen beland waardoor je meteen het idee krijgt dat het al eerder gebeurd is. ik heb het ook vaak.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 16:46
!!0p3n
!!0p3n is offline
Wees niet bang, het is slechts een glitch in de matrix...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 16:59
L-ke
L-ke is offline
Heb ik ook al heel vaak voorgehad. De laatste tijd is het wel wat minder. 'k Heb ook geen idee hoe het zou komen. Best wel grappig eigenlijk.
Oud 20-08-2002, 18:25
RenT
RenT is offline
Biologisch verklaarbaar door een fout in de hersenen.
Een 'beeld' komt eerst in je lange-termijngeheugen terecht als los beeld. Daarna komt het in je korte-termijngeheugen (zeg maar je 'ziet' het). Dat wordt vergeleken en de conclusie is: "Hé, dat kennen we al". Maar omdat het per ongeluk in je lange termijn geheugen zit is er ook geen relatie met iets anders dus kan je je nooit herinneren wat/wie/hoe/wanneer...
Oud 20-08-2002, 19:40
Naz
Naz is offline
khad eens, gedroomd, en dat had ik als het ware onthouden, ik wist wat ik gedroomd had maar ik kon het beeld niet naar boven halen. toen was ik in een klaslokaal zei iemand iets, wat mij bekend voor kwam , toen zei ik: Nix zeggen! (wat ik ook in me droom zei; maar dat nix zeggen zei ik onbewust daarvan, meer om de deja vu niét te laten uitkomen) vervolgens realiseerde ik me dat ik dat nix zeggen ook in die deja vu gezegd had, dus zei ik sh** toen realiseerde me ik dat ik dat ook in die deja vu zei... iedereen keek me heel raar aan

deja vu's zijn meestal dromen bij mij die ik onthoud, dus dat lange termijn iets klopt niet echt gehel bij moi
Oud 20-08-2002, 20:48
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Naz schreef:
khad eens, gedroomd, en dat had ik als het ware onthouden, ik wist wat ik gedroomd had maar ik kon het beeld niet naar boven halen. toen was ik in een klaslokaal zei iemand iets, wat mij bekend voor kwam , toen zei ik: Nix zeggen! (wat ik ook in me droom zei; maar dat nix zeggen zei ik onbewust daarvan, meer om de deja vu niét te laten uitkomen) vervolgens realiseerde ik me dat ik dat nix zeggen ook in die deja vu gezegd had, dus zei ik sh** toen realiseerde me ik dat ik dat ook in die deja vu zei... iedereen keek me heel raar aan

deja vu's zijn meestal dromen bij mij die ik onthoud, dus dat lange termijn iets klopt niet echt gehel bij moi
wat je hier zegt is eigenlijk juist een teken van die storing; juist het feit dat je je pas realiseerde dat je zei "niks zeggen" toen je het gezegd had. ik ken dat; bij mijn deja-vu's is het ook een gewoonte dat ik me meteen realiseer dat ik de vorige keer ook dacht dat het een deja-vu was en dat ik me bij het proberen te herinneren wat er daarna ging gebeuren alleen herinnerde dat dingen al gebeurd waren (of dat ik ze gedroomd had) op het moment dat ze gebeurden; dat een paar seconden lang; te kort voor een droom eigenlijk; gaat vaak gepaard met verstrooidheid overigens bij mij (wat ook storinkjes zijn).
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 20:58
Verwijderd
Voor sommige mensen is het leven een sleur, waardoor dingen op een déja-vu lijken, maar in werkelijkheid is het onmogelijk zo'n ervaring te beleven...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 21:00
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
gentleman schreef:
Voor sommige mensen is het leven een sleur, waardoor dingen op een déja-vu lijken,
Hoezo
Oud 20-08-2002, 21:13
Chandler
Chandler is offline
Kheb wel eens dat ik bijvoorbeeld vanacht iets droom, dat ik die droom morgenochtend nog steeds weet, ik moet hem dan wel in hoofdlijnenopschrijven gelijk als ik wakker wordt, en dan komt die droom een paar dagen of een week later uit.

Ik vind het maar vaag, en probeer er zo min mogenlijk over na te denken, behalve als ik er de tijd voor heb en zin in heb...
Oud 21-08-2002, 15:29
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Ik heb het ook weleens.

Het komt bij mij vaak voor als ik effe een dutje ga doen.
Oud 21-08-2002, 19:51
FabI13
FabI13 is offline
ik heb dit veel met beelden of mensen of dieren die ik eerder al eens heb gezien
Oud 21-08-2002, 21:35
REIE
REIE is offline
Citaat:
Chandler schreef:
Kheb wel eens dat ik bijvoorbeeld vanacht iets droom, dat ik die droom morgenochtend nog steeds weet, ik moet hem dan wel in hoofdlijnenopschrijven gelijk als ik wakker wordt, en dan komt die droom een paar dagen of een week later uit.
Bij mij is de droom nooit uitgekomen waarin ik met een monorail door een (fluoricerende-)verffabriek ging, en na afloop terug reed met de meest brakke bus van de busmaatschappij die de schoolbussen regelt, en er is ook nooit een aap uit een autoportier naar mij toe gesprongen...

Wel heb ik soms dat ik door bepaalde voorwerpen dingen herinner van toen ik nog klein was, bv speelgoed.

REIE
Oud 21-08-2002, 22:41
Verwijderd
kheb wel eens gedroomd dat ik een schoolgebouw in lelystad bezocht, en weet je wat; een tijd (paar maanden) later bezocht ik die school nog ook en was precies zo als in m'n droom.. khad die droom al een paar keer gehad dus daarom dat ik em zo goed herinnerde, best wel raar was dat...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 09:06
TechXP
TechXP is offline
Vaak genoeg. Is soms best wel eng.! Ook heb ik voordat de telefoon gaat het gevoel dat deze gaat. En soms weet ik wie het is? (oja nummermelder ) Nee ook zonder nummermelder.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 19:21
Cinamon
Cinamon is offline
Ik heb voorspellende dromen...
Dan droom ik iets wat ik dan een week erna meemaak of als 't mee zit diezelfde dag nog...
Het is heel raar. Maar ook wel fijn want als er iets ergs gaat gebeuren, voel ik dat een beetje aan...
Maar als ik bijvoorbeeld door de stad loop en ik zie iemand met het blonde haar en dezelfde groene trui krijg ik ineens een 'flashback' naar waar ik toen in die droom was en wat ik zag en dat is dan is dan die plek met die persoon met die blonde haren en dat groene truitje...
Beetje maf vind k het...
Oud 22-08-2002, 19:23
Verwijderd
Citaat:
drinks@myplace schreef:
Ik heb voorspellende dromen...
Dan droom ik iets wat ik dan een week erna meemaak of als 't mee zit diezelfde dag nog...
Het is heel raar. Maar ook wel fijn want als er iets ergs gaat gebeuren, voel ik dat een beetje aan...
Maar als ik bijvoorbeeld door de stad loop en ik zie iemand met het blonde haar en dezelfde groene trui krijg ik ineens een 'flashback' naar waar ik toen in die droom was en wat ik zag en dat is dan is dan die plek met die persoon met die blonde haren en dat groene truitje...
Beetje maf vind k het...
weet je dan ook, nadat je die droom hebt gehad, maar voor dat zeg maar de droom uitkomt, wat die droom was? en meer dan 'dan voel ik dat een beetje aan'?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 19:30
AtHell
AtHell is offline
ik ben gewoon helderzient conclusie: ik krijg deja-vu's ik beleef dingen gewoon 2 keer omdat ik ze al eens beleeft heb in gedachten.
Oud 22-08-2002, 19:47
Cinamon
Cinamon is offline
Citaat:
snees schreef:

weet je dan ook, nadat je die droom hebt gehad, maar voor dat zeg maar de droom uitkomt, wat die droom was? en meer dan 'dan voel ik dat een beetje aan'?
Dat ligt eraan, als ik dan gelijk druk ga doen als ik wakker ben, ben ik hem zo vergeten en denk ik er pas aan als ik het meemaak... Maar als ik er over nadenk (terug denk) dan weet ik nog precies wat er gebeurde...
Echt heel raar vind ik het...
Oud 30-08-2002, 14:48
Papilio Ecclips
Papilio Ecclips is offline
ik heb dit alles wel us eerder gelezen
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 21:10
Verwijderd
heb ik regelmatig, 't zijn van die kleine dingetjes vaak...

hoe 't komt als sla je me harstikke dood...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 19:40
michieldewit
michieldewit is offline
In mijn fantasie stel ik me het leven voor als een lange filmrol (je weet wel, met van die transportgaatjes). Als je bij bewustzijn (wakker) bent, loopt die film netjes door je projector. Maar als je 's nachts slaapt en min of meer bewusteloos bent, wordt de film stilgezet en heftig heen en weer gespoeld. Dat zijn je dromen. Bij dat heen en weer spoelen komt soms (per ongeluk) een stukje film uit de 'toekomst' te voorschijn. Dat verwerk je allemaal keurig in je dromen. Als je weer wakker bent kan het dan voorkomen dat een stukje 'toekomst' film weer tevoorschijn komt, echter nu als 'nu' film. Dat voel je dan als een déja vu.

Toegegeven, het is maar een fantasietje en heeft als zodanig ook waar weinig filosofische waarde...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2002, 09:52
faan
faan is offline
Ik denk dat déjà-vu een foutje in je denken is
Hij verwart dan een "gebeurde" gebeurtenis (van jou of van een ander), met een die je dan als déjà-vu ervaart (een soort gelijke gebeurtenis..of niet eens dezelfde! )

Je kan niks 2 keer precies meemaken; dat denk je alleen
Reageren

Regels voor berichten