Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2003, 09:36
appeltjepeertje
appeltjepeertje is offline
Hallo! Ik weet niet of hier al eerder een topic over is geweest, kom hier niet zo vaak, zo ja..verwijs me maar door!

Ik vroeg me af of er voor mensen in de gevangenis de 'keuze' moet zijn om zelfmoord te plegen. Het mag ze natuurlijk niet aangeboden worden maar als euthanasie bestaat voor ernstig zieken, lichamelijk dan, mag je dan gevangenen het 'recht' ontnemen om hun eigen leven te bepalen? Of is dat juist het nut van een gevangenis omdat ze blijkbaar niet in staat zijn hun eigen leven 'normaal' in te delen?

Natuurlijk moet je het koste wat kost voorkomen als gevangenisdirecteur maar wat als iemand zo ongelooflijk diep ongelukkig is?!? Ik heb mijn mening hier nog niet over gevormd, dus reacties zijn welkom!
Oud 16-06-2003, 10:10
Riconoscente
Riconoscente is offline
Ik denk dat de kans dat mensen in de gevangenis geen heldere kijk op het leven kunnen behouden te groot is om de scherpe randen aan de muren te laten zitten
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 10:25
Isa
Isa is offline
Ik denk dat zelfmoord nooit goed is.
Niet dat we er mensen om moeten veroordelen, maar goed is het niet.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 10:29
Gatara
Gatara is offline
Je bedoelt eigenlijk dat mensen mogen kiezen of ze de doodstraf krijgen of levenslang? (Wit-Rusland hanteert momenteel nog de doodstraf en 1 van de parlementariers stelde voor om deze om te zetten in een keuze: levenslang of de doodstraf)

Lijkt me iets minder gevaarlijke vraag dan gewoon ieders zelfmoordwens inwilligen. Vergeet niet dat vele daders zelfmoord willen plegen zodat ze geen stomme dingen gaan zeggen (medecrimineel verraden waardoor zijn/haar eigen familie in gevaar komt, bv.).
Oud 16-06-2003, 10:34
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-06-2003 @ 11:29:
Je bedoelt eigenlijk dat mensen mogen kiezen of ze de doodstraf krijgen of levenslang? (Wit-Rusland hanteert momenteel nog de doodstraf en 1 van de parlementariers stelde voor om deze om te zetten in een keuze: levenslang of de doodstraf)

Lijkt me iets minder gevaarlijke vraag dan gewoon ieders zelfmoordwens inwilligen. Vergeet niet dat vele daders zelfmoord willen plegen zodat ze geen stomme dingen gaan zeggen (medecrimineel verraden waardoor zijn/haar eigen familie in gevaar komt, bv.).
Dat is best een goed idee van die parlementariër, hoewel ik natuurlijk tegen de doodstraf ben. Ik zou natuurlijk kiezen voor levenslang en dan ontsnappen
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 10:37
squat
squat is offline
Ik vind dat elke gevangene de optie op zelfmoord moet kunnen krijgen. Scheelt een hoop geld en problemen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 11:26
ranonkel
ranonkel is offline
Zelfmoord zou nooit een optie mogen zijn omdat zelfdoding een groot karma met zich meebrengt.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 11:38
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 16-06-2003 @ 12:26:
Zelfmoord zou nooit een optie mogen zijn omdat zelfdoding een groot karma met zich meebrengt.
Natuurlijk, maar dat realiseert men zich niet. Vind je dat euthanasie verboden moet worden bij wet, ook voor ouderen en mensen met veel pijn?

Btw; is het niet mogelijk dat zelfdoding inbegrepen is bij de missie van iemand? Soms is het misschien moeilijk een onderscheid te maken tussen zelfdoding en een andere vorm van dood. Zoals wanneer iemand uit wanhoop met veel drank op heel hard gaat rijden en zich dan doodrijdt.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 12:47
appeltjepeertje
Het blijft natuurlijk een delicate kwestie en ik ben ook niet voor zelfmoord, ik vind dat er altijd een andere oplossing is, maar het gaat even om het 'recht' dat je ontnomen wordt, en waarom je dat dus wel hebt bij bijvoorbeeld euthanasie. Je bent de controle kwijt over je eigen leven en de vraag is of dat bij zulke kwesties toelaatbaar is, of dat zelfmoord in bepaalde gevallen (welke gevallen is altijd het moeilijkst) 'gedoogd' moet worden om maar weer eens een prachtige nederlandse uitvinding aan te halen.
Oud 16-06-2003, 13:35
Aesar
Aesar is offline
ik ben er tegen, want zo zitten ze hun straf niet uit, ze zitten er nl. omdat ze iets hebben gedaan dat niet kan, en ik vind dat ze daar maar over moeten denken ook.
Oud 16-06-2003, 14:25
UnderCover101
UnderCover101 is offline
Je mag gevangen niet het recht geven om over hun eigen leven te beslissen.
Ze moeten boeten voor wat ze aan hebben gericht en het leven in de gevangenis is heus geen pretje, dus dan zou voor hun de optie zelfmoord een ontsnapping aan de straf kunnen zijn.
Waarschijnlijk zullen velen die kans dan aangrijpen, waardoor ze nog niet tot inkeer hebben kunnen komen (als dat tenminste ooit gebeurt). Niets is erger dan met een schuldgevoel rond te lopen en elke dag aan je daden te worden herinnerd.
Het wordt ze met de optie zefmoord dus ronduit te makkelijk gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 16:52
Verwijderd
Je hebt altijd al de keuze om zelfmoord te plegen. Als je echt wil lukt het je toch wel. In ieder geval is het aanreiken van de mogelijkheid, bijvoorbeeld door middel van een zelfmoordpil, ronduit barbaars. Dan is het eigenlijk een verkapte doodstraf. Eerst iemand opsluiten en die vervolgens zo lang laten zitten tot hij wanhopig wordt, vervolgens de 'keuze' geven zelfmoord te plegen. Zo werkt het in een beschaafd land niet, nog los van het feit dat wij nou juist voor de gevangenisstraf hebben gekozen vanwege zijn beter afschrikkend effect in verhouding met de doodstraf. Het de keuze geven eruit te stappen zou het strafstelsel doorkruisen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 17:09
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-06-2003 @ 17:52:
Je hebt altijd al de keuze om zelfmoord te plegen. Als je echt wil lukt het je toch wel. In ieder geval is het aanreiken van de mogelijkheid, bijvoorbeeld door middel van een zelfmoordpil, ronduit barbaars. Dan is het eigenlijk een verkapte doodstraf. Eerst iemand opsluiten en die vervolgens zo lang laten zitten tot hij wanhopig wordt, vervolgens de 'keuze' geven zelfmoord te plegen. Zo werkt het in een beschaafd land niet, nog los van het feit dat wij nou juist voor de gevangenisstraf hebben gekozen vanwege zijn beter afschrikkend effect in verhouding met de doodstraf. Het de keuze geven eruit te stappen zou het strafstelsel doorkruisen.

het lost natuurlijk wel in een klap het probleem van het cellentekort op...
Oud 16-06-2003, 18:02
Verwijderd
Ik vind niet dat het recht op zelfdoding ontnomen moet worden. Bovendien is 24/7 zelfdodingpreventie niet haalbaar.

Als de gevangene besluit een eind aan zijn leven te maken, is dat zijn keus. Het lost inderdaad het cellentekort op, het kost minder geld en er is geen kans meer op recidivisme...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 20:44
lovetear
lovetear is offline
Een gevangenisstraf is toch niet alleen om iemand uit al het dagelijks leven te halen? Ik dacht dat het ook was om iemand te laten lijden en spijt te laten krijgen. Als je de keuze krijgt om zelfmoord te plegen, vallen die punten allebei weg, dat lijkt me niet de bedoeling.
Oud 16-06-2003, 20:57
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
appeltjepeertje schreef op 16-06-2003 @ 13:47:
Het blijft natuurlijk een delicate kwestie en ik ben ook niet voor zelfmoord, ik vind dat er altijd een andere oplossing is, maar het gaat even om het 'recht' dat je ontnomen wordt, en waarom je dat dus wel hebt bij bijvoorbeeld euthanasie. Je bent de controle kwijt over je eigen leven en de vraag is of dat bij zulke kwesties toelaatbaar is, of dat zelfmoord in bepaalde gevallen (welke gevallen is altijd het moeilijkst) 'gedoogd' moet worden om maar weer eens een prachtige nederlandse uitvinding aan te halen.
Euthanasie vind ik anders, daar hebben onschuldige mensen de dood al in zicht, ze verdienen het niet om te lijden.

Als een gevangene echt zelfmoord wil plegen, dan zal dat hem dat vast wel lukken, dus in zoverre wordt dat recht niet ontnomen, maar ik vind niet dat je het makkelijk moet maken. Wat bedoel je precies met zelfmoord gedogen?
Oud 16-06-2003, 21:03
Verwijderd
het zou te makkelijk zijn om zo maar een gevangene zelfmoord te laten plegen in de gevangenis, zo ontlopen ze in zekere zin hun straf
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 21:16
appeltjepeertje
met gedogen bedoel ik dat het eigenlijk verboden is, maar toch hier en daar door de vingers gezien wordt, net als met sommige softdrugs enz. Bij de wet verboden maar dat het in de praktijk, en dan in de gevangenissen dus, wel voor (kan) komen. Ik vind dat ondraaglijk lijden bij ieder mens voorkomen of 'opgelost' moet worden. Maar ja, waar ligt de grens van ondraaglijk

Laatst gewijzigd op 16-06-2003 om 21:18.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 21:16
squat
squat is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 16-06-2003 @ 12:26:
Ik vind niet dat onze wetten op (bij)geloof gebasseerd moeten zijn.

Citaat:
UnderCover101 schreef op 16-06-2003 @ 15:25:
Je mag gevangen niet het recht geven om over hun eigen leven te beslissen.
Ze moeten boeten voor wat ze aan hebben gericht en het leven in de gevangenis is heus geen pretje, dus dan zou voor hun de optie zelfmoord een ontsnapping aan de straf kunnen zijn.
Waarschijnlijk zullen velen die kans dan aangrijpen, waardoor ze nog niet tot inkeer hebben kunnen komen (als dat tenminste ooit gebeurt). Niets is erger dan met een schuldgevoel rond te lopen en elke dag aan je daden te worden herinnerd.
Het wordt ze met de optie zefmoord dus ronduit te makkelijk gemaakt.
Punt? Waarom zouden ze boete moeten doen voor hun misdaden? Als zij voor de doodstraf kiezen krijg je een cel vrij en het scheelt een hoop geld. Het enige wat je als probleem zou kunnen zien is het (mogelijk vertraagt) verwerkingsproces van slachtoffers van dit persoon.

Laatst gewijzigd op 16-06-2003 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 09:39
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
appeltjepeertje schreef op 16-06-2003 @ 22:16:
met gedogen bedoel ik dat het eigenlijk verboden is, maar toch hier en daar door de vingers gezien wordt, net als met sommige softdrugs enz. Bij de wet verboden maar dat het in de praktijk, en dan in de gevangenissen dus, wel voor (kan) komen. Ik vind dat ondraaglijk lijden bij ieder mens voorkomen of 'opgelost' moet worden. Maar ja, waar ligt de grens van ondraaglijk
Als ik het goed begrijp bedoel je dat de bewakers ofzo een gevangene helpen bij het zelfmoord plegen, niet dat de gevangene zichzelf ophangt aan zijn eigen kleding. Ik vind niet dat je dat moet doen. Het is een behoorlijke extra last die je die bewakers geeft, terwijl het helemaal niet nodig is. De gevangene lost zijn eigen problemen maar op.
Ik vraag me trouwens af of er zoiets als ondraaglijk op een geestelijke manier bestaat...
Oud 17-06-2003, 09:45
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Hee Kay schreef op 16-06-2003 @ 22:16:
Punt? Waarom zouden ze boete moeten doen voor hun misdaden? Als zij voor de doodstraf kiezen krijg je een cel vrij en het scheelt een hoop geld. Het enige wat je als probleem zou kunnen zien is het (mogelijk vertraagt) verwerkingsproces van slachtoffers van dit persoon.
Het gaat niet alleen om boete doen, het gaat erom te beseffen wat je hebt aangericht, wat je hebt gedaan, spijt krijgen en daardoor een 'beter' mens te worden. Dat is volgens mij de bedoeling van een gevangenis, en dat vind ik best een goeie.
Oud 17-06-2003, 11:30
Verwijderd
Precies. De doelen van een gevangenisstraf zijn meerdere. Je hebt de generale en bijzondere preventie. Bijzondere preventie is de omstandigheid dat déze individuele boef geen misdaden meer kan plegen zolang hij in de gevangenis zit en dat hij als hij vrijkomt ook geen misdaden meer gaat plegen.

Generale preventie is het afschrikkende effect wat een gevangen boef op de samenleving heeft: het schrikt potentiële daders af, althans dat is de bedoeling.

Verder heb je natuurlijk nog het element van leedtoevoeging. Ook dit is tweeledig. De boef moet voelen dat hij fout zit. Door het toevoegen van leed wordt de schaal weer in evenwicht gebracht. Je snapt dat dit alleen werkt als de boef geen geestelijke stoornis heeft. Aan de andere kant komt de straf het rechtsgevoel van mensen tegemoet. Slachtoffers en nabestaanden roepen om wraak. Hoewel deze wraak nooit het enige of belangrijkste element van de straf mag zijn, weegt het wel mee. Een straf geeft ook een signaal af, een signaal dat het leed serieus genomen is en vergolden wordt.

Als je boeven in de gevangenis de mogelijkheid aanreikt om zelfmoord te plegen doorkruis je dit stelsel van strafdoelen. Zo zullen de nabestaanden het absoluut niet eens zijn met de mogelijkheid om op een humane manier uit het leven te stappen. Ze zien de moordenaar of verkrachter het liefst wegrotten in de cel. Ook wordt het effect van generale preventie teniet gedaan. Mensen krijgen de indruk dat, wanneer je een strafbaar feit pleegt waarvoor je in de gevangenis zit, wanneer het je teveel wordt je er makkelijk uit kunt stappen. Ook dat is niet de bedoeling.

Verder vind ik, maar dat is meer persoonlijk, het enorm fout om op zo'n lichtzinnige manier met het leven van gedetineerden om te springen. Je loopt namelijk het risico dat door personeel van de gevangenis mensen worden bewogen die pil eerder te nemen omdat ze willen dat hun cel vrijkomt, of omdat ze een hekel hebben aan deze gedetineerde. Wij hebben in Nederland gekozen voor het afwijzen van de doodstraf, zoals elk beschaafd land (inderdaad, Amerika is geen beschaafd land). Dus ook het 'kiezen' voor zelfmoord door een boef.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 11:38
Nona
Nona is offline
Nee, gevangenisstraf is gevangenisstraf. Daar komt een misdadiger niet onder uit door te zeggen het spijt me, dan ook niet door zelfmoord. Ik vind zelfmoord fout; iedereen moet gewoon zijn best doen wat van zijn leven te maken. Iemand die voor de rest van zijn leven in de gevangenis zit heeft vast iets gedaan waardoor hij dat verdiend heeft en hij moet die straf ook uitzitten. Of hij nou wil of niet.

Ik weet niet of het te maken heeft met wraak. Vast wel een beetje. Maar ook niet helemaal. het heeft ook te maken met mijn ideaalbeeld van de mensheid.
Oud 17-06-2003, 11:47
Verwijderd
Dat ideaalbeeld deel ik niet, maar dat is verder niet zo relevant omdat ik ook vind dat wraak maar een klein deeltje van de straf moet zijn Ik ben het roerend met je eens dat zelfmoord fout is. Ik vind het slap. Je probeert onder je leven uit te komen en dat hoort eigenlijk niet te kunnen. Zeker niet in het geval waarin je voor je eigen wandaden aansprakelijk wordt gesteld moet je niet kunnen vluchten door middel van zelfmoord.

Natuurlijk valt het nooit te voorkomen, zelfmoord in de gevangenis. Maar het bewust creeëren van de omstandigheden vind ik wel heel erg verkeerd, zeker omdat in de gevangenis toch redelijk vaak mensen zitten die in meer of mindere mate onder invloed van een geestelijke stoornis staan. Dan moet je alweer psychiatrisch onderzoek doen e.d. wat weer moeite en geld kost...nee, het is gewoon geen goed idee.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 12:31
squat
squat is offline
Citaat:
Het gaat niet alleen om boete doen, het gaat erom te beseffen wat je hebt aangericht, wat je hebt gedaan, spijt krijgen en daardoor een 'beter' mens te worden. Dat is volgens mij de bedoeling van een gevangenis, en dat vind ik best een goeie.
Maar het maakt toch niets uit? Of hij kiest zelfmoord; hij komt niet terug in de maatschappij.
Of hij zit zijn straf uit en er kunnen 3 dingen gebeuren:
- Hij heeft spijt van wat hij heeft gedaan en word een voorbeeldig burger. Kleine kans als je het mij vraagt.
- Hij heeft er spijt van, krijgt van de maatschappij geen kans en beland weer op het slechte pad.
- Hij heeft er geen spijt van en word weer gewoon crimineel/mafia, whatever hij eerder heeft gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2003, 12:38
appeltjepeertje
Even voor de duidelijkheid ik ben ook TEGEN zelfmoord in alle gevallen maar volgens mij zit de moeilijkheid m in de 'wet' die hier bij hoort, die is er nog niet maar ik vind het 'verbieden' van zelfmoord een inbreuk op de mensenrechten en het 'toestaan' er van ook. Zijn er scenario's denkbaar waarin het wel of niet zou mogen? Dat was even de vraag. Natuurlijk kun je niet iedereen maar zo'n pil geven, en dat was ook niet mijn stelling. Je moet het niet aanreiken.
Oud 17-06-2003, 15:15
Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-06-2003 @ 17:52:
hoe kan jij het woord barbaars in je mond nemen terwijl je je altijd opwind over mensen die anderen hun moraal opleggen als absoluut?

pot en ketel.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 17-06-2003 @ 16:15:
hoe kan jij het woord barbaars in je mond nemen terwijl je je altijd opwind over mensen die anderen hun moraal opleggen als absoluut?

pot en ketel.
Nee, ik ben bang dat je die uitdrukking niet helemaal snapt want je gebruikt hem op compleet de verkeerde plek. Dat ik de doodstraf en de keus voor zelfmoord barbaars vind is mijn mening. Die leg ik niet aan anderen op. Al mijn stukjes zijn subjectief. Ik claim niet de wijsheid in pacht te hebben hoewel het hier wel weer duidelijk is dat bepaalde mensen duidelijk analytischer denken dan anderen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 19:20
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Hee Kay schreef op 17-06-2003 @ 13:31:
Maar het maakt toch niets uit? Of hij kiest zelfmoord; hij komt niet terug in de maatschappij.
Of hij zit zijn straf uit en er kunnen 3 dingen gebeuren:
- Hij heeft spijt van wat hij heeft gedaan en word een voorbeeldig burger. Kleine kans als je het mij vraagt.
- Hij heeft er spijt van, krijgt van de maatschappij geen kans en beland weer op het slechte pad.
- Hij heeft er geen spijt van en word weer gewoon crimineel/mafia, whatever hij eerder heeft gedaan.
Natuurlijk maakt het wel wat uit. De bedoeling van de straf is om de gevangene te verbeteren, dat dat niet altijd lukt is jammer, maar ik denk dat je het zo veel en zo lang mogelijk moet proberen.

Als een exgevangene van de maatschappij geen kans krijgt, is dat een probleem van de maatschappij. Je moet niet denken: Oh, de maatschappij geeft me toch geen kans dus ik kan er net zo goed nu al een eind aan maken. Je moet zo'n gevangene wel enig toekomstperspectief bieden als hij zijn leven wil beteren.

Als hij na zijn gevangenisstraf zijn leven niet wil beteren, tja, dan is het niet zo fijn om hem in de wereld te hebben denk ik. Maar als hij zo van dat criminele leven houdt, waarom zou hij dan de doodstraf kiezen? Hij heeft dan immers nog iets om voor te leven.
Oud 17-06-2003, 19:23
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
appeltjepeertje schreef op 17-06-2003 @ 13:38:
Even voor de duidelijkheid ik ben ook TEGEN zelfmoord in alle gevallen maar volgens mij zit de moeilijkheid m in de 'wet' die hier bij hoort, die is er nog niet maar ik vind het 'verbieden' van zelfmoord een inbreuk op de mensenrechten en het 'toestaan' er van ook. Zijn er scenario's denkbaar waarin het wel of niet zou mogen? Dat was even de vraag. Natuurlijk kun je niet iedereen maar zo'n pil geven, en dat was ook niet mijn stelling. Je moet het niet aanreiken.
Ik weet niet of je hier wel iets van een wet voor moet maken, zolang we in Nederland geen doodstraf hebben...
Oud 17-06-2003, 20:30
Psychedelic
Psychedelic is offline
Natuurlijk zou dit moeten kunnen. Waarom zou een persoon zelf niet kunnen bepalen of het nog het het nog waard is verder te leven, maar een instantie wel?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 22:04
Kazanka
Kazanka is offline
't gaat dus meer om de keuze van: aanrijken van de doodstraf: mag dat of niet...toch?

want zoals Nare Man al zei: zelfmoord kan je altijd wel plegen en vooral in een gevangenis.

Ligt er ook aan wat voor gevangenen het zijn. Bij een serie-moordenaar of verkrachter zullen de nabestaan/familieleden al gauw zoiets hebben als:"GEEF HEM DE DOODSTRAF!!" Enkel omdat zij wraak willen nemen, maar eigenlijk tonen ze meer medelijden met degene die fout heeft gedaan. Levenslang in zo'n hok lijkt me toch veel erger dan de doodstraf krijgen.

maarjah kom nog wel terug hierop....
Oud 20-06-2003, 10:53
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 16-06-2003 @ 12:38:
Natuurlijk, maar dat realiseert men zich niet. Vind je dat euthanasie verboden moet worden bij wet, ook voor ouderen en mensen met veel pijn?

Btw; is het niet mogelijk dat zelfdoding inbegrepen is bij de missie van iemand? Soms is het misschien moeilijk een onderscheid te maken tussen zelfdoding en een andere vorm van dood. Zoals wanneer iemand uit wanhoop met veel drank op heel hard gaat rijden en zich dan doodrijdt.
Iedereen heeft een vrije keuze dus ook om te kiezen voor euthanasie. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen omdat zo'n proces van lijden je niet zomaar overkomt.

Iemand die uit wanhoop zich doodrijdt,heeft denk ik niet echt de intentie om zelfmoord te plegen. Ik denk dat het nooit een missie voor iemand kan zijn om zelfmoord te plegen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 11:00
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 20-06-2003 @ 11:53:
Iedereen heeft een vrije keuze dus ook om te kiezen voor euthanasie. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen omdat zo'n proces van lijden je niet zomaar overkomt.

Iemand die uit wanhoop zich doodrijdt,heeft denk ik niet echt de intentie om zelfmoord te plegen. Ik denk dat het nooit een missie voor iemand kan zijn om zelfmoord te plegen.
Wat denk je van de zelfmoord van bijvoorbeeld Seneca, die zichzelf vermoordde toen hij hoorde dat de keizer op weg was om hem te vermoorden? Gewoon, omdat hij het zelf wilde doen?

Denk je niet dat de ziel voor het leven kan voorzien dat er zelfmoord gepleegd zal worden?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 11:13
ranonkel
ranonkel is offline
Een ziel kiest nooit voor zelfmoord en ook niet voor moord.Als een ziel vermoord wordt, betekent dat deze ziel zijn levensplan niet kan afwerken. Dit betekent geen zwaar karma maar juist hulp na de dood en ook in een nieuw leven,er wordt dan een sprong gemaakt. Bij zelfmoord echter,valt de ziel in een zwaar karma.
Voor de ziel van seneca was het gunstiger gewweest als hij zelf niet ingegrepen had.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 11:17
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 20-06-2003 @ 12:13:
Een ziel kiest nooit voor zelfmoord en ook niet voor moord.Als een ziel vermoord wordt, betekent dat deze ziel zijn levensplan niet kan afwerken. Dit betekent geen zwaar karma maar juist hulp na de dood en ook in een nieuw leven,er wordt dan een sprong gemaakt. Bij zelfmoord echter,valt de ziel in een zwaar karma.
Voor de ziel van seneca was het gunstiger gewweest als hij zelf niet ingegrepen had.
Hmm. Zo heb ik er nog niet over nagedacht. Interessant. Ik dacht fatalistischer: de ziel voorziet het lot, en het lot is het lot dus dat gebeurt ook.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 11:21
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 20-06-2003 @ 12:17:
Hmm. Zo heb ik er nog niet over nagedacht. Interessant. Ik dacht fatalistischer: de ziel voorziet het lot, en het lot is het lot dus dat gebeurt ook.
De ziel kan kiezen voor een ziekte,maar ziekte kan ook optreden omdat de ziel hier niet doet waarvoor hij is. Dat is een soort 'herinnering' dat er wat anders moet gebeuren. Een soort wakkerschudden als het ware.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 11:29
Gwinnie
Gwinnie is offline
ik vind dat dat niet kan.
ze hebben vaak vreselijke dingen gedaan en moeten daar misschien wel decennia voor zitten. nou, leuk vooruitzicht... dan zou ik ook dood willen.
dus dan stelt die straf nog geen reet voor. ze hebben er toch geen las van.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 14:43
squat
squat is offline
Nee en wij ook niet. Het heeft voor ons alleen voordelen. Of denk je dat het criminaliteit aanmoedigt?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 15:01
Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
Bikkelvrouw schreef op 21-06-2003 @ 12:29:
ik vind dat dat niet kan.
ze hebben vaak vreselijke dingen gedaan en moeten daar misschien wel decennia voor zitten. nou, leuk vooruitzicht... dan zou ik ook dood willen.
dus dan stelt die straf nog geen reet voor. ze hebben er toch geen las van.
Waarom zou de straf niks meer voorstellen? De keuze leven-dood is niet tegenstrijdig met het belang van de samenleving om misdadigers te straffen voor hun daden, aangezien de dood niet kan worden gezien als een uitweg voor een straf.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten