Advertentie | |
|
![]() |
|
Phileine zegt Sorry vond en vind ik enorm de bom. Juist omdat het vanuit het vrouwelijk perspectief is geschreven. Bij zijn boeken over mannelijke studenten die enkel rondneuken en over literatuur praten miste ik een bepaalde zelfreflectie eigenlijk. Vond ik dat hij die studentikoze types wel iets meer aan mocht pakken. Door Phileine bleek (als ik het boek zo autobiografisch op mag nemen) dat hij vrouwen toch niet alleen als gleuven bekeek.
![]() Probeer Herman Koch eens in Red Ons, Maria Montanelli. Heeft er ergens wel iets van weg, ik vond het erg goed in elk geval: cynisch, sarcastisch maar ook wel ergens ontroerend en vooral de rake typeringen van een heleboel soorten mensen zijn erg goed. Minder pretentieus ook dan Giphart.
|
Verwijderd
|
Ik vind Giphart echt fantastisch gewoon. Zijn humor is gewoon helemaal mijn humor. Zo vaak heb ik niet moeten lachen om boeken die ik op school moest lezen, bij hem juist wel, geweldig gewoon.
Ik vind Giph de leukste, omdat ik die als eerste heb gelezen maar de rest kan ik ook heel erg waarderen. In Ik omhels je met duizend armen vond ik het heel mooi hoe hij schreef over de dood van zijn moeder. Het was tragisch, maar gelukkig waren er ook nog komische kanten, er mag soms gelachen worden. En dat is ook zo. Verder is hij een van de weinige schrijvers die ik nog lees. Omdat ik em geweldig vind. En omdat ik eerder grappige boeken lees dan andere misschien wel zwaardere boeken. Maar dat is de schuld van die k*tmiddelbare school, die voor mij waarschijnlijk voor altijd de zin in lezen verpest heeft dammit. |
![]() |
|
![]() |
Ronald Giphart's schrijfstijl is niet echt mijn smaak, ik vind het toontje iets te opgefokt, iets te veel van "kijk eens wat ik allemaal durf te zeggen en hoe grappig ik ben". Dat gevoel krijg ik vooral van 'Phileine Zegt Sorry' en ook wel van 'Giph'. Van wat ik van hem gelezen heb vind ik 'Ik Ook Van Jou' absoluut het beste boek.
Ik denk overigens wel dat Giphart literatuur is. Zijn stijl is alleen niet mijn stijl en ik denk dat dat voor veel docenten literatuuronderwijs ook zo geldt, vooral als die docenten van de wat oudere stempel zijn. Zijn boeken zitten goed in elkaar, dat wel. Maar het zijn niet de boeken die ik het liefste lees. 'Red Ons, Maria Montanelli' heeft inderdaad ook iets van die stijl, maar toch iets minder. Ik lees Koch liever dan Giphart. |
![]() |
|
Ik heb net 'Phileine zegt sorry' van hem gelezen, en ik vind het een fantastisch boek.
Ik denk dat leraren dat geen literatuur vinden omdat er nogal grove taalgebruik in voor komt. Zijn humor is geweldig, en zijn schrijfstijl ook. Liefs, Kiwitjuhh
||
Citaat:
dat opgefokte is waar. koch is wat intelligenter en meer dan zomaar schoppen tegen heilige huisjes.
|
![]() |
Het getuigt van een vrij bekrompen zienswijze als men beweert dat Giphart geen literatuur is. Zijn boeken zijn literatuur, omdat schrijven zijn werk is en hij vele uren steekt in een roman.
Kwalitatief is het niet geweldig. Maar dat komt nog wel. Vergeet niet dat Giphart relatief jong is. Zijn korte verhalen zijn wat betreft literair gehalte misschien sterker dan zijn langere - ondanks dat daarin minder uren zijn gaan zitten: Tijdens de Dodenherdenking je hoofdpersoon "IVANHOE" laten roepen, is een geweldige vondst en alleen daarom als literatuur. Nee, serieus; een echte definitie voor literatuur bestaat niet. Er is slechts een rationele afweging voor nodig om iets tot literatuur of lectuur te dopen. Persoonlijk vind ik Zwagerman's laatste boek: zes sterren, vrij waardeloos en geen literatuur; het is een gecomponeerde "verzameling woorden". Het is niets. "Ik omhels je met duizend armen" is echter wél literatuur, in mijn ogen. Het verhaal staat; heeft eindelijk een "plot" Wat mijns inziens het grootste manko was van "ik ook van jou" en "Giph". Leest iemand dit btw? r |
![]() |
|
Ik lees het. En ik ben het niet eens, in de suikerroman die je in de supermarkt kan kopen, is ook tijd gestoken. Wat hij schrijft is alleen seks, met een klein beetje verhaal er om heen.
En dat kleine beetje verhaal is voor mij niet genoeg, hij boeit me niet. Is de man nooit volwassen geworden, moet hij persé in die puberale stijl blijven schrijven? Jasses, Ronald Giphart. Bah. |
![]() |
|
Ronald giphart is vermaak. Hij kan knap en ontzettend humoristisch schrijven over (dat geef ik toe) sex
![]() Tenminste... dat is mijn bescheiden mening.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik heb twee boeken van hem gelezen, namelijk 'Terug naar Oegstgeest' en 'De hond met de blauwe tong'. in beide boeken vond ik zijn schrijfstijl meer dan beroerd. Zou hij het expres doen?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb alleen Phileine zegt sorry gelezen en ik vind het echt slecht. Hij lult een ontzettend end in de ruimte over dingen die totaal nergens op slaan. Hij provoceert aan een stuk door, maar zoals hierboven al ergens gezegd is, hij doorbreekt er geen taboes mee, hij irriteert alleen maar.
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind Giphart boeken geen "goede" boeken, zoals bijvoorbeeld Mulisch, je vindt er geen antwoorden op levensvragen, om het maar even zwaar uit te drukken, maar ik moet er wel verschrikkelijk om lachen, en daarom zijn ze wel de moeite waard om te lezen, en kunnen ze ook best op een literatuurlijst.
|
Ik heb me noit zo bezig gehouden met stijl en dat soort dingen. Ik weet alleen dat ik de boeken van Giphart erg grappig vond en dat het gewoon lekker was om te lezen. Ik wil niet steeds van die zware verhalen te lezen over de zin van het leven en die voor 1 zin een halve bladzijde gebruiken. Giphart gebruikt geen moelijke taal, hij schrijft de taal zoals wij 'm spreken en zn verhalen gaan over dingen die jongeren meemaken. Misschien is dat de reden dat oudere lezers zn boeken minder waarderen...ik weet 't anders ook niet.
|
![]() |
|
Ik vind em persoonlijk een hele leuke schrijfstijl hebben, en zn verhalen vind ik ook
![]() Maar als je een boek slecht vindt mag het toch nog wel literatuur genoemd worden? Dat gaat toch helemaal om een mening? Of vinden die leraren boeken van Giphart geen literatuur om een andere reden??
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Giphart: literatuur ja of nee? ift | 29 | 17-05-2004 20:34 | |
Verhalen & Gedichten |
Het einde van de boeken van Ronald Giphart dr.Strangelove | 15 | 17-07-2003 14:23 | |
Verhalen & Gedichten |
ronald giphart? punk mae | 12 | 22-02-2003 07:54 | |
ARTistiek |
Giphart en andere leuke boeken (pas op lange vraag) Oen | 7 | 20-01-2002 18:09 | |
Verhalen & Gedichten |
ronald giphart skatefamke | 35 | 25-06-2001 20:59 |