Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2002, 03:00
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
De post " VS 18 jaar terug in de tijd? " van tacidvs bracht me op iets : de toekomst werd in het verleden al voorspeld (hier heb ik het over het heden), maar wat denken jullie over de toekomst?

Ik heb zo een raar voorgevoel dat het niet goed gaat komen.

Waar ik me op baseer : de maatschappij wordt vooruit getrokken door enkelingen, niet door de massa. Niet iedereen wordt geleerde, politicus e.d. en zet zich in voor de vooruitgan van onze maatschappij, door de eeuwen heen zijn het altijd enkelingen geweest die vermelding in de historie haalden, onze geschiedenisboeken op school zijn niet zo dik.

Wat me dan verontrust :

vroeger was het normaal om te "streven", de leerlinge probeerden in de gunst van leraar en ouders te komen, tot op redelijk late leeftijd (16 - 21 jaar). Ieder werd ook opgevoed met de levensopvattingen en wijsheden van de ouders. Dit was voor eeuwen zo.

Enkel in de 20e eeuw is hier verandering in gekomen; wat veranderde : beide ouders gingen werken ipv de man alleen, en tv.

Veel ouders komen tegenwoordig moe thuis van werk, zijn te moe om hun kinderen degelijk aan te pakken en constant bij te sturen, daarom zetten ze die maar voor de tv. Wat voedt hen dan op? Pokemon? Bob de Bouwer?

Ieder maakt verschillende stappen mee in zijn leven, maar ik ben bang dat kinderen door allemaal dezelfde tv-programma's te zien gelijkaardige morale waarden gaan beginnen ontwikkelen. Terwijl verschil de mensheid verder drijft, oa. verschil tusen ouder en kind, het kind wilt zich bewijzen en "beter worden", laten zien dat hij succesvol is, wat een drijfveer is. Wrijvingen tussen kind en ouder zijn natuurlijk en kwamen altijd al voor.

Tegenwoordig is er echter veel minder contact, de ouder weet minder van het kind en vice versa, soms word gecommuniceerd door post-it klevers op de koelkast omdat beiden mekaar bijna niet zien. Geen discussies, geen begeleiding, geen nood aan zich te bewijzen....

Dit wordt nu al weerspiegeld in de scholen, het aantal dubbelaars vermeerdert elk jaar, in de laatste jaren van de humaniora zat ik met 17 mensen in de klas; waarvan 2 op leeftijd, 7 1x gedubbeld 5 2x en 3 3x.

Enkel in het algemeen secundair onderwijs (ik weet niet hoe dit in NL heet, wij hebben algemeen, technisch en beroepsonderwijs, 1e is algemeen vormend, 2e is meer op bepaald vak gericht en 3e is alles op 1 vak gefocust om de student z osnel mogelijk klaar te stomen voor werk) komen heel weinig dubbelaars voor, in TSO en BSO zitten maar weinig 17- en 18 jarigen op leeftijd.

Wat daarbij komt is dat kinderen op jongere en jongere leeftijd met bepaalde gevoelens leren omgaan. Een voorbeeld : zet ze op hun 11-12 voor "Dawson's Creek" en ze leren vanalles over relaties en emoties die je normaal pas rond je 18 krijgt , ze willen dit nadoen en zoeken dit dan ook op in het echte leven, waardoor ze in situaties komen waarvoor ze eigenlijk mentaal (soms fysiek) nog niet klaar zijn... Hoe ver gaat dit gaan?

Mijn nichtje van 14 en haar vriendinnen willen geen vriendje onder de 17-18 meer, vriendinnen van haar zijn 13 en gaan enkel met 18-20 jarigen om. (spreekt voor zich dat deze 18-20 jarigen niet al te snugger zijn, wat doen ze anders bij kinderen).
Dit geeft een heel raar beeld, veroorzaakt botsingen en resulteert vaak in illegale handelingen (seks met minderjarigen dus).

Ik kom ook vaker en vaker "snotneuzen" tegen die menen dat ze alles zijn.... Kinderen van 12, druk babbelend in hun laatste nieuwe nokia, plots gesprek onderbreken om tegen ouderling "neem een foto, dat gaat langer mee" te zeggen.

Ook de media zelf verontrust me, wat ziet men zusje van 7 als ze MTV opzet? Halfnaakte R&B- en aanverwante danseressen die tegen stoere gangsta-boys staan op te wrijven. Worden dat hun idealen? De mensen waar zij naar opkijken? Gaat zij op haar 12 een tanga, strak broekje en mini topje aandoen en proberen in discotheken binnen te geraken, om daar wat in haar drankje te krijgen en zo haar eerste sexuele ervaring krijgen, op de achterbank van een getunede johnnymobiel met een hijgende playboy met pubersnorretje boven haar?

Ik ben vna opvatting dat ik eerst wil werken, -mijn- leven opbouwen en dan pas aan ander leven beginnen, kinderen dus. Eerst goed sparen, dan een aantal jaren vrijaf nemen om kinderen op te voeden, en eens ze naar school gaan part-time werken. Ik vind een kind opvoeden een zware verantwoordelijkheid, je schept niet alleen leven, maar ook persoonlijkheid en de toekomst van deze planeet.

Wat ik hier uit wil halen : meer en meer mensen worden "hetzelfde", hebben dezelfde interesses (uitgaan,dansen, auto's, drinken, andere sexe), maar lijken verder niet na te denken, buiten aan amusement. Dit is altijd zo geweest, maar ik heb de indruk dat deze groep groter word, en dat de strijd tussen deze groter word.

Vooral ook omdat de groepen duidelijker afgebakend zijn, de niet - progressieve mens word snel gestereotypeerd als johnny of fuifbeest, de progressieve als niet zo geinteresseerd in materiele zaken, en veelal andere stijl van muziek ed (muziek met 'betekenis' zoals ze zeggen, oa metal, punk, grunge, reggea ed) - en beiden liggen regelmatig in de clinch.

MTV is "hip" voor de jonge mensen, en velen willen ook zo worden als ze op tv zien... Muziek is een grote invloed, en veel "progressieve muziek" draaien ze niet op tv. Wat ik zie is topradio, r&b, wat ik samenvat onder "house", big brother en aanverwaten, ....

Alles moet snel en flashy zijn, op mijn 9 keek ik naar Samson, nu is dat idioot; ze menen alles al te kennen op jonge leeftijd... Waar leidt dit naartoe.

Een lange tekst, en ik heb een hoop aspecte nog bijlange niet belicht, geef gerust commentaar of eigen visie, ik weet dat ik op bepaalde punten fout zit. Kan dat echter hier niet allemaal samenvatten, zou te saai zijn om in 1 keer te lezen, zal het wel ooit op men site zetten... Intussen hoor ik graag andere meningen.

Iemand de moed om dit alles te lezen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2002, 10:49
Kriemoon
Kriemoon is offline
Kheb niet echt veel te doen denk ik...... Lijk wel gek om zo lang verhaal te lezen Maar goed, was toch wel interresant, al had ik het meeste al eerder gehoord. Ik was ff in verwarring maar de vraag was echt hoe ik denk over de toekomst.

Je hebt gelijk dat het meeste jeugd alleen maar doet en wat hoord in die groep en dat dat komt waarschijnlijk door de opvoeding. MAAR dit is alleen een trend. Mijn oma en opa (jaja) zeiden ook dat in hun tijd steeds vernieuwender opvoedingen kwamen die ''slecht'' waren. Maar uit ervaring blijkt dat die niet altijd slecht waren!

Nou is deze opvoeding (namelijk weinig aandacht) niet echt de beste. Maar veel kinderen van mijn leeftijd (15, 16, 17, 18) zien ook in dat kinderen op basisschool een nog grotere bek hebben dan hun al hadden. En vaak komt dan de conclusie dat dat ook zo gevoeld moet hebben tegen hun ouders.

Daarom denk ik dat er vanzelf een generatie komt die wel een goed idee over de opvoeding heeft en dat de opvoeding weer word veranderd. Maar het kan natuurlijk ook wel een keertje gruwelijk misgaan......

FF commentaar op de jeugdgevallen We beginnen ff bij het eerste punt.

In de gunst komen bij de ouders. Vaak bij wat hogere intelligentie is dit nog steeds wel een beetje zo (havo vwo)
Vaak zie je bij mavo en lager dat er een totale disrespect is bij de ouders. Dit vind ik meestal zeer ernstig.....

Pokemon voed de kinderen op..... Tja.... daar lijkt het wel op....
En dan leren we allemaal hetzelfde? Dat denk ik niet. Ieder blijft zijn eigen opvattingen hebben over pokemon. Sommmige vinden het evolutie systeem prachtig, anderen vinden pika alleen maar schattig, anderen zien het weer meer als een soap.
Maar anderen gedachten worden wel weer rechter getrokken. Bijv. goed en fout enz

Voor de rest ben ik het zo beetje wel met je eens (ik heb zelf een stiefbroertje en stiefzusje en daar gaat het precies zo mee.....)

En de mainstream van trance hardhouse en dance liggen inderdaad vaak in de clinch met de alternatieve groep. Vaak komt dit omdat mainstream graag een slachtoffer wil hebben. Ik behoor min of meer tot beide groepen (ik ben een van de weinigen die geaccepteerd word doordat ik beide ben) en weet dus precies wat er tussen beide afspeeld. En vaak is het zo dat beide groepen elkaar afwijzen. Maar een trancedoos (zoals dat genoemd word) Zal altijd ruzie willen met een goth. Dat scoort vaak nogal in de groep. Terwijl de goth zich niet interreseerd. dit is 90% van de gevallen.......
Maar! Belangerijke deel ervan. De verder het vordert in dezse stijl de meer het gaat lijken op oorlog. De mens heeft altijd al onbewust oorlog gewild. Dus dat komt wel goed.........
(rare conclusie)
Oud 29-10-2002, 16:42
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Hehe toch nog mensen als ik Ik ben ook zowat in elke stijl thuis, van goth en punk tot trance (alhoewel ik voorkeur heb voor alternatief, mensen zijn echt wel dieper vind ik...)

Maarja daar ging het ook niet over.

Wat ik zei over pokemon : ja iedereen ziet het ander, maar zoals je al zei over waarden, goed en fout is in ELKE aflevering hetzelfde ; arrogante players worden afgestraft, misdaad is idoot en vliegt altijd door de lucht (we houden het weer voor gezieeeeeen) (lol).
Velen kijken naar juist dezelfde zender en dezelfde afleveringen, dag in dag uit.

Dit merk ik ook op m'n zusje(7) haar school, ze praten constant over hetelfde en gedragen zich in sociaal opzicht heel anders dan mijn generatie en m'n broer(11) zijn generatie.

Wat me onder andere stoort eraan : wie ben je als je geen tv kijkt? Als je op school zegt dat je 's avonds met ma en pa bezig bent, dat zij met je spelen enzo, dan ben je een watje. Op mijn 7 keek ik naar Samson, nu spelen ze playtation, kijken ze naar soaps waar ze niet zoveel van snappen en lusiteren ze naar muziek die ze niet snappen.

Toen ik klein was was jeugd jeugd, en deden ze jeudige zaken. Nu wil de jeugd alsmaar vroeger volwassen doen, persoonlijk vraag ik me af of dat zo goed is dat dat in basisonderwijs al gebeurt....

En verandering : het is nu al zo, de volgende generatie spiegelt zich aan de vorige en wil ook zo of beter worden. Daarom vraag ik me af hoeveel inbreng de ouders nog hebben....
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 17:32
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Door je ouders word je gevormd. Je gedrag, hoe je zelf in elkaar steekt. Allemaal door je ouders gedaan. Maar wie zegt dat zij alles zo goed doorhebben. Niet elke eigenschap die een ouder van zich zelf goed vind, hoeft goed voor het kind te zijn. Het is belangrijk dat een kind veel vrijheid heeft om zichzelf te ontwikkelen. (Gelukkig heeft mn moeder me altijd veel vrijheid gegeven)
Maar, als een kind te veel wordt losgelaten en in de jeugd niet genoeg voorbeelden heeft gehad, dan gaat t kind voorbeelden zoeken in de groep. En deze zal hij dan nadoen, zo wordt hij alsnog opgevoed door de groep waar zoals je zegt denken niet belangrijk is en waar alles om amusument draait. Het is belangrijk om te worden losgelaten maar niet emotioneel weinig geven of zels verwaarlozen. Nog steeds zullen veel kinderen met toch ouderlijke voorbeelden de groep volgen omdat ze dat natuurlijk veel leuker vinden en dan als nog het gedrag ervan overnemen. Maar de gene die het inzich hebben en veel vrijheid hebben gehad zullen uiteindlijk toch de massa voortzetten.
Ik denk dat dit toch wel een tijd zo blijft totdat het gemiddelde iq zich boven de 130 minimaal bevind.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 18:08
Kriemoon
Kriemoon is offline
volgens mij mis je the point hier een beetje. Dat je door je ouders opgevoed word hadden we al door. Probleem is dat kinderen steeds minder worden opgevoed en daardoor inderdaad alternatieve ''verkeerde'' voorbeelden gaan volgen.
Oud 30-10-2002, 12:42
REIE
REIE is offline
Mooie lap tekst, Boer_Kameel. het doet me denken aan twee stukken tekst uit de Humo, van begin dit jaar. Daarin werd ook vastgesteld dat kinderen steeds jonger volwassen worden, zowel lichamelijk als mentaal. Ik heb ook een klein zusje dat graag Britney Spears luisterd en tegen iedereen zegt dat ze K3 kinderachtig vindt (al vindt ze het nog stiekem héél leuk ). Mischien ken je zelf programma's van Ketnet zoals w817, waarin een paar studenten zich flink amuseren. Verder zend Ketnet ook veel progrmaa's uit met moderne volwassen kinderen...

Het is evident dat ook kinderen een mening hebben, en zich moeten kunnen ontplooien, maar het kind-zijn geeft ook een goede basis voor later. Mijn ouders waren redelijk strict, ik keek voornamelijk Sesamstraat, Jeugdjournaal en Klokhuis. Heel leerzaam, en ook leuk. Verder speelde ik ook lekker met Lego, auto's, treinen etc. in plaats van computerspelletjes. De computer had toen nog een veel kleinere plaats in het gezin. Ook ik zie steeds meer kinderen die nu onderuitgezakt de hele dag achter de playstation zitten en anders wel de Power Rangers kijken (die ze de dag erna nadoen op het schoolplein).

Er zitten ook voordelen aan dat de opvoeding wat opener is. Kinderen hoeven hun mening niet op te kroppen, leren zelf beslissingen en afwegingen te maken, waardoor ze beter voorbereid zijn als ze een,al volwassen zijn. Maar de voorbereiding moet dan wel aangepast zijn op het kind, en niet afgestemd op volwassen doen maar op volwassen worden.

REIE
Oud 30-10-2002, 20:26
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
--> sesamstraat, klokhuis en jeugdjournaal waren toen ook mijn dagelijkse kost Samen met.. GI Joe (pff toch veel beter dan die overmaatse barbiepop, Action Man).

Wat je zegt is waar ik op doel : vrijheid voor het kind is goed, maar dan wel vrijheid voor het kind zijn ontwikkeling, niet DOORdat ouders geen tijd hebben. Als je ze vrijheid geet, maar er toch op let, dan kan je waar nodig uitleg geven of bijsturen.

En er is een verschil tussen mening niet meer opkroppen en alle respect voor anderen verliezen. (dit veel voorkomend, en in mijn ogen ligt dit toch aan opvoeding...)
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 21:48
danieldk
danieldk is offline
In grote delen van het betoog herken ik mijn eigen gedachtengang. De problemen die je noemt zijn naar mijn idee te wijten aan steeds verdere individualisering, je staat niet meer in dienst van de groep, alleen in dienst van jezelf. En dat geldt ook voor ouders.

Toch denk ik dat het individualisme te preferen is boven het collectivisme (zal ik het voor het gemak noemen) omdat het individualisme en de "handhaving" ervan door de staat individuen meer rechten hebben gegeven en er daarmee met het belang (en geluk) van het rekening gehouden wordt (of zelfs centraal gesteld wordt).

Het probleem is in dit specifiek voorbeeld is natuurlijk of een kind al een individu te noemen is. Dat wil zeggen, kan een kind over de implicaties en de wenselijkheid van hun gedrag oordelen etc.? Persoonlijk geloof ik niet in een tabula rasa, maar een vorm van een morele standaard en redelijk gedrag dat daaruit voortvloeit moet een kind geleerd worden. (Als utilitarist veronderstel ik dat er wel een genetische drang is tot persoonlijke geluksmaximalisatie, maar vraag ik me af of een persoon van nature een "universaliseringsstap" maakt).
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 22:33
Artemis
Artemis is offline
ik kom morgen terug om te lezen en evt. te reageren

maar nu:
WELTRUSTUH
Oud 31-10-2002, 12:11
Kriemoon
Kriemoon is offline
Dit begint behoorlijk zware materie te worden

Ik denk dat we het in grote lijnen wel met elkaar eens zijn (toch?)
Maar wat zijn de gevolgen later? Wat is de oplossing? enz.
En tot hoever kan dit doorslaan? Zal zometeen een kind van 4 al weten bij welke groep hij hoort enz? Gaat misschien wel erg ver maar niet onmogelijk....
Kan nu zelf ff geen nuttig antwoord geven op de vragen (porefwerkweek) Maar als jullie iets weten kan ik er misschien iets aan toevoegen of verbeteren of ja knikken
Oud 01-11-2002, 20:21
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Citaat:
danieldk schreef:
In grote delen van het betoog herken ik mijn eigen gedachtengang. De problemen die je noemt zijn naar mijn idee te wijten aan steeds verdere individualisering, je staat niet meer in dienst van de groep, alleen in dienst van jezelf. En dat geldt ook voor ouders.

Toch denk ik dat het individualisme te preferen is boven het collectivisme (zal ik het voor het gemak noemen) omdat het individualisme en de "handhaving" ervan door de staat individuen meer rechten hebben gegeven en er daarmee met het belang (en geluk) van het rekening gehouden wordt (of zelfs centraal gesteld wordt).

Het probleem is in dit specifiek voorbeeld is natuurlijk of een kind al een individu te noemen is. Dat wil zeggen, kan een kind over de implicaties en de wenselijkheid van hun gedrag oordelen etc.? Persoonlijk geloof ik niet in een tabula rasa, maar een vorm van een morele standaard en redelijk gedrag dat daaruit voortvloeit moet een kind geleerd worden. (Als utilitarist veronderstel ik dat er wel een genetische drang is tot persoonlijke geluksmaximalisatie, maar vraag ik me af of een persoon van nature een "universaliseringsstap" maakt).
Ik ben ook voor belangrijkeid van individu, de groep moet een verzameling van individuen zijn en iedereen vrijheid geven zich volledig te ontwikkelen.

Ik ben echter van mening dat men op de leeftijd van - jaar daarbij zeker begeleiding en bijsturing nodig heeft, wat in onze maatschappij wel eens durft te ontbreken...
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 04:44
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Alsook, zo getuigt dit forum, een gebrek aan interesse. Geef een kleine stelling waar ze zelf aan kunnen bouwen en ze zijn weg, eens naar anderen luisteren ontbreekt zoals gewoonlijk... Ik weet dat wat ik vertel voor velen aangenomen materie is, het was niet mijn doel vernieuwend te zijn, maar ik zou graag anderen hun toekomstvisie horen... Eventueel met eigen aanlooptheorie. Ook als je t niet eens bent met mijn theorie, zeg het gerust...
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 19:47
REIE
REIE is offline
Citaat:
Boer_kameeL schreef:
Alsook, zo getuigt dit forum, een gebrek aan interesse. Geef een kleine stelling waar ze zelf aan kunnen bouwen en ze zijn weg, eens naar anderen luisteren ontbreekt zoals gewoonlijk...
Ik heb heus wel die lap tekst van je gelezen. Als het me niet interesseerd ga ik me er ook niet mee bemoeien. Ik reageer alleen als het nuttig (is voor mijzelf of voor het verloop van de post).

Citaat:
Kriemoon schreef:
Zal zometeen een kind van 4 al weten bij welke groep hij hoort enz? Gaat misschien wel erg ver maar niet onmogelijk....
Wat mij betreft hoort een 4-jarige bij zijn "peers"; de andere kleuters. Redelijk lang gaat de ontwikkeling per kind gelijk op, maar na een tijdje krijg je groepen van zij die wel met gogo's gooien of Bubbles ( ) luisteren, en zij die niet zo meegaan met rages. Dit stelt gelukkig weinig voor, behalve dan die jeugdtrauma's van flippo-ruzies. Dit lijkt me redelijk de keuze van een kind zelf, maar nu werk je steeds meer dat keuzes aan kinderen worden opgedrongen. Aan de ene kant willen ze fijn kind zijn en lekker spelen, maar aan de andere kant, door voornamelijk tv, wordt een kind gepusht om mee te doen met rages en volwassenere mentaliteiten die ze niet aan kunnen.

REIE
Oud 03-11-2002, 22:08
tuonier1
tuonier1 is offline
wat hier word gezegd heb ik ook last van

het gaat alleen maar achteruit met vooral de westerse maatschappij, iedereen moet maar werken en alles moet daarvoor wijken.

Je ziet dat ook in bv. de universiteit, er moet zo snel mogelijk resultaat komen bij een studie (omdat de universiteit word gefinancierd door het bedirijfsleven)want dat wil het bedrijfsleven.
Alles moet maar snel snel snel, we moeten haast van de maatschappij werken. En zoveel mogelijk.

En dan heb ik het alleen over nog maar werken, nog nieteens over waar jullie hetr over hadden die pokemonkindertjes die straks op hun 10e al ontmaagd worden(door een 20 jarige sjonnie)....

tot zover
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 21:37
emperor crono
emperor crono is offline
Interessante discussie, goeie topic!

Boer_kameeL, ik heb niet veel aan je verhaal toe te voegen.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de 'jeugd', voor zover wij daar met z'n allen niet onder vallen, een andere opvoeding ondergaat dan vorige generaties.

Voor mezelf zie ik er dit verband bij:

-door inflatie wordt alles duurder

-dus moeten ouders meer / beide gaan werken

-dus zijn ze minder thuis

-dus kunnen ze gewoon minder aandacht aan hun kind(eren) besteden

-dus staan die kinderen ook in mindere mate onder ouderlijk toezicht

-dus kunnen ze zich verlekkeren aan al die aantrekkelijke programma's, in 'mijn tijd' -lees: toen ik jaartje of 7 was- the A-team, power rangers, beetle borgs enzovoort. Ook komt daar tegenwoordig steeds meer internet bij, waar die kiddo's in een chatroom de meest volwassen praat uit weten te slaan

-door de verminderde invloed van de ouders en de grotere 'vorming' door TV en internet gaan de kinderen qua opvoeding sterk verschillen van andere generaties, MAAR dat is niet alles. Doordat hun normen en waarden verschillen van andere generaties en in mijn ogen zelfs achteruit gaan, verandert ook hun groepsgedrag.
Het gebrek aan aandacht van hun ouders zullen ze proberen te compenseren door TV en computer (/playstation -->exteem gewelddadige games), maar ze zullen ook meer 'steun' in de groep zoeken. Dus een hele groep pokemon-kindjes die allemaal van elkaar 'leren' en die elkaar allemaal beinvloeden volgens hun eigen, door TV en pc bijgebrachte, normen en waarden. En het is een groep van alleen pokemon-kindjes, want die paar fatsoenlijk opgevoedde mietjes die niks durven en niks mogen, die moeten ze er natuuurlijk niet bij hebben.

-resultaat: *zucht* nouja je ziet het zelf. Kinders op basisscholen die niet met respect tegen leraren praten, maar tegen hen en vele anderen gewoon een brutale bek opzetten.

En nou moet ik er ECHT niet aan denken wat er gebeurt als die generatie opgroeit en zelf kinderen krijgt. Zullen we nu maar vast beginnen met het bouwen van jeugdgevangenissen en rehabilitatie-centra? Nu is het nog zo dat ouders hun kinderen wel aandacht willen geven, maar er soms gewoon te moe voor zijn of er geen tijd voor hebben.
Maar over 20 jaar interesseert het ouders geen donder meer waar hun kinderen naar kijken. Klokhuis? Jeugdjournaal? Kom nou, je bent toch geen mietje? Kijk maar lekker naar power rangers, speel carmageddon deel 15 op je pc, draag dure kleren op kosten van je pa en ma omdat die vinden dat je dan een betere positie in de groep krijgt.
Daar kan ik nou bang van worden.

Laatst gewijzigd op 04-11-2002 om 21:39.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 14:53
tuonier1
tuonier1 is offline
kortom we zijn het met elkaar eens

wat gaan we eraan doen?alvast gevangenissen bouwen?kunnen we straks veel winst op maken, als er nog veel meer cellentekort onstaat.

We kunnen ook besluiten om onze kinderen in elk geval niet zo op te voeden als 'de maatschappij'dat doet, en dat je overal in mee moet doen. Daar bedoel ik mee: als je kinderen krijgt er idd tijd voor nemen en echt aandacht geven en tijd steken in de opvoeding, dwz of 2 parttimers of 1 fulltimer, marad at er altijd iemand is om de kinderen op te vangen als zre thuis zijn enz.

Zo is het bij mij ook gegaan en ik moet zeggen ik ben aardig terechtgekomen. En zo wereldvreemd ben ik nou ook weer niet dus dan zal dat wel met meer ikinderen het geval zijn????
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 16:53
REIE
REIE is offline
Citaat:
emperor crono schreef:
Voor mezelf zie ik er dit verband bij:

-door inflatie wordt alles duurder
-dus moeten ouders meer / beide gaan werken
-dus zijn ze minder thuis
Die inflatie zal wel komen doordat de ouders meer verdienen, dus dat heeft er weinig mee te maken. Ik zit eerder te denken aan de hausse rond prijzen van huizen waardoor mensen meer gaan werken. Ook kan je zeggen dat men meer wil, en dus daarvoor meer] werkt. Daardoor blijven de kinderen dan thuis.

REIE
Oud 05-11-2002, 23:11
emperor crono
emperor crono is offline
Ja dat is ook waar. En het zal wel onderling verband houden.

Nouja, ik ben ik elk geval niet van plan om meer dan 2 kinderen te nemen. Dan heb ik meer tijd om per kind te besteden, en het is ook nog eens wenselijk voor de overbevolking.
Oud 06-11-2002, 12:32
tuonier1
tuonier1 is offline
of adopteren
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 15:39
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Wat ik eraan wil doen? Geen kinderen maken (voor zover ik dit in de hand heb - ) tot ik zeker ben van mezelf, weet wie ik ben, m'n eigen waarden enzo heb en die kan doorgeven, genoeg geld en een soliede 'thuis' voor ze heb... En part-time werken, bv enkel tijdens schooluren, of een vrouw die part-time werkt + kuisvrouw (dit omdat huishuoden ook veel tijd in beslag neemt, m'n ma bv werkt part-time, maar er kruipt zoveel tijd in d'r huis dat ze ook nauwelijks tijd if energie heeft).

En dit blijven doen tot ik merk dat ze echt verantwoordelijk zijn en voor zichzelf kunnen zorgen, en om er te zij voor hen. Ik wil geen "onbekende die voor eten zorgt" zijn, maar eerst een opvoeder en vader, later een goede vriend en vader voor m'n kinderen worden.

Volgens mij is dit redelijk haalbaar...

Als m'n vrouw dan nog part-time werkt, en m'n topic over "ware leifde" in l&r opgaat, wel dan zijn we lekker 't perfecte gezinnetje.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 19:02
Mira
Mira is offline
Nou meneer kameel, dat was een hele tekst maar ook ik heb hem gelezen en ben het wel met je eens. Tegenwoordig wordt de jeugd steeds minder jeugd en vroeger volwassen. Ik denk dat met name de tv en de computer daar veel aan bij dragen. Natuurlijk ook omdat de ouders allebei werken, maar ik kan je vertellen dat ook ik ben opgegroeid in een gezin waar beide ouders werken en ik kan niet zeggen dat k er minder van geworden ben. Beter nog, misschien ben ik er juist wel beter van geworden. Toen ik vroeger naar de basisschool ging was er tussendemiddag niemand thuis en ging ik naar een oppas. Ik ben daar zo´n 8 jaar naar toegegaan om te eten tussen de middag en heb er ontzettend veel geleerd, mijn tweede taal sprak ik dankzij haar en het heeft mn opvoeding zeker niet minder gemaakt.
Ik denk dat het aan de hele maatschappij ligt waardoor alles tegenwoordig zo gehaast is en ´gemoderniseerd´. Iedereen heeft tegenworodig een computer, vaak meer dan 1 tv in huis, loopt met een mobiel rond en de jeugd van tegenwoordig wordt daarmee groot gebracht dus eigenlijk weten ze niet beter. Ik speelde vroeger op straat, klom in bomen, ging slootje springen en mijn broertje brengt het grootste gedeelte van zn vrije tijd achter dit ding door en sprak meer engels dan ik in de brugklas alleen door computerspelletjes. Wat ik wil zeggen is dat ik denk dat het neit alleen door de afwezigheid van ouders komt, maar de hele maatschappij eromheen ook er aan mee werkt. Natuurlijk ben ik het met je eens dat een kind opvoeden een zware verantwoordelijkheid is, maar daarentegen mijn ouders werkten beide om ons gezin te onderhouden. Misschien was ik wel niet geweest wie ik nu ben als dat anders was geweest. Ik kan in ieder geval niet zeggen dat ik iets gemist heb.

Laatst gewijzigd op 06-11-2002 om 19:12.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 20:07
Imir
Imir is offline
Wat mij vooral opvalt is dat iedereen hier een soort arrogante "waar gaat dat heen met de jeugd van tegenwoordig" houding heeft. In principe ben ik het met het algemene standpunt wel eens, maar denkt iemand er wel eens aan dat wij zelf ook zo gezien werden/worden door de generatie boven ons? Het schijnt zelfs dat er in de teksten van een of andere filosoof uit de oudheid (ben vergeten welke, sorry) een gedeelte gaat over de verderfelijke "jeugd van tegenwoordig".
Dus hoewel ik ook het idee heb dat de toekomst niets wordt met de huidige ontwikkelingen op het gebied van televisieprogramma's e.d, denk ik dat we het toch een beetje moeten relativeren. En bovendien, als de jeugd uit de westerse landen aan televisie en junkfood ten onder gaat wacht daar misschien wel een kans voor alle welopgevoede kindertjes uit de derde wereld...
Ik las trouwens vanochtend in de volkskrant dit bericht

"Sexy kinderstring naast Pippi-broekje

AMSTERDAM - In het Hemafiliaal op de Amsterdamse Nieuwendijk hangen bij de roze onderbroeken van Katrien Duck en de lichtblauwe slips van Pippi Langkous nu ook strings met een kanten randje in maat 152. Het warenhuis introduceerde dit najaar de kinderstring voor meisjes vanaf een jaar of negen en die is volgens een woordvoerster een succes."

(rest van het artikel op http://www.volkskrant.nl/binnenland/1036563385787.html)

Ik schrok hier toch best wel van eigenlijk. Moet mijn 10-jarige oppaskindje sexier zijn dan ikzelf of zo?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 19:05
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Doelgroep: modebewuste jonge meiden die veel naar de muziekzenders kijken en popsterren als Christina Aguillera zo'n lage heupbroek zien dragen dat hun string, zodra ze bukken, pontificaal zichtbaar wordt. Of meisjes die gewoon hun moeder willen kopiëren. 'Zoals jongetjes allemaal net als hun vader een boxershort willen', zegt de V en D-woordvoerster.

Die 'I-wanna-look-like-mom'-trend rukt op

Tjah als je ouders zelf zo zijn...

En Imir --> Ik heb nooit ontkend dat dit niet altijd zo geweest is, dat de nieuwe generatie "slechter" lijkt te zijn doorheen de geschiedenis. Wat me verontrust is dat het nu zoveel SNELLER gaat, van in de oudheid tot begin vorige eeuw speelden "kinderen" tot zo'n 15 jaar nog (buiten die perioden waar ze moesten werken), nu worden ze op hun 11 plots "volwassen", luisteren ze naar "volwassen" muziek, kijken ze naar programma's met emoties die ze eigenlijk nog niet kennen en dragen ze dus strings.

Mijn vraag was dus ook : hoe zie jij dit in de toekomst verder evolueren... De meesten zeggen dat ze mijn stelling ook gemerkt hebben, beetje elgemeen gekend ook, maar wat gaat dit geven in de toekomst...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 22:22
REIE
REIE is offline
Citaat:
Boer_kameeL schreef:
Mijn vraag was dus ook : hoe zie jij dit in de toekomst verder evolueren... De meesten zeggen dat ze mijn stelling ook gemerkt hebben, beetje elgemeen gekend ook, maar wat gaat dit geven in de toekomst...
We worden decadent en van binnen uit opgevroten door onze zwakke mentaliteit...

REIE
Oud 10-11-2002, 19:21
tuonier1
tuonier1 is offline
Citaat:
REIE schreef:
We worden decadent en van binnen uit opgevroten door onze zwakke mentaliteit...

REIE
kortom de wereld gaat naar de klote en we kunnen er weinig aan doen, al;leen bij onszelf. Fijne conclusie

alhoewel ze dat in de jaren 60 ook dachten met kernoorlogen enzo en dat leek me nog gerechtvaardiger dan nu dus op korte termijn zkla het allemaal wel meevallen, maar nu met het terrorrisme is hjet alleen nog maar gevaarlijker geworden, je weet nu niet wat goed en fout is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2002, 18:45
edgnoj
edgnoj is offline
zal het niet kunnen zijn dat de kinderen van nu straks als ze volwassen zijn inzien dat hun opvoeding niet goed was?

wat denken jullie daar van??
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 21:54
tuonier1
tuonier1 is offline
nee, als ze geen opvoeding hbben gehad weten ze niet wateen goede oipvoeding is, ze weten niet meer wta liefde iswat niemandheeft het ze verteld. Tuurlijm ischien hebben ze wel een bepaalde soort gevoelens maar ze weten dan niet hoe ze er mee om moeten gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 04:05
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
nee, als ze geen opvoeding hbben gehad weten ze niet wateen goede oipvoeding is, ze weten niet meer wta liefde iswat niemandheeft het ze verteld. Tuurlijm ischien hebben ze wel een bepaalde soort gevoelens maar ze weten dan niet hoe ze er mee om moeten gaan.
Ik heb weinig liefde gekend in m'n jeugd (tot m'n 6 deden ouders kut tegen mekaar, niets knuffels nzo, noch bij elkaar noch bij mij, na m'n 6 scheidden ze en kreeg ik een jaartje alle aandacht van m'n ma tot ze m'n stiefpa leerde kennen. Dan aandacht weer weg, m'n pa was nooit het praat- of emoties- type, die liet me maar doen wat ik wou.). K heb dus redelijk weinig opvoeding gehad + weinig liefde, en toch heb ik leren denken ( ) en weet ik wat m'n ouders verkeerd deden. (ok ik heb wel -iets- opvoeding gehad).
En een gebrek aan liefde in je jeugd hoeft niet slecht te eindigen, je houd er meestal wel iets aan over, maar dit kan ook hunkering naar liefde en genegenheid zijn... (als dit niet werkt dan leidt dit nogal eens tot criminele activiteiten, zie maar de veelgebruikte woorden "ik had een slechte jeugd )
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 14:57
tuonier1
tuonier1 is offline
Citaat:
Boer_kameeL schreef:
Ik heb weinig liefde gekend in m'n jeugd (tot m'n 6 deden ouders kut tegen mekaar, niets knuffels nzo, noch bij elkaar noch bij mij, na m'n 6 scheidden ze en kreeg ik een jaartje alle aandacht van m'n ma tot ze m'n stiefpa leerde kennen. Dan aandacht weer weg, m'n pa was nooit het praat- of emoties- type, die liet me maar doen wat ik wou.). K heb dus redelijk weinig opvoeding gehad + weinig liefde, en toch heb ik leren denken ( ) en weet ik wat m'n ouders verkeerd deden. (ok ik heb wel -iets- opvoeding gehad).
En een gebrek aan liefde in je jeugd hoeft niet slecht te eindigen, je houd er meestal wel iets aan over, maar dit kan ook hunkering naar liefde en genegenheid zijn... (als dit niet werkt dan leidt dit nogal eens tot criminele activiteiten, zie maar de veelgebruikte woorden "ik had een slechte jeugd )
zeg ik ook niet, maar de kans erop kan wel groter worden.
En als je via oa godsdienstonderwijs meer begrip krijgtr voor elkaar, dan is er ook minder kans voor conflicten, op grote en klien schaal, omdat mensen zich beter kunnen einleven, en dat dan ook kunnen doen!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 16:16
Verwijderd
Citaat:
tuonier1 schreef:
En als je via oa godsdienstonderwijs meer begrip krijgtr voor elkaar, dan is er ook minder kans voor conflicten, op grote en klien schaal, omdat mensen zich beter kunnen einleven, en dat dan ook kunnen doen!
Precies andersom. Dat godsdienstonderwijs van je promoot juist indoctrinatie en intolerantie (en zo te zien ook dyslectie). Stap 0 (dit moet al gebeuren voordat je er echt aan begint) naar een bewuster mensheid is de ketens van religie afschudden.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 16:48
Tio
Tio is offline
Citaat:
Boer_kameel_ zei:
Waar ik me op baseer : de maatschappij wordt vooruit getrokken door enkelingen, niet door de massa. Niet iedereen wordt geleerde, politicus e.d. en zet zich in voor de vooruitgan van onze maatschappij, door de eeuwen heen zijn het altijd enkelingen geweest die vermelding in de historie haalden, onze geschiedenisboeken op school zijn niet zo dik.

Wat me dan verontrust :

vroeger was het normaal om te "streven", de leerlinge probeerden in de gunst van leraar en ouders te komen, tot op redelijk late leeftijd (16 - 21 jaar). Ieder werd ook opgevoed met de levensopvattingen en wijsheden van de ouders. Dit was voor eeuwen zo.

Enkel in de 20e eeuw is hier verandering in gekomen; wat veranderde : beide ouders gingen werken ipv de man alleen, en tv.
Ik ben het met je eens wat het de vervlakking van de maatschappij betreft en het steeds vroeger "volwassen" willen worden van kinderen. Ik denk alleen wel dat er wel enkelingen zullen blijven, die zich wel op de "oude" manier zullen blijven inzetten. Misschien zullen het er minder zijn, maar ze zullen wel blijven. Ik denk dat die enkelingen dan de maatschappij weer een stukje verder voorruit zullen trekken.
En het zijn niet alleen de generaties die jonger zijn dan wij, ik zie het ook bij leeftijdsgenoten, of kinderen die ouder zijn dan ik.
Laatst stond er bij ons in de schoolkrant wel een treffend stripje dat dit alles uitbeelde: Een echt "ik-volg-trends-dus-ik-ben-stoer" kind met mobieltje zegt: "M'n chatvriendje heeft cybersex gehad met een zangeres van Atomic Kitten, en m'n beltegoed is ook nog eens op."
Getiteld: De politieke betrokkenheid van de Nederlandse jeugd.
Oud 21-11-2002, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Tio schreef:

Laatst stond er bij ons in de schoolkrant wel een treffend stripje dat dit alles uitbeelde: Een echt "ik-volg-trends-dus-ik-ben-stoer" kind met mobieltje zegt: "M'n chatvriendje heeft cybersex gehad met een zangeres van Atomic Kitten, en m'n beltegoed is ook nog eens op."
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 04:43
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Citaat:
Tio schreef:
Ik ben het met je eens wat het de vervlakking van de maatschappij betreft en het steeds vroeger "volwassen" willen worden van kinderen. Ik denk alleen wel dat er wel enkelingen zullen blijven, die zich wel op de "oude" manier zullen blijven inzetten. Misschien zullen het er minder zijn, maar ze zullen wel blijven. Ik denk dat die enkelingen dan de maatschappij weer een stukje verder voorruit zullen trekken.
En het zijn niet alleen de generaties die jonger zijn dan wij, ik zie het ook bij leeftijdsgenoten, of kinderen die ouder zijn dan ik.
Die strip :

En dat zei ik dus ook al, het zijn altijd enkelen geweest die de wereld verder trekken. Maar die enkelingen stuiten hoe langer hoe meer op een muur die nu niet enkel doof is, maar hen ook verwerpt omdat ze "anders" zijn... Ok, dit is altijd al wat zo geweest (denk aan het lachen met Leonardo wanner hij zei dat de wereld rond was), maar je moet meer en meer moeite doen om gehoord te worden tussen deze verstikkende zee... En velen verzuipen erin.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 20:58
Cathje
Cathje is offline
Ik denk dat de toekomst er nog wel wat rooskleurig uitziet naar mijn visie... de voorbije generatie heeft het niet al te best gedaan, maar meer en meer jongeren lijken dat te beseffen en willen het beter doen... het valt alleen nog af te wachten of deze dromen en beloften ook waarheid zullen worden...

Ik ben van mening dat wie iets meegemaakt heeft in zijn leven, de kans bezit het beter te doen, en niet alles gewoon over te nemen van famielie of vrienden... er bestaat nog zoiets als de theorie van de 'vrije wil', waarin iedereen keuzes voor zichzelf maakt...

Nu zijn er idd we tv programma's en muzieksoorten die het allemaal wat ingewikkelder kunnen maken, maar ik hoop dat mensen met een portei gezond verstand een onderscheid kunnen maken met deze nonsens... pokemon en eminem.. het hoort er tegenwoordig gewoon allemaal bij, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is... eminme vertaatl de realiteit gewoon in een liedje, en pokemon... nuja, vroeger speelden de kinderen met speelgoed, vandaag kijken ze pokemon... het maakt allemaal niet zoveel verschil meer.. na een aflevering blijven ze zeuren tot ze zo een pikachu poppetje van de ouders krijgen... het is tegenwoordig gewoon allemaal een beetje commercieler, maar daarom niet slechter denk ik!

Indertijd, toen de tv zijnn intrede deed, zal dat ook wel posi - en negatieve commentaren gehad hebben, maar aan alles zitten voor en nadelen...

Kortom, ik denk dat het met de toekomst wel in orde komt ... ik denk dat vergelen kan worden met de economie... na een crisis komùt er altijd wel weer een stijging... het is een beetje een vicieuze cirkel

greetz
Oud 11-12-2002, 15:10
Cathje
Cathje is offline
Wat bedoel je precies met 'ouders moeten beter hun best doen', ik ben het daar wel mee eens, maar op welke manier kunnen ze dat realiseren?
Ikzelf heb een heel open opvoeding gehad, men ouders zijn gescheiden toen ik 14 was, en sindsdien moet men ma hard gaan werken om ons materialistisch te geven wat we nodig hebben... ik mocht doen en laten wat ik wou, als ik maar alles op tijd en stond liet weten.. ik vind niet dat de ouders constant langs hun kind moeten staan om alles in de juiste banen te leiden.
Ik heb in men tot nu toe korte leven al een berg aan fouten gemaakt, maar ik heb er telkens uit geleerd, en ik weet nu dat ik die fouten niet meer mag maken... maar hoe kan je iemand zeggen dat iets fout is, als ie het nooit geprobeerd heeft!

Nu zou ik het wel ok vinden moesten de ouders tegenwoordig iets meer tijd vrij maken voor hun kinderen... ik dnek niet dat het erg is dat vele ouders beide gaan werken en weinig thuis zijn, maar die tijd dat ze thuis zijn zouden ze wel wat leuke dingen met hun kinderen kunnen doen, maar daar zit volgens mij nu net het probleem... Als ze dan eens thuis zijn, dan zijn ze veel te moe, of hebben ze geen zin, en dat vind ik nu kostbare tijd die ouders verloren laten gaan , want wat is er nu mooier dan je kind zien opgroeien en daar en belangrijk aspect van zijn...
Ouders moeten leren dat kinderen materialisme niet altijd op de eerste plaats stellen om een gebrek aan liefde en teogewijdheid op te vullen, maar dat ze het wel op prijs stellen dat hun ouders zorgvuldig hun aandacht aan hun besteden... en dan doet het er allemaalniet toe welke programma's ze op tv kijken of naar welke muziek ze luisteren...

greetz

Laatst gewijzigd op 11-12-2002 om 15:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten