Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2003, 12:53
Verwijderd
Het klikt inderdaad idioot; ik wil van mijn oude laptop (pIII 650+512mb) een server maken. Een webserver.

Dit omdat : laptop is afgeschreven en ik heb een nieuwe
laptop gebruikt geen 400 watt

Ik heb de case van de laptop er al af en ik wil nu de hele zooi in een atx kastje bouwen. Op zich is dat geen probleem. Ik wil alleen weten of een laptop dit wel aankan qua warmte en omdat hij 24X7 aanstaat. Ik heb 4 fan's in die kast zitten die op een apparte voeding draaien dus koeling is er genoeg. ook kan ik een aluminium koelblok laten freezen voor op de proc, geheugen en bios.

Kan een laptop dit aan volgens jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2003, 14:29
Orion
Orion is offline
lijkt me wel

volgens mij had je de boel ook wel gewoon in je laptopbehuizing kunnen laten zitten, is lekker klein

je laptop heeft als server waarschijnlijk toch een stuk minder te verduren dan wanneer je 'm als workstation gebruikt

mijn laptop wordt bv helemaal niet zo heet als 'ie gewoon staat te idlen
Oud 07-07-2003, 15:21
TIGEK
TIGEK is offline
Alleen weet ik niet op de moederbord in een atx kastje past
Oud 07-07-2003, 15:28
niemand
niemand is offline
Ik zou em juist mooi als laptop laten.
Dan heb je er altijd gelijk een scherm, kb en muis bij (en die heb je altijd nodig als je je server net ergens in een kast gedouwd hebt) en het is lekker klein.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 15:29
Verwijderd
ja maar hij wordt warm. als ik hem als w.s. (work station) gebruik ook al. Als server wil ik hem cool houden...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 17:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Laptops zijn niet gebouwd voor als server. Geheugenbandbreedte is laag. Sowieso zijn de prestaties minimaal vanwege de vaak veel minder snelle chipsets dan bij desktop systemen.

Ook qua power management is de processor en hardeschijf veel minder snel. Maar het is natuurlijk mogelijk als server te gaan gebruiken. Qua koeling zal dat geen probleem worden lijkt me. Gewoon een 80mm fan op de heatsink van de CPU blazen en het zou eigenlijk al voldoende moeten zijn.
Oud 07-07-2003, 22:06
unpopular
unpopular is offline
maar als je de "server" als webserver(zonder database) (en mss zelfs ftpserver) gaat gebruiken zie ik weinig problemen.

Als je hem als centrale fileserver voor je huis gebruiken met meer dan 2 pc's(2 is eigenlijk al veel) dan moet je gedult hebben.

mss is het makkelijker om de laptop weer helemaal terug te bouwen en hem te verkopen en een goedkope pc er voor in de plaats te zetten.

Maar je zou mss beter ook kunnen vertellen wat voor server het wordt.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 08:09
Verwijderd
Citaat:
ned441 schreef op 07-07-2003 @ 13:53:
Het klikt inderdaad idioot; ik wil van mijn oude laptop (pIII 650+512mb) een server maken. Een webserver.

Lezen aub
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 09:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-07-2003 @ 18:05:
Laptops zijn niet gebouwd voor als server. Geheugenbandbreedte is laag. Sowieso zijn de prestaties minimaal vanwege de vaak veel minder snelle chipsets dan bij desktop systemen.
Joh, hij wil gewoon een webservertje, dat draait prima op een laptop. Zo veel trager is een laptop echt niet hoor, en bovendien heeft 'ie nieteens veel CPU kracht nodig.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 09:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nee oke, maar is alleen maar om aan te geven dat hij er niet te veel van moet verwachten.

Voor statische content is zelfs een Pentium 90MHz snel genoeg om behoorlijk wat request/sec te leveren, met gebruik van een lightweight webserver. Voor dynamische content zoals PHP en wellicht MySQL heb je behoorlijk wat nodig, afhankelijk van hoe snel het beestje is kun je daarmee in problemen komen, kwestie van uitproberen. Vooral hoeveelheid geheugen wordt belangrijk, en natuurlijk CPU kracht.

Maar voor lightweight webserver, irc, ftp, pop3/smtp (email) en router is het prima geschikt.

Kleine edit

Laatst gewijzigd op 08-07-2003 om 15:04.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 09:33
Verwijderd
we hebben het hier niet over een p90 maar over een pIII 650+512mb
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 12:22
Verwijderd
Citaat:
ned441 schreef op 08-07-2003 @ 10:33:
we hebben het hier niet over een p90 maar over een pIII 650+512mb
Vind je dat niet heel erg zonde? Je kunt hem volgens mij beter verkopen en er nog een leuk prijsje voor vangen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 13:38
Verwijderd
nou die laptop is gekocht op mijn bedrijf en dat is lastig wanneer je het wil doorverkopen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 14:56
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Die laptop ruilen voor een dual celeron 333?

Maarem, die laptop is perfect als webserver hoor, mysql en alles kan ie makkelijk aan.

Warmte? Ja, als dat ding non stop staat te stampen word ie war, wat dat betreft is het wel verstandig om hem in een normale kast te bouwen.

Dan zou ik op de cpu gewoon een normale heatsink+koeler bevestigen (beetje proberen en ophang punten zoeken).

En dan zou het al genoeg moeten zijn.

Even tueel nog een paar casefans erbij als je wilt overdrijven, maar da's niet echt noodzakelijk, aangezien een laptop al gebouwd is op minimaal stoomgebruik en dus ook minimale temperatuuren.

Korotm. Kan perfect, en is snel zat.

(ik heb een P166 terug geklokt naar 100mhz staan die zonder problemen een MySQL database draait met PHP, CGI en nog veel meer troep (ook mailserver, webmail, en nog veel meer draait erop trouwens). En dat dingetje word nog eens passief gekoeld ook En op het ieniemiene 486 koellichaam kan je altijd gewoon je hand leggen, zo extreem warm word ie niet eens.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 15:09
Verwijderd
misschien dat ik hem ook wel terug klok naar 500 of 450. even kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik wilde er trouwens wel win 2003 op draaien. Misschien dat win 2000 dan een betere optie is.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 15:39
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
ned441 schreef op 08-07-2003 @ 16:09:
misschien dat ik hem ook wel terug klok naar 500 of 450. even kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik wilde er trouwens wel win 2003 op draaien. Misschien dat win 2000 dan een betere optie is.
Terug klokken is nergens voor nodig hoor, ding is er voor gemaakt, kan makkelijk die temperaturen aan hoor.

En zowiezo, hij's toch de grootste tijd idle, dus dan maakt het niks uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten