Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2003, 11:14
Des
Des is offline
Als er wel een geschiedenis spel is, waarom geen aardrijkskunde spel? Ik vind het een goede manier om elkaar te overhoren en je leert er ook nog eens van.

Dus hier gelden weer dezelfde regels: Je stelt een vraag, de anderen beantwoorden die en stellen een nieuwe vraag. Als je een fout antwoord tegenkomt quoten en verbeteren!

Ahum, ik heb nog niet geleerd
Advertentie
Oud 14-05-2003, 11:17
Krez
Krez is offline
pffffffff........

wat zijn de kenmerken van een zeeklei-landschap ?

(ik heb die landschappen voor hewt gemak maar overgeslagen, kan ze toch niet uitelkaar houden... )
Oud 14-05-2003, 11:34
Des
Des is offline
Argh ik moet nog veel gaan leren
Oud 14-05-2003, 11:40
drea
drea is offline
Citaat:
Krez schreef op 14-05-2003 @ 12:17:
Er zijn kwelders, wadden en kreekruggen. Hoe later de zeeklei is opgeslibd, hoe hoger de ligging.

Nieuwe vraag:
Wat houdt het Plan McSharry in?

btw.. is dit havo of vwo?
Oud 14-05-2003, 11:42
Verwijderd
Citaat:
pffffffff........

(ik heb die landschappen voor hewt gemak maar overgeslagen, kan ze toch niet uitelkaar houden... )

een aantal kenmerken van de landschappen staan gewoon in je bosatlas!!!! gebruik die dus goed / oefen er mee! want er komen op het examen genoeg bosatlas-vragen!!! (lekker onhandig, zo'n groot ding, + examenopgave's blaadjes, kladblaadjes, geodriehoek, pen -> haha en dat allemaal op 1 tafel!!!???

neways de kenmerken van het zeeklei-landschap?

ff denken iets met kwelders (gebied dat hoger ligt dan het niveau van normale vloed) dus die stroomt pas over bij spring stormvloed (extreem hoge vloed) en dan wordt er klei afgezet? verder kunnen kreekruggen ontstaan én wadden die ontstaan....

en er was ook iets met de duinen ofzo? najah weet het niet meer pcies! maar ja een 3.9 haal ik wel! ff herhalen woensd. (dond. ak examen)
Oud 14-05-2003, 11:52
hi
hi is offline
Citaat:
Het bestaat uit kwelders en kreekruggen.
Oude zeeklei ligt meestal tussen de -4 NAP en +1 NAP
Jonge zeeklei tussen -1 NAP en +1 NAP
Je ziet er ook droogmakerijen en polders

Nieuwe vraag: Wat is segratie?
Oud 14-05-2003, 11:53
Des
Des is offline
Ik heb ook een vraag! Jaja

: Van welk verdrag met voormalige Europese kolonien maakt de bananenregeling van de Europese Unie deel uit?
Oud 14-05-2003, 11:57
Krez
Krez is offline
bananen?
iets met nacp landen, ow, wacht,
was dat niet dat Macsharry plan ofzo waar net iemand anders naar vroeg
Oud 14-05-2003, 11:59
Des
Des is offline
Nee ik weet het ook niet precies Maar het was iets met een L, dacht ik.
Oud 14-05-2003, 12:00
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 14-05-2003 @ 12:42:
een aantal kenmerken van de landschappen staan gewoon in je bosatlas!!!! gebruik die dus goed / oefen er mee! want er komen op het examen genoeg bosatlas-vragen!!! (lekker onhandig, zo'n groot ding, + examenopgave's blaadjes, kladblaadjes, geodriehoek, pen -> haha en dat allemaal op 1 tafel!!!???

Even hier op reageren: vorig jaar had ik twee tafels, vanwege de atlas dus. Misschien is dat bij jou ook zo
Oud 14-05-2003, 12:02
drea
drea is offline
Citaat:
Des schreef op 14-05-2003 @ 12:59:
Nee ik weet het ook niet precies Maar het was iets met een L, dacht ik.
Lomé-akkoorden?
Oud 14-05-2003, 12:02
Des
Des is offline
JA! Je hebt een punt
Oud 14-05-2003, 12:03
drea
drea is offline
Jeeej! 1,1!
Oud 14-05-2003, 12:04
Krez
Krez is offline
ow...

bijna goed
Oud 14-05-2003, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 14-05-2003 @ 13:00:
Even hier op reageren: vorig jaar had ik twee tafels, vanwege de atlas dus. Misschien is dat bij jou ook zo

oh relaxed!! wij standaard niet (denk ik)
nou ja vorig jaar deed m'n zus examen! en die had maar een innieminnie tafeltje!!!
Oud 14-05-2003, 12:11
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 14-05-2003 @ 13:05:
nou ja vorig jaar deed m'n zus examen! en die had maar een innieminnie tafeltje!!!
Mja, da's kut ja... telkens iets op de grond leggen (atlas bv) of 'op' je atlas werken... Maar ja, dat zou verrot zijn...
Ik weet niet hoe ik het dit jaar krijg, ben benieuwd.... Twee tafels is toch wel ideaal hoor...
Oud 14-05-2003, 12:16
Des
Des is offline
Citaat:
drea schreef op 14-05-2003 @ 13:03:
Jeeej! 1,1!
Meer 1,0. Ik heb geen een goed antwoord gegeven
Oud 14-05-2003, 13:46
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
********** schreef op 14-05-2003 @ 13:05:
Wij hebben relaxte grote tafels Alleen ik heb wel het idee dat ze niet al te stabiel zijn. Van heel dun hout gemaakt.
Oud 14-05-2003, 14:07
Verwijderd
Citaat:
@Moon schreef op 14-05-2003 @ 14:46:
Wij hebben relaxte grote tafels Alleen ik heb wel het idee dat ze niet al te stabiel zijn. Van heel dun hout gemaakt.
beter! ik hoop maar dat ik geen wiebeltafel heb. en ik weet bijna cker dat ik 1 tafel heb gewoon. dus dat wordt iid op het atlas werken :@ ik ga nu verder met bio leren ben bezig met thema 6 v/d 15. dus heb nog een hoop thema's te gaan! ciao!!!

oh en ak vraag:

wat zijn de doelstellingen van het landbouwbeleid?
Oud 14-05-2003, 22:00
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Des schreef op 14-05-2003 @ 12:14:
Als er wel een geschiedenis spel is, waarom geen aardrijkskunde spel?
bahh, ak...
Oud 14-05-2003, 22:04
*Littleme*
*Littleme* is offline
Hebben die doelstellingen?

(mja..ik moet serieus wel n 5.3 halen..maar moet ook nog leren)
Oud 15-05-2003, 13:06
@Moon
@Moon is offline
Nou om t verder n btje op gang te laten komen nog een vraag dan maar..?

Wat is eutrofiëring?
(weet t zelf niet dus wel graag ff antwoorden )
Oud 15-05-2003, 13:33
*gaapt*
*gaapt* is offline
eutrofiëring:
een grote hoeveelheid mineralen komt in het oppervlakte water, waardoor voedselrijk water onstaat.

oorzaken:
- overbemesting met stalmest
- bemesting met kunstmest

gevolgen:
- voedselarm water --> voedselrijk, verandering samenstelling ecosysteem
- sterke toename van sommige waterplanten

dit stond in mijn biologie boek. moeten we dat ook weten voor aardrijskunde? ik heb dat hoofdstuk nog niet echt doorgenomen
Oud 15-05-2003, 13:34
*gaapt*
*gaapt* is offline
nieuwe vraag:

hoe ontstaan uiterwaarden
Oud 15-05-2003, 13:35
Des
Des is offline
Ja dat moet je zeker weten ook kennen voor AK.
Advertentie
Oud 15-05-2003, 15:20
Verwijderd
wat is een uiterwaard?
A:
Een stuk land langs de bedding van de rivier en tussen de dijk dat onderloopt bij hoog water
V:
boer wil lage/hoge diversiteit
boer wil lage/hoge complexiteit
boer geeft hoge/lage externe dynamiek
boer wil fragiel/robust akker
Oud 15-05-2003, 15:21
lil_jj
lil_jj is offline
sommige dingen die ik nu zie staan weet ik helemaal nix van...in het boek staat eigenlijks niet eens egt veel want met de tentamens leerde ik het hele boek uit me hoofd kreeg ik alleen maar atlas vragen etc. weet iemand waar ik een goeie samenvatting vandaan kan halen waar ik iets meer aan heb als in het aak.boek???
Oud 15-05-2003, 15:25
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 14-05-2003 @ 15:07:
beter! ik hoop maar dat ik geen wiebeltafel heb. en ik weet bijna cker dat ik 1 tafel heb gewoon. dus dat wordt iid op het atlas werken :@ ik ga nu verder met bio leren ben bezig met thema 6 v/d 15. dus heb nog een hoop thema's te gaan! ciao!!!

oh en ak vraag:

wat zijn de doelstellingen van het landbouwbeleid?
a: de doelstellingen van het landbouwbeleid uit 1968 zijn:
1) productiviteit verhogen
2) verzekeren van een redelijk prijspijl
3) evenwicht in vraag en aanbod
4) voldoende voedsel van een redelijke prijs en goede kwaliteit

v:wat is het verschil tussen de fuctionele en regionale gedragsruimte?
Oud 15-05-2003, 15:25
Verwijderd
In die boekjes van Geo staan echt super veel voorbeelden, die moet je echt niet gaan leren.
Ik heb vorig jaar (havo) alleen de termen geleerd en had een 7,3 (héél veel atlas vragen)... mensen die echt alles geleerd hadden waren aan het klagen dat er niets in stond uit de boeken.
Oud 15-05-2003, 15:26
Verwijderd
Citaat:
lil_jj schreef op 15-05-2003 @ 16:21:
sommige dingen die ik nu zie staan weet ik helemaal nix van...in het boek staat eigenlijks niet eens egt veel want met de tentamens leerde ik het hele boek uit me hoofd kreeg ik alleen maar atlas vragen etc. weet iemand waar ik een goeie samenvatting vandaan kan halen waar ik iets meer aan heb als in het aak.boek???
ik heb helaas alleen een geschreven samenvatting.. maar ik kan alleen maar zeggen, goed doorlezen en verder kan je 75% met de atlas opzoeken..
Oud 15-05-2003, 15:30
Verwijderd
Citaat:
drea schreef op 14-05-2003 @ 13:02:
Lomé-akkoorden?
Afspraken tussen de ACP landen (afrika, caribisch gebied en pacifisch gebied) over onwikkelings hulp en hulp bij het landbouwbeleid. Tevens worden doeze oude koloniën meestal ontzien van invoersheffingen, maar dat hoort weer bij economie
Oud 15-05-2003, 15:32
Verwijderd
Citaat:
drea schreef op 14-05-2003 @ 12:40:
Er zijn kwelders, wadden en kreekruggen. Hoe later de zeeklei is opgeslibd, hoe hoger de ligging.

Nieuwe vraag:
Wat houdt het Plan McSharry in?

btw.. is dit havo of vwo?
havo en vwo.. het zijn dezelfde onderwerpen alleen vwo heeft er 1 meer en daar gaan ze er IETS dieper op in
Oud 15-05-2003, 15:35
~Chyca~
~Chyca~ is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-05-2003 @ 16:25:
In die boekjes van Geo staan echt super veel voorbeelden, die moet je echt niet gaan leren.
Ik heb vorig jaar (havo) alleen de termen geleerd en had een 7,3 (héél veel atlas vragen)... mensen die echt alles geleerd hadden waren aan het klagen dat er niets in stond uit de boeken.
Ik denk ook dat het er mee te maken heb hoeveel inzicht je zelf hebt, en of je bronnen goed kan analyseren. Ik kan dat dus voor geen ene meter.....dus ik heb echt geen idee hoe ik een voldoende moet halen.
Oud 15-05-2003, 15:38
Verwijderd
oops dan is het best klote.. ik ken d'r meer *bij ons in de klas*
dan probeer de begrippen te begrijpen en ga jij wel in de kerk geloofd zondag ff bidden
Oud 15-05-2003, 15:41
trixie
trixie is offline
pfffjt ik hoef toch maar een 3.8 te halen

doelstellingen van het landbouwbeleid dat heb ik nog nooit gezien of is dat vwo?
Oud 15-05-2003, 15:44
Verwijderd
neej havo.. is allemaal niet intressant want je krijgt echt geen theorie/leer vragen hoor :-)
maar als je het wil weten het staat op blz 23 van P&R
Oud 15-05-2003, 15:45
Verwijderd
ojah ik mag een 3,3 halen
Oud 15-05-2003, 15:47
trixie
trixie is offline
Citaat:
marcovische schreef op 15-05-2003 @ 16:44:
neej havo.. is allemaal niet intressant want je krijgt echt geen theorie/leer vragen hoor :-)
maar als je het wil weten het staat op blz 23 van P&R
hmmmokeej
Oud 15-05-2003, 17:39
Bolle Bertha
Bolle Bertha is offline
In ons boek staat echt niets over al die landschappen, alleen een klein plaatje. Moet je dat echt allemaal weten

Mijn methode is trouwens Terra, en er staat echt geen ene flikker in dat boek.

*Zucht diep*
Oud 15-05-2003, 22:25
Verwijderd
jah kijk anders maar eens in de examenvoorschriften van AK. Je moet de landschaptypes echt kennen
Oud 16-05-2003, 08:17
Lady Penelope
Lady Penelope is offline
Onze methode is ook Terra. Ik begin inderdaad te geloven dat er geen ene ******* in dat boek staat. Ik heb alles heel goed geleerd maar ik zie hier allemaal termen waarbij ik denk: huh?! Gelukkig is het examen pas volgende week vrijdag.....
Oud 16-05-2003, 09:48
DaRealEvE
DaRealEvE is offline
Lui , dr moeten wel vragen komen he!!

Ik heb een vraag:

Hoe is het löss-landschap ontstaan?
Oud 16-05-2003, 09:52
Verwijderd
Citaat:
DaRealEvE schreef op 16-05-2003 @ 10:48:
Lui , dr moeten wel vragen komen he!!

Ik heb een vraag:

Hoe is het löss-landschap ontstaan?
*denkt*
Het bevindt zich iig in Limburg en omgeving, löss is een soort fijn zand... dat is aankomen waaien, maar waarvandaan weer ik echt niet...
Oud 16-05-2003, 09:57
smilodon
smilodon is offline
Ennuh,... dit gaat allemaal over Aardrijkskunde Havo?

Zo ja, dan mag ik wel eens gaan beginnen geloof ik...

Oud 16-05-2003, 10:12
M*Licious
M*Licious is offline
Loss is ontstaan in de periode dathet in nederland heel droog was. toen kwamen er grote westenwinden waardoor er in heel nederland dekzand werd afgezet. de zwaarste deeltjes worden het eerst neergelegd dus doordat limburg ver weg lag komen daar de lichtere deeltjes.. Ook ligt daar loss omdat daar relief is.. waarom weet ik ook niet precies..

ik heb een vraag die ik echt niet weet.. ik geloof dat er bij het hoogveenlandschap komklei en stroomruggrond is ofzo???
wie helpt mij?
Oud 16-05-2003, 10:34
@Moon
@Moon is offline
Pff nu ik zo die berichten lees, volgens mij zijn er geen goede boekjes voor ak Geo - heb ik zelf - is superslecht, en Terra ofsow schijnt dus ook niet goed te zijn?? Gaat lekkerr.

Ik heb gisteren een oud examen gemaakt van ak... ik had ongeveer een 3 God, hoe moet ik ooit slagen, zit al in de knel met die talen

Enneh een tip voor iedereen: ga alvast oefenen met die atlas! Pff heb gisteren gemerkt dat dat zwaar tegen valt.
Oud 16-05-2003, 10:54
*gaapt*
*gaapt* is offline
Citaat:
M*Licious schreef op 16-05-2003 @ 11:12:
Loss is ontstaan in de periode dathet in nederland heel droog was. toen kwamen er grote westenwinden waardoor er in heel nederland dekzand werd afgezet. de zwaarste deeltjes worden het eerst neergelegd dus doordat limburg ver weg lag komen daar de lichtere deeltjes.. Ook ligt daar loss omdat daar relief is.. waarom weet ik ook niet precies..

ik heb een vraag die ik echt niet weet.. ik geloof dat er bij het hoogveenlandschap komklei en stroomruggrond is ofzo???
wie helpt mij?
komklei en stroomruggen komen toch voor in het rivierklei landschap? stroomruggen zijn oeverwallen van oude rivierlopen.
oeverwallen ontstaan door overstromingen, er wordt dan zand afgezet langs de rivierbedding.
als er een grote overstroming is wordt klei verder van de rivier afgezet, dan ontstaan er kommen
Oud 16-05-2003, 11:03
*gaapt*
*gaapt* is offline
nieuwe vraag:

wat houdt het Verdrag van Schengen in?
Oud 16-05-2003, 11:04
M*Licious
M*Licious is offline
gaan ze zulke theoretische dingen vragen???
Oud 16-05-2003, 11:09
Verwijderd
Citaat:
M*Licious schreef op 16-05-2003 @ 12:04:
gaan ze zulke theoretische dingen vragen???
Vorig jaar op de Havo iig níet, heel veel opzoek vragen uit de atlas en veel grafiekjes interpreteren...
Advertentie

Regels voor berichten