Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
-x2/sqrt(9-x2). Stel -x2/sqrt(9-x2)=h(x)*k'(x) met h(x)=-x2 en k'(x)=1/sqrt(9-x2) en maak gebruik van het gegeven dat arcsin(x/a) als afgeleide de waarde 1/sqrt(a2 -x2) heeft.
Laatst gewijzigd op 27-11-2002 om 20:34. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ps. als je antwoord aub overzichtelijk typen, dit stukje hierboven wordt al onoverzichtelijk omdat je alles achter elkaar doortypt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb mijn vorige reply nog even doorgelezen. Doordat je hem als quote toepaste werd de tekst enigszins verschoven waardoor het geheel als zodanig een onoverzichtelijke indruk maakte, maar mijn vorige reply was voor zover ik het kon beoordelen vrij overzichtelijk. @azitoga: wellicht is het een goed idee om de substitutie die ik hier voorstel toe te passen en zo de ontstane integraal uit te werken.
||
![]() |
Citaat:
dat is hetzelfde principe als dat je op een goede sheet nooit meer dan 6 of 7 regels moet zetten in je reply zit trouwens ook een klein foutje, want die factor 1/2 die hoort er niet ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
@pol: Je hebt gelijk dat je dit probleem heel eenvoudig kunt opvatten als het berekenen van de oppervlakte van een halve cirkel met straal 3, maar het ging er juist om om met behulp van de integraalrekening de juiste waarde hiervoor af te leiden.
||
Citaat:
kan jezelf het eens berekenen om te controleren? |
![]() |
||
Citaat:
F: x->1/2(x*sqrt(a2-x2)+a2*arcsin(x/a)) als primitieve, dus voor a=3 en de grenzen x=-3 en x=3 krijgen we: 4 1/2*arcsin(1)-4 1/2*arcsin(-1) =4 1/2*arcsin(1)-(-4 1/2*arcsin(1))=2*4 1/2*arcsin(1)=9*arcsin(1)=9*1/2*pi=4 1/2*pi, wat inderdaad de oppervlakte van een halve cirkel met straal 3 voorstelt, zoals al is vermeld. Merk op dat er geen factoren x*sqrt(9-x2) in de berekening voorkomen, aangezien sqrt(9-x2) voor x=-3 en x=3 de waarde nul heeft.
Laatst gewijzigd op 01-12-2002 om 17:42. |
![]() |
|
Verwijderd
|
hmm vage wiskunde leraar heb jij op het vwo zeg...
zoals eerder gezegd; deze stof (met partieel integreren enzo) hoort niet meer bij de vwo-stof tegenwoordig. dat wordt behandeld in het eerste jaar van veel technische opleidingen (zo ook bij mij) @mathfreak: jouw oplossing klopt inderdaad (duh ![]() Ik heb geen id hoe een vwo-leerling dit zou moeten oplossen, ik zou het niet gekund hebben. maar volgend jaar ben je er erg blij mee als je zo'n opleiding ga volgen tenminste ![]() greetz, FoX |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
oops foutje
![]() niet op gelet, dan is de leraar weer goed bezig door een probleem voor te leggen wat misschien enigszins moeilijker is dan de standaard oplossingen met bijvoorbeeld partieel integreren, met zo'n tabel als jij hebt mathfreak (en ik heb ook zoiets, maar dan zelf uit een boek samengevat) wordt het allemaal een stuk eenvoudiger ![]() greetz, FoX |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Volume cilinder met integraal GotYa | 5 | 19-02-2011 14:09 | |
5 oefeningen op integralen wp160366 | 3 | 15-03-2006 15:46 | |
Integralen tiger31 | 3 | 08-03-2006 21:55 | |
Verandering van variabelen in dubbele integraal Demon of Fire | 8 | 24-10-2005 16:34 | |
[WI] dubbele integraal??? appiegogogo | 14 | 12-11-2004 21:02 | |
integraal over pad jbtq | 3 | 10-12-2003 21:17 |