Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2003, 22:53
Verwijderd
Ik zit te twijfelen of ik dit topic op psycholgie of op L&G moet plaatsen. Maar omdat de aard van het probleem toch psychisch is, heb ik gekozen voor Psychologie.

Ik heb de laatste 2 jaar veel last van verkoudheden maar ik heb een patroon ontdekt. Ze komen altijd op als ik in een gespannen situatie zit. Voorbeeld: Gistermiddag was er niets aan de hand. Er gebeurt iets waardoor ik niet lekker in m'n vel zit en vandaag loop ik te niezen, keelpijn, pijn in m'n zij en meer van dat soort ongein.

Nu zou natuurlijk de makkelijkste oplossing zijn: vermijdt spanning. Maar helaas, zo zit het leven niet in elkaar. Heeft iemand een idee hoe ik mijn verkoudheden tot een minimum kan beperken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2003, 23:26
Verwijderd
Ik denk niet dat er wat aan te doen valt.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 05:42
Verwijderd
Misschien iets van leren ontspannen en dingen op een andere manier leren uiten ofzo...? En eventueel je weerstand verhogen (voldoende en gezond eten, zorgen dat je genoeg vitaminen ed binnen krijgt enzo en eventueel bv. iets van echinea force)...om verkouden te worden moet je toch een virus binnen krijgen en die krijg je meestal binnen als je weerstand lager is...en stress kan volgens mij best je weerstand verlagen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 07:33
Verwijderd
Anders leren omgaan met stressvolle situaties?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 16:46
Verwijderd
Anders leren omgaan met stress is inderdaad een goede oplossing. Normaal praat ik er niet zoveel over maar nu ik alles heb opgeschreven wat me dwars zit (en verstuurd ) is de verkoudheid een stuk minder.

En misschien moet ik toch meer fruit gaan eten.
Ben al begonnen met conditie opbouwen zeg maar.

bedankt voor het advies
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 17:16
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Best raar eigenlijk, dat die verkoudheid zo kort op de stressvolle situatie zit. Ik bedoel, dat de verminderde weerstand dan zo snel intreed en meteen verkoud geeft.

Maargoed, best vervelend lijkt me. 2 ons groente en 2 stuks fruit dan maar......
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 20:32
Nona
Nona is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 04-08-2003 @ 18:16:
Best raar eigenlijk, dat die verkoudheid zo kort op de stressvolle situatie zit. Ik bedoel, dat de verminderde weerstand dan zo snel intreed en meteen verkoud geeft.

Maargoed, best vervelend lijkt me. 2 ons groente en 2 stuks fruit dan maar......
Is het wel vreemd? Veel mensen krijgen van stress hoofdpijn of buikpijn en dat moet toch ook ergens vandaan komen zou ik zeggen. Ik kan het niet verklaren ofzo, maar in vergelijking is het ene toch niet vreemder dan het andere denk ik.
Oud 04-08-2003, 20:34
Verwijderd
ik heb ong t zelfde alleen bij mij is t een stuk erger.. ik kan totaal niet tegen spanningen en word dr echt heel ziek van.. Wat ik draan doe, hmm tja.. geen spanningen opzoeken, vermijden en zoveel mogelijk tussedoor ontspannen
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 01:26
Verwijderd
Als die verkoudheid door spanningen komt heeft het allemaal niets met weerstand te maken, maar met iets wat tussen je oren zit. Er valt daar weinig aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 06:54
Gothic
Gothic is offline
Verkoudheid is een virus, iets wat mensen gauw lijken te vergeten of gewoon niet weten. Men denkt dat je door een lage weerstand eerder kans hebt op een virus, maar dit is zelfs nog nooit bewezen...
Oud 06-08-2003, 10:30
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 06-08-2003 @ 02:26:
Als die verkoudheid door spanningen komt heeft het allemaal niets met weerstand te maken, maar met iets wat tussen je oren zit. Er valt daar weinig aan te doen.
en toch geloof ik dat wel, mijn exceem wordt ook erger wanneer ik met niet goed voel.

Wat je er aan kan doen weet ik niet, hoestdrankje nemen? Ik smeer mijn benen dan gewoon iets meer in.
Ook niet te veel proberen te stressen en ontspan je op tijd.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 10:37
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 06-08-2003 @ 02:26:
Lichaam en geest werken samen,
als het dus geestelijk niet goed gaat (spanning),
kan het lichamelijk ook minder (verkoudheid) gaan.

Ik heb er zelf ook last van, met spanning ed
krijg ik ook meer last van eczeem, hoofdpijn ed.
En reageer ik heftiger op allergieën dan anders. (soms)
Oud 06-08-2003, 13:49
Verwijderd
Ik ken het verschijnsel ookwel, als ik last heb van spanningen krijg ik ook last van huidirritaties. Medicijnen kunnen het wel een beetje minder erg laten worden, maar uiteindelijk krijg je het toch in meer of mindere mate. Er valt dus niets tegen te doen, maar je kunt de verschijnselen in zekere mate iets onderdrukken.

Maar het blijft elke keer weer komen.

Weestand opbouwen zal dus niets helpen tegen de verkoudheid, iets nemen op het moment dat het opkomt kan wel helpen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 14:26
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ik heb ook allemaal van die rare lichamelijke klachten, die volgens mij door stress komen, waar ik niet eens van op kijk trouwens.
Oud 06-08-2003, 14:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het zo dat als je gespannen bent dat je dan minder goed eet ofzo waardoor je weerstand daalt en dus verkouden wordt? Als dat zo is zou je op je eetpatroon kunnen gaan letten. Als het niet zo is is het misschien een goed idee om vitamine C pilletjes of een multivitaminepreparaat te gaan slikken als je gespannen of gestresst bent. Je kan natuurlijk ook meer verse groente en vers fruit eten ipv pilletjes als je maar zorgt dat je vitamine C binnenkrijgt. Dat werkt bij mij altijd goed tegen verkoudheden.
Oud 06-08-2003, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 06-08-2003 @ 14:49:
Ik ken het verschijnsel ookwel, als ik last heb van spanningen krijg ik ook last van huidirritaties. Medicijnen kunnen het wel een beetje minder erg laten worden, maar uiteindelijk krijg je het toch in meer of mindere mate. Er valt dus niets tegen te doen, maar je kunt de verschijnselen in zekere mate iets onderdrukken.

Maar het blijft elke keer weer komen.

Weestand opbouwen zal dus niets helpen tegen de verkoudheid, iets nemen op het moment dat het opkomt kan wel helpen.
Inderdaad het komt iedere keer weer terug. Ik kan mijn keelpijn wel verzachten met strepsils en thee maar de verkoudheid gaat niet over als ik in die situatie blijf zitten.

maar goed, zodra ik dus bespreek wat me dwars zit en het opgelost wordt, gaat ook mijn verkoudheid weer heel snel weg.

2 dagen geleden had ik keelpijn, hoofdpijn en weet ik het wat, nu is het probleem bijna helemaal opgelost en de keelpijn en hoofdpijn zijn weg.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 13:42
Verwijderd
We moeten er gewoon mee leren leven
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten