Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2003, 02:35
86dagreed
86dagreed is offline
Tegenwoordige situatieschets.

alles wordt gemaakt, om direct geconsumeerd te worden. Liedjes moeten 'hooks' hebben, cd's moeten niet lang duren, liefst geen werkstukken. De ziel en zaligheid kan niet meer compleet in gestort worden. En waarom niet? Omdat het meeste publiek niet veel geduld meer heeft om goed naar iets te luisteren, terwijl wij pretenderen dat artistieke vrijheid hoog in het vaandel moet staan, is juist het tegengestelde waar. We willen muziek dat direc tpakt. Er zijn uitzonderingen, maar zijn dat niet te weinig?

De markt wordt overspoeld met eendagsvliegen, met fast-food for brains. Shit for brains. Goedkope melodietjes die op de plee worden gemaakt.

Dit geld ook voor de metalsectie. Achter elkaar aanhobbelen, op de trend inspelen, wat is populair. Wat populair is scoort. Labels tekenen als een gek als een Morbid Angel, Malevolent Creation, Staind, Sepultura, Machine Head, Korn, Iron Maiden, Hammerfall etc. in zijn.

Bands gaan te makkelijk overstag. En Waarom? Omdat het scoort? Ik dacht dat mensen muziek moeten maken vanuit hun hart. En dat gebeurt nog steeds, maar te weinig , zoals ik aangaf.

Lowlands, Pinkpop worden volgeboekt met shitty bandjes die we morgen alweer vergeten zijn en het liefst vandaag niet meer willen zien. Talent scoren is er niet meer bij, het draait om de herkenbare shit te plaatsten en zo weinig mogelijk uitdagingen op te stellen: veiligheid doet opkomst verzekeren lijkt het devies.

En daarmee komen we op de vraag:

welke bands van nu doorstaan werkelijk de tijd , als band van 'die lui deden echt iets geniaals'.

Ik zeg dat als je naar het heden kijkt bitter weinig. Een Tool, Korn, Deftones zijn er een paar. Een Cradle of Filth, Emperor, een Prodigy, een Tori Amos, een Pennywise etc. misschien (ik vergeet express wat).

maar is het niet bitter weinig. Je kan het ook van de andere kant bekijken natuurlijk. Maar start de discussie.
Oud 21-07-2003, 03:35
Tsasil
Tsasil is offline
Ik zeg dat Merzbow nog legendarisch gaat worden. Over een jaar of tien wordt Noise hip.
Oud 21-07-2003, 03:36
belgo
belgo is offline
De electronische muziek scene is nog steeds vrij vernieuwend en als 'scene' gewoon erg goed en levendig, juist in deze dagen van filesharing en dalende cd verkoop.
Oud 21-07-2003, 03:38
belgo
belgo is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 21-07-2003 @ 04:35:
Ik zeg dat Merzbow nog legendarisch gaat worden. Over een jaar of tien wordt Noise hip.
woei!
Noise is fijn.. afgelopen donderdag Destructo Swarmbots live gezien en daarna Dälek; heerlijk!
Oud 21-07-2003, 07:49
Riconoscente
Riconoscente is offline
Bar weinig, vrees ik. Over bands weet ik niets, misschien dat een 2pac in de hip-hop muziek over 30 jaar nog inspireert, dat er nog wat goede Rock te vinden is, maar het feit dat ik niets weet te noemen zegt eigenlijk al genoeg.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 08:12
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
ik denk dat je per genre een aantal iconen hebt die een stijl neerzetten die bepalend is, en daardoor dan ook blijvend herinnert zullen worden. Neem idd een Korn die met hun eerste album bijna legendarische status hebben verworven voor het in zwang zetten van een compleet nieuwe stroming. Neem idd een Emperor die alle wetten van de black-metal aan z'n laars lapte en ware symfonische meesterwerken afleverde en voordat de sleur er evt. in kon komen op z'n hoogtepunt stopte. (iets wat Korn misschien ook wel had moeten doen)

Maar dat zijn dan toch wat grotere bands en daar vind je er vaak weinig van. Ik denk dat je vooral op indie-labels moet zoeken die nog altijd om muzikale vooruitgang, artistieke hoogstandjes en drang naar vernieuwing geven met labelbazen die zelf ook muziekfan in hart en nieren zijn ipv een soort van veredelde a&r managers die alleen maar willen scoren.
Oud 21-07-2003, 08:15
Verwijderd
Geen idee, dat zien we over tien jaar wel.

