Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2013, 15:30
xLienaa
xLienaa is offline
Hoi,

Vorig jaar is mijn moeder naar New York geweest om wat vrienden op te zoeken. Ze kwam heel enthousiast terug, want de buren van onze vrienden bleken een gastgezin te zijn, die meehielp met een speciaal project. Zij vangen scholieren uit de rest van de wereld op. Die kinderen gaan daar naar school en wonen dus voor een heel jaar in New York. Aangezien ik tweetalig VWO doe, dacht mijn moeder dat het wel wat voor mij was. Ik was er natuurlijk ook erg enthousiast over. Wie wil dit nou niet? Maar toen mijn moeder mij wilde aanmelden, waren er natuurlijk ook puntjes die je goed moest overwegen. Als ik daarheen ga, ben ik net 15 geworden en begin ik daar dus met High School. Ik ben een jaar weg van huis, en woon gelijk in een heel ander werelddeel. Mijn ouders willen me best in de kerstvakantie komen opzoeken, maar meer zal ik ze ook niet zien dat hele jaar. Best pittig, al dacht ik dat ik dat wel aan zou kunnen. Vervolgens ging ik googlen en waren er allemaal verhalen over mensen die het een geweldige ervaring vonden, maar niet meer goed mee konden komen op de school in hun eigen land toen ze weer terugkwamen en aan het einde haalden ze hun diploma dus niet. Ik haal redelijk goede cijfers, maar briljant kun je me niet noemen.
Natuurlijk moet de school wel toestemming geven om me te laten gaan én om me weer terug te nemen na dat jaar.
Een ander probleem is dat ik de laatste tijd medicijnen slik en daarmee zijn we nog een klein beetje aan het experimenteren, dus dan hopen we maar dat het niet in de knel komt met mijn uitwisseling.

Kortom, nu weet ik niet of ik volgend jaar wel moet gaan. Ik wil per se niet in de 5e en de 6e klas, vanwege de examens.
Wat zouden jullie doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2013, 15:31
Axel11
Axel11 is offline
Dit past denk ik beter op Algemene schoolzaken, dus daar verplaats ik het heen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 20:37
Schrödinger
Schrödinger is offline
Houd er rekening mee dat dat jaar qua onderwijs verspild is. Zelfs op een goede middelbare school in de VS zul je doorgaans niet het niveau halen van een degelijke middelbare school in Nederland. Als je dus niet een extra jaar middelbare school wil doen, zal je daar flink wat bijles moeten volgen zodat je mee kan komen wanneer je terug bent in Nederland. En dat is nog los van de bureaucratische problemen die dat oplevert. Beter is het waarschijnlijk om bijvoorbeeld een master te volgen in de VS, al heb je daar ook wel enkele tienduizenden euro's voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 20:56
Verwijderd
Het klinkt misschien leuk, maar ik zou het niet doen. Tenzij je naar Harvard o.i.d. kan. Anders lijdt je er alleen maar mee wanneer je terug bent in Nederland. Misschien dat je van school in Nederland opdrachten kan krijgen om in Amerika te maken. Maar of dat praktisch is en je op niveau houdt?

Goed over nadenken!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 20:58
UStudy
UStudy is offline
je zou eerst moeten uitzoeken naar wat voor type high school je kunt gaan daar in de buurt van de kennissen. Als het een International Baccalaureate school of een goede college prep school (en je ouders willen het betalen) dan is er best veel op VWO-niveau te regelen waardoor de terugkeer later naar je eigen school goed te doen is. Voorop blijft staan dat je je eigen NL school goed moet betrekken bij het studie programma en zwart op wit laat vastleggen dat je in principe in je eigen klas kan instromen na terugkomst - ik verwacht dat je wel wat extra werk tijdens je vakantie zou moeten doen maar waar een wil is, is een weg. Is natuurlijk een geweldige ervaring en kans om dit al op jonge leeftijd te doen.
Oud 15-01-2013, 17:16
Tink*
Tink* is offline
Tja het is natuurlijk wel een plus dat je daar veel ervaring op kunt doen met de taal en ook nog eens wat extra levenservaring opdoet door een jaar naar het buitenland te gaan. Volgens mij is het gebruikelijker om na je examenjaar nog een jaar highschool te gaan doen, heb je daar ook over nagedacht?
Oud 18-01-2013, 06:20
Silvano08
Silvano08 is offline
Ik zou, zoals Tink al zijn, gaan voor een extra jaartje High School na de middelbare school (17 á 18 jaar), i.p.v. een jaartje High School in plaats van middelbare school. Ik denk dat dat makkelijker is en minder gedoe met zich meebrengt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 08:29
Verwijderd
Citaat:
Ik zou, zoals Tink al zijn, gaan voor een extra jaartje High School na de middelbare school (17 á 18 jaar), i.p.v. een jaartje High School in plaats van middelbare school. Ik denk dat dat makkelijker is en minder gedoe met zich meebrengt.
Van wat ik gehoord heb, schijnt het moeilijk te zijn om nog een jaartje high school te doen in Amerika als je al een vwo-diploma hebt. Ik weet niet precies waarom en of het waar is, maar het is wel iets om even uit te zoeken, mocht je dat overwegen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 07:35
UStudy
UStudy is offline
Het is zeker mogelijk om een jaar na het VWO diploma naar een high school te gaan maar dan hebben we het over private high schools die een zgn. Post-Graduate programma aanbieden. Speciaal voor leerlingen die al een diploma hebben en nog een jaar vrij vakken willen volgen met de seniors.
Oud 20-01-2013, 13:19
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Van wat ik gehoord heb, schijnt het moeilijk te zijn om nog een jaartje high school te doen in Amerika als je al een vwo-diploma hebt. Ik weet niet precies waarom en of het waar is, maar het is wel iets om even uit te zoeken, mocht je dat overwegen.
Ik zou dus eerder denken dat het een stuk makkelijk was, omdat je dan geen rekening meer hoeft te houden met je eigen middelbare schoolcarriére, omdat je die al afgesloten hebt. Geen problemen met overstappen, niveauverschillen etc. Maar het is inderdaad iets om meer informatie over in te winnen, bijvoorbeeld door de studie-adviseur in dit topic.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 15:09
Bebstra
Bebstra is offline
Citaat:
Hoi,

Vorig jaar is mijn moeder naar New York geweest om wat vrienden op te zoeken. Ze kwam heel enthousiast terug, want de buren van onze vrienden bleken een gastgezin te zijn, die meehielp met een speciaal project. Zij vangen scholieren uit de rest van de wereld op. Die kinderen gaan daar naar school en wonen dus voor een heel jaar in New York. Aangezien ik tweetalig VWO doe, dacht mijn moeder dat het wel wat voor mij was. Ik was er natuurlijk ook erg enthousiast over. Wie wil dit nou niet? Maar toen mijn moeder mij wilde aanmelden, waren er natuurlijk ook puntjes die je goed moest overwegen. Als ik daarheen ga, ben ik net 15 geworden en begin ik daar dus met High School. Ik ben een jaar weg van huis, en woon gelijk in een heel ander werelddeel. Mijn ouders willen me best in de kerstvakantie komen opzoeken, maar meer zal ik ze ook niet zien dat hele jaar. Best pittig, al dacht ik dat ik dat wel aan zou kunnen. Vervolgens ging ik googlen en waren er allemaal verhalen over mensen die het een geweldige ervaring vonden, maar niet meer goed mee konden komen op de school in hun eigen land toen ze weer terugkwamen en aan het einde haalden ze hun diploma dus niet. Ik haal redelijk goede cijfers, maar briljant kun je me niet noemen.
Natuurlijk moet de school wel toestemming geven om me te laten gaan én om me weer terug te nemen na dat jaar.
Een ander probleem is dat ik de laatste tijd medicijnen slik en daarmee zijn we nog een klein beetje aan het experimenteren, dus dan hopen we maar dat het niet in de knel komt met mijn uitwisseling.

Kortom, nu weet ik niet of ik volgend jaar wel moet gaan. Ik wil per se niet in de 5e en de 6e klas, vanwege de examens.
Wat zouden jullie doen?
Wat leuk om te lezen dat jij het ook wilt gaan doen! , ik heb besloten om na mij examens te gaan
Dan heb ik daar geen zorgen aan en blijf ik gewoon in deze leerjaren.
Ik moet nog twee jaar maar zon reis vereist een heleboel voorbereiding
Ik zou als ik jou was nog effewachten. Veel succes bij het regelen van alles!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2013, 09:14
koolei
koolei is offline
Citaat:
Het is inderdaad waar dat het lastiger word als je al een vwo diploma hebt. Je zit dan ver boven het les niveau wat er gegeven word in USA. Ik ben zelf tussen mijn HAVO door geweest (tussen de 4e en de 5e) Maar moest gewoon weer instromen in de 5e terwijl mijn klas al was geslaagd. Dit wist ik vantevoren en had hier ook totaal vrede mee. Het is inderdaad een ervaring die niemand jou meer af kan nemen. Het niveau ligt een stuk lager als in Nederland, tenzei je naar een goede school gaat waar dan ook voor betaald moet worden. Dus mij lijkt het nogal lastig om een schooljaar te doen in USA en weer bij de rest van je klas intesrtomen
Reageren

Regels voor berichten