Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2002, 21:19
oneMen
oneMen is offline
Dit onderwerp is vast al tot vervelens toe langsgekomen, maar ik kan even niets vinden, dus ik plaats een nieuwe topic, aangezien ik deel uit zal maken van een paneldiscussie over dit onderwerp.

De hoofdvraag is dus: Moeten we nutsbedrijven privatiseren?

Ten eerste bestaat er misschien onduidelijkheid wat een nutsbedrijf precies is. Wolters antwoordt hierop als volgt: 'Een openbaar bedrijf ter verzorging van zekere belangen ten nutte van het publiek. Niet alleen gas/licht/water, maar ook de NS en de KPN zouden bijvoorbeeld hieronder vallen.

De overheid wil deze nutsbedrijven maar al te graag privatiseren om zo bezigheden uit handen te geven, zodat ze zich beter kunnen richten op andere zaken. Toch blijkt vaak dat deze bedrijven in moeilijkheden kunnen komen, terwijl ze een zeker maatschappelijk belang met zich mee dragen. De overheid staat dan voor een moeilijke keus. Moet de overheid ingrijpen, wat in strijd is met de vrije handel, of moet het het bedrijf aan het lot over laten? Moet de overheid uberhaupt al dergelijke instellingen privatiseren?

Ik denk zelf dat bedrijven met een maatschappelijk belang niet geprivatiseerd mogen worden om zo dit belang veilig te stellen. Dit geldt dus ook op gebieden waarbij het bedrijf in kwestie een monopoliepositie zou verkrijgen door bijvoorbeeld de macht over het infrastructuur, zoals het railnet, of het vaste telefoonnetwerk. Voor bedrijven waarbij dit niet geldt, kan gekozen worden om overheidsingrijpen mogelijk te houden, of het bedrijf wel volledig te privatiseren, mits er een goede concurrentie ontstaat.

maar goed.. dit zal nog niet volledig en/of perfect zijn, wat is jullie mening? en hebben jullie hier iets aan toe te voegen?
Oud 25-02-2002, 21:23
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik ben tegen privatisatie van "noodzakelijke" instellingen.
Oud 25-02-2002, 21:30
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

*is het daarmee eens*
Oud 25-02-2002, 21:32
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

Inderdaad, omdat een eventuele uitval voor miljarden aan schade zou kunnen opleveren...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 21:36
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
M n M schreef:
Ik denk zelf dat bedrijven met een maatschappelijk belang niet geprivatiseerd mogen worden om zo dit belang veilig te stellen.
Meejeens.
Tenzij de overheid niet anders dan een wanprestatie leveren kan. En dan moet er nog een controle-instituut oid bestaan imho.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 21:41
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Meejeens.
Tenzij de overheid niet anders dan een wanprestatie leveren kan. En dan moet er nog een controle-instituut oid bestaan imho.

Ja idd. Wat er nu te weinig gebeurd is het scheppen van randvoorwaarden en dergelijken. Het loopt daardoor vaak uit de hand.
Oud 25-02-2002, 21:52
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

idd.
Oud 26-02-2002, 09:00
Dj Pjotr
Dj Pjotr is offline
en wat d8 je dan van het gegeven pay for what you get, wat het gevolg is van privatisering? dat zie ik dan wel weer zitten...
Oud 26-02-2002, 09:17
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Dj Pjotr schreef:
en wat d8 je dan van het gegeven pay for what you get, wat het gevolg is van privatisering? dat zie ik dan wel weer zitten...
Je bedoeld dat je niet teveel zult betalen aan bv de overheid als het bedrijf geprivatiseerd is?

En er zijn ook wel voordelen aan privatisering denk ik, als het maar goied gebeurd. Er moet dus bijvoorbeeld een goede marktwerking zijn, waardoor de concurrentie voor prijsverlaging zorgt. Waar misschien voor opgepast moet worden is dat de concurrentie niet tot concentratie leidt ipv prijsverlagingen. Maar daar zou de overheid dan duidelijke regels aan vast moeten stellen.

En wat is precies het verschil tussen liberaliseren en privatiseren? Want deze twee komen vaak terug in de discussie om het privatiseren van nutsbedrijven maar wat het inhoud ontgaat mij voor de helft.
Oud 26-02-2002, 10:05
Boogie
Boogie is offline
we hebben het in de Verenigde Staten gezien, waar tijdenlang de stroom was uitgevallen omdat het bedrijf het niet meer kon opbrengen. Het zou niet fijn zijn moest dat bij ons ook gebeuren. Een privatisering is lang niet altijd voordelig, kijk maar naar de ns...
Oud 26-02-2002, 14:06
Isa
Isa is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

idd, ik ook.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 14:27
QuietNoise
QuietNoise is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

ik ook!!!

Oud 26-02-2002, 18:56
Verwijderd
Alle nutsbedrijven in gemeenschapshanden. Op die manier heeft de burger de macht en niet de aandeelhouders.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 19:02
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Pash Cracken schreef:
Alle nutsbedrijven in gemeenschapshanden. Op die manier heeft de burger de macht en niet de aandeelhouders.
ja die gebruik ik morgen.
Oud 26-02-2002, 22:03
ajw83
ajw83 is offline
Hé, leuk onderwerp! Hierover heb ik namelijk net nog een PO'tje gemaakt.

Mijn conclusie: privatisering kan heel goed zijn, maar dan moet het wel op de juiste manier gebeuren. Het belang is niet in gevaar, omdat de overheid de voorwaarden en andere regels stelt. Dat het de laatste tijd soms mis is gegaan wordt vooral veroorzaakt door slecht beleid van de overheid.

O ja, nog even een vrij belangrijk feitje: De Nederlandse Spoorwegen zijn NIET geprivatiseerd, dit in tegenstelling tot wat de meeste mensen vaak denken....
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 09:13
oneMen
oneMen is offline
Maar wat gebeurd er als een bedrijf geliberaliseerd wordt? In hoeverre ordt een bedrijf dan losgelaten?

Oud 05-03-2002, 10:34
Mabo
Mabo is offline
Tja...We kennen de verhalen UPC KPN NS...
need I say more...?
Oud 11-03-2002, 16:02
oneMen
oneMen is offline
He kun je mij misschien wat meer inhoud verstrekken van je PO? ik ben zeer benieuwd, want ik moet morgen gedocumenteerd schrijven over het onderwerp.

[edit]ik heb het dus tegen ajw83..[/edit]

[Dit bericht is aangepast door M n M (11-03-2002).]
Reageren

Regels voor berichten