Citaat:
86dagreed:
Bands gaan te makkelijk overstag. En Waarom? Omdat het scoort? Ik dacht dat mensen muziek moeten maken vanuit hun hart. En dat gebeurt nog steeds, maar te weinig , zoals ik aangaf.
Op een iets groter (en professioneler) label kan je toch ook nog steeds goede muziek maken?

Trouwens, 'uit het hart' is wel erg abstract. Je kan ook prima muziek schrijven die jij wel fijn vindt klinken, tekst hoeft absoluut niet belangrijk te zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 09:00
DeadNation
DeadNation is offline
Dude goed stukje, maar noem dan niet Pennywise....Holy shit!! All they ever did was ripoff bad religion...

Maargoed het kan me geen kut schelen. Er is nog genoeg goede muziek en genialiteit is natuurlijk maar subjectief....

En met the kutline up van lowlands valt t reuze mee. Ik noem een Mars Volta, Blood Brothers en waarschijnlijk The Locust. Als die bands niet perfect in dit verhaal passen dan weet ik t ook niet meer.....
Oud 21-07-2003, 09:09
mcsun
mcsun is offline
Ik denk aan Spiritualized. Tori Amos kan inderdaad ook wel, en ik denk dat de kans dat er over dertig jaar nog mensen zijn die haar herinneren groter is. Alleen is ze nooit extreem vernieuwend geweest. Zeg dan Kate Bush.
Nog een paar die in me opkomen... Moby, Stone Roses, Nick Cave, Verve, Counting Crows, Jeff Buckley, Ryan Adams.
Bands als U2 en R.E.M. hébben de tand des tijds al doorstaan (zijn niet meer echt 'van dit moment') maar zullen denk ik nog wel een tijdje van betekenis blijven.
Oud 21-07-2003, 17:07
Escapism
Escapism is offline
coldplay wel denk ik
Oud 21-07-2003, 18:05
Verwijderd
God dit is allemaal zo relatief. Er zijn ook mensen die madonna nog goed vinden.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 18:10
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
eXo schreef op 21-07-2003 @ 19:05:
God dit is allemaal zo relatief. Er zijn ook mensen die madonna nog goed vinden.
fuck jou
en fuck je relatieve shit waarmee je altijd aan komt schijten.
Antwoord hierop met enigzins zinnig of niet.

zo kun je elk topic wel antwoorden:

'ja, eeh, vind ik het mooi, mooi is zo relatief'

wat luister je nu? 'ja.... luisteren is zo relatief'

Muziekspel deel 600: 'ja... spelen... vermaken... is zo relatief'

Fototopic 'ja... schoonheid... is zo relatief'

Fuck it.
Oud 21-07-2003, 18:20
DeadNation
DeadNation is offline
Maar tis wel zo. Om er een dooddoener tegenaan te gooien....Opinions are like assholes...everyone's got one.

Van tool word ik bijv niet warm of koud.
Oud 21-07-2003, 18:33
funest
funest is offline
mja ik vin et beetje onzin...
zijn nog zat bands die vernieuwende dingen brengen, nog zat bands die het doen om de muziek..ect
je maakt je te druk
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 18:34
Verwijderd
Citaat:
86dagreed schreef op 21-07-2003 @ 19:10:
fuck jou
en fuck je relatieve shit waarmee je altijd aan komt schijten.
Antwoord hierop met enigzins zinnig of niet.

zo kun je elk topic wel antwoorden:

'ja, eeh, vind ik het mooi, mooi is zo relatief'

wat luister je nu? 'ja.... luisteren is zo relatief'

Muziekspel deel 600: 'ja... spelen... vermaken... is zo relatief'

Fototopic 'ja... schoonheid... is zo relatief'

Fuck it.
Ooh.. zo cranky. Wutsamatter, mocht je nooit op de ninento van je grote broer? Of meedoen met overlopertje op het schoolplein

Alles is relatief behalve een slagroomtaart
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 19:08
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
eXo schreef op 21-07-2003 @ 19:34:
Ooh.. zo cranky. Wutsamatter, mocht je nooit op de ninento van je grote broer? Of meedoen met overlopertje op het schoolplein

Alles is relatief behalve een slagroomtaart
Ik word met mijn eigen woorden teruggepakt hier.

