Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
nee we hebben geen naamvallen?
ev nom: ik gen: van mij; mijn dat: aan mij acc: mij (me) mv nom: wij gen: van ons; onze dat: aan ons acc: ons ev nom: jij gen: van jou; jouw dat: aan jou acc: jou (je) mv nom: jullie gen: van jullie; jullie dat: aan jullie acc: jullie ev nom: hij/ zij/ het gen: van hem/ haar/ het; zijn/ haar dat: aan hem/ haar/ het acc: hem/ haar/ het mv nom: zij gen: van hen/ hun dat: aan hen acc: hen maar idd is het bij veel andere dingen weggevallen. feitelijk heb je nog 's en oudere dingen zoals in plaatsnamen 's ochtends 's Gravenhagen. voorzetsels zoals van, aan, voor zijn bepalend voor de gen/dat.
|
ging het er niet om dat je het aan de vorm kan zien hoe je het gebruikt? Dat dat je bij 'jou' kan zien dat het dativus is enz... maar er moet 'voor of aan' voor wil je dat laten zien.
||
![]() |
het is idd
su (gr) -> tu (la) wat verder ging naar tu (fa) en du (duits). door de franse bezetting van engeland gloof ik, kwam you (en) jij (ne) is denk ik germaans. het lijkt er niet genoeg, vind ik. maar ik zal us opzoeken, heb etymologisch wrdnboek ![]() Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Latijn, Naamvallen Johnny14 | 8 | 18-06-2009 17:57 | |
Duits, naamvallen Johnny14 | 2 | 03-05-2009 18:05 | |
Duitse naamvallen --> manier van leren Verwijderd | 28 | 03-09-2008 21:14 | |