Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2002, 14:42
Verwijderd
Ghallo mensen, ik heb een nieuwe pc behuizing gekocht en ik wil de boel graag overzetten, echter, ik heb het idee dat m'n IDE configuratie niet helemaal optimaal is, nero begint te zeiken als ik onthefly wil kopieëren enzo, ik wil graag weten wat de snelste en veiligste configuratie is.

Ik heb:

1 3gb harde schijf, gedeeld in 2 partities, op 1 van die partities staat m'n besturingssysteem (windows)
1 andere harde schijf van ik geloof 20 gig
1 40 speed cdrom speler
1 32 speed (glooftik) brander

Wat moet ik doen?? bij voorbaad hartelijk dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2002, 14:57
vwk
vwk is offline
Zet je Harde schijf op IDE 1 Master
Je 2e HD op IDE 1 Slave
Je brander op IDE 2 Master
Je cd-rom op IDE 2 Slave

Of IDE 1 wordt IDE 0 en IDE 2 IDE 1 als je pc bij 0 begint met tellen wat wel eens voorkomt, moet je ff in het boekje van je mobo kijken.

Als je het zo instelt mag je die waarschuwing van Nero wel uitzetten, als je ongeveer een PII-400 hebt moet on-the-fly wel lukken zo.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 15:05
Verwijderd
Many many thanks ik ga het proberen.. ja. ik heb wel meer dan 400mhz
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 21:11
Verwijderd
Dat Nero zeikt moet je maar gewoon negeren. Tegenwoordig maakt de IDE-volgorde echt geen ene bal meer uit. Ook niet met jouw antieke bak.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 22:30
wyner
wyner is offline
Heb ook een IDE configuratie vraag:
Heb: HDD 15GB (in partities van 7 resp 8 GB) UDMA-4; ZIP-100 PIO-3; DVD-ROM 16x UDMA-4; CD-RW 40x12x48x UDMA-2.

Welke configuratie maximaliseert de prestaties? Ik heb begrepen dat drives die op dezelfde IDE channel met elkaar communiceren langzamer gaat dan als ze op aparte kanalen zit, en dat de snelheid nog meer wordt benadeeld als je verschillende "snelheden" (bijv HDD met ZIP) op dezelfde IDE channel zet.

'k Dacht deze mogelijkheid:
1M HDD
1S ZIP
2M CD-RW
2S DVD

Of is het beter als ik de ZIP en de DVD omwissel? (Of de DVD en CD-RW omwissel?) Thanks in advance!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2002, 18:49
vwk
vwk is offline
Een brander moet je altijd als master aansluiten. Dat is wat je moet onthouden.

Verder is het zo als je een ata-133 schijf hebt en je daar een zip onderhangt heel je snelheid op ata-33 gaat lopen, en dat is zonde van je mooie HD.
Een beetje fatsoenlijke brander en dvd/cd-speler hebben er geen last van als die op een kanaal zitten.
Wat ik zou doen:

IDE 1 master: HD
IDE 1 slave: leeg
IDE 2 master: brander
IDE 2 slave: DVD

En een los simpel IDE controllertje kopen voor je ZIP, hoeven niet duur te zijn. En je houdt je snelheid van je HD.
Wel ff in je bios aanzetten dat ie offboard IDE-controllers accepteert

Succes
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 10:21
Verwijderd
Citaat:
vwk schreef:
Een brander moet je altijd als master aansluiten. Dat is wat je moet onthouden.

Verder is het zo als je een ata-133 schijf hebt en je daar een zip onderhangt heel je snelheid op ata-33 gaat lopen, en dat is zonde van je mooie HD.
Een beetje fatsoenlijke brander en dvd/cd-speler hebben er geen last van als die op een kanaal zitten.
Wat ik zou doen:

IDE 1 master: HD
IDE 1 slave: leeg
IDE 2 master: brander
IDE 2 slave: DVD

En een los simpel IDE controllertje kopen voor je ZIP, hoeven niet duur te zijn. En je houdt je snelheid van je HD.
Wel ff in je bios aanzetten dat ie offboard IDE-controllers accepteert

Succes
Onzinverhaal. Het is al ééuwen niet meer zo dat de snelheid van de "master" de snelheid van de "secondary" bepaald. Ben je het daar niet mee eens? Dan moest je tóch maar eens een paar serieuze benchmarks gaan draaien (Atto is een aardige voor HD performance, alsmede HDBench). Je zult zien dat 't geen ene reet uitmaakt.

Schei toch uit met die mythes, a.u.b.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 17:36
wyner
wyner is offline
Alles goed aangesloten, harddisk en ZIP-drive op Primary IDE. Volgens ZD Benchmark is m'n harddisk transfer snelheid onveranderd. Toppie.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 15:29
vwk
vwk is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Onzinverhaal. Het is al ééuwen niet meer zo dat de snelheid van de "master" de snelheid van de "secondary" bepaald. Ben je het daar niet mee eens? Dan moest je tóch maar eens een paar serieuze benchmarks gaan draaien (Atto is een aardige voor HD performance, alsmede HDBench). Je zult zien dat 't geen ene reet uitmaakt.

Schei toch uit met die mythes, a.u.b.
Dit is nieuw, dus mijn ide-controller die ata-133 draait kan mijn HD wel leuk de volle meuk geven en tegelijkertijd ook mijn zipje de langzamere, ik heb er negatieve ervaringen mee, ook met nieuwe hardware.
Het is geen onzin want het berust op eigen ervaringen, ik ben geen 14 jarig pc-kneusje wat hier ff wat onzin neerdropt.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 18:08
wyner
wyner is offline
Citaat:
vwk schreef:

Dit is nieuw, dus mijn ide-controller die ata-133 draait kan mijn HD wel leuk de volle meuk geven en tegelijkertijd ook mijn zipje de langzamere, ik heb er negatieve ervaringen mee, ook met nieuwe hardware.
Het is geen onzin want het berust op eigen ervaringen, ik ben geen 14 jarig pc-kneusje wat hier ff wat onzin neerdropt.
[Emphasis mine]
Volgens mij ga je hier mis; een beperking van de IDE technologie is dat maar één apparaat op een kanaal op elk moment bezig kan zijn; is je ZIP drive gewoon inactief, dan draait je harddisk gewoon op UDMA snelheden. Zodra je bijv. gegevens kopiëert van de ZIP drive naar je harddisk zal hij steeds moeten schakelen tussen (bijv.) UDMA-5 en PIO-4, wat in een gemiddeld langzamere snelheid resulteert.

Wat misschien vanzelfsprekend is omdat het kopiëren alleen zo snel is als het langzaamste apparaat; maar het lijkt mij dat zolang de harddisk als enige actief is op de IDE kanaal, hij ook z'n maximale snelheid kan benutten. Misschien dat dit geen redelijke bewijsvoering is, maar Intel Application Accelerator geeft iig wel aan dat mijn harddisk op UDMA-4 draait terwijl hij de ZIP drive gewoon op PIO-3 heeft. En zoals ik zei merk ik geen verschil met voorheen, alhoewel misschien mijn harddisk (Quantum 15GB 5400RPM) gewoon niet de snelste is.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 19:44
Verwijderd
Citaat:
vwk schreef:

Heb je die benchmarks al gedraaid dan?

Ik wel.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 19:46
Verwijderd
Citaat:
wyner schreef:

Volgens mij ga je hier mis; een beperking van de IDE technologie is dat maar één apparaat op een kanaal op elk moment bezig kan zijn; is je ZIP drive gewoon inactief, dan draait je harddisk gewoon op UDMA snelheden. Zodra je bijv. gegevens kopiëert van de ZIP drive naar je harddisk zal hij steeds moeten schakelen tussen (bijv.) UDMA-5 en PIO-4, wat in een gemiddeld langzamere snelheid resulteert.
Exact. Maar of het snelste device nou op master zit of op slave, primary of secondary, maakt niets uit.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 01:07
Pr0xy
Pr0xy is offline
Nog even voor de duidelijkheid de prioriteiten van de p/s en m/s

PM: 4
PS: 3
SM: 2
SS:1

Dus de Primary Master (PM) heeft de hoogste prioriteit, dan de SM, dan de PS en dan de SS.
Oud 11-09-2002, 12:34
Kata Beach
Kata Beach is offline
Citaat:
eXo schreef:
Ghallo mensen, ik heb een nieuwe pc behuizing gekocht en ik wil de boel graag overzetten, echter, ik heb het idee dat m'n IDE configuratie niet helemaal optimaal is, nero begint te zeiken als ik onthefly wil kopieëren enzo, ik wil graag weten wat de snelste en veiligste configuratie is.

Ik heb:

1 3gb harde schijf, gedeeld in 2 partities, op 1 van die partities staat m'n besturingssysteem (windows)
1 andere harde schijf van ik geloof 20 gig
1 40 speed cdrom speler
1 32 speed (glooftik) brander

Wat moet ik doen?? bij voorbaad hartelijk dank!
Primary master: 3 gb disk
Slave: 20 Gb disk
Secondary master: Brander 32 x
Slave: 40 x cd-romspeler

Dit is de beste config.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 12:36
Kata Beach
Kata Beach is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Dat Nero zeikt moet je maar gewoon negeren. Tegenwoordig maakt de IDE-volgorde echt geen ene bal meer uit. Ook niet met jouw antieke bak.
IDE config maakt altijd uit, je moet gewoon goed de jumpers instellen.
En je moet gewoon goed opletten dat de kabels in orde zijn.

Zonder goede IDE configuratie kan windows niet normaal functioneren.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Kata Beach schreef:

IDE config maakt altijd uit, je moet gewoon goed de jumpers instellen.
En je moet gewoon goed opletten dat de kabels in orde zijn.

Zonder goede IDE configuratie kan windows niet normaal functioneren.
Euh, jumperen heeft niets met volgorde te maken in deze context. Waar het om ging is de positie van de devices t.o.v. elkaar. Dat je het e.e.a. correct moet jumperen moge duidelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 00:30
Verwijderd
Citaat:
Kata Beach schreef:
Primary master: 3 gb disk
Slave: 20 Gb disk
Secondary master: Brander 32 x
Slave: 40 x cd-romspeler

Dit is de beste config.
Ja zo heb ik 'm dus al. Thanks anyway.
Met citaat reageren