Maar goed.

Een vliegreis is niet relatief.

Kusje erop.
Oud 21-07-2003, 19:25
OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
Ach ik ontdek nog steeds bands van jaren geleden die al gestopt zijn/overleden zijn etc voordat ik geboren was . tijd boeit me bij muziek niet zo.
Oud 21-07-2003, 20:13
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
ach wat is relativiteit hedentendage
over 2 jaar zijn we toch allemaal dood
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 20:17
Verwijderd
Doodgaan is relatief.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 20:21
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
waaraan is de dood relatief dan?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 20:23
Stevill
Stevill is offline
ach ja smaak is.........
Oud 21-07-2003, 20:23
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef op 21-07-2003 @ 21:21:
waaraan is de dood relatief dan?
de tand des tijds natuurlijk. en zo is het cirkeltje weer rond.
Oud 21-07-2003, 20:25
Infaustus
Infaustus is offline
en kan er een relatief slot op dit kuttopic
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 21-07-2003 @ 21:23:
ach ja smaak is.........
jij moet je mond, jij bent in de war
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
Infaustus schreef op 21-07-2003 @ 21:25:
ach, wat is één topic
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2003, 20:26
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
Infaustus schreef op 21-07-2003 @ 21:25:
fb-ambities pieter?

't is een goed topic, alleen een beetje te relatief idd. Kunnen we weer iets concreter zijn, schaapjes?
Oud 21-07-2003, 20:27
Fjall
Fjall is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 21-07-2003 @ 04:35:
unsane (was, ik las laatst, dat ze weer touren, dus) is pas noise
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 20:28
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
ddeftones schreef op 21-07-2003 @ 21:27:
unsane (was, ik las laatst, dat ze weer touren, dus) is pas noise
die gasten van skrape met die video met vallende skaters? Dat noem ik nu niet echt noise.
Oud 21-07-2003, 20:33
Escapism
Escapism is offline
en dit topic begon zo goed
Oud 21-07-2003, 20:34
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
ach ja bijvoorbeeld

sonic youth
anathema
gybe!
etc etc

ik zeg al jaren: lowlands, pinkpop - allemaal op de automatische piloot. trek grote namen en er zijn genoeg idioten die een veel te duur kaartje aanschaffen (wat is het dit jaar? meer dan €100 hoorde ik?)

ik skip dit jaar maar weer eens.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 20:35
Fjall
Fjall is offline
"I have a dream" (meestal snachts als ik slaap) dat alles wel goed komt. Zo af en toe komen er toch wel bands voorbij die wel degelijk iets leuks te melden hebben wat nog wel een aantal jaren herinnerd zal blijven.

Denk aan een Dredg, Isis, Coldplay, Zao, etc. Maar of daaruit zomaar een nieuwe Deftones, Faith No More o.i.d. komt is maar zwaar de vraag.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 20:36
Verwijderd
Citaat:
ddeftones schreef op 21-07-2003 @ 21:35:
"I have a dream" (meestal snachts als ik slaap) dat alles wel goed komt.

Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 20:38
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Ik heb high hopes voor The Postman Syndrome. Hun debuut was fenomenaal, en als ze zich blijven ontwikkelen zou dit wel eens een heel belangrijke band kunnen worden.
Oud 21-07-2003, 20:41
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 21-07-2003 @ 21:25:
jij moet je mond, jij bent in de war
je hebt het gehoord?

man dude Mem loss is the biggest bitch ever
Oud 21-07-2003, 20:43
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 21-07-2003 @ 21:41:
je hebt het gehoord?

man dude Mem loss is the biggest bitch ever
ik hoorde dat je aardig van de kaart was ja.
Oud 21-07-2003, 21:01
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 21-07-2003 @ 21:43:
ik hoorde dat je aardig van de kaart was ja.
das een understatement
Oud 21-07-2003, 21:07
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 21-07-2003 @ 03:35:

alles wordt gemaakt, om direct geconsumeerd te worden. Liedjes moeten 'hooks' hebben, cd's moeten niet lang duren, liefst geen werkstukken. De ziel en zaligheid kan niet meer compleet in gestort worden. En waarom niet? Omdat het meeste publiek niet veel geduld meer heeft om goed naar iets te luisteren, terwijl wij pretenderen dat artistieke vrijheid hoog in het vaandel moet staan, is juist het tegengestelde waar. We willen muziek dat direc tpakt. Er zijn uitzonderingen, maar zijn dat niet te weinig?

