Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2002, 08:34
De Dikke Jongen
De Dikke Jongen is offline
Een vraagje aan jullie allen.

Moet de verplichte boekenlijst terugkomen in het onderwijs?

Zo ja waarom niet en zo nee waarom wel. Kortom: verdedig deze stelling als je hem aanvallen wilt en val hem aan wanneer je een node tot verdedigen voelt.
Oud 25-09-2002, 11:09
Desp
Desp is offline
Citaat:
De Dikke Jongen schreef:

Moet de verplichte boekenlijst terugkomen in het onderwijs?
Wanneer was die er volgens jou?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 13:32
Vlooienband
Vlooienband is offline
Nee, die moet niet terugkomen.

Met een verplichte lijst, dwing je mensen bepaalde boeken op. Je maakt zelf een definitie van literatuur. Door dat te doen, creeër je bekrompen geesten en zorg je dat mensen niet verder kijken dan hun neus - de lijst, lang is.
je moet mensen juist de ruimte geven om hun eigen boeken te lezen, om te lezen wat zij zelf leuk vinden en wat hun aantrekt.
Door geen nieuwe, veranderende dingente willen, zal er ook nooit iets nieuws of openbarends komen. Nee dus.
Oud 25-09-2002, 18:14
Verwijderd
Het probleem met een facultatieve boekenlijst is dat mensen dan aan komen zetten met Kaas, De Val, Het Gouden Ei en andere boeken die je in een vloek en een zucht uit hebt. Als de leraar daar achterkomt, dan huren we toch gewoon de films van Het Bittere Kruid en Van De Koele Meren Des Doods? Niets aan de hand. Nadeel van de vrije boekenlijst is dus dat mensen zich het zo makkelijk mogelijk voor zichzelf maken.

Een verplichte boekenlijst zou dus een mooie manier zijn om wat stukken erfgoed door de strot van de komende generatie te stampen. Je zou mensen op die manier op een meer grondige manier in aanraking kunnen laten komen met het verschijnsel literatuur.

Het grote, onoverkomelijke nadeel van een verplichte boekenlijst is dat hij verplicht is. Veel jongeren lezen niet graag, en wanneer zij bepaalde boeken gelezen moeten worden, gaat het fout. Nu al zijn er mensen die nooit meer een boek lezen, omdat ze op de middelbare school een aantal boeken moesten lezen. Heeft u enig idee hoe enorm dat aantal mensen zal groeien als we een verplichte lijst krijgen?

Nee, dwang is geen middel om de scholieren aan het lezen te krijgen. Probeer het probleem liever op te lossen door hen kennis te laten maken met de positieve eigenschappen van lezen, op een ontspannen sfeer.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 19:58
Verwijderd
Ja 'k ben het met m'n voorganger ^ eens. Ik zou zeggen, stel wel een lijst op, maar niet met van die kutboeken die meestal in zown boekenlijst zitten, maar maak ze in godsnaam niet verplicht want dat werkt alleen averechts.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 08:50
De Dikke Jongen
De Dikke Jongen is offline
Goedemorgen zeg, wat een kritiek op een klassieker als 'Kaas'. Zo maar te plaatsen in een vloek danwel zucht met 'Het gouden ei'! Als ik een verplichte lijst zou maken, zou daar zeker ook 'Het bittere kruid' op staan! Maar ga zo door, ik houd van respons...
Oud 27-09-2002, 11:20
Verwijderd
Ho, wacht even. Het was geenszins mijn bedoeling om kritiek te geven op Kaas of op Elsschot in het geheel. Ik heb zijn Kaas hier in de kast staan en ik heb er destijds van genoten.

Ik haalde het aan omdat het, samen met die andere voorbeelden, nogal dunne boeken zijn. Ze zijn daarom niet alleen rap uit te lezen, maar door hun populairiteit bij de scholieren die niet lezen willen, zijn er duizende verslagen van te vinden, waardoor alles wat er in zit als compleet uitgepluist is en hapklaar, bijna voorverteerd, voor je klaarligt.

De voorgaande was een erg lelijke zin.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten