Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2003, 21:48
Upke
Upke is offline
Wij mensen zijn in onze loop van evolutie het vlees gaan bakken, braden, roken enz. Ik snap niet hoe we er op zijn gekomen (als iemand antwoord weet dank je wel), maar wat gebeurt er nu als ik bijvoorbeeld een paard opeet die geen ziektes en dergelijke heeft gehad of nog heeft. Word ik dan ziek??? Van kippevlees weet ik wel dat je zoiezo ziek word, maar kun je ook leren rauw vlees te eten? Want dat lijkt me best leuk om te doen...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 22:03
Upke
Upke is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 04-07-2003 @ 22:59:
Daar zijn jouw tere tandjes niet mee op gemaakt, tenzij je gehakt op wilt lepelen, dat zal nog wel gaan
Ja dan snij ik ze in stukjes.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 22:44
Verwijderd
Ga je gang.
Die reactie van Bloempjuh klopt btw. Mensen hebben manieren gevonden om het eten minder hard en dus eetbaarder en beter verteerbaar te maken. In de loop der tijd hadden we minder behoefte aan een sterk gebit, en daarom is het ook geen goed id om over te stappen op rauw vlees. Dan slijten je tanden namelijk te veel en te snel.

Tiemen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 23:19
poesiefox
poesiefox is offline
Carpaccio is rauw vlees. Filet americain ook.
Oud 04-07-2003, 23:39
Verwijderd
Klopt, en als je het fijner maakt dan het vlees is wanneer je het koopt, dan kun je het best eten mits er geen bacteriën etc in zitten.
Maar gewoon een stuk rauw vlees als in een rauw biefstuk of iets anders, daar is ons gebit nie op gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 09:51
Upke
Upke is offline
Citaat:
Tiemen schreef op 05-07-2003 @ 00:39:
Klopt, en als je het fijner maakt dan het vlees is wanneer je het koopt, dan kun je het best eten mits er geen bacteriën etc in zitten.
Maar gewoon een stuk rauw vlees als in een rauw biefstuk of iets anders, daar is ons gebit nie op gemaakt.
Ja maar word ik er ziek van als ik het toch opeet??? En hou nou es op met dat zeuren over m´n tandjes ik geef al aan dat ik het in hele kleine stukjes snijd.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:49
Aguy
Aguy is offline
waarom wil jij in Godsnaam zo graag rauw vlees eten

en btw, ik heb altijd gehoord dat je van rauw vlees lintwormen krijgt...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:08
Verwijderd
Citaat:
Aguy schreef op 05-07-2003 @ 13:49:
waarom wil jij in Godsnaam zo graag rauw vlees eten

en btw, ik heb altijd gehoord dat je van rauw vlees lintwormen krijgt...
KUNT krijgen als het vlees niet genoeg verhit is om de eitjes en eventuele lintwormen(larven) te doden.
Dit komt bijna alleen voor bij rauw gehakt, dus daar moet je zeker bij oppassen. Maar tis sowieso best belangrijk dat je je vlees goed verhit. De kans is vrij klein dat je ziek wordt maar als da zo is dan ben je goed ziek.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 14:09
KiMZz
KiMZz is offline
Hoort dit niet meer bij Eten en Drinken?
Oud 05-07-2003, 15:21
Upke
Upke is offline
Citaat:
kimmetjeluvsya schreef op 05-07-2003 @ 15:09:
Hoort dit niet meer bij Eten en Drinken?
Nee want ik vraag naar de ziektes, en dat heeft met lichaam gezondheid te maken.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 17:54
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
volgens mij is het menselijke lichaam na al die jaren evolutie niet eens meer in staat om rauw vlees te verteren...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 18:40
Upke
Upke is offline
Okee is het mogelijk om het weer aan te leren? Zodat je maagsappen weer sterker worden. Want het lichaam maakt voor vele dingen afweerstoffen, dus waarom niet voor rauw vlees? Dat je bijvoorbeeld elke dag een gebakke hamburger eet, en die elke dag iets korten laat bakken totdat je gewoon een rauwe hamburger aan het eten bent?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 19:29
Aguy
Aguy is offline
ja ikw eet het dus niet, mah waarom wil je dat zo graag dan?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 19:51
Verwijderd
VLEES IS VIES, en rauw vlees al helemaal
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 20:30
AlopiA
AlopiA is offline
Rauw vlees

Rauw vlees kan besmet zijn met listeria,maar kan ook toxoplasmose veroorzaken. De toxoplasmose parasiet komt voor op rauw vlees, maar ook op rauwe groente en in kattenpoep. Dus:

- Eet alleen vlees als het goed doorbakken of gestoofd is
- Eet geen rauwe vleesproducten eten (rosbief, filet Americain, tartaar of carpaccio)

andere site;

Een bepaalde mode, "nouvelle cuisine" genaamd, heeft het idee naar voor gebracht om voedingswaren bij voorkeur rauw te verbruiken. Niettegenstaande de versterking van de controles en de betere productieomstandigheden, levert rauw vlees dikwijls bepaalde risico's op (zeker in de zomer).
Door gebrek aan netheid van het materiaal (hakmolens, tafels, ...), gebrek aan hygiëne, slechte bewaaromstandigheden, wordt het vlees een ideale voedingsbodem voor kiemen zoals o.a. Salmonella, die slechts door verhitting worden vernietigd. Bij gehakt vlees worden oppervlaktekiemen door het vlees gemengd.

Wie rauw vlees eet dat min of meer ernstig besmet is, loopt het risico op misselijkheid, buikkrampen, buikloop, braken enz. De gevolgen kunnen bijzonder ernstig zijn voor kinderen, bejaarden, zwangere vrouwen of voor personen die al door ziekte verzwakt zijn.

Rauw vlees kan sommige parasieten overdragen op de mens: bijv. de lintwormlarve. De lintworm kan via vlees van runderen waarin zich larven bevinden overgaan op de mens. In de darm van de mens ontwikkelt zich daaruit de volwassen lintworm. Rundvlees met een geringe lintwormbesmetting wordt slechts goedgekeurd voor consumptie nadat het gedurende minstens 10 dagen werd bevroren bij een temperatuur van ten hoogste -10 °C.

Tips:
- Zorg ervoor dat er nooit contact mogelijk is - rechtstreeks of onrechtstreeks - tussen rauwe en bereide eetwaren.
- Bewaar gehakt en rauw vlees bij een temperatuur onder de 4°C en nooit langer dan 24 uur.
- Braadworsten, hamburgers en soortgelijke producten moet u altijd tot in de kern doorbakken.
- Hak het vlees beter net vóór de maaltijd.

bron: http://www.ecoline.org/verde/publica.../vraag35.shtml
Oud 05-07-2003, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Tiemen schreef op 05-07-2003 @ 14:08:
KUNT krijgen als het vlees niet genoeg verhit is om de eitjes en eventuele lintwormen(larven) te doden.
Dit komt bijna alleen voor bij rauw gehakt, dus daar moet je zeker bij oppassen. Maar tis sowieso best belangrijk dat je je vlees goed verhit. De kans is vrij klein dat je ziek wordt maar als da zo is dan ben je goed ziek.
hoe kan je nou rauw vlees eten als je het eerst moet verwarmen, volgens mij is het dan toch niet rauw meer???
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:15
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 05-07-2003 @ 21:30:
Rauw vlees

Rauw vlees kan besmet zijn met listeria,maar kan ook toxoplasmose veroorzaken. De toxoplasmose parasiet komt voor op rauw vlees, maar ook op rauwe groente en in kattenpoep. Dus:

- Eet alleen vlees als het goed doorbakken of gestoofd is
- Eet geen rauwe vleesproducten eten (rosbief, filet Americain, tartaar of carpaccio)

daardoor hoef ik de rest van je bericht al nite te lezen....wat een kwats...

Door autorijden kun je voorongelukken, niet autorijden mensen!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 15:14
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 05-07-2003 @ 22:15:
daardoor hoef ik de rest van je bericht al nite te lezen....wat een kwats...

Door autorijden kun je voorongelukken, niet autorijden mensen!
ik had er de site bij moeten geven, er werd bij die opmerking namelijk gedoeld op zwangere vrouwen, dan is het namelijk slecht voor het kind, mijn fout
Oud 07-07-2003, 16:05
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 05-07-2003 @ 00:19:
Filet americain
*kwijl*
zaterdagmiddag om 5 uur bij de albertheyn dan is het altijd afgeprijsd.... *zucht*

ohja heel erg offtopic
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 05-07-2003 @ 22:05:
hoe kan je nou rauw vlees eten als je het eerst moet verwarmen, volgens mij is het dan toch niet rauw meer???
Daarmee bedoel ik dat het altijd verstandig is om je vlees te bakken of wat dan ook.
Mijn bericht anders verwoord:
Dit komt bijna alleen voor bij rauw gehakt, dus daar moet je zeker bij oppassen.
Als je er dus zkr van wilt zijn dat je niet ziek wordt, dan kun je beter je eten koken of bakken, wat je wilt. Het mag best en je wordt ook nie zo snel ziek, maar als je rauw vlees eet, en je wordt ziek dan heb je het goed te pakken.

Groetjes Tiemen
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 17:02
ESCO
ESCO is offline
Rookvlees, rosbief, carpacio zijn rauw en de beste delen van de koe.
Oud 07-07-2003, 18:02
Verwijderd
rauw vlees is in sommige gevallen te eten ja, zoals biefstuk, carpaccio en rosbief.
die vleessoorten zijn ook hygienischer behandeld, bijvoorbeeld lever of een gehaktbal rauw eten is af te raden.
bijvoorbeeld een doorbakken biefstuk is niet te vreten, (rood ook niet trouwens) maar medium is hij het lekkerst, en dan zit daarbinnen toch echt nog rood vlees
en dat gezeur over dat het vlees te hard is en slecht voor je tanden enzo is onzin, want een doorbakken biefstuk is harder dan een rauwe en hetzelfde geld voor schnitzels, varkenshazen en weet ik veel wat meer.
tenzij het net uit de vriezer komt natuurlijk
kip moet je zeker niet rauw eten, maar dat wist je al

eet smakelijk verder
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 21:59
Upke
Upke is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 07-07-2003 @ 19:02:
rauw vlees is in sommige gevallen te eten ja, zoals biefstuk, carpaccio en rosbief.
die vleessoorten zijn ook hygienischer behandeld, bijvoorbeeld lever of een gehaktbal rauw eten is af te raden.
bijvoorbeeld een doorbakken biefstuk is niet te vreten, (rood ook niet trouwens) maar medium is hij het lekkerst, en dan zit daarbinnen toch echt nog rood vlees
en dat gezeur over dat het vlees te hard is en slecht voor je tanden enzo is onzin, want een doorbakken biefstuk is harder dan een rauwe en hetzelfde geld voor schnitzels, varkenshazen en weet ik veel wat meer.
tenzij het net uit de vriezer komt natuurlijk
kip moet je zeker niet rauw eten, maar dat wist je al

eet smakelijk verder
Bedankt voor je info
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten