Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2003, 09:31
lovetear
lovetear is offline
Ik ben de laatste dagen op examenreis geweest en ik vroeg me daar af: heeft jou manier van denken je manier van leven wel echt beinvloed?

Ik weet nu waarom ik doe wat ik doe, maar ik doe niet echt andere dingen dan dat ik deed voordat ik dit wist. Hoe zijn jullie inzichten van pas gekomen in het dagelijkse leven?
Oud 10-06-2003, 11:23
poesiefox
poesiefox is offline
Tja, ik ben door schade en schande wijzer geworden en ik blunder mij nog steeds dagelijks op beschamende wijze door het leven. Ik weet het altijd pas achteraf, als ik iets verkeerd gedaan heb.

Daar word je dan geacht iets van te leren, maar ja, wat in de aard van het beessie zit....

Ik heb gelukkig genoeg relativeringsvermogen ontwikkeld in al die jaren gestumper, om er niet al te erg meer mee te zitten.
Oud 11-06-2003, 07:43
lovetear
lovetear is offline
Ik bedoel eigenlijk of je gedachtengang invloed heeft gehad op je dagelijks leven. Als je ontdekt wat het hoogste doel in het leven is, pas je je leven daar dan ook echt op aan?

Als ik door middel van nadenken tot een bepaalde conclusie kom, bijvoorbeeld dat gesprekken over het weer en dergelijke met je vrienden niet nodig zijn, stoppen jullie dan ook echt met het praten over het weer met je vrienden, ook al begint een ander erover? Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Zouden jullie dat doen en hebben jullie dat wel eens gedaan?
Oud 11-06-2003, 09:07
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
lovetear schreef op 11-06-2003 @ 08:43:
Ik bedoel eigenlijk of je gedachtengang invloed heeft gehad op je dagelijks leven. Als je ontdekt wat het hoogste doel in het leven is, pas je je leven daar dan ook echt op aan?

Als ik door middel van nadenken tot een bepaalde conclusie kom, bijvoorbeeld dat gesprekken over het weer en dergelijke met je vrienden niet nodig zijn, stoppen jullie dan ook echt met het praten over het weer met je vrienden, ook al begint een ander erover? Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Zouden jullie dat doen en hebben jullie dat wel eens gedaan?

Ja, voor mij geldt dat wel.Door inzichten die ik gekregen heb,zijn mijn ogen opengegaan. Daardoor sta ik heel anders in het leven.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 18:52
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 11-06-2003 @ 10:07:
Ja, voor mij geldt dat wel.Door inzichten die ik gekregen heb,zijn mijn ogen opengegaan. Daardoor sta ik heel anders in het leven.
Ja anders over bepaalde dingen denken ja, maar ga je ook anders met dingen om? Zou je daar alsjeblieft een voorbeeld van kunnen geven, want het komt er bij mij op neer dat ik van alles heb ontdekt en dat ik heel anders tegen dingen aankijk, maar dat mijn leven op zich niet anders is geworden. Dat had ik eigenlijk niet verwacht...
Oud 12-06-2003, 07:52
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
lovetear schreef op 11-06-2003 @ 19:52:
Ja anders over bepaalde dingen denken ja, maar ga je ook anders met dingen om? Zou je daar alsjeblieft een voorbeeld van kunnen geven, want het komt er bij mij op neer dat ik van alles heb ontdekt en dat ik heel anders tegen dingen aankijk, maar dat mijn leven op zich niet anders is geworden. Dat had ik eigenlijk niet verwacht...

Ja,ik ga ook anders met dingen om.Ik weet niet wat jij ontdekt hebt maar het is eerst ontdekken en daarna verander je je manier van leven en dat gaat langzaam omdat zoveel oude gewoontes gewoon ingebakken zijn. Laat me maar weten,misschien kan ik je meer uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 08:23
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
Leuk als je je daarmee bezig houd op examenreis!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 10:38
lovetear
lovetear is offline
Ranonkel, bijvoorbeeld: ik ben tot de conclusie gekomen dat het enige wat een mens in zijn leven doet en wil doen, gelukkig worden is. Bij elke keuze die ik maak vraag ik me nu direct af: wat zou mij gelukkiger maken? Ik sta daardoor heel anders in het leven, maar ik maak geen andere keuzes dan normaal.

Is filosofie wel iets leren, of is het simpelweg het bewust worden van dingen die je eigenlijk allang weet?
Oud 14-06-2003, 17:26
fil
fil is offline
Citaat:
lovetear schreef op 14-06-2003 @ 11:38:
Is filosofie wel iets leren, of is het simpelweg het bewust worden van dingen die je eigenlijk allang weet?
Filosofen ontwikkelen de meest verschillende leren, die allemaal een bepaalde, al dan niet uitgesproken opvatting meebrengen over wat filosofie is. Dat blijkt uit het feit dat elk systeem weer helemaal van voren af aan begint, dat iedere denker zijn eigen vaste grond zoekt en liever niet op de schouders van zijn voorgangers gaat staan.

"Filosofie is op een andere manier naar dezelfde werkelijkheid kijken"
"Filosofie is partij kiezen"
"Filosofie is strijd"
"Filosofie is afleren wat je tot dan toe geleerd hebt"
enz.

Oja. Het enige wat ik zeker weet is dat ik niets weet. Socrates.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:59
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
lovetear schreef op 14-06-2003 @ 11:38:
Ranonkel, bijvoorbeeld: ik ben tot de conclusie gekomen dat het enige wat een mens in zijn leven doet en wil doen, gelukkig worden is. Bij elke keuze die ik maak vraag ik me nu direct af: wat zou mij gelukkiger maken? Ik sta daardoor heel anders in het leven, maar ik maak geen andere keuzes dan normaal.

Die andere keuzes komen wel,eerst moet je meer bewust worden en dat proces is al begonnen. Geluk zit altijd in jezelf .dus richt je eerst op wie je werkelijk bent .
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 21:07
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 15-06-2003 @ 21:59:
Die andere keuzes komen wel,eerst moet je meer bewust worden en dat proces is al begonnen. Geluk zit altijd in jezelf .dus richt je eerst op wie je werkelijk bent .
Of die andere keuzes komen is juist wat ik betwijfel, hoe weet je dat die keuzes altijd komen?
Reageren

Regels voor berichten