Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2003, 20:26
sublime
sublime is offline
Hoeveel verschillende personen ben ik en hoeveel mag ik er zijn?

> als algemeen gestelde vraag. beetje toelichting: heeft de mens slechts één persoonlijkheid (vaak vol tegenstrijdigheden) of is de mens een 'bundel' van vele persoonlijkheden?

Laatst gewijzigd op 02-07-2003 om 20:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2003, 20:39
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik kan slechts voor mezelf spreken; bij mijn weten ben ik één persoonlijkheid. Schizofrenie is niet normaal dan, en ook niet wenselijk (het kan nogal onhandig zijn, als je telkens een ander persoon bent met andere meningen en gevoelens..); daarom valt het op. Maar reageren mensen idioot? Ik heb daar geen getuige van mogen zijn... (Ik ken dan ook geen schizofrene mensen.)
Oud 02-07-2003, 20:51
Verwijderd
Persoonlijkheid is een beetje onduidelijk als je het over schizofrenie wilt hebben. Je kunt beter zeggen 'gevoelsleven'. Dat dekt de lading van schizofrenie wat beter.

Om kort te zijn: het is normaal dat elk mens één gevoelsleven heeft. Dingen die je het ene moment heel leuk vindt, mensen die je het ene moment heel aardig vindt, vind je het andere moment niet ineens totaal kut of compleet onuitstaanbaar. Dat is wel het kenmerk van schizofrenie: ambivalentie van het gevoelsleven. Sommige mensen noemen dat een gespleten persoonlijkheid, maar met meerdere personen heeft het niets te maken. Wel met oncontroleerbare en onvoorspelbare schommelingen tussen verschillende gevoelslevens.

En dat is niet normaal. Je kunt dus zeggen dat het niet zo is dat de mens een 'bundel van persoonlijkheden' is.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 20:53
sublime
sublime is offline
schizophreen is dan ook wel een extreme variant, maar heb je nooit dat je bij jezelf zulke tegenstrijdige gedachten/gevoelens/karaktertrekken ontdekt dat je je afvraagt hoe dat allemaal 1 persoonlijkheid, 1 karakter kan zijn??

> bij scizophrenie is t ind met meerdere 'personen', en op zo'n manier dat je meestal niets meer weet van die andere persoonlijkheden, maar misschien heb ik het met persoonlijkheden verkeerd geformuleerd, wist niet precies hoe ik het moest zeggen

en ken wel iemand die schizo is (geweest) en iedereen reageerde nogal panisch
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 20:56
sublime
sublime is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2003 @ 21:51:
Persoonlijkheid is een beetje onduidelijk als je het over schizofrenie wilt hebben. Je kunt beter zeggen 'gevoelsleven'. Dat dekt de lading van schizofrenie wat beter.

Om kort te zijn: het is normaal dat elk mens één gevoelsleven heeft. Dingen die je het ene moment heel leuk vindt, mensen die je het ene moment heel aardig vindt, vind je het andere moment niet ineens totaal kut of compleet onuitstaanbaar. Dat is wel het kenmerk van schizofrenie: ambivalentie van het gevoelsleven. Sommige mensen noemen dat een gespleten persoonlijkheid, maar met meerdere personen heeft het niets te maken. Wel met oncontroleerbare en onvoorspelbare schommelingen tussen verschillende gevoelslevens.

En dat is niet normaal. Je kunt dus zeggen dat het niet zo is dat de mens een 'bundel van persoonlijkheden' is.
en wil het dus juist niet over schizofrenie hebben > khaal die laatste opmerking dus maar even weg...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 20:56
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef op 02-07-2003 @ 21:53:
schizophreen is dan ook wel een extreme variant, maar heb je nooit dat je bij jezelf zulke tegenstrijdige gedachten/gevoelens/karaktertrekken ontdekt dat je je afvraagt hoe dat allemaal 1 persoonlijkheid, 1 karakter kan zijn??
Ehm...nee, dat heb ik eigenlijk nooit. Ik weet dat ik maar één gevoelsleven (of zo je wilt, persoonlijkheid) heb (los van mijn forum-alter-ego dan he ). Die kan onder omstandigheden tegen bepaalde mensen best anders reageren, en in bepaalde situaties best anders voelen/denken, zelfs zo erg dat het tegenstrijdig wordt, maar dat accepteer ik gewoon als onderdeel van het mens-zijn. Niemand is 100% consistent, iedereen heeft interne tegenstrijdigheden in z'n gevoelsleven.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 08:32
diabolaparva
diabolaparva is offline
Citaat:
sublime schreef op 02-07-2003 @ 21:53:
meestal is dat tegenstrijdigheid tussen gevoelens en rede, als je het mij vraagt. het een is logischer omdat je je zo voelt, het ander is logischer als je erover nadenkt.
maar dat gaat over de gemiddelde persoon
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:11
Riconoscente
Riconoscente is offline
Ik ben vele mensen (note: niet alleen met betrekking tot de nicknames op dit forum ) en dat wil ik ook. Ik wil alle persoonlijkheden ervaren en uit alle persoonlijkheden de goede kwaliteiten pakken en die bewaren in mij.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:40
diabolaparva
diabolaparva is offline
en wie ben jij dan
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:44
Verwijderd
Jonathan is onze lieve forumschizo
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:48
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2003 @ 11:44:
Jonathan is onze lieve forumschizo
Fijn; Trouwens; Zo zielig ben ik niet...ik zweef niet rond in mijzelf, zoals jij ergens poneerde, ik ben heel gelukkig. Ik vind het alleen leuk om anderen tot positieve wanhoop te drijven met een nieuw type. Ik wil mensen niet verdrietig maken of angstig, ik wil ze laten lachen en ze op een positieve manier tot wanhoop drijven. DAT is wat ik beoog met andere nicknames. Daarom is het jammer dat jij mijn meervoudige persoonlijkheden hier denkt te kunnen vergelijken met mijn innerlijke geestestoestand. Want die is heel goed.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 11:40
MickeyV
MickeyV is offline
Hebben die schommelingen in persoonlijkheid ook hun weerslag op bv. de sexuele geaardheid? Dat zou een interessante verklaring voor bisexualiteit (of tri- of omni-) kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:59
dark_poetry
dark_poetry is offline
meerdere persoonlijkheden vind ik
Oud 03-07-2003, 19:22
elledc
elledc is offline
Zeker en vast, meerdere persoonlijkheden.
Twee jaar geleden had ik een andere gedachtengang over bepaalde zaken, maar je leert uit je fouten.
Uiteindelijk ben je, als je jong bent, steeds op zoek naar jezelf. Op zoek naar 1 vaste persoonlijkheid maar die is er nooit, er zijn altijd twijfels, altijd momenten waarin je jezelf minder bent dan anders. Met mensen die je minder goed kent bijvoorbeeld, ben je anders dan met meer 'bekende'.
En dat is juist het boeiende eraan! Een wereld met vele verschillende persoonlijkheden, het zou maar saai zijn moest je slechts 1 gedachtengang hebben en er niet van afwijken.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:20
Verwijderd
Dude, neem het eens niet zo serieus
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:33
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 03-07-2003 @ 11:48:
Fijn; Trouwens; Zo zielig ben ik niet...ik zweef niet rond in mijzelf, zoals jij ergens poneerde, ik ben heel gelukkig. Ik vind het alleen leuk om anderen tot positieve wanhoop te drijven met een nieuw type. Ik wil mensen niet verdrietig maken of angstig, ik wil ze laten lachen en ze op een positieve manier tot wanhoop drijven. DAT is wat ik beoog met andere nicknames. Daarom is het jammer dat jij mijn meervoudige persoonlijkheden hier denkt te kunnen vergelijken met mijn innerlijke geestestoestand. Want die is heel goed.
En zo is het...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:37
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
sublime schreef op 02-07-2003 @ 21:26:
Hoeveel verschillende personen ben ik en hoeveel mag ik er zijn?

> als algemeen gestelde vraag. beetje toelichting: heeft de mens slechts één persoonlijkheid (vaak vol tegenstrijdigheden) of is de mens een 'bundel' van vele persoonlijkheden?
een bundel van vele...deelpersoonlijkheden.
lees maar eens een boek van Henri Vidal de Saint Germain,een bekende reincarnatietherapeut in Nederland. Hij legt het in zijn boeken haarfijn uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten