Advertentie | |
|
![]() |
|
Alsook, zo getuigt dit forum, een gebrek aan interesse. Geef een kleine stelling waar ze zelf aan kunnen bouwen en ze zijn weg, eens naar anderen luisteren ontbreekt zoals gewoonlijk... Ik weet dat wat ik vertel voor velen aangenomen materie is, het was niet mijn doel vernieuwend te zijn, maar ik zou graag anderen hun toekomstvisie horen... Eventueel met eigen aanlooptheorie. Ook als je t niet eens bent met mijn theorie, zeg het gerust...
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() REIE
|
![]() |
wat hier word gezegd heb ik ook last van
het gaat alleen maar achteruit met vooral de westerse maatschappij, iedereen moet maar werken en alles moet daarvoor wijken. Je ziet dat ook in bv. de universiteit, er moet zo snel mogelijk resultaat komen bij een studie (omdat de universiteit word gefinancierd door het bedirijfsleven)want dat wil het bedrijfsleven. Alles moet maar snel snel snel, we moeten haast van de maatschappij werken. En zoveel mogelijk. En dan heb ik het alleen over nog maar werken, nog nieteens over waar jullie hetr over hadden die pokemonkindertjes die straks op hun 10e al ontmaagd worden(door een 20 jarige sjonnie).... tot zover |
![]() |
|
Interessante discussie, goeie topic!
Boer_kameeL, ik heb niet veel aan je verhaal toe te voegen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat de 'jeugd', voor zover wij daar met z'n allen niet onder vallen, een andere opvoeding ondergaat dan vorige generaties. Voor mezelf zie ik er dit verband bij: -door inflatie wordt alles duurder -dus moeten ouders meer / beide gaan werken -dus zijn ze minder thuis -dus kunnen ze gewoon minder aandacht aan hun kind(eren) besteden -dus staan die kinderen ook in mindere mate onder ouderlijk toezicht -dus kunnen ze zich verlekkeren aan al die aantrekkelijke programma's, in 'mijn tijd' -lees: toen ik jaartje of 7 was- the A-team, power rangers, beetle borgs enzovoort. Ook komt daar tegenwoordig steeds meer internet bij, waar die kiddo's in een chatroom de meest volwassen praat uit weten te slaan -door de verminderde invloed van de ouders en de grotere 'vorming' door TV en internet gaan de kinderen qua opvoeding sterk verschillen van andere generaties, MAAR dat is niet alles. Doordat hun normen en waarden verschillen van andere generaties en in mijn ogen zelfs achteruit gaan, verandert ook hun groepsgedrag. Het gebrek aan aandacht van hun ouders zullen ze proberen te compenseren door TV en computer (/playstation -->exteem gewelddadige games), maar ze zullen ook meer 'steun' in de groep zoeken. Dus een hele groep pokemon-kindjes die allemaal van elkaar 'leren' en die elkaar allemaal beinvloeden volgens hun eigen, door TV en pc bijgebrachte, normen en waarden. En het is een groep van alleen pokemon-kindjes, want die paar fatsoenlijk opgevoedde mietjes die niks durven en niks mogen, die moeten ze er natuuurlijk niet bij hebben. -resultaat: *zucht* nouja je ziet het zelf. Kinders op basisscholen die niet met respect tegen leraren praten, maar tegen hen en vele anderen gewoon een brutale bek opzetten. En nou moet ik er ECHT niet aan denken wat er gebeurt als die generatie opgroeit en zelf kinderen krijgt. Zullen we nu maar vast beginnen met het bouwen van jeugdgevangenissen en rehabilitatie-centra? Nu is het nog zo dat ouders hun kinderen wel aandacht willen geven, maar er soms gewoon te moe voor zijn of er geen tijd voor hebben. Maar over 20 jaar interesseert het ouders geen donder meer waar hun kinderen naar kijken. Klokhuis? Jeugdjournaal? Kom nou, je bent toch geen mietje? Kijk maar lekker naar power rangers, speel carmageddon deel 15 op je pc, draag dure kleren op kosten van je pa en ma omdat die vinden dat je dan een betere positie in de groep krijgt. Daar kan ik nou bang van worden.
Laatst gewijzigd op 04-11-2002 om 21:39. |
![]() |
|
![]() |
kortom we zijn het met elkaar eens
wat gaan we eraan doen?alvast gevangenissen bouwen?kunnen we straks veel winst op maken, als er nog veel meer cellentekort onstaat. We kunnen ook besluiten om onze kinderen in elk geval niet zo op te voeden als 'de maatschappij'dat doet, en dat je overal in mee moet doen. Daar bedoel ik mee: als je kinderen krijgt er idd tijd voor nemen en echt aandacht geven en tijd steken in de opvoeding, dwz of 2 parttimers of 1 fulltimer, marad at er altijd iemand is om de kinderen op te vangen als zre thuis zijn enz. Zo is het bij mij ook gegaan en ik moet zeggen ik ben aardig terechtgekomen. En zo wereldvreemd ben ik nou ook weer niet dus dan zal dat wel met meer ikinderen het geval zijn???? |
![]() |
||
Citaat:
REIE
|
Ja dat is ook waar. En het zal wel onderling verband houden.
Nouja, ik ben ik elk geval niet van plan om meer dan 2 kinderen te nemen. Dan heb ik meer tijd om per kind te besteden, en het is ook nog eens wenselijk voor de overbevolking.
|
Wat ik eraan wil doen? Geen kinderen maken (voor zover ik dit in de hand heb
![]() ![]() En dit blijven doen tot ik merk dat ze echt verantwoordelijk zijn en voor zichzelf kunnen zorgen, en om er te zij voor hen. Ik wil geen "onbekende die voor eten zorgt" zijn, maar eerst een opvoeder en vader, later een goede vriend en vader voor m'n kinderen worden. Volgens mij is dit redelijk haalbaar... Als m'n vrouw dan nog part-time werkt, en m'n topic over "ware leifde" in l&r opgaat, wel dan zijn we lekker 't perfecte gezinnetje. |
![]() |
|
![]() |
Nou meneer kameel, dat was een hele tekst maar ook ik heb hem gelezen en ben het wel met je eens. Tegenwoordig wordt de jeugd steeds minder jeugd en vroeger volwassen. Ik denk dat met name de tv en de computer daar veel aan bij dragen. Natuurlijk ook omdat de ouders allebei werken, maar ik kan je vertellen dat ook ik ben opgegroeid in een gezin waar beide ouders werken en ik kan niet zeggen dat k er minder van geworden ben. Beter nog, misschien ben ik er juist wel beter van geworden. Toen ik vroeger naar de basisschool ging was er tussendemiddag niemand thuis en ging ik naar een oppas. Ik ben daar zo´n 8 jaar naar toegegaan om te eten tussen de middag en heb er ontzettend veel geleerd, mijn tweede taal sprak ik dankzij haar en het heeft mn opvoeding zeker niet minder gemaakt.
Ik denk dat het aan de hele maatschappij ligt waardoor alles tegenwoordig zo gehaast is en ´gemoderniseerd´. Iedereen heeft tegenworodig een computer, vaak meer dan 1 tv in huis, loopt met een mobiel rond en de jeugd van tegenwoordig wordt daarmee groot gebracht dus eigenlijk weten ze niet beter. Ik speelde vroeger op straat, klom in bomen, ging slootje springen en mijn broertje brengt het grootste gedeelte van zn vrije tijd achter dit ding door en sprak meer engels dan ik in de brugklas alleen door computerspelletjes. Wat ik wil zeggen is dat ik denk dat het neit alleen door de afwezigheid van ouders komt, maar de hele maatschappij eromheen ook er aan mee werkt. Natuurlijk ben ik het met je eens dat een kind opvoeden een zware verantwoordelijkheid is, maar daarentegen mijn ouders werkten beide om ons gezin te onderhouden. Misschien was ik wel niet geweest wie ik nu ben als dat anders was geweest. Ik kan in ieder geval niet zeggen dat ik iets gemist heb.
Laatst gewijzigd op 06-11-2002 om 19:12. |
![]() |
|
![]() |
Wat mij vooral opvalt is dat iedereen hier een soort arrogante "waar gaat dat heen met de jeugd van tegenwoordig" houding heeft. In principe ben ik het met het algemene standpunt wel eens, maar denkt iemand er wel eens aan dat wij zelf ook zo gezien werden/worden door de generatie boven ons? Het schijnt zelfs dat er in de teksten van een of andere filosoof uit de oudheid (ben vergeten welke, sorry) een gedeelte gaat over de verderfelijke "jeugd van tegenwoordig".
Dus hoewel ik ook het idee heb dat de toekomst niets wordt met de huidige ontwikkelingen op het gebied van televisieprogramma's e.d, denk ik dat we het toch een beetje moeten relativeren. En bovendien, als de jeugd uit de westerse landen aan televisie en junkfood ten onder gaat wacht daar misschien wel een kans voor alle welopgevoede kindertjes uit de derde wereld... Ik las trouwens vanochtend in de volkskrant dit bericht "Sexy kinderstring naast Pippi-broekje AMSTERDAM - In het Hemafiliaal op de Amsterdamse Nieuwendijk hangen bij de roze onderbroeken van Katrien Duck en de lichtblauwe slips van Pippi Langkous nu ook strings met een kanten randje in maat 152. Het warenhuis introduceerde dit najaar de kinderstring voor meisjes vanaf een jaar of negen en die is volgens een woordvoerster een succes." (rest van het artikel op http://www.volkskrant.nl/binnenland/1036563385787.html) Ik schrok hier toch best wel van eigenlijk. Moet mijn 10-jarige oppaskindje sexier zijn dan ikzelf of zo? |
![]() |
|
Doelgroep: modebewuste jonge meiden die veel naar de muziekzenders kijken en popsterren als Christina Aguillera zo'n lage heupbroek zien dragen dat hun string, zodra ze bukken, pontificaal zichtbaar wordt. Of meisjes die gewoon hun moeder willen kopiëren. 'Zoals jongetjes allemaal net als hun vader een boxershort willen', zegt de V en D-woordvoerster.
Die 'I-wanna-look-like-mom'-trend rukt op Tjah als je ouders zelf zo zijn... En Imir --> Ik heb nooit ontkend dat dit niet altijd zo geweest is, dat de nieuwe generatie "slechter" lijkt te zijn doorheen de geschiedenis. Wat me verontrust is dat het nu zoveel SNELLER gaat, van in de oudheid tot begin vorige eeuw speelden "kinderen" tot zo'n 15 jaar nog (buiten die perioden waar ze moesten werken), nu worden ze op hun 11 plots "volwassen", luisteren ze naar "volwassen" muziek, kijken ze naar programma's met emoties die ze eigenlijk nog niet kennen en dragen ze dus strings. Mijn vraag was dus ook : hoe zie jij dit in de toekomst verder evolueren... De meesten zeggen dat ze mijn stelling ook gemerkt hebben, beetje elgemeen gekend ook, maar wat gaat dit geven in de toekomst... |
![]() |
||
Citaat:
REIE
||
![]() |
Citaat:
alhoewel ze dat in de jaren 60 ook dachten met kernoorlogen enzo en dat leek me nog gerechtvaardiger dan nu dus op korte termijn zkla het allemaal wel meevallen, maar nu met het terrorrisme is hjet alleen nog maar gevaarlijker geworden, je weet nu niet wat goed en fout is. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En een gebrek aan liefde in je jeugd hoeft niet slecht te eindigen, je houd er meestal wel iets aan over, maar dit kan ook hunkering naar liefde en genegenheid zijn... (als dit niet werkt dan leidt dit nogal eens tot criminele activiteiten, zie maar de veelgebruikte woorden "ik had een slechte jeugd ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als je via oa godsdienstonderwijs meer begrip krijgtr voor elkaar, dan is er ook minder kans voor conflicten, op grote en klien schaal, omdat mensen zich beter kunnen einleven, en dat dan ook kunnen doen! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En het zijn niet alleen de generaties die jonger zijn dan wij, ik zie het ook bij leeftijdsgenoten, of kinderen die ouder zijn dan ik. Laatst stond er bij ons in de schoolkrant wel een treffend stripje dat dit alles uitbeelde: Een echt "ik-volg-trends-dus-ik-ben-stoer" kind met mobieltje zegt: "M'n chatvriendje heeft cybersex gehad met een zangeres van Atomic Kitten, en m'n beltegoed is ook nog eens op." Getiteld: De politieke betrokkenheid van de Nederlandse jeugd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() En dat zei ik dus ook al, het zijn altijd enkelen geweest die de wereld verder trekken. Maar die enkelingen stuiten hoe langer hoe meer op een muur die nu niet enkel doof is, maar hen ook verwerpt omdat ze "anders" zijn... Ok, dit is altijd al wat zo geweest (denk aan het lachen met Leonardo wanner hij zei dat de wereld rond was), maar je moet meer en meer moeite doen om gehoord te worden tussen deze verstikkende zee... En velen verzuipen erin. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat de toekomst er nog wel wat rooskleurig uitziet naar mijn visie... de voorbije generatie heeft het niet al te best gedaan, maar meer en meer jongeren lijken dat te beseffen en willen het beter doen... het valt alleen nog af te wachten of deze dromen en beloften ook waarheid zullen worden...
Ik ben van mening dat wie iets meegemaakt heeft in zijn leven, de kans bezit het beter te doen, en niet alles gewoon over te nemen van famielie of vrienden... er bestaat nog zoiets als de theorie van de 'vrije wil', waarin iedereen keuzes voor zichzelf maakt... Nu zijn er idd we tv programma's en muzieksoorten die het allemaal wat ingewikkelder kunnen maken, maar ik hoop dat mensen met een portei gezond verstand een onderscheid kunnen maken met deze nonsens... pokemon en eminem.. het hoort er tegenwoordig gewoon allemaal bij, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is... eminme vertaatl de realiteit gewoon in een liedje, en pokemon... nuja, vroeger speelden de kinderen met speelgoed, vandaag kijken ze pokemon... het maakt allemaal niet zoveel verschil meer.. na een aflevering blijven ze zeuren tot ze zo een pikachu poppetje van de ouders krijgen... het is tegenwoordig gewoon allemaal een beetje commercieler, maar daarom niet slechter denk ik! Indertijd, toen de tv zijnn intrede deed, zal dat ook wel posi - en negatieve commentaren gehad hebben, maar aan alles zitten voor en nadelen... Kortom, ik denk dat het met de toekomst wel in orde komt ... ik denk dat vergelen kan worden met de economie... na een crisis komùt er altijd wel weer een stijging... het is een beetje een vicieuze cirkel greetz
|
![]() |
Wat bedoel je precies met 'ouders moeten beter hun best doen', ik ben het daar wel mee eens, maar op welke manier kunnen ze dat realiseren?
Ikzelf heb een heel open opvoeding gehad, men ouders zijn gescheiden toen ik 14 was, en sindsdien moet men ma hard gaan werken om ons materialistisch te geven wat we nodig hebben... ik mocht doen en laten wat ik wou, als ik maar alles op tijd en stond liet weten.. ik vind niet dat de ouders constant langs hun kind moeten staan om alles in de juiste banen te leiden. Ik heb in men tot nu toe korte leven al een berg aan fouten gemaakt, maar ik heb er telkens uit geleerd, en ik weet nu dat ik die fouten niet meer mag maken... maar hoe kan je iemand zeggen dat iets fout is, als ie het nooit geprobeerd heeft! Nu zou ik het wel ok vinden moesten de ouders tegenwoordig iets meer tijd vrij maken voor hun kinderen... ik dnek niet dat het erg is dat vele ouders beide gaan werken en weinig thuis zijn, maar die tijd dat ze thuis zijn zouden ze wel wat leuke dingen met hun kinderen kunnen doen, maar daar zit volgens mij nu net het probleem... Als ze dan eens thuis zijn, dan zijn ze veel te moe, of hebben ze geen zin, en dat vind ik nu kostbare tijd die ouders verloren laten gaan , want wat is er nu mooier dan je kind zien opgroeien en daar en belangrijk aspect van zijn... Ouders moeten leren dat kinderen materialisme niet altijd op de eerste plaats stellen om een gebrek aan liefde en teogewijdheid op te vullen, maar dat ze het wel op prijs stellen dat hun ouders zorgvuldig hun aandacht aan hun besteden... en dan doet het er allemaalniet toe welke programma's ze op tv kijken of naar welke muziek ze luisteren... greetz
Laatst gewijzigd op 11-12-2002 om 15:14. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Staat de toekomst vast? dirk-janusIV | 63 | 23-06-2011 20:54 | |
Verhalen & Gedichten |