Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik zou nu wel donor willen worden, je helpt er een ander mee, dus waarom niet? Kan het begrijpen als je het niet doet om religische (sp?) redenen of iets in die richting.
Eerlijk gezegd zou mij het een eer zijn om iemand zijn leven te redden door een orgaan te doneren, want in mijn dode status heb ik er toch niks meer aan ![]() Alleen moet ik met schaamte zeggen dat ik toendertijds toen ik er een brief over kreeg verder niks mee gedaan had. Tja waarschijnlijk luiheid die het mij belemmerde om zoiets simpels te doen. |
![]() |
|
Nee. Ik vind het gewoon geen prettig idee... nu iig niet, mss kijk ik er over een paar jaar wel anders tegenaan.
![]()
|
Van mijn mogen ze me helemaal leegschrap(p)en tot de laatste druppel bloed, maar van mijn buitenkant blijven ze af! Waarom? Geen idee, vind het écht geen prettig idee..
Maar of dat een keuzeoptie is, volgens mij niet ![]()
|
Ik moet dat formulier al een jaar terugsturen, maar ik weet nog steeds niet precies wat ik in moet vullen. Mijn organen mogen wel, maar mijn hart liever niet. Dat is echt van mij. Mijn huid liever ook niet, omdat ik dat gewoon een eng idee vind, en het ook echt bij mij hoort.
|
Verwijderd
|
Van mij mogen ze bijna alles hebben.. alleen van mijn buitenkant af.. in de kist moet ik wel een beetje uitzien.. (geen trauma's voor de kleinkinderen!) blijven ze en ze moeten goed kijken wat ze wel en niet kunnen gebruiken.. ik wil niemand met een slechte lever ofzo op zadelen.. al neem ik aan dat ze wel zo slim zijn
![]() |
![]() |
|
![]() |
Mijn organen mogen ze hebben. Er is echter 1 voorwaarde: Ik moet er netjes uit zien als ik in m'n kist lig. Wat ze kunnen gebruiken en weghalen zonder dat ik er verschrikkelijk uitzie mogen ze hebben.
Op die manier help ik toch nog iemand. En dat "een of andere vunzigerd" je organen krijgt, valt ook wel weer mee. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mnee, ik zou geen donor willen zijn. Waarom niet? Ik vind het geen prettig idee dat mensen na mijn dood in mij gaan lopen snijden. Ik zou wel, tijdens mijn leven, bijvoorbeeld een nier afstaan aan een familielid of vriend. Maar ik wil kunnen zien hoe die persoon er mee verder leeft. Ik zal dus ook nee invullen op dat formulier wanneer ik dat krijg.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben er zelf nog niet uit. Aan de ene kant vind ik het zoals velen hier een onprettig idee dat ik na mijn dood (gedeeltelijk) ontleed wordt. Als wetenschapsmens ga ik er van uit dat er niets is na de dood, dus dat het gerust kan gebeuren. Maar toch heb ik er scrupules over.
Aan de andere kant zou ik het ook enorm egoïstisch vinden van mezelf als ik mijn organen niet zou afstaan wanneer iemand ze nodig zou hebben om te overleven, op de enkele grond dat het mij vóór mijn dood geen prettige gedachte leek. Dat kan ik eigenlijk ook niet over m'n hart verkrijgen. Ik denk dat ik het daarom ga invullen en dat ik aangeef dat ik alles wel wil doneren. |
![]() |
|
Verwijderd
|
bij mij is t niet bekend wat ik doe, ik sta iig niet ingeschreven ervoor, ik heb 2 keer een formulier ingestuurd en 2 keer krijgen ze em terug omdat ze em niet begrepen ofzo.
Voor sommige mensen is t moeilijk om te kijken waar een kruisje staat ![]() Maar ik wil wel donor zijn ik kan na mijn dood toch niks met mijn organen, maar ik wil wel dat t naar een goed persoon gaat, niet naar een crimineel |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat mag toch pas als je 18 bent?
Nou ja, ik ben niet van plan om in de komende drie jaar dood te gaan ( ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
alleen als ik van tevoren weet wie het krijgt.. Ik wil er zeker van zijn dat die persoon er wat goeds mee doet.. Bijvoorbeel dniet dat ik mijn hart afsta aan iemand die als een ketting rookt , heel hoge bloeddruk heeft, en heel ongezond leeft (en doktersadvies negeert) Zulke mensen 'verdienen' het niet vind ik. (net zoals ik het er eigenlijk niet mee eens ben dat bart de graaf minstens 10 verschillende nieren heeft gekregen terwijl iemand met dezelfde situatie maar die niet beroemd was geweest die kans niet gehad zou hebben gehad)
Nu zal je je misschien afvragen, hoe kan zij in godsnaam van tevoren weten wie het krijgt.. Nou stel je voor, jij hebt een ongeneesbare ziekte en krijgt dat donorblaadje op je schoot geworden, jij vult dat in.. Er word jou verteld hoelang je nog te leven hebt, en je zegt tegen de dokters dat je contact wil met de mensen die je organen mogen hebben. Dan wil ik zelf kunnen beoordelen wie mijn organen waard is.. Als dat zou kunnen, zou ik het zeker doen.. Als ik het niet zou weten, zou ik het misschien doen.. Het zou er vanaf hangen wie het zou krijgen, kijk als mij van tevoren word verteld dat degene die het krijgt er goed voor zorgt zal ik meteen ja aanvinken op dat papiertje maar als er een grote kans inzit dat dat niet gebeurd zal ik het liever niet willen. Laatst gewijzigd op 11-07-2003 om 17:54. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoe kan ik dan weten of diegene die mijn bijv,. hart krijg er goed voor gaat zorgen Want een hart gaat kapot als er niet voor gezorgd word en dan heeft die persoon weer een nieuw hart nodig en ga zo maar door. Dus als ik kon kiezen zou ik alleen willen doneren aan mensne die: -buiten hun schuld om een donatie nodig hebben -hun eigen hart verknald hebben maar genoeg tekenen van verbetering hebben gegeven (en dat ook daadwerkelijk doen) Ik vind niet dat de overblijvende groep een hart van mij 'verdient' om het maar even zo te zeggen. |
![]() |
|
Hmz ik twijfel enorm.
Aan de ene kant is het dus wel zo dat ik er toch niets meer aan heb en zo het leven van een ander kan redden MAAR ik herinner me dan ook weer het proces Andreas Pandy . Toen hebben wetenschappers donorlichamen in een bad met zoutzuur gelegd om toch maar zeker te weten of er dan werkelijk niks meer intact blijft. Je hebt eigenlijk geen controle over wat er werkelijk met je lichaam gebeuren zal. En nee, ik zie het echt niet zitten dat mijn lichaam later in een bad met zoutzuur wordt gelegd ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Zeker weten, ik sta echt alles af, behalve m'n pincode
![]() M'n ouders wisten niet goed wat ze moesten invullen. Ze kwamen naar me toe om te vragen wat ik vond dat ze moesten doen. Ze hadden zoiets wat als teddybeer t nou niet leuk vind ofzo. Nou ja ik meteen owh, alles doneren. Niet dat ik niet van m'n ouders hou dat ik ze zomaar 'afsta'. Nee ik hou juist heel veel van ze en als een stukje van hen voort kan leven en ook het leven van een ander persoon kan redden dan is dat toch gewoon helemaal geweldig. Ik zou het iedereen aanraden. Daarnaast worden je organen alleen gebruikt als je in t ziekenhuis aan de apparatuur dood gaat. Dus zo groot is de kans niet dat ze je organen gebruiken. Bij een natuurlijke dood of op slag dood ongeluk zijn je organen niet bruikbaar.
|
Verwijderd
|
k wil graag donor zijn, dus zodra ik dat formulier krijg vul ik mogelijkheid 1 in. waarom? ik ben dood, heb dus niets meer aan m'n organen en mn weefsel, en als ik anderen daarmee eengoed leven kan bieden, nou, prima toch? doe ik tenminste nog iets goeds. kan ook best begrijpen dat er mensen zijn die het niet willen, dat vind ik alleen jammer. maar dat is hun eigen mening.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
even, voor ik het vergeet:
ik zie veel mensen zeggen dat ze denken dat je je pas als donor kunt laten registreren vanaf je 18e. Dat is NIET waar. Je kunt vanaf je 12e zelf contact opnemen met de mensen van donorregistratie. Rond je 18e krijg je wel een formulier thuisgestuurd, als je nog geen donor bent, misschien dat veel mensen daarmee in de war zijn? Verder ben ik zelf wel donor. Ze mogen alles hebben. Als ik dood ben, merk ik er niets van. k Heb wel eerst aan m'n naaste famillieleden gevraagd of ze er bezwaar tegen hadden.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Als donor registreren - ja of nee? Guinie | 93 | 04-06-2013 19:44 | |
Films, TV & Radio |
BNN's grote donorshow Verwijderd | 133 | 13-06-2007 18:49 | |
Lichaam & Gezondheid |
rare, misschien domme vraag.. coldplayfan | 27 | 19-01-2005 17:23 |