Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als er werkelijkheden zijn waar wij geen weet van hebben dan nemen wij die niet waar, omdat dat ligt aan de structurele beperktheid van onze zintuigen. Als het werkelijkheden aangaat die 'buiten' de onze liggen, dan zijn ze vanuit ons perspectief gezien niet eens 'werkelijk'! |
![]() |
|
jullie nemen helemaal nix waar..
ik ben de enige hier die waarneemt, en das een wazige wereld met daarin een hoop 'mensen' die mij proberen wijs te maken dat ze bestaan en ook dingen waarnemen (jullie o.a.) maar hier kan ik toch niet van uitgaan? de enige werkelijkheid voor mij is: IK!
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
zo goed?
|
![]() |
Als je alle mensen uit alle tijden en plaatsen een intepretatie laat gevenvan het leven, (huin visie daarop)dan lijken me sommigge dingen af en toe wel redelijk objectief te kunne izjn. Zeg maar hoem eer intepretaties hoe betouwbaarder word de visie(of hoe noem je het)
tuurlijk ik weet dat het menslijk dnekne ook subjectief is, maar met die algemene visie zou je toch iets kunnen? moet je alleen nog kijken hoe mensne in alle tijden en plaatsen over het leven hebben gedacht.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een vreemde redenering. Maar je bedoelt natuurlijk dat als subjectiviteit de enige werkelijkheid is, dat ze dan zo immens zou moeten zijn (omdat het de hele werkelijkheid is) dat het nooit te bevatten is voor een enkel wezen. Voor beiden werkelijkheden gaat dit echter precies niet op! - Voor de mens is de subjectieve werkelijkheid juist alles wat hij 'aan het bevatten is' - Voor het 'wezen' waarvoor onze objectieve werkelijkheid zijn subjectieviteit is (dat wezen is dus het hele heelal), bevat hij ook alle werkelijkheid. Dit gaat natuurlijk altijd op, omdat de subjectieve werkelijkheid alles is wat je vanuit jou perspectief op dat moment beseft. |
![]() |
|
![]() |
de werkelijkheid berust alleen op wat we waarnemen. dit (beperkte) waarnemen koppelen we aan conclusies die eerdere personen voor ons hebben vastgelegd. ook deze conclusies hoeven niet waar te zijn (het zijn tenslotte maar waarnemingen).
we kunnen slechts dingen 'verzinnen' die volgens ons kloppen met wat er echt gebeurd. de werkelijkheid zal pas veranderen bij een paradigma wisseling--> als iedereen gaat geloven dat het toch niet zo is. Maar dat het eigenlijk iets anders zou moeten zijn. neem nou als voorbeeld dat mensen denken dat alles uit materie bestaat. er zijn ook mensen( een kleinere groep) die denken dat alles uit trillingen bestaat. zolang de grootste groep nog aanneemt dat alles uit materie bestaat dan is dat de werkelijkheid. het komt dus allemaal neer op de beperktheid van onze mogelijkheid tot waarnemen. laat ieder zijn eigen werkelijkheid hebben! ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je hebt allemaal werkelijkheden van anderen opgenomen en daaruit is een uniek iets van jezelf ontstaan. Maar ik denk dat je in je opvoeding toch al heel wat gedachtes en visies van mensen hebt overgenomen, vooral die van je ouders. Dus jou waarneming is een kookpot vol met waarnemingen van anderen die je voor jezelf gefilterd hebt zodat ze bij je persoonlijkheid passen.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
Wout, wat Burning Water zegt omtrent jouw (?) model is reeds hierom waar, omdat haar opmerking in jouw model begrepen is. Immers: "B kan echter op geen enkele manier enige invloed uitoefenen op A". De nutteloosheid van je model ligt in zichzelf besloten aangezien het model, uit de aard der zaak, geen weerslag heeft op A en, deswege, niet verifieerbaar is. Dat is tegelijk het verschil met Newtons theorie die je aanhaalt, nu die, naar ik aanneem, iets beoogt te beschrijven dat wel degelijk invloed heeft op onze wereld. Dat zijn bechrijving de baan der hemellichamen niet verandert, doet natuurlijk niets af aan de invloed die zij hebben. Of, om in jouw termen te spreken: hij zocht gevolgen en hun oorzaken te registreren.
Overigens vind ik dat je model hier en daar onduidelijk is. Bedoel je nu te zeggen dat B niet-waarneembaar is <i> uit de aard der zaak </i> (daar lijk je op te wijzen), of veeleer vanwege "onze gebrekkige zintuigen"? Is A dus "onze" werkelijkheid, en B de zakelijke? En moet ik mij A en B voorstellen als twee (temporeel en positioneel) samenvallende werelden (zodat A en B eigenlijk niet gescheiden zijn, dan door het gegeven dat wij B, ofschoon we er in leven, niet waarnemen) of als twee van elkaar verwijderde werelden (A dus bv. als onze wereld, en B een wereld in bv. een ander heelal)? Slechts enkele kanttekeningen. Overigens een knap gecomponeerde visie, dunkt mij. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Essay] Ralph Inbar en de werkelijkheid die de camera ons bracht Verwijderd | 2 | 18-03-2005 18:17 | |
Verhalen & Gedichten |
[Monoloog/Poëzie]Monoloog over de Werkelijkheid Hannibal | 0 | 26-11-2003 23:23 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Is dat wat we zien de werkelijkheid? Gatara | 88 | 16-09-2003 17:39 | |
Verhalen & Gedichten |
de werkelijkheid (?) Alice | 3 | 29-06-2002 19:59 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De werkelijkheid Digger3 | 37 | 05-06-2002 17:20 | |
ARTistiek |
Achter de werkelijkheid Inemine | 7 | 11-10-2001 20:36 |