Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2003, 22:58
Verwijderd
Geloof je dat het mogelijk is om de toekomst te voorspellen? Gaat het hier om aanleg, om de juiste technieken, of om een combinatie?
Geloof zeker in het voorspellen van de toekomst. Heb zelf nogal veel voorgevoelens en voorspellende dromen. Aanleg speelt er zeker een rol in, iets wat je niet hebt zul je zeker niet van de een op de andere dag krijgen, maar ik denk niet dat het onmogelijk is om jezelf erin te trainen, ook al begin je van nul. Ik denk dat in iedere mens wel iets van aanleg voor die dingen zit, het gaat erom dat je je openstelt en er aandacht aan besteedt. Daarbij gebruiken we maar heel weinig procent van onze hersenen, als we deze ten volle zouden benutten, zouden we veel meer kunnen denk ik.

Ligt de toekomst vast, of kunnen we er iets (veel, alles) aan veranderen?

Dit is een moelijke vraag. Ik denk dat ik geloof dat er een lijn in de toekomst zit waaromheen ons leven zich afspeelt, hoe het verloop op en rond die lijn is, bepalen we zelf met onze daden in het heden. We kunnen dus wel de toekomst aanpassen, maar ik denk dat dit maar beperkt is, voor ons leven is het misschien een grote verandering, maar in de hele geschiedenis van verleden tot toekomst zal het maar een kleine verandering zijn. Het is de opeenstapeling van kleine veranderingen die een echte koerswijziging teweeg zou kunnen brengen. Hmmm… het staat hier niet helemaal zoals ik gehoopt had, maar beter kan ik het niet neerschrijven.
Advertentie
Oud 01-06-2003, 23:21
Shade
Shade is offline
als ik echt diep ga nadenken over de toekomst dan kom ik er op een gegeven moment echt niet meer uit....zooo ingewikkeld

maar ik geloof niet in toekomst voorspellen
ten eerste zijn er honderden oplichters (dat weten gelovigen ook wel denk'k)
en ten tweede lijkt het me niet echt logisch.

Hoe kan iemand nou weten wat er later gaat gebeuren. Tsja mystiek....
Ik zou wel eens een site willen waar allemaal toekomst voorspellingen staan en dan kijken of ze later echt uitkomen.

Als het wel een keer lukt is het of toeval of opgezet.
Ik heb nog nooit enkel bewijs gezien dat het kan.

en over of het vast ligt of niet, ik denk het wel want stel je voor:
Je gaat nu heel onverwachts ineens opstaan van je stoel dan denk je ik verander de toekomst. Maar waarschijnlijk staat in toekomst al zo dat je dat hebt gedaan. En als je het juist om die rede NIET doet ook.....dus wat je ook doet het staat al vast denk ik.....
Oud 02-06-2003, 00:23
Conner
Conner is offline
Ik geloof wel dat bepaalde mensen je toekomst kunnen voorspellen. Heb zelf zoiets 2 keer meegemaakt en het is allemaal uitgekomen.
Oud 02-06-2003, 07:23
ranonkel
ranonkel is offline
[QUOTE]Mutant schreef op 01-06-2003 @ 23:58:
[B]Geloof je dat het mogelijk is om de toekomst te voorspellen? Gaat het hier om aanleg, om de juiste technieken, of om een combinatie?
Geloof zeker in het voorspellen van de toekomst. Heb zelf nogal veel voorgevoelens en voorspellende dromen. Aanleg speelt er zeker een rol in, iets wat je niet hebt zul je zeker niet van de een op de andere dag krijgen, maar ik denk niet dat het onmogelijk is om jezelf erin te trainen, ook al begin je van nul. Ik denk dat in iedere mens wel iets van aanleg voor die dingen zit, het gaat erom dat je je openstelt en er aandacht aan besteedt. Daarbij gebruiken we maar heel weinig procent van onze hersenen, als we deze ten volle zouden benutten, zouden we veel meer kunnen denk ik.
[B]

A.Het is inderdaad mogelijk om de toekomst te voorspellen en heeft met aanleg van je aura te maken,in je aura kun je je ontwikkeling zien op dat gebied. Natuurlijk moet je dan wel in dit leven je verder spiritueel ontwikkelen om deze gave weer te openen of verder te openen.
Bij helderzien kijk je door de tijd, als je weet dat alles een cirkel is en de meeste mensen een partje van de cirkel kunnen bekijken;de helderziende ziet de hele cirkel.
Sorry,niet echt duidelijk uitgelegd....
Oud 02-06-2003, 07:27
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Mutant schreef op 01-06-2003 @ 23:58:
[B

Dit is een moelijke vraag. Ik denk dat ik geloof dat er een lijn in de toekomst zit waaromheen ons leven zich afspeelt, hoe het verloop op en rond die lijn is, bepalen we zelf met onze daden in het heden. We kunnen dus wel de toekomst aanpassen, maar ik denk dat dit maar beperkt is, voor ons leven is het misschien een grote verandering, maar in de hele geschiedenis van verleden tot toekomst zal het maar een kleine verandering zijn. Het is de opeenstapeling van kleine veranderingen die een echte koerswijziging teweeg zou kunnen brengen. Hmmm… het staat hier niet helemaal zoals ik gehoopt had, maar beter kan ik het niet neerschrijven. [/B]
A. Dat denk ik ook,er is een soort blauwdruk waarbinnen er nog van alles kan veranderen. De daden en gedachten van mensen bepalen de ontwikkeling ten goede en ten kwade.
Oud 02-06-2003, 08:55
DutCh LuNaTiC
DutCh LuNaTiC is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 02-06-2003 @ 00:21:
als ik echt diep ga nadenken over de toekomst dan kom ik er op een gegeven moment echt niet meer uit....zooo ingewikkeld

maar ik geloof niet in toekomst voorspellen
ten eerste zijn er honderden oplichters (dat weten gelovigen ook wel denk'k)
en ten tweede lijkt het me niet echt logisch.

Hoe kan iemand nou weten wat er later gaat gebeuren. Tsja mystiek....
Ik zou wel eens een site willen waar allemaal toekomst voorspellingen staan en dan kijken of ze later echt uitkomen.

Als het wel een keer lukt is het of toeval of opgezet.
Ik heb nog nooit enkel bewijs gezien dat het kan.

en over of het vast ligt of niet, ik denk het wel want stel je voor:
Je gaat nu heel onverwachts ineens opstaan van je stoel dan denk je ik verander de toekomst. Maar waarschijnlijk staat in toekomst al zo dat je dat hebt gedaan. En als je het juist om die rede NIET doet ook.....dus wat je ook doet het staat al vast denk ik.....
Ik denk dat jij poep wordt in de toekomst en ik wordt superman
Oud 02-06-2003, 09:03
Riconoscente
Riconoscente is offline
Is het niet eerder zo dat de toekomst al volledig vast ligt, maar dat wij wanneer wij het leven kiezen alleen de grote lijnen kunnen overzien en nog moeten leven om de dingen op kleine schaal te ervaren?
Oud 02-06-2003, 11:38
poesiefox
poesiefox is offline
Soms weet ik iets wat gaat gebeuren. Altijd al gehad, op de kleuterschool al. Maar het zijn incidenten, flarden, je hebt er niks aan, je kunt er ook niks tegen doen.

Toen ik op 27 december 1991 de deur opendeed voor de kat Mikkel zodat hij voor het laatst voor oud en nieuw nog even buiten kon spelen zonder gevaar voor vuurwerk wist ik 100 % zeker dat ik hem niet meer terug zou zien. En toen was hij al blij naar buiten gesprongen en kreeg ik hem niet meer terug.

Dat wist ik een paar weken ervoor al, ik heb toen heel goed naar hem gekeken, om hem goed in mijn herinnering te prenten. Ik zei tegen mezelf dat dat onzin was, zo'n jong beest, die kon nog twintig jaar mee.

Ik wist het op de dag dat ik hem ging halen, zes weken oud. Hij zat naast me in de auto en ik dacht, beest, jij wordt nog geen jaar oud als je bij ons komt wonen. Maar ik was al te smoor op hem om hem nog terug te brengen.

