Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2002, 19:12
zand
zand is offline
Zij zei het

Jeroen is een kankerjong, werd mij meegedeeld door twee passerende jongens die nog niet eens tot de populatie van tieners behoren. Dit werd niet mijn richting uitgesproken maar het sprak mij toch degelijk aan. Toen ik acht was begreep ik al niet waarom iemand aan de deur kwam, vervolgens het woord met de ”K” zei en daar dan ook nog geld voor wilde krijgen. In de tijd van mijn vader was het woord al helemaal niet aan de orde en daar bleef het dan ook bij.
Dat Jeroen een kankerjong was, bracht mij tot twijfel. Hij lag nou niet bepaald op zijn sterfbed. Hij had ook geen enkele serieuze lichamelijke aandoening. Hij behoort tot de generatie van waar het cijfer van kindersterfte zo laag ligt dat het zich zou schamen, of eerder “persoonsverheerlijking” zou plaatsvinden, tegenover een derde wereldland. Alleen komt persoonsverheerlijking niet voor bij getallen, zoals u weet.
Kanker was dus hetgene wat Jeroen niet had. Maar volgens de jongens had Linda dat toch beweerd. Maar wat gaf Linda de aanleiding om dit te zeggen. Praatte zij op haar leeftijd al dubbelzinnig? Het woord betekent niets meer in een moderne samenleving totdat het terreur een andere kaart kiest en opeens akelig dichtbij komt. Maar hoe komt een langzaam proces akelig dichtbij voor een meisje van acht jaar die jongens nog “Stom” vindt.
Jeroen is een kankerjong, dat is hij en dat blijft hij ook.
Oud 06-11-2002, 19:37
Evita
Evita is offline
wow echt vet...
aangrijpend..
Oud 06-11-2002, 19:46
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik voel me een beetje aangevallen.. wat heb ik nou weer gedaan?
(het is trouwens de terreur)

Op zich wel aansprekend, amusant.

Jeroen
Oud 07-11-2002, 20:52
zand
zand is offline
dankjewel
maar hoezo voel je je aangevallen...
het gaat alleen over het begrip, hoe verwaterd dat dan ook is.
het heeft geen betekenis meer.
Zat laatst in de bus en hoorde een groep gasten die alles met het woord kanker verbond. Hoe hoog IS DAT NIVEAU?
'hey kankergasten, ja ik liep gister over die kankerstraat, je weet wel in die kankerbuurt, kankerzooi daar JOH, kanker !@!!!'

knap he, dit soort mensen. Zo kan je het K-gedeelte in het woorden boek behoorlijk uitbreiden: kankerbus, kankerboek,kankerzooi enzzzzzzzzzzz

laterzz
Zand
Oud 07-11-2002, 22:29
Verwijderd
Zand, je hebt volkomen gelijk.

Ik zit zelf nogal eens in het openbaar vervoer in Den Haag, en daar schijnt men de opvatting te hebben dat kanker een lidwoord is. Er is geen zin waarin dat woord geen drie keer voorkomt. Waarschijnlijk frustratie vanwege een tramtunnel.

Geheel in de pas met de normen en waardenrenovatie van de CDA probeer jij hier protest tegen aan te tekenen, maar helaas ben je daar niet sterk genoeg mee bezig.
De mensen die je nu zou weten te raken zijn de mensen die toch al jouw standpunt delen. Als jij de anderen wil overhalen te stoppen met het gebruiken van dat woord, zal je meer uit de kast moeten halen.

Vertel in bloemrijke en scherpe taal hoe jij tegen die mensen aankijkt en hoe eigenlijk iedereen tegen hen aankijkt. Kleed ze uit en zet ze naakt op een podium, zodat iedereen kan zien hoe zielig ze eigenlijk zijn. Spreekwoordelijk dan.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 08:37
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
zand schreef:
dankjewel
maar hoezo voel je je aangevallen...
dat ligt niet aan de kanker, kijk eens naar het laatste woord in mijn vorige post
Oud 11-11-2002, 21:17
Vlooienband
Vlooienband is offline
Hoi,

Je schrijft vermakelijk. De vergelijking die je in de eerste alinea gebruikt is leuk bedacht endus leuk.

Maar vanaf de tweede alinea begint het minder te worden. Je verliest de lezer, omdat de tekst minder pakkend en minder krachtig wordt.

probeer het anders eens te herschrijven, maar dan in de vorm van een betoog, zonder Linda erbij te halen. Laat haar gewoon een naamloos meisje blijven dat 'kanker' als scheldwoord gebruikt, niet als een persoon waar de lezer zich in kan verdiepen.

Spelling
  • Maar wat gaf Linda de aanleiding om dit te zeggen
  • Maar hoe komt een langzaam proces akelig dichtbij voor een meisje van acht jaar die jongens nog “Stom” vindt.

In beide zinnen stel je een vraag, aan het einde van een vraag hoort een vraagteken.

Laatst gewijzigd op 11-11-2002 om 21:19.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 23:07
zand
zand is offline
Tnx voor de tips allemaal.

Maar wat ik niet echt begrijp, misschien ligt dat aan mijn manier van denken ofwel humor; dat de tweede alinea volgens Scimmia minder pakkend wordt. (niet echt een duidelijke zin maar u get the point?)
Okay van die vraagtekens is een beetje dom.

En nog iets, het is nou niet echt heel erg bedoelt om hiermee protest mee te brengen->LUH-3417.
Het is eerder om een beeld te geven hoe ik het zie. -misschien een beetje krenterig, maar ach-
Maarja stoppen met het woord-nee, ik bedoel; ben niet zo iemand die dan behoorlijk braaf is, maar ik zeg het niet als elk lidwoord, laten we zeggen; het glipt wel eens uit mijn mond.

Misschien heel fout om te zeggen-dat laatste- en dan daar zo'n proza verhaal om heen maken *oei.

Tis maar net hoe je het meemaakt. En dit is toevallig waargebeurd, en ben ik het op gaan schrijven totdat ik na 2 maanden ofzo op zoiets uit kwam.

Laterzz
Zand
Oud 12-11-2002, 23:14
Verwijderd
Ok.

Ik wandelde vooruit op de kennis die ik had en schreef jou daarmee een doel voor wat je niet voor ogen had. Sorry, ik wilde teveel.

Zelf ben ik ook niet lid van de bond tegen vloeken, maar ik propagandeer wel het matigen van het vloeken, omdat het dan veel meer impact heeft. Als men het niet van je gewend is, zeg maar.

Verder vind ik het altijd fijn om creatief te vloeken en niet in die aloude spreuken te vervallen. Dat weten we nu wel en daarvoor is iedereen al doof. Daar raak je niets mee.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten