Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God? (Epicurus) Groetjes Ben(die het wel een leuke quote vond ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() gewoon vertellen wat jij gelooft (ik geloof overigens nie, dus verder kan k je nie helpen!)
|
![]() |
ik zelf moest vroeger altijd naar de kerk en ben gelovig opgevoed....in die tijd geloofde ik ook. Ik heb op den duur wat meer inzicht gekregen. En nu geloof in niet meer. Dus in principe is het onmogenljk om iemand met meer inzicht ervan te overtuigen dat god bestaat
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dat heeft dus veel met God te maken.
||
![]() |
Citaat:
Tot zover mijn antwoord om de schaapjes tevreden te houden ![]() [Dit bericht is aangepast door Illusive Mask (07-02-2002).] |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En 'scherp en alert', wederom: voor wat? Als je bedoelt dat de mens leert van zijn fouten of beter kan beoordelen wat goed en slecht is, dan lach ik je hard uit - 'de mens' is altijd al zo destructief/naief/triest geweest en zal ook wel zo blijven.. (Bèèèh) |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
In absolute zin zal de mens binnen kortste tijd zijn volgende fout begaan, dat is logisch. De mens leert wel van zijn fouten, maar de graad waarin hij fouten maakt blijft constant (en dat is ook het trieste) ![]() Ook ging mijn hele reply over het 'goedpraten' van deze acties uit de ogen van een gelovige. Zelf ben ik absoluut niet gelovig; eerst zien dan geloven ![]() [Dit bericht is aangepast door Illusive Mask (07-02-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
Ik geloof niet in god. Na het lezen van deze topic nog niet. Ik denk ook niet dat ik door het lezen van tekst ooit zal gaan geloven. Als god kan laten zien dat hij/zij/het (kan me er geen voorstelling van maken) bestaat zal ik wel geloven. Maar dan is het geen geloof meet dan is het gewoon een feit. Ik denk niet dat een ongelovige (zoals ik) te overtuigen is.
ik heb ff wat gezocht op internet: http://www.dcd.net/NBP/argnogod.html Lees dit maar eens. Het kan je kijk op "geloven" denk ik wel veranderen Ik denk dat het makkelijker is mensen die geloven te overtuigen dat er geen god is dan mensen die niet in god geloven in god te laten geloven.
||
![]() |
Citaat:
Andersom vind ik het juist moeilijker. Gelovigen zijn zou irritant koppig en ze hebben nooit in de gaten dat wat ze zeggen totaal op debiel is, omdat ze alleen maar emotionele en subjectieve argumenten hebben. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Religieuze mensen heb je het dan over en dan is het inderdaad behoorlijk irritant om alleen maar onschuldig met ze te discussiëren. Krijg je argumenten als: ja dat weet ik niet, ik heb m'n bijbel niet bij me. (uh...ok)
Andersgelovig dan religie zul je juist uiterst intelligente mensen tegenkomen waarmee je het eens of oneens kan zijn dat maakt niet uit, dat interesseert hen toch niet. (heb ik 't trouwens niet over new-age, maar over echte spiritualiteit ofwel simpelweg de leer van hoe-alles-is) |
![]() |
|
Zoiets uitleggen is hetzelfde als tegen iemand uitleggen waarom zij van pindakaas houden en jij van chocolade pasta. Beiden geloven jullie in iets maar bij de één is het wat anders dan bij de ander.
Jij gelooft in god, Jij gelooft niet in god. Beiden is geloven maar niet op een andere manier.
|
![]() |
|
![]() |
God heeft niks met kanker of aanslagen vandoen (als er al een God bestaat) God is er gewoon, die doet niks en keurt dus ook niks goed of fout, er zijn toch al zat lui die dat voor hem/haar/het doen
daarbij, ongelovigen bestaan niet, iedereen is wel ergens van overtuigd en gelooft daar dus in. en iemand die geen overtuiging heeft gelooft alles wat je zegt |
![]() |
||
Citaat:
btw: de God van de Christenen is niet dezelfde God van andere godsdiensten. (ik heb hier toch een aantal replytjes gelezen! |
![]() |
|
![]() |
Maar in de bijbel staat dat God Almachtig en Rechtvaardig is. Dan zou hij al dat lijden toch kunnen stoppen??? Als hij dat niet kan is hij niet almachtig. Als hij wel almachtig is dan is hij niet rechtvaardig, want dan zou hij het wel kunnen stoppen, maar doet hij het gewoon niet. Beetje vreemd van die knakker heh. Ik ben nog steeds van mening dat mensen een god of geloof maken voor hun onvermogen alles te begrijpen. En nu moet je me geen Atheist noemen, want dat is ook maar een naam.
||
![]() |
Citaat:
Dit is bij de eerste mensen al fout gegaan (de zondeval) en daardoor is de zonde in de wereld gekomen en daarmee al het lijden etc. Op het moment dat God dit ongedaan zou maken, zou Hij de vrije wil weghalen, want veel mensen kiezen voor oorlog, geweld etc. Maar Hij heeft iets anders bedacht, Zijn Zoon is voor ons mens geworden en voor onze zonden gestorven, wij kunnen nu kiezen voor God en zo toch gered worden. Snap je deze redenering? en waarom de jouwe dus niet echt juist is? (IMHO iig)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Jullie zeggen dat God almachtig en rechtvaardig is, maar ik denk dat God ook iemand is die je zeg maar met het menselijk verstand nooit zult begrijpen. Kijk bijvoorbeeld naar de zondeval. Eva deed een zonde. Nou kun je zeggen dat een mens ook zelfstandig is en eigen keuzes maakt. Maar God had Eva geschapen. Dus ook haar DNA. En het DNA bepaalt wat je doet. Dus eigenlijk heeft God het DNA van Eva geschapen, waardoor ze die zonde deed. Maar dat kun je niet zeggen, want dan zou je zeggen dat God kwaad doet en dat in de wereld heeft gebracht.....
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ja, dat 'plan' weten wij natuurlijk ook niet, dat weet niemand precies.
|
![]() |
Bovendien wil ik meteen hierbij zeggen. Mensen die niet in God geloven omdat ze het gek vinden dat God dan niet ingrijpt als er zoveel oorlog en haat is. Terwijl het juist zo dom is om zo te denken. Als er alleen vrede en liefde zou zijn zou niemand geloven, ze zouden zeggen: Ach, alles gaat goed in de wereld, waarom zouden we in God geloven?
|
![]() |
||
Citaat:
En dus? Waarom zou je WEL in een god geloven als die god ook bij slechte omstandigheden nix wil/kan uitvoeren? Of zorgt ie juist wel weer voor het goede..? ![]()
||
Citaat:
![]() ..en dan krijgen we natuurlijk weer het eeuwige gedram dat je bijbelverhalen niet letterlijk moet nemen... ja vast.. steeds worden meer bijbelverhalen wetenschappelijk tot bullshit verklaard... en opeens moet je de bijbelverhalen symbolisch zien.... Sinds ik ben afgestapt van het geloof (mn ouders zijn gelovig, ik ben gedoopt etc) ben ik steeds meer overtuigd aan het raken van m'n mening over het geloof... zeker als ik zie met wat voor soms (sorry 2 say) zielige/wanhopige argumenten gelovigen het geloof verdedigen....
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door danieldk (20-02-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hoi, ik weet niet hoe je dat kan uitleggen, maar die mensen die zo denken zijn niet echt slim. Ikzelf geloof niet in God, en als ik dat wel zou doen...ik zou niet geloven dat een persoon alles kan uitmaken, en waarom iemand dat krijgt..Ik denk dat het gewoon allemaal komt door dat het gewoon zo is. Sommige dingen moeten nu eenmaal gebeuren zodat je weet hoe gelukkig je eigenlijk wel bent..en af en toe is het ook niet eerlijk, maar dat is het leven.
||
![]() |
Citaat:
En even over het geloof, altijd weer leuk: ik ben zelf ook met het christendom opgevoed, dus ik weet wat de gelovigen voelen. Maar ook weet ik wat de non-believers ( ![]() Die argumenten hebben vooral betrekking op de leer van de christenen. Mag ik er nogmaals op wijzen dat het christendom niet de absolute religie is? Sterker nog, de afgelopen 1000 jaar heeft wel bewezen dat het christendom verre van perfect is. Er kan heel veel verbeterd worden, maar helaas zijn paus en kardinalen niet zo progressief... En verder, het christendom heeft wel de basis gelegd voor ons modern, rationeel denken. Klinkt wellicht wat vreemd, maar eigenlijk is het christendom een rationele godsdienst. Universiteiten, bijvoorbeeld, zijn ontstaan om de eenheid van de schepping te onderzoeken. Christendom bracht, via een achterdeurtje, rationaliteit in Europa. Wat kleine voetnoten voor de altijd erg leuke discussies die over dit onderwerp gevoerd worden ![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Kortom, genen als absoluut te zien is zonder meer te kort door de bocht, zoals ik daarnet wilde zeggen ![]()
|
![]() |
ff teruggaan op dat lijden:
-Kijk, ik zelf zou ook idd gen reden kunnen bedenken waardoor God's ingrijpen onze vrijheids keuze beinvloed. - Los daar van, denk ik dat het lijden ook bestaat om de mens te laten realiseren wat de beste manier is; Die vd mens of die van God. Zou je kwaad in de wereld hebben, dan zou je ten eerste niet weten wat goed en kwaad is. (Wie wil weten wat goed is moet ook weten wat kwaad is lijkt me.) Ten tweede moeten we daarvan leren; God heeft ons verstand gegeven om BEWUST te kiezen. Willen we bewust kiezen, moeten we weten dat alleen God voor vrede kan zorgen en niet de mens. Heb je geen lijden, dan zal je nooit dat besef kunnen hebben. -Lijden kan nog wel meer redenen hebben, maar dan wordt dit berichtje zo lang.
||||
![]() |
[quote]jimmyO schreef:
Los daar van, denk ik dat het lijden ook bestaat om de mens te laten realiseren wat de beste manier is; Die vd mens of die van God. Zou je kwaad in de wereld hebben, dan zou je ten eerste niet weten wat goed en kwaad is. Onzin: Je proeft toch ook zout terwijl er geen tegensmaak is? (Of veel andere stoffen). Bovendien is goed en kwaad een illusie, uiteindelijk kun je nergens een solide basis vinden voor die termen, dus baseren gelovigen het maar op God. Als God bepaald wat goed of kwaad is dan is het volledig onzin en crap anyway... Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |