Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2002, 22:17
mood indigow
mood indigow is offline
hallo, ik moet waarschijnlijk van school af (havo)
als ik dan nog verder wil.. wat ik eigenlijk wel wil moet ik dus mijn school zelf betalen van mijn ouders.
ik zat er aan te denken om mbo spw(niveau 4 te gaan doen)
alleen ik weet niet of ik dit financieel red.
zijn er hier mensen die ook hun eigen school betalen/hebben betaald?
hoe hebben jullie dit gedaan? was het duur?
etc...

alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2002, 12:48
autodropje
autodropje is offline
Als je echt in geldnood zit zijn er ook vervolgopleidingen die voor je betaald hebben omdat er zo veel vraag is naar mensen die die studie doen. Anders kun je je vervolgopleiding misschien combineren met werken.
Oud 27-11-2002, 16:04
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
als je havo doet heeft het misschien zin om jezelf in de schulden te steken, als je zeker weet dat je de capiciteiten hebt om te slagen voor havo en studie kan je het later terug betalen

of zeg ik nu iets heel doms ofzo
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 18:10
Verwijderd
Je krijgt studiefinanciering als het goed is, 'k weet alleen niet hoeveel dat is. ff informeren dus.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 18:43
alpha
alpha is offline
Een meisje bij mij in de klas moet het ook zelf betalen (5 havo). Ik weet niet waarom maar: 1 ze is 18, 2 ze heeft eerst mavo gedaan 3 ze is in 4 havo blijven zitten. Nou krijg ik vast reacties van 'dat maakt het nog niet dat ze het zelf moet betalen' maar andere redenen kan ik niet bedenken.
Maar wat ik wil zeggen is dat zij het wel lukt. En je kunt zo natuurlijk zelf beslissen of je naar de les gaat of niet, je betaald het immers zelf!
Oud 27-11-2002, 18:43
mood indigow
mood indigow is offline
op je 16e?? ik d8 dat studiefinanciering vanaf 18 was ofzow
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 19:50
Yolcu
Yolcu is offline
Je kunt tegemoetkoming krijgen, kijk ff op www.ib-groep.nl voor meer informatie daarover.

Ik ben 17, doe HBO en betaal grotendeels zelf m'n school. Met hulp van een bijbaantje en stufi red ik het best, al zeg ik niet dat het makkelijk is. Als je MBO gaat doen, hoef je geen collegegeld te betalen (das voor mij het grootste bedrag). Maar boekengeld en bijkomende kosten kunnen ook behoorlijk hoog oplopen..
Oud 27-11-2002, 20:05
DiSiLLUSiON
DiSiLLUSiON is offline
Ik betaal m'n eigen opleiding.. ben teruggegaan om Mavo4 af te maken.. Heb gegokt, m'n net opgezette bedrijfje opgeheven en het geld wat ik nog had, daar de helft van in m'n opleiding geinvesteerd.. de rest is aan het opgaan aan kost & inwoning, kleding, verzekering, ziekenfonds etc.

Alleen ziet het er nu naar uit dat ik het niet af kan maken, omdat het vmbo is kwam er een sectorwerkstuk bij.. waar mijn decaan me niet goed over geinformeerd heeft.. waardoor ik 3 dagen de tijd heb om het te maken en juist die 3 dagen door speciale omstandigheden geen tijd heb.. en het niet uitgesteld kan worden.. Maar zonder sectorwerkstuk kan ik m'n examen niet halen.. dit zuigt nogal.

Maargoed, ik heb dus gegokt, en hoogstwaarschijnlijk verloren. Straks heb ik geen papiertje, geen geld, niks meer... Dus bezint eer ge begint, denk van te voren HEEL goed na en plan alternatieven!
Oud 03-12-2002, 11:32
Verwijderd
Ik betaal mijn studie zelf, krijg stufi en heb een lening, daarmee red ik het dus wel, zonder lening wordt het wel erg krap vind ik..
Het is ook nog es zo, dat je op hbo weinig les hebt dus veel kan werken..maar met mbo heb je veel les en weinig tijd om te werken, meestal dan, dus dan wordt het helemaal lastig denk ik...

maar het lijkt me wel verstandig een opleiding te doen, anders kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 12:30
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Als je echt in geldnood zit zijn er ook vervolgopleidingen die voor je betaald hebben omdat er zo veel vraag is naar mensen die die studie doen. Anders kun je je vervolgopleiding misschien combineren met werken.
Of bijvoorbeeld duaal gaan studeren. Dan heb ook nog eens het grote voordeel dat je veel ervaring opdoet! En kijk maar eens naar alle vacatures, want daar wordt nl altijd om ervaring gevraagt. Dus misschien dat duaal studeren iets voor je is...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef:
Of bijvoorbeeld duaal gaan studeren. Dan heb ook nog eens het grote voordeel dat je veel ervaring opdoet! En kijk maar eens naar alle vacatures, want daar wordt nl altijd om ervaring gevraagt. Dus misschien dat duaal studeren iets voor je is...
Helaas kun je vaak pas vanaf het derde jaar duaal, op het hbo iig. Op het mbo heb je wel veel van die combinaties leren-werken of idd een interne opleiding ofzo. 'k weenie vanaf hoe oud je mbo studiefinanciering krijgt (18 vind ik raar, omdat vrijwel iedereen die van de mavo afkomt jonger is, maar zal wel aan mij liggen). Je krijgt iig tegemoetkoming in de studiekosten oid...ff naar informeren, zo als ik al zei.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 09:08
duister_meisje
duister_meisje is offline
Ik betaal ook grotendeels mijn opleiding zelf, iniedergeval de huurvan mn kamer en alles wat ik er omheen nodig heb. Ik heb wel geluk dat mijn ouders mn collegegeld vpoor dit jaar nog hebben overgemaakt, ben alleen bang dat dat het komende jaar niet zal gebeuren. Ik krijg studifinanciering, en in het weekend heb ik een bijbanatje. Ik kom eigenlijk redelijk goed rond, maar let wel goed op dat ik neit te veel geld uit geef aan kleine onzinnige dingetjes.

Ik raad het ej wel aan om verder te leren, het lijkt misschien nu moeilijk (qua geld) maar later zul je er alleen maar profijt van hebben!

liefs
duister_meisje

(let niet op eventuele spelfouten svp)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 20:26
Studentje
Studentje is offline
MBO zelf betalen is volgens mij best goed te doen. Dat schoolgeld is geloof ik in guldens 1900 gulden, dus zo'n 850 euro. Per jaar, dus met een beetje bijbaan prima op te brengen. Nu ligt het denk ik wel aan de richting die je gaat doen hoe duur je boeken + studiematerialen zijn, maar dat zal denk ik per jaar niet boven de 450 euro uitkomen(uitzonderingen daargelaten).

Ik denk dus dat het best te doen is.
Reageren

Regels voor berichten