Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2003, 14:30
Severus
Severus is offline
Hoi allemaal!

Ik heb mezelf een paar weken geleden laten registreren in het donorregister, waarbij ik keuze 2 heb ingevuld, wat dus inhoudt dat ik NIET mijn organen en weefsels ter beschikking stel na mijn overlijden.

Nu ben ik nieuwsgierig naar jullie: hebben jullie je ook laten inschrijven bij het donorregister, of ben je dat van plan? En wil je wel of geen donor worden?

Je hoeft echt geen argumentatie erbij te geven als je dat niet wil, een serieuze reply waarin netjes wordt aangegeven of je wel of geen donor bent/wil worden is al genoeg.

Groetjes,

Ripper

P.S.: Ik twijfelde of dit topic nou hier moest of bij Lichaam & Gezondheid, maar uiteindelijk besloot ik maar dat het beter op de Kantine past, omdat dit meer een algemene vraag/topic is. Op Lichaam & Gezondheid worden vooral vragen gesteld met betrekking op het lichaam en de gezondheid, wat ik hier niet echt van toepassing vind. Dus vandaar.
Oud 11-07-2003, 14:34
Verwijderd
Nog geen idee eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 14:37
Bloompje
Bloompje is offline
Citaat:
Ripper schreef op 11-07-2003 @ 14:30:
Hoi allemaal!

Ik heb mezelf een paar weken geleden laten registreren in het donorregister, waarbij ik keuze 2 heb ingevuld, wat dus inhoudt dat ik NIET mijn organen en weefsels ter beschikking stel na mijn overlijden.

Nu ben ik nieuwsgierig naar jullie: hebben jullie je ook laten inschrijven bij het donorregister, of ben je dat van plan? En wil je wel of geen donor worden?

Je hoeft echt geen argumentatie erbij te geven als je dat niet wil, een serieuze reply waarin netjes wordt aangegeven of je wel of geen donor bent/wil worden is al genoeg.

Groetjes,

Ripper

P.S.: Ik twijfelde of dit topic nou hier moest of bij Lichaam & Gezondheid, maar uiteindelijk besloot ik maar dat het beter op de Kantine past, omdat dit meer een algemene vraag/topic is. Op Lichaam & Gezondheid worden vooral vragen gesteld met betrekking op het lichaam en de gezondheid, wat ik hier niet echt van toepassing vind. Dus vandaar.
vols mij ben ik te jong om zo'n formulier in te vullen, maark zou ut cker wel doen....doneren dan he...

mijn 2e "vader" (vriend van me ouders) ,zeg mar, heeft nierproblemen, heeft nu geen nieren meer, krijgt int najaar een nieuwe nier van zijn broer...

ik vind het heel erg dat sommige mensen niet willen doneren. ik snap ut wel, maar ik vind het gewoon zo euhm, jah hoe zeg je dat beleefd, jammer dat als jij dood bent, je andere mensen geen kans geeft met jouw organen of weefsel.... als er geen mensen waren die doneren was die vriend van me ouders nu al dood geweest.... *Bloompje is sentimenteel aant doen *
Oud 11-07-2003, 14:39
[DnC]
[DnC] is offline
Ik zou nu wel donor willen worden, je helpt er een ander mee, dus waarom niet? Kan het begrijpen als je het niet doet om religische (sp?) redenen of iets in die richting.

Eerlijk gezegd zou mij het een eer zijn om iemand zijn leven te redden door een orgaan te doneren, want in mijn dode status heb ik er toch niks meer aan

Alleen moet ik met schaamte zeggen dat ik toendertijds toen ik er een brief over kreeg verder niks mee gedaan had. Tja waarschijnlijk luiheid die het mij belemmerde om zoiets simpels te doen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 14:41
M@rco
M@rco is offline
Nee. Ik vind het gewoon geen prettig idee... nu iig niet, mss kijk ik er over een paar jaar wel anders tegenaan.
Oud 11-07-2003, 15:01
Unexplained
Unexplained is offline
Mij mogen ze slopen...
Oud 11-07-2003, 15:10
Qamra
Qamra is offline
Van mijn mogen ze me helemaal leegschrap(p)en tot de laatste druppel bloed, maar van mijn buitenkant blijven ze af! Waarom? Geen idee, vind het écht geen prettig idee..

Maar of dat een keuzeoptie is, volgens mij niet
Oud 11-07-2003, 15:23
Rem
Rem is offline
ik heb nog niets ingevuld, dat kan altijd nog

Ik vind het idee zo raar dat mensen later met je eigen onderdelen rondlopen, terwijl je zelf wegrot onder de grond...
Oud 11-07-2003, 15:29
Ogthala
Ogthala is offline
Ik heb voor 'nee' gekozen.
Ik wil niet dat een of andere vunzigerd mijn organen krijgt. Daarnaast blijf ik graag intact, vanwege persoonlijke redenen.
Oud 11-07-2003, 15:31
Anne
Anne is offline
Ik moet dat formulier al een jaar terugsturen, maar ik weet nog steeds niet precies wat ik in moet vullen. Mijn organen mogen wel, maar mijn hart liever niet. Dat is echt van mij. Mijn huid liever ook niet, omdat ik dat gewoon een eng idee vind, en het ook echt bij mij hoort.
Oud 11-07-2003, 15:56
Verwijderd
Van mij mogen ze bijna alles hebben.. alleen van mijn buitenkant af.. in de kist moet ik wel een beetje uitzien.. (geen trauma's voor de kleinkinderen!) blijven ze en ze moeten goed kijken wat ze wel en niet kunnen gebruiken.. ik wil niemand met een slechte lever ofzo op zadelen.. al neem ik aan dat ze wel zo slim zijn
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 16:03
Shock
Shock is offline
ik vind het prima... of ze een orgaantje meer of minder verbranden zie je heus niet.
Oud 11-07-2003, 16:40
Mara
Mara is offline
Mijn organen mogen ze hebben. Er is echter 1 voorwaarde: Ik moet er netjes uit zien als ik in m'n kist lig. Wat ze kunnen gebruiken en weghalen zonder dat ik er verschrikkelijk uitzie mogen ze hebben.
Op die manier help ik toch nog iemand. En dat "een of andere vunzigerd" je organen krijgt, valt ook wel weer mee.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 16:42
Silver rain
Silver rain is offline
Ik denk wel dat ik me laat inschrijven als ik oud genoeg ben. Het idee dat ik dan een leven kan redden staat me wel aan.
Oud 11-07-2003, 17:16
Verwijderd
Mnee, ik zou geen donor willen zijn. Waarom niet? Ik vind het geen prettig idee dat mensen na mijn dood in mij gaan lopen snijden. Ik zou wel, tijdens mijn leven, bijvoorbeeld een nier afstaan aan een familielid of vriend. Maar ik wil kunnen zien hoe die persoon er mee verder leeft. Ik zal dus ook nee invullen op dat formulier wanneer ik dat krijg.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 17:24
Verwijderd
Ik ben er zelf nog niet uit. Aan de ene kant vind ik het zoals velen hier een onprettig idee dat ik na mijn dood (gedeeltelijk) ontleed wordt. Als wetenschapsmens ga ik er van uit dat er niets is na de dood, dus dat het gerust kan gebeuren. Maar toch heb ik er scrupules over.

Aan de andere kant zou ik het ook enorm egoïstisch vinden van mezelf als ik mijn organen niet zou afstaan wanneer iemand ze nodig zou hebben om te overleven, op de enkele grond dat het mij vóór mijn dood geen prettige gedachte leek. Dat kan ik eigenlijk ook niet over m'n hart verkrijgen. Ik denk dat ik het daarom ga invullen en dat ik aangeef dat ik alles wel wil doneren.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Ogthala schreef op 11-07-2003 @ 16:29:
Ik heb voor 'nee' gekozen.
Ik wil niet dat een of andere vunzigerd mijn organen krijgt.
Alsof die kans zo groot is?

Ik ben donor (alles beschikbaar gesteld).
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 17:44
Verwijderd
bij mij is t niet bekend wat ik doe, ik sta iig niet ingeschreven ervoor, ik heb 2 keer een formulier ingestuurd en 2 keer krijgen ze em terug omdat ze em niet begrepen ofzo.

Voor sommige mensen is t moeilijk om te kijken waar een kruisje staat

Maar ik wil wel donor zijn ik kan na mijn dood toch niks met mijn organen, maar ik wil wel dat t naar een goed persoon gaat, niet naar een crimineel
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 17:47
Verwijderd
Dat mag toch pas als je 18 bent?
Nou ja, ik ben niet van plan om in de komende drie jaar dood te gaan (), dus als ik 18 ben geef ik op dat ik wel donor wil zijn, omdat ik dan, ondanks het feit dat ik dood ben, toch nog iets kan betekenen voor de maatschappij . Met m'n organen kunnen misschien wel 2 of 3 mensen een veel langere levensduur krijgen, die mensen zijn dus blij, ik red 3 levens, en de familie en vrienden zijn ook blij, je maakt gewoon een enorme groep mensen blij omdat je je organen na je dood weg laat halen! Dat is toch geweldig? Ik kan er zelf toch niets meer mee als ik dood ben.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 17:51
Verwijderd
alleen als ik van tevoren weet wie het krijgt.. Ik wil er zeker van zijn dat die persoon er wat goeds mee doet.. Bijvoorbeel dniet dat ik mijn hart afsta aan iemand die als een ketting rookt , heel hoge bloeddruk heeft, en heel ongezond leeft (en doktersadvies negeert) Zulke mensen 'verdienen' het niet vind ik. (net zoals ik het er eigenlijk niet mee eens ben dat bart de graaf minstens 10 verschillende nieren heeft gekregen terwijl iemand met dezelfde situatie maar die niet beroemd was geweest die kans niet gehad zou hebben gehad)

Nu zal je je misschien afvragen, hoe kan zij in godsnaam van tevoren weten wie het krijgt.. Nou stel je voor, jij hebt een ongeneesbare ziekte en krijgt dat donorblaadje op je schoot geworden, jij vult dat in.. Er word jou verteld hoelang je nog te leven hebt, en je zegt tegen de dokters dat je contact wil met de mensen die je organen mogen hebben. Dan wil ik zelf kunnen beoordelen wie mijn organen waard is..

Als dat zou kunnen, zou ik het zeker doen..
Als ik het niet zou weten, zou ik het misschien doen.. Het zou er vanaf hangen wie het zou krijgen, kijk als mij van tevoren word verteld dat degene die het krijgt er goed voor zorgt zal ik meteen ja aanvinken op dat papiertje maar als er een grote kans inzit dat dat niet gebeurd zal ik het liever niet willen.

Laatst gewijzigd op 11-07-2003 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 18:01
Verwijderd
De envelop ligt al ruim een jaar op de plank en ik kan maar niet beslissen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Bloompje schreef op 11-07-2003 @ 15:37:

ik vind het heel erg dat sommige mensen niet willen doneren. ik snap ut wel, maar ik vind het gewoon zo euhm, jah hoe zeg je dat beleefd, jammer dat als jij dood bent, je andere mensen geen kans geeft met jouw organen of weefsel.... als er geen mensen waren die doneren was die vriend van me ouders nu al dood geweest.... *Bloompje is sentimenteel aant doen *
ik wil wel doneren maar kijk.. mensen hebben een donatie nodig, vaak omdat ze zelf niet goed voor hun lichaam zorgen.. Natuurlijk zit dr ook een deel tussen waarbij dat niet het geval is..

Hoe kan ik dan weten of diegene die mijn bijv,. hart krijg er goed voor gaat zorgen

Want een hart gaat kapot als er niet voor gezorgd word en dan heeft die persoon weer een nieuw hart nodig en ga zo maar door.

Dus als ik kon kiezen zou ik alleen willen doneren aan mensne die:
-buiten hun schuld om een donatie nodig hebben
-hun eigen hart verknald hebben maar genoeg tekenen van verbetering hebben gegeven (en dat ook daadwerkelijk doen)

Ik vind niet dat de overblijvende groep een hart van mij 'verdient' om het maar even zo te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 18:24
PV
PV is offline
ik ben donor, als ze iets kunnen gebruiken mogen ze te hebben.. dood is dood he en iemand anders kan dr dan missch nog gelukkig mee worden
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 21:07
Verwijderd
Ik doe het NIET! Ik ben er echt tegen, en ook als ik iets nodig heb, wil ik het niet...Maar misschien verandert dat nog als ik kinderen heb..
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 21:11
Verwijderd
Citaat:
Hippe Woepsie schreef op 11-07-2003 @ 22:07:
Ik doe het NIET! Ik ben er echt tegen, en ook als ik iets nodig heb, wil ik het niet...Maar misschien verandert dat nog als ik kinderen heb..
waarom wil je het niet als je het nodig hebt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2003, 21:22
Sweet Serenity
Sweet Serenity is offline
Hmz ik twijfel enorm.

Aan de ene kant is het dus wel zo dat ik er toch niets meer aan heb en zo het leven van een ander kan redden MAAR ik herinner me dan ook weer het proces Andreas Pandy . Toen hebben wetenschappers donorlichamen in een bad met zoutzuur gelegd om toch maar zeker te weten of er dan werkelijk niks meer intact blijft. Je hebt eigenlijk geen controle over wat er werkelijk met je lichaam gebeuren zal. En nee, ik zie het echt niet zitten dat mijn lichaam later in een bad met zoutzuur wordt gelegd
Oud 11-07-2003, 21:29
Verwijderd
Citaat:
a new nose schreef op 11-07-2003 @ 22:11:
waarom wil je het niet als je het nodig hebt
omdat dat wel zo eerlijk is als je zelf ook nix afstaat...en op dit moment is er nu niet echt iets waarvan ik zeg van: ja, daar blijf ik voor leven...Maar zoals ik al zei: als ik kinderen heb, en een vast bestaan en mn toekomst ligt vast, dan verandert dat misschien wel
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 21:48
zwoesj
zwoesj is offline
van mij mogen ze alles hebben behalve mijn ogen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 21:48
Verwijderd
nog niet aan toe gekomen....
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 21:53
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Zeker weten, ik sta echt alles af, behalve m'n pincode

M'n ouders wisten niet goed wat ze moesten invullen. Ze kwamen naar me toe om te vragen wat ik vond dat ze moesten doen. Ze hadden zoiets wat als teddybeer t nou niet leuk vind ofzo. Nou ja ik meteen owh, alles doneren.
Niet dat ik niet van m'n ouders hou dat ik ze zomaar 'afsta'. Nee ik hou juist heel veel van ze en als een stukje van hen voort kan leven en ook het leven van een ander persoon kan redden dan is dat toch gewoon helemaal geweldig.

Ik zou het iedereen aanraden. Daarnaast worden je organen alleen gebruikt als je in t ziekenhuis aan de apparatuur dood gaat. Dus zo groot is de kans niet dat ze je organen gebruiken. Bij een natuurlijke dood of op slag dood ongeluk zijn je organen niet bruikbaar.
Oud 12-07-2003, 00:31
orange
orange is offline
Nu ben ik een egoïst dus na m`n dood ook.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 09:52
Verwijderd
k wil graag donor zijn, dus zodra ik dat formulier krijg vul ik mogelijkheid 1 in. waarom? ik ben dood, heb dus niets meer aan m'n organen en mn weefsel, en als ik anderen daarmee eengoed leven kan bieden, nou, prima toch? doe ik tenminste nog iets goeds. kan ook best begrijpen dat er mensen zijn die het niet willen, dat vind ik alleen jammer. maar dat is hun eigen mening.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 10:33
Verwijderd
Citaat:
orange schreef op 12-07-2003 @ 01:31:
Nu ben ik een egoïst dus na m`n dood ook.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 12:44
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik wil wel donor worden, omdat ik er dan een ander mee kan helpen en na mijn dood heb ik toch niks meer aan mijn organen en weefsels!
Oud 12-07-2003, 12:48
Tofke_H
Tofke_H is offline
Als ik nuttig kan zijn na mijn dood... waarom niet?
Oud 12-07-2003, 13:17
Shock
Shock is offline
Citaat:
Tofke_H schreef op 12-07-2003 @ 13:48:
Als ik nuttig kan zijn na mijn dood... waarom niet?
precies, zeker als je het voor je dood nooit geweest bent niet persoonlijk bedoeld hoor
Oud 12-07-2003, 14:22
Quiana
Quiana is offline
Vind het een rotidee dat ik dingen 'mis',
en bepaalde dingen (huid, hart etc) wil ik niet missen..
Lijkt me ook rot dat je buitenkant niet intact is zeg maar.

Maar ja, aan de andere kant, als je er mensen mee kan
helpen.. Ik weet het niet.
Oud 13-07-2003, 17:22
snoopy
snoopy is offline
even, voor ik het vergeet:
ik zie veel mensen zeggen dat ze denken dat je je pas als donor kunt laten registreren vanaf je 18e. Dat is NIET waar. Je kunt vanaf je 12e zelf contact opnemen met de mensen van donorregistratie. Rond je 18e krijg je wel een formulier thuisgestuurd, als je nog geen donor bent, misschien dat veel mensen daarmee in de war zijn?

Verder ben ik zelf wel donor. Ze mogen alles hebben. Als ik dood ben, merk ik er niets van. k Heb wel eerst aan m'n naaste famillieleden gevraagd of ze er bezwaar tegen hadden.
Oud 13-07-2003, 17:57
BBEM
BBEM is offline
ik doe het niet en al zou ik het doen.... alles is toch in totaal afgeragde staat
Reageren

Regels voor berichten