Op 28 december 1991 is hij doodgereden. Hij was negen maanden oud. Er was al illegaal vuurwerk, daar moet hij van geschrokken zijn, hij is de weg kwijtgeraakt.

Nou, op zo'n manier weet ik liever niks.
Oud 02-06-2003, 14:22
Verwijderd
dat is zeker niet cool! bij ons was een tijdje terug ons lieve kleine katje verdronken achter in de sloot

ontopic:

soms heb ik ook een heel groot voorgevoel zo van: ohja nu moet dat wel gebeuren, en dan gebeurd t ook, dan heb ik altijd een gevoel dat er een soort patroon overal in zit
Oud 02-06-2003, 17:05
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 02-06-2003 @ 10:03:
Is het niet eerder zo dat de toekomst al volledig vast ligt, maar dat wij wanneer wij het leven kiezen alleen de grote lijnen kunnen overzien en nog moeten leven om de dingen op kleine schaal te ervaren?
En daar kan het wel eens vreselijk de mist in gaan...door toeval.
Oud 03-06-2003, 09:24
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 02-06-2003 @ 10:03:

De toekomst ligt vast in een blauwdruk maar er zijn altijd veranderingen binnen deze blauwdruk mogelijk. Met positiviteit en liefde zal de aarde zich beter ontwikkelen dan met angst en negativiteit.
Dit geld overigens ook voor de mens.
Oud 03-06-2003, 10:57
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 03-06-2003 @ 10:24:
De toekomst ligt vast in een blauwdruk maar er zijn altijd veranderingen binnen deze blauwdruk mogelijk. Met positiviteit en liefde zal de aarde zich beter ontwikkelen dan met angst en negativiteit.
Dit geld overigens ook voor de mens.
@ranonkel, je bent echt een lieverd hoor, maar je spreekt me teveel in raadsels. Leuk zo'n adagium, maar enige uitleg erachter kan meestal geen kwaad om het begrip bij de lezers te vergroten.

Hugo de Groot, en de vroege juristen hadden een adagium nodig als vakterm, om onder gelijken in een bepaalde uitspraak een hele discussie , en hele theorie samen te vatten. Over een adagium als de nemo plus regel( civiel recht), of de nulla poena..theorie( straf) werd maanden fel gediscussierd.

Ik wil je voorstellen om jouw wijze woorden eens wat toe te lichten, in plaats van een stichtelijke kreet in de groep te gooien waar niemand echt wat mee kan. Niet hier op het forum. Daar zijn we te stom voor, wij zitten niet in dat wereldje. En ik ben ook wel eens benieuwd naar je bronnen. Je wil me toch niet vertellen dat je alles zelf verzonnen hebt.

Laten we de discussie op Filosofie en op Mystiek wat uit de zweefsfeer, en wat meer binnen de wetenschappelijke sfeer halen. Over een stelling moet normaal volgens de regels gediscussierd kunnen worden. En dat kan nu niet, want we snappen je niet.
Oud 03-06-2003, 11:43
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 03-06-2003 @ 11:57:
@ranonkel, je bent echt een lieverd hoor, maar je spreekt me teveel in raadsels. Leuk zo'n adagium, maar enige uitleg erachter kan meestal geen kwaad om het begrip bij de lezers te vergroten.

Hugo de Groot, en de vroege juristen hadden een adagium nodig als vakterm, om onder gelijken in een bepaalde uitspraak een hele discussie , en hele theorie samen te vatten. Over een adagium als de nemo plus regel( civiel recht), of de nulla poena..theorie( straf) werd maanden fel gediscussierd.

Ik wil je voorstellen om jouw wijze woorden eens wat toe te lichten, in plaats van een stichtelijke kreet in de groep te gooien waar niemand echt wat mee kan. Niet hier op het forum. Daar zijn we te stom voor, wij zitten niet in dat wereldje. En ik ben ook wel eens benieuwd naar je bronnen. Je wil me toch niet vertellen dat je alles zelf verzonnen hebt.

Laten we de discussie op Filosofie en op Mystiek wat uit de zweefsfeer, en wat meer binnen de wetenschappelijke sfeer halen. Over een stelling moet normaal volgens de regels gediscussierd kunnen worden. En dat kan nu niet, want we snappen je niet.
Nee, jij spreekt duidelijk wilde je zeggen. De helft van de tijd heb ik geen idee waar jij het nu over hebt...leuk hoor 'adagium' maar volgens Vandale heet dat ook wel een 'spreuk'...

Trouwens, ik zit grotendeels op één lijn met ranonkel en ik heb ook alles zelf bedacht; gewoon logisch nadenken...
natuurlijk moet je wel in spiritualiteit geloven of het zelf ervaren, dat lijkt me erg belangrijk...

Sommige dingen zijn nou eenmaal moelijk uit te leggen, of beter niet uit te leggen...
Oud 03-06-2003, 12:02
poesiefox
poesiefox is offline
Als iemand bij vorkeur met redelijk rationele en uitputtende feiten aankomt ben ik het wel Jonathan. Sorry voor de juridische vakterminologie. Moet je in september maar rechten gaan doen, dan krijg je het ook!
En ik heb uitgelegd wat de functie is van een adagium. Ja, een juridische spreuk, een theorie. Komt uit de tijd van codificatie, dus het opschrijven van de wetten in een samenhangend afgewogen systeem die op nationaal niveau werking zouden hebben. Voordien bestonden er eigenlijk alleen APV's. Het was de tijd van de opkomst van Staten en het codificeren van verbrokkelde wetgeving. Rechtsgeschiedenis, leuk vak. Kan ik je aanraden.

Luister, jij en ranonkel, jullie GELOVEN. Jullie hebben ongefundeerde uitgangspunten waar jullie een heel geloofssyteem op baseren. Dogma's ja. Wetenschappelijk gezien klopt het van geen kanten. Het is onbewijsbaar. New age mumbo jumbo. Oibibio op en top. En nog zelf verzonnen ook.

Hulde aan jullie inventiviteit, maar verwacht geen bekeerlingen. En please, lees je zelf een beetje in, weet wat anderen die in jullie richting denken ervan zeggen. Er is daar een ware scholenstrijd aan de gang war de reformatie niets bij is. Vergis je niet, het is een slangenkuil, waar men elkaars vliegen afvangt en elkaar het licht in de ogen niet gunt. Ik heb het niet voor niets de rug toegekeerd. Oh, wat zijn wij goed, was de boodschap. En ik nog beterder dan jij, dus ik wil de eer en de glorie. Afwijkende geluiden worden niet graag gehoord. Meester Wappa van Pluto, nou, toen was ik echt weg!

Dus kijk uit dat jullie daar niet in vallen, en gaan denken dat je de wijsheid en de goedheid in pacht hebt. Jullie zijn een mening toegedaan, waar weer andere meningen tegenoverstaan, om met onze kroonprins te spreken.
Oud 03-06-2003, 12:11
Riconoscente
Riconoscente is offline
Weet je hoe onwetenschappelijk het is te zeggen dat iets niet wetenschappelijk is omdat het onbewijsbaar is?

Ik weet dat ik in staat ben tot wijsheid en goedheid,
maar zolang er nog een groei mogelijk is en er nog een wijzere wijsheid en een betere goedheid boven mij staat, wil ik mij niet wijs en goed noemen. Ik probeer mezelf niet op een hoger niveau te plaatsen door mensen te doen geloven dat wat ik zeg waar is, ik probeer mensen aan te zetten tot wijsheid, licht en liefde en dat is iets heel anders dan de kerk of het bekeren van ongelovigen.

Jij zult zelf ook wel zien dat het niet goed gaat met de mensheid, de haat, het bedrog, oorlog en geweld. Ik wil daar wat aan doen. En ik weet geen betere manier dan geloof en vertrouwen in wat ik te zeggen heb, in mijn boodschap. Met twijfel kom je er niet. Juist het vertrouwen en geloof in wat ik zeg, zal alle twijfel wegnemen.
Oud 03-06-2003, 12:26
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 03-06-2003 @ 11:57:

Een blauwdruk is een plan waarbinnen de mens leeft,die blauwdruk heeft hij gekozen voordat hij incarneerde in een fysiek lichaam.Nu heeft de mens een vrije keus en kan kiezen op welke manier hij zijn plan invult. Een mens die kiest voor positiviteit/liefde zal zijnplan 'mooier inkleuren' dan iemand die kiest voor negativiteit.

Als je je gaat ontwikkelen op spiritueel gebied zullen de sluiers verdwijnen waardoor je gaat zien.Het heeft niets met intelligentie te maken,slechts met helder denken en naarmate je je meer zuivert gaan er steeds meer sluiers weg. Voor mij is er niets zweverigs aan wat ik vertel,het is zo helder als iets.

Ik wil me ook beslist niet voordoen als een betweter,ik wil graag de mens bewust maken van wat echt belangrijk is en daarom mijn kennis ventileren.
Oud 03-06-2003, 12:47
poesiefox
poesiefox is offline
En ik ben zo benieuwd waar jij je kennis vandaan hebt. Hoe kom je erop?

Het ging niet specifiek om de blauwdruk, het gaat om bijna alle uitspraken die je hier doet. Die zijn voor jou een duidelijke conclusie voortvloeiend uit jouw premissen en jouw denkproces, maar de rest van ons sterverlingen behoeft nog enige uitleg.

Ik vind jullie heus erg lief, maar ook zo ontzettend naief.
Oud 03-06-2003, 12:51
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 03-06-2003 @ 13:47:
En ik ben zo benieuwd waar jij je kennis vandaan hebt. Hoe kom je erop?

Het ging niet specifiek om de blauwdruk, het gaat om bijna alle uitspraken die je hier doet. Die zijn voor jou een duidelijke conclusie voortvloeiend uit jouw premissen en jouw denkproces, maar de rest van ons sterverlingen behoeft nog enige uitleg.

Ik vind jullie heus erg lief, maar ook zo ontzettend naief.
Jammer dat je ons naief vindt,alhoewel het best te begrijpen is. Ik hoop voor jou dat je ooit dezelfde inzichten krijgt,dit zal je leven enorm verrijken en je bewust maken wat echt belangrijk is.

De kennis krijg ik door gewoon helder na te denken,niet gehinderd door sluiers die alles mistig maken.
Oud 03-06-2003, 12:56
Riconoscente
Riconoscente is offline
De waarheid zit binnenin ons allemaal. Als je dichter bij jezelf komt, kom je daar automatisch dichter bij. Veel mensen nemen heel erg deel aan de schijnwerkelijkheid, de maatschappij waarbinnen regels gelden, een sociale groep, hun uiterlijk, en zij hangen daar hun identiteit en hun ik aan op. Maar in feite, als je je meer op jezelf gaat richten en je probeert je ware ik binnenin jezelf te vinden en je richt je meer op spiritualiteit, dan voel je hoe dingen in elkaar zitten. Weinig mensen hebben tegenwoordig nog maar het geluk om dichter bij zichzelf te kunnen komen, en om dit inzicht te hebben ontvangen...zij mogen daar dankbaar voor zijn, maar tegelijkertijd is het hun taak te proberen andere mensen ook aan te zetten tot die liefde die binnenin ons allemaal zit.
Oud 03-06-2003, 13:01
Riconoscente
Riconoscente is offline
Trouwens,
al geloofde je niet in een ziel en in een leven na het fysieke leven,
dan nog is een spirituele manier van leven de manier die je het gelukkigst maakt, omdat je meer en meer liefde zult ervaren, minder slechte emoties zult hebben (angst=>gewelddadigheid=>verdriet), omdat het je dichter bij jezelf brengt en je niet afhankelijk maakt van je eigen lichaam. Zoals de Boeddhisten zeggen, je geeft het lijden geen kans.
Oud 03-06-2003, 13:02
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 03-06-2003 @ 13:56:
De waarheid zit binnenin ons allemaal. Als je dichter bij jezelf komt, kom je daar automatisch dichter bij. Veel mensen nemen heel erg deel aan de schijnwerkelijkheid, de maatschappij waarbinnen regels gelden, een sociale groep, hun uiterlijk, en zij hangen daar hun identiteit en hun ik aan op. Maar in feite, als je je meer op jezelf gaat richten en je probeert je ware ik binnenin jezelf te vinden en je richt je meer op spiritualiteit, dan voel je hoe dingen in elkaar zitten. Weinig mensen hebben tegenwoordig nog maar het geluk om dichter bij zichzelf te kunnen komen, en om dit inzicht te hebben ontvangen...zij mogen daar dankbaar voor zijn, maar tegelijkertijd is het hun taak te proberen andere mensen ook aan te zetten tot die liefde die binnenin ons allemaal zit.

Zo mooi zou ik het niet uit kunnen leggen...dank je wel
Oud 03-06-2003, 13:05
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 03-06-2003 @ 14:02:
Zo mooi zou ik het niet uit kunnen leggen...dank je wel
Oud 03-06-2003, 16:25
Verwijderd
En nu weer over de toekomst, in verstaanbare woorden, allemaal
Oud 06-06-2003, 21:18
miffy
miffy is offline
de mens heeft t meest te lyden
door het lyden dat hy vreest
zo heeft hy meer te dragen
dan God te dragen geeft

Weet nie of k geloof, maar zit wel waarheid in
je gaat je te druk maken over dingen en dan zie je overal problemen. Gewoon rustig afwachten, geef je geduld dan kryg je vertrouwen terug.

En wat is wyshyd? (ben beetje vaag aant zeuren, excuses )

miffy
Oud 06-06-2003, 22:42
Verwijderd
Citaat:
miffy schreef op 06-06-2003 @ 22:18:
de mens heeft t meest te lyden
door het lyden dat hy vreest
zo heeft hy meer te dragen
dan God te dragen geeft

Weet nie of k geloof, maar zit wel waarheid in
je gaat je te druk maken over dingen en dan zie je overal problemen. Gewoon rustig afwachten, geef je geduld dan kryg je vertrouwen terug.

En wat is wyshyd? (ben beetje vaag aant zeuren, excuses )

miffy
En dus...??? ligt de toekomst vast en is die te voorspellen???
Advertentie
Oud 06-06-2003, 22:45
miffy
miffy is offline
Citaat:
Mutant schreef op 06-06-2003 @ 23:42:
En dus...??? ligt de toekomst vast en is die te voorspellen???
kweenie... moeilyk. tot op bep. hoogte denk k. maar je kan dr wel zelf wat van maken, gloof ik, anders was ik dr nie meer nu. maar ja shit happens. ik denk dat je het maar beter nie kan weten.

miffy
Oud 06-06-2003, 22:56
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 01-06-2003 @ 23:58:
Geloof je dat het mogelijk is om de toekomst te voorspellen? Gaat het hier om aanleg, om de juiste technieken, of om een combinatie? Ik denk wel dat je op een bepaalde manier in de toekomst kunt kijken, maar ik denk dat die dingen niet altijd helemaal vast staan, ze kunnen ietsje verschillen.

ik denk dat de toekomst al wel een keer gemaakt is, maar dat de mensen ook een vrije wil hebben, de mensen kiezen alleen wat het beste is en de toekomst is heb beste wat mensen zouden kiezen. Maar de toekomst is dus wel veranderlijk alleen de grote lijnen zijn zegmaar echt vast, als een soort weefgetouw...
Oud 06-06-2003, 23:06
Verwijderd
Citaat:
Nar'Hyarmen schreef op 06-06-2003 @ 23:56:
verhaaltje
Wat een overeenkomst Altijd leuk om mensen tegen te komen die er net zo over denken, of toch bijna.
Oud 06-06-2003, 23:14
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 07-06-2003 @ 00:06:
Wat een overeenkomst Altijd leuk om mensen tegen te komen die er net zo over denken, of toch bijna.
hihi ja inderdaad
Oud 06-06-2003, 23:51
yliek
yliek is offline
Wat hebben we aan een vrije wil als onze toekomst vast ligt en voorspeld kan worden?

Regels voor berichten