Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Btw; is het niet mogelijk dat zelfdoding inbegrepen is bij de missie van iemand? Soms is het misschien moeilijk een onderscheid te maken tussen zelfdoding en een andere vorm van dood. Zoals wanneer iemand uit wanhoop met veel drank op heel hard gaat rijden en zich dan doodrijdt. |
![]() |
|
Het blijft natuurlijk een delicate kwestie en ik ben ook niet voor zelfmoord, ik vind dat er altijd een andere oplossing is, maar het gaat even om het 'recht' dat je ontnomen wordt, en waarom je dat dus wel hebt bij bijvoorbeeld euthanasie. Je bent de controle kwijt over je eigen leven en de vraag is of dat bij zulke kwesties toelaatbaar is, of dat zelfmoord in bepaalde gevallen (welke gevallen is altijd het moeilijkst) 'gedoogd' moet worden om maar weer eens een prachtige nederlandse uitvinding aan te halen.
|
![]() |
Je mag gevangen niet het recht geven om over hun eigen leven te beslissen.
Ze moeten boeten voor wat ze aan hebben gericht en het leven in de gevangenis is heus geen pretje, dus dan zou voor hun de optie zelfmoord een ontsnapping aan de straf kunnen zijn. Waarschijnlijk zullen velen die kans dan aangrijpen, waardoor ze nog niet tot inkeer hebben kunnen komen (als dat tenminste ooit gebeurt). Niets is erger dan met een schuldgevoel rond te lopen en elke dag aan je daden te worden herinnerd. Het wordt ze met de optie zefmoord dus ronduit te makkelijk gemaakt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je hebt altijd al de keuze om zelfmoord te plegen. Als je echt wil lukt het je toch wel. In ieder geval is het aanreiken van de mogelijkheid, bijvoorbeeld door middel van een zelfmoordpil, ronduit barbaars. Dan is het eigenlijk een verkapte doodstraf. Eerst iemand opsluiten en die vervolgens zo lang laten zitten tot hij wanhopig wordt, vervolgens de 'keuze' geven zelfmoord te plegen. Zo werkt het in een beschaafd land niet, nog los van het feit dat wij nou juist voor de gevangenisstraf hebben gekozen vanwege zijn beter afschrikkend effect in verhouding met de doodstraf. Het de keuze geven eruit te stappen zou het strafstelsel doorkruisen.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
het lost natuurlijk wel in een klap het probleem van het cellentekort op...
|
Verwijderd
|
Ik vind niet dat het recht op zelfdoding ontnomen moet worden. Bovendien is 24/7 zelfdodingpreventie niet haalbaar.
Als de gevangene besluit een eind aan zijn leven te maken, is dat zijn keus. Het lost inderdaad het cellentekort op, het kost minder geld en er is geen kans meer op recidivisme... |
![]() |
|
Een gevangenisstraf is toch niet alleen om iemand uit al het dagelijks leven te halen? Ik dacht dat het ook was om iemand te laten lijden en spijt te laten krijgen. Als je de keuze krijgt om zelfmoord te plegen, vallen die punten allebei weg, dat lijkt me niet de bedoeling.
||
Citaat:
Als een gevangene echt zelfmoord wil plegen, dan zal dat hem dat vast wel lukken, dus in zoverre wordt dat recht niet ontnomen, maar ik vind niet dat je het makkelijk moet maken. Wat bedoel je precies met zelfmoord gedogen?
|
met gedogen bedoel ik dat het eigenlijk verboden is, maar toch hier en daar door de vingers gezien wordt, net als met sommige softdrugs enz. Bij de wet verboden maar dat het in de praktijk, en dan in de gevangenissen dus, wel voor (kan) komen. Ik vind dat ondraaglijk lijden bij ieder mens voorkomen of 'opgelost' moet worden. Maar ja, waar ligt de grens van ondraaglijk
Laatst gewijzigd op 16-06-2003 om 21:18. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-06-2003 om 21:21. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vraag me trouwens af of er zoiets als ondraaglijk op een geestelijke manier bestaat...
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Precies. De doelen van een gevangenisstraf zijn meerdere. Je hebt de generale en bijzondere preventie. Bijzondere preventie is de omstandigheid dat déze individuele boef geen misdaden meer kan plegen zolang hij in de gevangenis zit en dat hij als hij vrijkomt ook geen misdaden meer gaat plegen.
Generale preventie is het afschrikkende effect wat een gevangen boef op de samenleving heeft: het schrikt potentiële daders af, althans dat is de bedoeling. Verder heb je natuurlijk nog het element van leedtoevoeging. Ook dit is tweeledig. De boef moet voelen dat hij fout zit. Door het toevoegen van leed wordt de schaal weer in evenwicht gebracht. Je snapt dat dit alleen werkt als de boef geen geestelijke stoornis heeft. Aan de andere kant komt de straf het rechtsgevoel van mensen tegemoet. Slachtoffers en nabestaanden roepen om wraak. Hoewel deze wraak nooit het enige of belangrijkste element van de straf mag zijn, weegt het wel mee. Een straf geeft ook een signaal af, een signaal dat het leed serieus genomen is en vergolden wordt. Als je boeven in de gevangenis de mogelijkheid aanreikt om zelfmoord te plegen doorkruis je dit stelsel van strafdoelen. Zo zullen de nabestaanden het absoluut niet eens zijn met de mogelijkheid om op een humane manier uit het leven te stappen. Ze zien de moordenaar of verkrachter het liefst wegrotten in de cel. Ook wordt het effect van generale preventie teniet gedaan. Mensen krijgen de indruk dat, wanneer je een strafbaar feit pleegt waarvoor je in de gevangenis zit, wanneer het je teveel wordt je er makkelijk uit kunt stappen. Ook dat is niet de bedoeling. Verder vind ik, maar dat is meer persoonlijk, het enorm fout om op zo'n lichtzinnige manier met het leven van gedetineerden om te springen. Je loopt namelijk het risico dat door personeel van de gevangenis mensen worden bewogen die pil eerder te nemen omdat ze willen dat hun cel vrijkomt, of omdat ze een hekel hebben aan deze gedetineerde. Wij hebben in Nederland gekozen voor het afwijzen van de doodstraf, zoals elk beschaafd land (inderdaad, Amerika is geen beschaafd land). Dus ook het 'kiezen' voor zelfmoord door een boef. |
![]() |
|
Nee, gevangenisstraf is gevangenisstraf. Daar komt een misdadiger niet onder uit door te zeggen het spijt me, dan ook niet door zelfmoord. Ik vind zelfmoord fout; iedereen moet gewoon zijn best doen wat van zijn leven te maken. Iemand die voor de rest van zijn leven in de gevangenis zit heeft vast iets gedaan waardoor hij dat verdiend heeft en hij moet die straf ook uitzitten. Of hij nou wil of niet.
Ik weet niet of het te maken heeft met wraak. Vast wel een beetje. Maar ook niet helemaal. het heeft ook te maken met mijn ideaalbeeld van de mensheid. ![]()
|
Verwijderd
|
Dat ideaalbeeld deel ik niet, maar dat is verder niet zo relevant omdat ik ook vind dat wraak maar een klein deeltje van de straf moet zijn
![]() Natuurlijk valt het nooit te voorkomen, zelfmoord in de gevangenis. Maar het bewust creeëren van de omstandigheden vind ik wel heel erg verkeerd, zeker omdat in de gevangenis toch redelijk vaak mensen zitten die in meer of mindere mate onder invloed van een geestelijke stoornis staan. Dan moet je alweer psychiatrisch onderzoek doen e.d. wat weer moeite en geld kost...nee, het is gewoon geen goed idee. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Of hij zit zijn straf uit en er kunnen 3 dingen gebeuren: - Hij heeft spijt van wat hij heeft gedaan en word een voorbeeldig burger. Kleine kans als je het mij vraagt. - Hij heeft er spijt van, krijgt van de maatschappij geen kans en beland weer op het slechte pad. - Hij heeft er geen spijt van en word weer gewoon crimineel/mafia, whatever hij eerder heeft gedaan. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Even voor de duidelijkheid ik ben ook TEGEN zelfmoord in alle gevallen maar volgens mij zit de moeilijkheid m in de 'wet' die hier bij hoort, die is er nog niet maar ik vind het 'verbieden' van zelfmoord een inbreuk op de mensenrechten en het 'toestaan' er van ook. Zijn er scenario's denkbaar waarin het wel of niet zou mogen? Dat was even de vraag. Natuurlijk kun je niet iedereen maar zo'n pil geven, en dat was ook niet mijn stelling. Je moet het niet aanreiken.
||
Citaat:
pot en ketel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als een exgevangene van de maatschappij geen kans krijgt, is dat een probleem van de maatschappij. Je moet niet denken: Oh, de maatschappij geeft me toch geen kans dus ik kan er net zo goed nu al een eind aan maken. Je moet zo'n gevangene wel enig toekomstperspectief bieden als hij zijn leven wil beteren. Als hij na zijn gevangenisstraf zijn leven niet wil beteren, tja, dan is het niet zo fijn om hem in de wereld te hebben denk ik. Maar als hij zo van dat criminele leven houdt, waarom zou hij dan de doodstraf kiezen? Hij heeft dan immers nog iets om voor te leven.
||
Citaat:
|
't gaat dus meer om de keuze van: aanrijken van de doodstraf: mag dat of niet...toch?
want zoals Nare Man al zei: zelfmoord kan je altijd wel plegen en vooral in een gevangenis. Ligt er ook aan wat voor gevangenen het zijn. Bij een serie-moordenaar of verkrachter zullen de nabestaan/familieleden al gauw zoiets hebben als:"GEEF HEM DE DOODSTRAF!!" Enkel omdat zij wraak willen nemen, maar eigenlijk tonen ze meer medelijden met degene die fout heeft gedaan. Levenslang in zo'n hok lijkt me toch veel erger dan de doodstraf krijgen. maarjah kom nog wel terug hierop....
||
![]() |
Citaat:
Iemand die uit wanhoop zich doodrijdt,heeft denk ik niet echt de intentie om zelfmoord te plegen. Ik denk dat het nooit een missie voor iemand kan zijn om zelfmoord te plegen. |
![]() |
||
Citaat:
Denk je niet dat de ziel voor het leven kan voorzien dat er zelfmoord gepleegd zal worden? |
![]() |
|
![]() |
Een ziel kiest nooit voor zelfmoord en ook niet voor moord.Als een ziel vermoord wordt, betekent dat deze ziel zijn levensplan niet kan afwerken. Dit betekent geen zwaar karma maar juist hulp na de dood en ook in een nieuw leven,er wordt dan een sprong gemaakt. Bij zelfmoord echter,valt de ziel in een zwaar karma.
Voor de ziel van seneca was het gunstiger gewweest als hij zelf niet ingegrepen had. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat: