Advertentie | |
|
![]() |
|
LATIJN omdat dat toch wat zakelijker is, zelfs de filosofie is zakelijk. daarnaast vind ik het een verbetering van de Grieken ( ben net met grieks begonnen dus ik neem dit misschien terug) maar ik houd wel van de daadkracht van het latijn, van het 'materiële' in de taal...
|
![]() |
Oh, is echt MOEILIJK! Daarom heb ik het ook allebei maar gehouden, ik kon weer eens niet kiezen...
Als ik mag splitten, dan Griekse cultuur, absoluut, de Romeintjes hebben die niet voor niets gepikt. Maar de taal, das toch wel moeilijker... Ze hebben allebei hun eigen sterke en minder leuke kanten. Wat moet ik dan kiezen? Hmm, Latijn is overzichtelijker, maar dat kan ook aan mn minder goede grammaticakennis van het grieks liggen. Maar Grieks is ook wel fun, zeker vanwege de filosoofjes. Ik denk dat ik toch voor Latijn ga, en dan de Griekse cultuur! Toch van allebei een beetje... Of ben ik nu gediskwalificeerd
|
![]() |
als je ze allebei in je lessenpakket hebt dan is het inderdaad wel moeilijk om kiezen,
maar ik denk dat ik toch wel voor GRIEKS zou gaan, de cultuur is zeer interessant, en dat de taal moeilijker is zou ik niet durven zeggen, ze zit anders in elkaar, zoals bv meer tijden, maar de logica is er ook wel. En eigenlijk vind ik de taal veel nauwkeuriger. Ik doe ze beiden graag, maar als ik toch zou moeten kiezen, zou ik voor GRIEKS gaan
|
![]() |
Grieks is, bij nader inzien misschien nog niet zo slecht. Mede omdat ik veel vrienden heb die deze vakantie naar Kreta zijn geweest. Dan mag het misschien oud Grieks zijn, maar nog veel woorden zijn gelijk, of lijken veel op de oude woorden.
Maar gelukkig heb je dat met Latijn nog veel meer. Latijnse woorden of afleidingen van woorden vind je terug in de meest uiteenlopende talen, en dat kan heel erg handig zijn met leren. Voor beide talen natuurlijk. Zodra ik eenmaal een link in mijn hoofd heb, dan gaat die er niet zosnel meer uit. En aangezien ik geen zin heb om het nieuwe Grieks te leren, en het Grieks in dat opzicht mij iets te bijzonder is en iets te veel uitzonderingen heeft, zie ik het nut daar eigenlijk niet van in. Bovendien spreekt Latijn mij veel meer aan, door... jah, waardoor eigenlijk. Mede omdat ik het wel redelijk kan vinden met mijn leraar (die ik volgend jaar waarschijnlijk niet heb, daarvoor in de plaats krijg ik waarschijnlijk mijn leraar Grieks die ik een eikel... excuseer een brandweerman vind).... maar goed, di's weer es een veel te lang verhaal, dus ik laat het maar hierbij. Doeiiii
|
![]() |
Pff moeilijk dit
Als je kijkt naar de taal zou ik Latijn kiezen. Dat heb ik namelijk ook in mijn vakkenpakket zitten en ik vind het een stuk makkelijker. Maar de Griekse cultuur is zo fascinerend. Ik heb bijna drie maanden geleden met school een trip naar Griekenland gemaakt en al die klassieke plaatsen bezocht (Athene, Delphi, Olympia, Mycene) en dat was in een woord schitterend. De keuze blijft dus moeilijk. Note: Ik heb Rome enz. nooit gezien, dus mijn beeld is waarschijnlijk eenzijdig. |
![]() |
|
Verwijderd
|
De griekse verhalen zijn veel fantasievoller dan die van de latijnse cultuur.Om te vertalen vind ik die dus leuker.Helaas heb ik met mijn hele domme kop voor latijn gekozen,waar ik nog veel te vaak spijt van heb.Het is ook zo dat er meer mensen Latijn kunnen dan Grieks...Vind ik ook nog een extra reden!
|
![]() |
||
Citaat:
ik koos voor griex vorig jaar, ik denk niet dat ik spijt heb griex is heel interessant, maar latijn is ook wel leuk. ik denk niet dat je aan latijn veel meer hebt dan aan griex, latijn is alleen meer de wat makkelijkere woorden die daarvandaan komen, en van het griex komen de wat moeilijkere woorden, naar mijn idee... ik vind griex heel interessant, latijn ook maar heel anders, vooral qua cultuur... latijn gaat meer over de keizer en aanvoerders die veldslagen hebben geleverd en oorlogen hebben gevoerd, bij griex krijg je meer de teksten van de "grote filosofen" uit de oudheid enzo. bijvoorbeeld een verhaal als dat mensen heel vroeger per paar aanelkaar zaten, en dat ze vier armen en vier benen hadden waardoor ze heel snel vooruitkonden komen dmv radslagen. omdat ze te sterk waren voor de goden heeft zeus toen besloten om ze doormidden te snijden, en het hoofd om te draaien en de geslachtsdelen aan de andere kant te zetten. zo zouden wij zijn ontstaan en doordat iedereen gescheiden is van zijn wederhelft is iedereen opzoek naar die andere helft, 'de ware', en klammpt zich daar weer aanvast om weer een te zijn. dat soort verhalen kregen wij nu bij griex en het laatste half jaar allemaal fabels van Aesopus, ook heel interessant, dingen als de vos en de raaf en dat soort fabels. die waren moeilijk maar wel heel cool om te doen vond ik. bij latijn vind ik de onderwerpen dus veel minder interessant, ik ben blij dat ik griex gekozen heb, maar voor de taal zelf maakt het niet zo heel veel uit... X
|
Latijn is heel rationeel, grieks emer emotioneel. griekse tala is complexer, en daarmee breid je je expressiemogelijkheden uit. Latijn is veel compacter en zakelijker, amar daarentgeen zijn daar meer overleverngen uit de filosofie etc.
Ik zou toch kiezen voor grieks, dat is het fundament, de basis, [Dit bericht is aangepast door Optima (01-08-2001).]
|
![]() |
Verplichte keuze... Nee, kan ik niet, of allebei, of geen van tweeën. Als ik aan het eind van het jaar een onvoldoende voor een van de twee zou komen te staan en die moest ik dan laten vallen valt de ander mee.
Het ligt bij mij aan de maand wat ik het leukste vind. Het is nu Augustus, is een even maand, dus Latijn. Als ik weer naar school ga is het Grieks.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() vreemd ik had het niet verwacht... ![]() X
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Frans of Duits bij Profiel E&M ScholierAccount | 8 | 26-03-2011 11:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Levensjaar is 80.000 euro waard' Love & Peace | 124 | 31-07-2006 13:10 | |
De Kantine |
stelling: Eigen volk eerst! Verwijderd | 50 | 23-08-2003 14:48 | |
Liefde & Relatie |
Stel je moet kiezen. Nog 1 dag je vriend(in) in je eentje zien, of marlies | 12 | 28-01-2003 19:33 | |
De Kantine |
Donor blaatje0000 | 50 | 23-01-2003 15:14 | |
Liefde & Relatie |
Stel, je moet kiezen... Little Sophie | 25 | 06-04-2002 20:20 |