Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Bedankt voor je reactie. Moge God je genadig zijn, goede vrouw.
Aanéén moet aanéén geschreven worden. Zo vind de Nederlandse versie van Bill in Word en wie ben ik om hem tegen te spreken? Je hebt gelijk met de opmerking over de 'verkorte vorm'. Ik knip het er direct uit. "Eenmaal geland waren de gebouwen als toen wanneer Paul net geboren was." is inderdaad een rotzin. Ik gebruik hier weer de gebouwen om aan te geven in welke tijd Paul is, en dat is laf. Ik ga hem kapotmaken, die zin. Het herhalen van 'Deridda, de grote filosoof' doe ik express, zodat hij belachelijk wordt gemaakt. Hij brengt de wijsheid in dit verhaal, maar doet dat als een kerstman die de rol van de geesten bij Scrooge speelt. Deze Paul heb ik overigens niet bewust als Paul Mastenbroek gelezen, maar ik denk dat de meeste karakters wel wat van mij in zich dragen en daarom ook op elkaar lijken. Het zijn toch mijn kinders. LUH-3417 |
![]() |
|
Hmm dit stuk behandelt precies het onderwerp waar ik misschien een jaar terug mee in conflict was en voor mezelf een conclusie in had getrokken, namelijk dat niemand uniek is. Dat het enige wat je uniek maakt je uiterlijk is. Alle ervaringen, al het gedachtengoed, daar het tussen twee grenzen te plaatsen is, en alle emoties zijn al door anderen meegemaakt. Zelfs talent is verwerpelijk, daar er genoeg zijn die evenveel talent hebben betreffe hetgeen waar je goed in bent. Ergens deprimerend, doch logisch, dat een zekere filosoof van waarschijnlijk een paar eeuwen terug al op de zelfde conclustie was gekomen. Ik ben bang dat andere 'persoonlijke' filosofische gedachtengangen ook ergens in mooie boekjes beschreven zijn..zucht
![]() Anywayzzzz back to het verhaal ![]() Persoonlijk vond ik het eerlijk gezegd een beetje uitgekauwd om het heden/toekomst/verleden scenario te gebruiken. We zijn dit al in heel veel (leukere) varianten tegen gekomen en nergens vind ik een zelfspot terug die dit relativeert ![]() ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Ja, het verleden, heden, toekomst gebeuren is overduidelijk gepikt van Charles Dickens' Scrooge. De enige spot daarop is misschien de vraag van Paul of hij voor het verleden geen nieuwe filosoof moet krijgen.
Trouwens, Derrida is geboren in 1930 en leeft nog altijd. Hij is geweldig omdat hij leuke dingen doet. Eens heeft hij een artikel van een andere taalfilosoof, dat handelende over originaliteit en de manier waarop wetenschappers met elkaar omgaan, onderuit gehaald door over het copyright-teken te zeuren en vervolgens allemaal grapjes over de man zijn naam te maken. Die werd boos en reageerd, waardoor Derrida gewonnen had. In zijn reactie had hij allebei de onderwerpen Berhandeld. Hij heeft ook een keer in Leiden een lezing gegeven toen het ongeveer dertig graden was. Hij was dik drie uur bezig en ondertussen bleef hij bladen met tekst weggooien terwijl hij mompelde 'Ach, dat sla ik nu wel even over...' Een echte grappenmaker onder de filosofen. LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
En dan, als je al een aardig mentaal beeld hebt en een redelijke beschrijving, kan je het alsnog in het verhaal verwerken. ![]() Het was echt een gaaf verhaal. ![]()
|
![]() |
ja, het verhaal was zoals altijd leuk om te lezen en uitstekend geschreven, maar ik vond de inhoud eerder zwak en een goede clou ontbrak.
dat reizen door de tijd bijvoorbeeld. het was zo te voorspellen dat de mensen die paul zwartmaakt hemzelf blijken te zijn. misschien deed je het er wel om, maar echt grappig vond ik het dan niet. alleen heel erg cliche. natuurlijk, der zaten echt wel originele scenes in (zoals de filosoof die zegt dat er aan bezuiniging wordt gedaan), maar ik verwachtte echt nog een ongelooflijke vondst aan het einde, simpelweg omdat ik niet kon geloven dat jij zoiets voorspelbaars zou kunnen schrijven. maar trek het je niet te hard aan he. je schrijfstijl vind ik nog steeds heel goed, maar inhoudelijk vond ik het redelijk clichematisch.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dat zijn een hoop beestjes... akumabito | 498 | 23-12-2006 23:08 | |
Verhalen & Gedichten |
Welke van deze boeken is literatuur? Verwijderd | 44 | 05-05-2005 21:42 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Kerstverhaal Just Johan | 8 | 29-12-2004 16:57 | |
Verhalen & Gedichten |