De markt wordt overspoeld met eendagsvliegen, met fast-food for brains. Shit for brains. Goedkope melodietjes die op de plee worden gemaakt.

Dit geld ook voor de metalsectie. Achter elkaar aanhobbelen, op de trend inspelen, wat is populair. Wat populair is scoort. Labels tekenen als een gek als een Morbid Angel, Malevolent Creation, Staind, Sepultura, Machine Head, Korn, Iron Maiden, Hammerfall etc. in zijn.

Lowlands, Pinkpop worden volgeboekt met shitty bandjes die we morgen alweer vergeten zijn en het liefst vandaag niet meer willen zien. Talent scoren is er niet meer bij, het draait om de herkenbare shit te plaatsten en zo weinig mogelijk uitdagingen op te stellen: veiligheid doet opkomst verzekeren lijkt het devies.

welke bands van nu doorstaan werkelijk de tijd , als band van 'die lui deden echt iets geniaals'.

Ik zeg dat als je naar het heden kijkt bitter weinig. Een Tool, Korn, Deftones zijn er een paar. Een Cradle of Filth, Emperor, een Prodigy, een Tori Amos, een Pennywise etc. misschien (ik vergeet express wat).

maar is het niet bitter weinig. Je kan het ook van de andere kant bekijken natuurlijk. Maar start de discussie.
Hehe, een prachtige tekst. Pennywise uitgesloten. Virtuositeit en creativiteit word niet meer gewaardeerd, daarom roeleren de 70's en de 80's ook
Oud 21-07-2003, 21:18
Verwijderd
Ik vind trouwens wel dat Silverchair 1 van de uitzonderingen is.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 21:34
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
freakjuh schreef op 21-07-2003 @ 22:18:
Ik vind trouwens wel dat Silverchair 1 van de uitzonderingen is.
Hun eerste albums wel, daarna vind ik het allemaal maar wat zwakjes worden. Maar het heeft inderdaad wel wat, maar niet genoeg imo.
Oud 21-07-2003, 21:35
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
FaZ schreef op 21-07-2003 @ 22:34:
Hun eerste albums wel, daarna vind ik het allemaal maar wat zwakjes worden. Maar het heeft inderdaad wel wat, maar niet genoeg imo.
HAHAHAHA

ze zijn juist van kopieerbandje gegroeit naar een band met een totaal eigen geluid
Oud 21-07-2003, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Escapism schreef op 21-07-2003 @ 22:35:
HAHAHAHA

ze zijn juist van kopieerbandje gegroeit naar een band met een totaal eigen geluid
Inderdaad, bij de laatste cd's zijn ze juist gaan experimenteren en een eigen sound gaan krijgen. Helaas, op de laatste cd een beetje teveel, vind ik, maargoed. Een nummer als Tuna In The Brine, vind ik echt wel orgineel en geniaal
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 21:36
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Escapism schreef op 21-07-2003 @ 22:35:
HAHAHAHA

IMO.

Jesus. H. Christ
Oud 21-07-2003, 21:37
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
FaZ schreef op 21-07-2003 @ 22:07:
Hehe, een prachtige tekst. Pennywise uitgesloten. Virtuositeit en creativiteit word niet meer gewaardeerd, daarom roeleren de 70's en de 80's ook
dat is wel heel erg kort door de bocht. Virtuozen en creatieven genoeg in deze tijd, alleen niet voor het grote publiek.
Oud 21-07-2003, 21:40
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 21-07-2003 @ 22:37:
dat is wel heel erg kort door de bocht. Virtuozen en creatieven genoeg in deze tijd, alleen niet voor het grote publiek.
Dat bedoel ik ook, 'het grote publiek' .
Oud 22-07-2003, 09:06
Verwijderd
Citaat:
86dagreed schreef op 21-07-2003 @ 03:35:

alles wordt gemaakt, om direct geconsumeerd te worden. Liedjes moeten 'hooks' hebben, cd's moeten niet lang duren, liefst geen werkstukken. De ziel en zaligheid kan niet meer compleet in [de muziek] gestort worden.
Je loopt te ijlen. Noem eens één band die zijn 'ziel en zaligheid' niet meer compleet in zijn muziek 'kan stoppen'.

Citaat:
En waarom niet? Omdat het meeste publiek niet veel geduld meer heeft om goed naar iets te luisteren, terwijl wij pretenderen dat artistieke vrijheid hoog in het vaandel moet staan, is juist het tegengestelde waar. We willen muziek dat direct pakt. Er zijn uitzonderingen, maar zijn dat niet te weinig?
Neen. Niet voor iedereen speelt muziek zo'n rol in iemands leven dat hij de moeite kan en/of wil nemen om nieuwe muziek te ontdekken, maar zo iemand kan alsnog dolgelukkig op de zondagochtend Radio 2 luisteren. Vergeet niet dat jij een hoge uitzondering bent dat je je zoveel met muziek bezighoudt (en kan houden).

Citaat:
wordt overspoeld met eendagsvliegen, met fast-food for brains. Shit for brains. Goedkope melodietjes die op de plee worden gemaakt.
Goedkope argumentatie. Er is maar een kleine groep mensen die hun nummers door de 'producer' aangeleverd krijgen. En als die grietjes zelf geen nummers kúnnen schrijven maar wel willen zingen, is dat de enige oplossing, éh?

Citaat:
Tuurlijk, dat is de taak van labels, anders bloeden ze dood. Vraag en aanbod, etc. Het doel van alle labels is continuïteit en voor de meesten ook nog het maken van winst.

Citaat:
Waarom heet het 'overstag gaan'? Als jij voor méér geld professionelere middelen krijgt om mee te werken, maar je eigen nummers kan blijven schrijven, ben je een dwaas als je dat afslaat.

Citaat:
Kennelijk houdt 'het volk' van die 'shitty' bands. En ik denk eerlijk gezegd dat over tien jaar meer mensen zich Live nog herinneren dan The Postman Syndrome. Kennelijk vergeet je ook dat veel bands op Lowlands en Pinkpop wél een eigen sound hebben - die ze zelf ontwikkeld hebben. Dat laatste werkt dus niet. Noem anders eens een paar van die klonen.

Citaat:

Geen van allen vind ik nou geniaal, dat is vooral jouw persoonlijke smaak. Als ik zeg Morbid Angel, Carcass, Slayer en Metallica heb ik net zoveel gelijk.

Kortom; veel generaliseren, en een stukje gebaseerd op je eigen (voor)oordelen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 18:07
BillyFish
BillyFish is offline
nou na een geweldige donderdagnacht op Werchter ben ik mij meer en meer gaan realiseren dat Björk en Radiohead echt enorm geweldig zijn...en ja Tori Amos blijft mijn oppermuse
Oud 24-07-2003, 21:20
Kazanka
Kazanka is offline
tijd bezorgt muziek een kunstgebit

Bands als Violent Work of Art zouden een deal met een platenmaatschappij moeten krijgen, maar nee hoor, die deal gaat liever uit naar een We-Wanne-Be-Gay-And-Play-Punkshit-While-We're-Sitting-On-Cool-Skateboards-Cos-We-Can't-Stand-On-Skateboards-Ourselves-Cuz-Were-Dumb-And-Have-No-Money-To-Hire-A-Stunt-Crew-But-Look-Us-Being-Cool-On-Television-Now-Mom zoals Bust

(Voor de Bust fans, (als die al bestaan...) haha)
Oud 24-07-2003, 21:23
Embraced Pale Death
Embraced Pale Death is offline
Er zijn weinig evergreens tegenwoordig...
Oud 24-07-2003, 22:24
konflict
konflict is offline
Citaat:
Embraced Pale Death schreef op 24-07-2003 @ 22:23:
Er zijn weinig evergreens tegenwoordig...
die kun je gewoon in de supermarkt kopen
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 11:09
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
konflict schreef op 24-07-2003 @ 23:24:
die kun je gewoon in de supermarkt kopen
bestaan die nog?
Reageren

Regels voor berichten