Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2002, 13:46
sase
sase is offline
ik hoor vaak van mensen die niet geloven dat ze vinden dat mensen die wel gelovig dat alleen maar doen omdat het moet van hun ouders. Maar, ik ben wel gelovig en m'n ouders niet...hoe verklaar je dat? En aan alle mensen die geloven: vind je dat je geloof je is opgelegd?
Oud 19-03-2002, 15:28
Mik-mother
Mik-mother is offline
Mijn geloof is me zeker niet opgelegd! Mijn ouders zijn wel gelovig en ik ben dus ook gelovig opgevoed, maar we gingen alleen naar bijzondere vieringen (Kerst, Pasen en af en toe eens tussendoor) en nu ga ik minstens 2x per maand naar de kerk en wil later misschien pastoor worden! Daar heb ik helemaal zelf voor gekozen en mijn ouders vinden het allemaal wel best. Al zou mijn moeder het er waarschijnlijk wel moeilijk mee hebben als ik opeens moslim zou willen worden of zo.
Oud 19-03-2002, 18:31
mitsj
mitsj is offline
sase , ik ken jouw niet dus ik zal geen hypotheses opstellen over het verloop van jouw leven , maar als je het toch zo graag zou willen zou ik zeggen dat je toch in de ene of de andere manier op jonge leeftijd met een religie in contact ben gekomen en geinspireerd bent door de een of ander.
Je had behoefte aan een weg in je leven en je hebt dat idee omarmt omdat het gewoon weg niet eerder was vervult door andere ideeen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 19:36
bambykill
bambykill is offline
Waar geloof je dan in?
In God? Waarom?
Oud 19-03-2002, 21:40
I_GenesisII
I_GenesisII is offline
Ik heb mijn eigen geloof op basis van gevoelens en ervaringen opgebouwd.
Geen zin om te gaan posten want dat soort dingen zullen ook al 38220143 keer langsgeweest zijn.
Oud 20-03-2002, 10:42
jimmyO
jimmyO is offline
Ik ......... niet omdat het mij opgelegd is. Het begin, waarom ik geinteresseerd was, was omdat mijn ouders een bepaald iets uitstraalden. Op de een of andere manier waren ze echt 'blij' zeg maar. Dat was (en is) dus de Heilige Geest. Gelukkig ervaar ik nu zelf de Heilige Geest, wat ook bijna het meeste betekent voor mijn geloof. Echt geloof is ook door de Heilige Geest ja. Zonder Hem zou je niet ECHT kunnen geloven. (lees = ECHT zeker weten)

Maar verder heb ik buiten dat ook gewoon heel veel dingen van God gemerkt.

[Dit bericht is aangepast door jimmyO (20-03-2002).]
Oud 20-03-2002, 11:27
Verwijderd
Maar als je dat voelt hoe weet je dan dat fijne gevoel gerelateerd is aan het boosachtige schuldaanpratende van georganiseerde religie?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2002, 17:18
Janicha
Janicha is offline
Het is mij ook absoluut niet opgelegt...
Oud 20-03-2002, 19:43
~**FrAncEs**~~
~**FrAncEs**~~ is offline
nej..tis me absoluut nie opgelegt, heb dr helemaal zelf voor gekozen..tis misschien wel zo, dat als me ouders me vroeger nie hadden gedwongen om naar de kerk te gaan, dat ik nu niet zou geloven..maar ik mag nu zelf de keuze maken, en ik ga nog steeds naar de kerk..
Oud 21-03-2002, 18:50
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Maar als je dat voelt hoe weet je dan dat fijne gevoel gerelateerd is aan het boosachtige schuldaanpratende van georganiseerde religie?
uuuhh, volgens mij zit er een hgrammaticale fout in, maar goed; ik snap dat het een vraag is, maar meer snap ik eigenlijk niet van wat je nu eigenlijk vraagt..
Oud 21-03-2002, 18:53
jimmyO
jimmyO is offline
nog ff een opmerking: ik zie de christenen bij de onderwerpen van de christenen en de niet-christenen bij de onderwerpen van de niet-christenen. Maar goed, wij reageren ook niet altijd op onderwerpen van HUN kant. Maar ja, wie gaat er van de cjhristenen nou ook reageren op topics als 'God krijgt een schop onder zn hol?'. Dan weet je van te voren al dat et toch geen nut heeft. Wat ik hier mee probeer duidelijk te maken... tja weeknie....

[Dit bericht is aangepast door jimmyO (22-03-2002).]
Oud 21-03-2002, 19:10
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
nog ff een opmerking: ik zie de christenen bij de onderwerpen van de christenen en de niet-christenen bij de onderwerpen van de niet-christenen. Wel een beetje zwak van de niet-christenen vind ik. Maar goed, wij reageren ook niet altijd op onderwerpen van HUN kant. Maar ja, wie gaat er van de cjhristenen nou ook reageren op topics als 'God krijgt een schop onder zn hol?'. Dan weet je van te voren al dat et toch geen nut heeft. Wat ik hier mee probeer duidelijk te maken... tja weeknie....
Wat wil je dan dat ik reageer?

Er is geen bewijs dat God bestaat, dus het kan je alleen maar aangepraat zijn. En dan komen jullie met het gezever "Ja maar ik voel hem". En dan zeg ik "Das fijn voor je, waarom voelen wij hem dan niet?". En dan zeg jij "Omdat jullie niet geloven". En dan zeggen wij "Nee, dat klopt." En dan is het over.

Zo dat was interessant. Ga nu maar weer verder met jullie schattige bijeenkomst.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 10:13
jimmyO
jimmyO is offline
Ja ik snap wat je bedoelt, maar daarom kan iemand wel interesse hebben voor iets wat hij/zij niet voelt maar misschien wel WIL voelen...
Oud 22-03-2002, 15:11
sase
sase is offline
Citaat:
mitsj schreef:
sase , ik ken jouw niet dus ik zal geen hypotheses opstellen over het verloop van jouw leven , maar als je het toch zo graag zou willen zou ik zeggen dat je toch in de ene of de andere manier op jonge leeftijd met een religie in contact ben gekomen en geinspireerd bent door de een of ander.
Je had behoefte aan een weg in je leven en je hebt dat idee omarmt omdat het gewoon weg niet eerder was vervult door andere ideeen.
NOu eigenlijk waren al m'n vrienden athiesten, en m'n familie is weliswaar wel gelovig, maar die woonden toenertijd 2000 km verderop, dus daar kan ik het niet vnadaan hebben..
Oud 22-03-2002, 15:59
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
ik durf niet te beweren dat ik ook geloofd zou hebben als m'n ouders me niet zo opgevoed hadden, als zij niet geloofden, maar het is nu zeker niet meer hun geloof, het is zeker niet zo dat ik geloof omdat zij dat doen. Ik heb nu gewoon een eigen mening (daar beni k tenslotte oud genoeg voor ) en het is echt helemaal IK die geloof, ikzelf en niet iemand anders, ik geloof ook gewoon oprecht en niet omdat het moet ofzo
Oud 22-03-2002, 18:37
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
NOu eigenlijk waren al m'n vrienden athiesten, en m'n familie is weliswaar wel gelovig, maar die woonden toenertijd 2000 km verderop, dus daar kan ik het niet vnadaan hebben..
geloven is ook een erfelijke factor net zoals sommige mensen vatbaarder zijn om alcohol verslaafd te worden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 18:40
jimmyO
jimmyO is offline
[quote]mitsj schreef:
Citaat:
geloven is ook een erfelijke factor net zoals sommige mensen vatbaarder zijn om alcohol verslaafd te worden.
Je weet blijkbaar precies wat er in de hoofdjes van gelovigen omgaat. En dat is het nou juist; het gaat niet om wat er in onze hoofdjes omgaat, maar in onze hartjes...
Oud 23-03-2002, 17:23
~**FrAncEs**~~
~**FrAncEs**~~ is offline
Citaat:

hehehe sow heej, das wel de groootst mogenlijke onzin die ik ooit in me hele leven gehoord heb..WHAHA..een erfelijke factor..zal je vertellen, me hele pa ze familie gelooft niet, en hij wel..mag jij mij gaan vertellen hoe dat dan komt...

Oud 23-03-2002, 20:15
jimmyO
jimmyO is offline
Moordenaars bekeren zich vandaag aan de dag; moordenaars, verkrachters, drugsverslaafden, noem maar op. En het verbaast me niet dat juist ZULKE mensen ook bekeren.

Ik denk niet dat ze zoiets in hun dna hebben hoor.
Oud 23-03-2002, 21:00
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
hehehe sow heej, das wel de groootst mogenlijke onzin die ik ooit in me hele leven gehoord heb..WHAHA..een erfelijke factor..zal je vertellen, me hele pa ze familie gelooft niet, en hij wel..mag jij mij gaan vertellen hoe dat dan komt...
Een Amerikaans instituut heeft dat door middel van gescheiden tweelingen(bij hun geboorte) bewezen.
Bij eeneiige tweelingen kwamen hun religieuse uitingen veel meer met elkaar over een dan met twee-eiige tweelingen.

Alcoholisme is ook gedeeltelijk erfelijk bepaald. Je bent er zeg maar vatbaarder door. Het zelfde blijkt dus zo te zijn met religie.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 21:02
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Moordenaars bekeren zich vandaag aan de dag; moordenaars, verkrachters, drugsverslaafden, noem maar op. En het verbaast me niet dat juist ZULKE mensen ook bekeren.
Zwakke periode in hun leven , zwakke mensen geven eerder aan iets toe , daarom is een kind makkelijker te beinvloedden dan een volwassene. En een mbo'er makkelijker dan iemand met een universitaire studie.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 21:11
legatus
legatus is offline
Citaat:
sase schreef:
vind je dat je geloof je is opgelegd?
Ik ben christelijk opgevoed en ondanks dat ik andere ideeen heb blijft het toch een deel van mij. Niet omdat God dat wil, of een heilige geest, maar vanwege mijn opvoeding en aangezien mij nooit gevraagd is of ik in God wou geloven en mijn vader die beslissing voor mij heeft genomen was ik verplicht om voor het eten te bidden en naar de kerk te gaan. Dus ja, opgelegd.

Citaat:
jimmyO schreef:
Ik verbaas me hoe je bij dat idee komt dat ze zich 'bekeren', 'bekeren' tot wat?

Citaat:
jimmyO schreef:
Ik denk niet dat ze zoiets in hun dna hebben hoor.
Wetenschappers zullen ook geen "ik ben een slechterik" dna-molecuul tegenkomen. Daarnaast is crimineel gedrag ook niet echt in het DNA te vinden maar in slechte gestimuleerde hersendelen waar zij ook geen invloed op hebben.

[Dit bericht is aangepast door legatus (23-03-2002).]
Oud 24-03-2002, 09:42
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Ik verbaas me hoe je bij dat idee komt dat ze zich 'bekeren', 'bekeren' tot wat?
Je zegt dat je geloof is opgelegd en toch zeg je zoiets als dit. (....uuuhhhh, vraagteken ???) Bekeren = Een nieuw leven beginnen met God.

Je geloof kan niet opgelegd zijn, want als je dat zogenaamd 'weet' van jezelf, dan heb je ook de macht om daar iets aan te doen; wat weer slaat op het feit dat je een vrije keus hebt.

Bovendien heb ik het idee dat je het niet leuk vond dat het je opgelegd is; je gelooft dus niet.

O ja, ff in het algemeen: Geloof kan je niet opgelegd worden, maar ik kan niet ontkennen dat sommige mensen dat zouden willen doen. (Maar dat zijn dan niet de meeste mensen, want elke 'echte' christen beseft wel dat het niet zo werkt)

[Dit bericht is aangepast door jimmyO (24-03-2002).]
Oud 24-03-2002, 16:41
legatus
legatus is offline
Citaat:
JimmyO schreef:
Bekeren = Een nieuw leven beginnen met God.
Je meld ook niet tot welk geloof ze zich bekeren en wat hun eerdere geloof of overtuiging was. Misschien geloven ze plots in reincarnatie...

Citaat:
JimmyO schreef:
Je geloof kan niet opgelegd zijn, want als je dat zogenaamd 'weet' van jezelf, dan heb je ook de macht om daar iets aan te doen; wat weer slaat op het feit dat je een vrije keus hebt.
Nu heb ik een vrije keus maar het is wel een onderdeel geworden van mezelf. Het woord 'opgelegd' klinkt extreem maar het is wel zo.

Citaat:
JimmyO schreef:
Bovendien heb ik het idee dat je het niet leuk vond dat het je opgelegd is; je gelooft dus niet
Ik geloof niet maar het is wel een onderdeel van mijn opvoeding geweest en het is een onderdeel van je, hoe je het ook wend of keert. Uiteindelijk vind ik over het algemeen niet erg het heeft mijn horizon verbreed en mijn ongeloof juist versterkt.

Citaat:
JimmyO schreef:
, maar ik kan niet ontkennen dat sommige mensen dat zouden willen doen.
Ze doen het, zelfs mijn christelijke ouders, maar ze zijn er niet bewust van en noemen het een 'goede opvoeding' en voelen zich VERPLICHT (vooral mijn vader die blindelings geloofd). God bestaat volgens hem en ik moet volgens zijn regels en de bijbel leven.

Citaat:
JimmyO schreef:
Geloof kan je niet opgelegd worden
Onzin, ik ging verplicht naar een christelijke school, las verplicht de bijbel, moest verplicht naar de kerk, moest verplicht bidden, etc. Kortzichtig van je JimmyO.

´op·leg·gen (ov.ww.)

1 iem. verplichten tot
2 opstapelen
3 opslaan, bewaren
4 [druk.] ter perse leggen
5 [bouwk.] op iets leggen of plaatsen
6 (houten meubelen) bekleden met dunne bladen van een fijnere houtsoort
7 [in Belg.] boven een bepaalde som bijbetalen

Citaat:
JimmyO schreef:
(Maar dat zijn dan niet de meeste mensen, want elke 'echte' christen beseft wel dat het niet zo werkt)
Wat is nou weer een 'echte' christen?

[Dit bericht is aangepast door legatus (24-03-2002).]
Oud 24-03-2002, 17:35
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Je meld ook niet tot welk geloof ze zich bekeren en wat hun eerdere geloof of overtuiging was. Misschien geloven ze plots in reincarnatie...
Het woord bekeren is nou eenmaal zo algemeen. Maar goed, IK bedoelde dus; de God van het christendom. En die noemen mensen in het algemeen gewoon 'God'. Maar ik zal nog ff specifieker zijn; Ook de hele rimram van Jezus Christus aan het klruis geloven. Het bekeren slaat dus op 'je bekeren van al je zonde', ofterwel; doorhebben dat je zondig bent en proberen anders te leven.

Citaat:
Ik geloof niet maar het is wel een onderdeel van mijn opvoeding geweest en het is een onderdeel van je, hoe je het ook wend of keert. Uiteindelijk vind ik over het algemeen niet erg het heeft mijn horizon verbreed en mijn ongeloof juist versterkt.
Hiermee bevestig je alleen maar mijn veronderstelling; het kan je niet opgelegd worden. Okey, men kan het wel proberen, maar echt 'opgelegd', zodat je eigen geloof (dat geloof dat jij niet hebt) echt opgelegd is, dat wil niet.

Citaat:
Ze doen het, zelfs mijn christelijke ouders, maar ze zijn er niet bewust van en noemen het een 'goede opvoeding' en voelen zich VERPLICHT (vooral mijn vader die blindelings geloofd). God bestaat volgens hem en ik moet volgens zijn regels en de bijbel leven.
Ik vind dat persoonlijk een goeie instelling; Ze hebben je toch gerespecteerd dat je niet wil geloven? Kijk 'proberen' op te leggen, okey, maar het echte geloof; dat kan niet opgelegd worden. Het echte geloof is ook iets anders dan 'leven volgens de regels van de bijbel'. Echt geloof gaat niet om regeltjes en wetjes navolgen, maar als het geloof ECHT HET geloof is zeg maar, dan moet je dat automatisch willen doen; Dat is echt geloof. Je wilde het niet automatisch doen, dus kan het toch geen echt geloof zijn?

Citaat:
Onzin, ik ging verplicht naar een christelijke school, las verplicht de bijbel, moest verplicht naar de kerk, moest verplicht bidden, etc. Kortzichtig van je JimmyO.

´op·leg·gen (ov.ww.)

1 iem. verplichten tot
2 opstapelen
3 opslaan, bewaren
4 [druk.] ter perse leggen
5 [bouwk.] op iets leggen of plaatsen
6 (houten meubelen) bekleden met dunne bladen van een fijnere houtsoort
7 [in Belg.] boven een bepaalde som bijbetalen
Ten eerste zet je dat zinnetje alleen (jou quote van mij), alsof het alleen staat van de rest, op die manier IS het ook kortzichtig ja. Zo kan ik wel meer met tekst doen.

Maar goed, ik kom opzich wel verder met wat je hier zegt: Kijk, als opleggen verplichten is, dan kan het nog niet. Maar goed, kijk, het is net WAT jij precies onder geloven verstaat. Versta jij onder geloven bijbel lezen, naar de kerk gaan, proberen goed te doen, bidden, etc, dan verschillen we met onze mening in de defenitie van 'geloven'.

Eerst jou defenitie; Als dat 'echt geloven' is, dan kun je geloven inderdaad opgelegd krijgen, daar ben ik het met je eens.

Mijn defenitie; ECHT geloven kan alleen door de Heilige Geest, door Hem ervaar je liefde, rust en kracht. Als je dat ervaart, dan heb je als het ware een nieuwe dimensie in je geloof; doordat je dat voelt, weet je het zeker. Ben je het met me eens dat je zo'n 'gevoel' NIET opgelegd kan krijgen? Men kan je immers niet verplichten om te geloven in Jezus Christus, en men kan je al helemaaal niet verplichten om de Heilige Geest te ontvangen, want die bepaald zelf wanneer die bij je binnen wilt komen.

De grens van wanneer je een 'echte' gelovige bent, ligt trouwens niet bij de Heilige Geest. (Tenminste, das dus wat IK geloof) Maar dat heeft hier weer niets mee te maken eigenlijk...

Ik hoop dat et een beetje duidelijk is.

Citaat:
Wat is nou weer een 'echte' christen?
Ja, dat was niet helemaal een terrechte uitspraak van mij. Ik versta onder 'echte christen', iemand die de hele rimram van Jezus aan het kruis geloofd. Maar de manier waarop ik dat gebruik klopt niet; 'echte' christenen kunnen ook wel eens foute opvattingen hebben, ik ook. Maar goed, dis een beetje 'off-topic'.

[Dit bericht is aangepast door jimmyO (24-03-2002).]
Oud 24-03-2002, 18:38
Silindistani
Silindistani is offline
3x raden wat er met een kind van +-6 gebeurt die elke zondag naar de kerk wordt geschopt terwijl hij eigelijk niet wil en naar zo'n zwetsende priester moet luisteren, waarnaast hij ook nog eens elke dag in de bijbel moet lezen van zijn pappie en mammie en elke keer krijgt te horen dat het allemaal waar is.

Die gelooft in een jaar ook 'echt'.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 18:51
legatus
legatus is offline
Citaat:
JimmyO schreef:
Ik vind dat persoonlijk een goeie instelling
Sinds wanneer garandeerd een religie een goede opvoeding? Je hebt geen religie nodig voor een goede opvoeding. Beetje kortzichtig vind ik dat van je.

Citaat:
JimmyO schreef:
Ze hebben je toch gerespecteerd dat je niet wil geloven?
Mijn vader begrijpt het niet en negeert het ook liever. Ik word niet vanwege die keuze gerespecteerd.

Citaat:
JimmyO schreef:
Echt geloof gaat niet om regeltjes en wetjes navolgen, maar als het geloof ECHT HET geloof is zeg maar, dan moet je dat automatisch willen doen
En dat doe je niet automatisch regels worden je opgelicht, verplichtingen, religie, geloof, etc. later kun je je gaan 'hervormen' maar de basis is nou eenmaal aanwezig voor je keuzes.

Citaat:
JimmyO schreef:
ECHT geloven kan alleen door de Heilige Geest, door Hem ervaar je liefde, rust en kracht.
Ik vind jouw een vreselijk persoonlijk geloof hebben. Ieder ander gelooft dus niet 'echt'.

Citaat:
JimmyO schreef:
Ben je het met me eens dat je zo'n 'gevoel' NIET opgelegd kan krijgen?
Persoonlijk vind ik je momenteel nogal onwetend alsof je in een ontkennende fase zit. Tuurlijk kun je gevoelens opgelegd krijgen.

Citaat:
JimmyO schreef:
Men kan je immers niet verplichten om te geloven in Jezus Christus, en men kan je al helemaaal niet verplichten om de Heilige Geest te ontvangen, want die bepaald zelf wanneer die bij je binnen wilt komen.
Hij mag van mij in principe binnenkomen, maar hij komt niet hoor. Je bent zelf ook verantwoordelijk voor je eigen rust, liefde en kracht. Als jij die vind in religie is dat jouw mening, het zit tussen de oren.

Je word van jongs af aan al verplicht tot dingen! Religie is daar een van!

Citaat:
JimmyO schreef:
Maar goed, kijk, het is net WAT jij precies onder geloven verstaat.
Religieus gezien het geloof zoals [in dit geval] de bijbel het weergeeft en verlangt.

Persoonlijk vind het moderniseren van de bijbel ook verwerpelijk.
Oud 26-03-2002, 13:07
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Sinds wanneer garandeerd een religie een goede opvoeding? Je hebt geen religie nodig voor een goede opvoeding. Beetje kortzichtig vind ik dat van je.
Dat beweer ik ook helemaal niet.

Citaat:
Mijn vader begrijpt het niet en negeert het ook liever. Ik word niet vanwege die keuze gerespecteerd.
Als je niet gerespecteerd word, dan kan ik me idd voorstellen dat het niet leuk is. Das idd best wel kut dan voor je. Maar niet iedereen krijgt het 'handelen volgens een religie' zo opgelegd, en het is best wel kortzichtig om te denken dat het altijd zo gaat.

Citaat:
En dat doe je niet automatisch regels worden je opgelicht, verplichtingen, religie, geloof, etc. later kun je je gaan 'hervormen' maar de basis is nou eenmaal aanwezig voor je keuzes.
Ik heb het nu ook niet over regeltjes. Dat heb ik ook al gezegt. (in dat quotje van je, waar je op reageert zelfs!)

Citaat:
Ik vind jouw een vreselijk persoonlijk geloof hebben. Ieder ander gelooft dus niet 'echt'.
Dit is al de tweede keer dat je zo'n zin van mij, uit z'n context rukt! Ik heb expres daar nog iets over gezegt, maar jij wilt dat dus niet lezen. Hierop wil ik nu dan ook geen reactie geven.

Citaat:
Persoonlijk vind ik je momenteel nogal onwetend alsof je in een ontkennende fase zit. Tuurlijk kun je gevoelens opgelegd krijgen.
Ja, je werd gelijk vrolijk toen je ouders zeiden van; wees vrolijk!

Citaat:
Hij mag van mij in principe binnenkomen, maar hij komt niet hoor. Je bent zelf ook verantwoordelijk voor je eigen rust, liefde en kracht. Als jij die vind in religie is dat jouw mening, het zit tussen de oren.
Het gaat ook niet op die manier; dit is even een cliche wat ik nu noem, maar het klopt wel;
Hij (Jezus) staat aan de deur van je hart en klopt. Hij wil niet bij je binnen komen door middel van een stormram oid, maar je moet zelf de deur open doen. Hij wil niet opdringen.

En ik vind mijn 'rust, liefde en kracht' niet in religie, maar in HEM.

Citaat:
Religieus gezien het geloof zoals [in dit geval] de bijbel het weergeeft en verlangt.
Ja, daar ben ik het mee eens.

[Dit bericht is aangepast door jimmyO (26-03-2002).]
Reageren

Regels voor berichten