Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2002, 22:36
Marcade
Marcade is offline
Ik zie die topics op 'mystiek' staan omtrend Ki, en 'gaves' en ik heb er altijd een enorme sceptische blik op.

Mijn stelling: Door tv-series en verhalen krijgen 'kinderen' te jong kennis met dingen zoals 'ki' of andere vormen van paranormale dingen, en doordat kinderen nog nauwelijks hun pubertijd afgemaakt hebben, waarin ze oa. te maken krijgen met 'gevoel', verwarren ze 'gevoel', 'mededogen', en andere vaardigheden van de mens, te snel met paranormale 'gaven'.

(God wat een lange stelling)

Voorbeeld: http://forum.scholieren.com/Forum4/HTML/001585.html

I_GenesisII denkt dat die de ziel, aura kan zien van mensen; weet van tevoren wat mensen gaan zeggen, en denkt dat dat paranormale gaven zijn. In mijn mening is dat gewoon een goede mensenkennis.

Hij zegt dat die de 'ziel' voelde van een junk en begon te huilen. In mijn mening leefde hij zich gewoon in, in zijn plaats, en stelde zich voor hoe de junk zich moest voelen, en ging daardoor huilen.

..

En volgens mij vallen heel veel mensen (op mystiek) onder de categorie, 'ik ken mijn eigen lichaam en geest nog niet goed genoeg, dus ik schuif het af op paranormale gaven; god wat ben ik cool'-syndroom.

[Disclaimer: Dit is NIET bedoelt om mensen (op mystiek) direct of indirect aan te vallen, ik wil gewoon puur psychologisch kijken/filosoferen over dit.]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2002, 08:10
Marc S
Marc S is offline
Ik denk dat je gelijk hebt. Vroeger dacht ik ook allerlei 'gaven' te hebben, maar na uitvoerige zelfanalyses kwam ik meestal erachter dat het schijn of toeval was.

Zo dacht ik aan te kunnen 'voelen' wanneer bepaalde mensen de aula binnen kwamen, terwijl het niet meer dan een onderbewuste reflex was. In realiteit verwachtte ik die persoon al en op het moment dat ik hem / haar zag, dacht ik het te kunnen 'voelen', maar in principe controleerde ik onbewust elk persoon die binnenkwam en als ik een match had, was het een 'voorspelling' ..

Grote bullshit dus

Ook het voorspellen wat andere mensen zeggen, herken ik. Maar dat is niets meer of minder dan 'gewoonte'. Mensen herhalen dezelfde uitspraken talloze keren voor bepaalde situaties. Dus op het moment dat jij diegene in een bepaalde situatie aantreft, kun je voor 99% voorspellen wat z'n reactie zal zijn ..

Wederom: geen gave, hoogstens een bewijs voor het monotome gedrag van mensen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 09:41
dystopia
dystopia is offline
Het is ook een 'voelen'. Volgens mij heeft het ook alles met gevoelens te maken.

Jij gelooft er niet in omdat het voor jou niet bewezen is. Dat kan ik best begrijpen, had ik ook, echter, het is voor mij nu wel bewezen.

Natuurlijk lopen er fakers en posers rond op dit forum, dat durf ik niet te betwijfelen. Sommige weten dat zelf niet. Andere weten het donders goed. Dat soort mensen heb je opandere fora ook. Bijvoorbeeld Psychologie, Feedback, Sexualiteit, Dating, Eindexamen.

Wat je verder zegt over kinderen en TV ookdat kan ik best begrijpen. Vergeet echter niet dat er ook oudere mensen zijn die paranormaal zijn. Nu denk je misschien meteen aan Jomanda, maar er is veel meer onder de zon hoor.

Stel je geeft iemand een hand. Dat is niet meer of minder dan een groet. Echter, je voelt ook of die hand warm of koud is of wat dan ook. Iemand die paranormaal is voelt meer of voelt dat zo specifiek dat diegene daaruit dingen kan afleiding. Zo zijn er nog wel honderden voorbeelden.

Volgens mij is het iets van verbanden leggen dmv. gevoelens maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat gevoelens er veel mee te maken hebben.

Ik vind dat je niet serieus mag oordelen als je niet je best hebt gedaan je erin te verdiepen (aka: het tegendeel hebt bewezen). Ga voor de grap 'ns naar een parabeurs en doe daar 'ns wat geks. Bijv. doe 'ns kaartleggen of iets anders waar je niet in gelooft. Zul je zien dat er iets uitkomt waar je wat aan hebt en wat je niet wist. Onverwacht wsch.

PS: in het weekend reageer ik hier misschien nog 'ns uitvoerig op, dan met een 'deskundige'

PPS: Lees ook 'ns wat informatie over Indigo kinderen. 1 en 2
Oud 15-03-2002, 10:16
Iotje
Iotje is offline
Het meest logisch lijkt mij dat het noch fantasie noch gevoel is. Ik denk dat de persoon meestal een dergelijke ervaring als echt beleven. Persoonlijk lijkt mij dat je dat bij een fantasi niet al te snel doet en daarom denk ik meer aan een extra menselijkegave. Daarmee kan je namelijk al het paranormale verklaren: het is er gewoon, maar het in nog niet ondekt. Het is wat onweer was, en dan ga jezelf denken. IMHO iig
Oud 15-03-2002, 10:17
Iotje
Iotje is offline
btw ik is Inter
Oud 15-03-2002, 10:59
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Iotje schreef:
btw ik is Inter
Nee jij bent Iotje
Met citaat reageren