Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik begrijp dat het per cultuur verschilt, maar ik vraag me af waarom. Het gevoel is toch bij iedereen ongeveer hetzelfde?
En misschien valt er inderdaad niet veel te discussieren, maar ik vroeg me af waarom mensen geen waarde hechten aan dat gevoel en ik hoopte dat er heel misschien iets uit zou kunnen komen over waarom liefde belangrijk of onbelangrijk zou zijn. Dat zou ik wel interessant vinden.
|
Verwijderd
|
Een zeker onbestemd gevoel van affectie en liefde is denk ik van alle tijden en alle culturen, want het is gewoon inherent aan het mens-zijn. Iedereen kan het hormonale verschijnsel overkomen wat verliefdheid heet. Ga je het echter scherper inkaderen en meer toespitsen op wat het voor dat individu betekent, dan ontkom je niet aan de conclusie dat cultuur heel erg veel invloed heeft.
|
![]() |
|
Ik hoorde iemand gister zeggen: alle dingen die wij doen komen voort uit een vorm van liefde en iedereen heeft er in een bepaalde mate behoeft aan. Dat is dan toch eigenlijk wel een iets heel belangrijks hè!
En ik ben er eens over gaan nadenken, het klopt! Dus liefde is niet cultureel, wel de manier van het tot uitdrukking brengen van liefde!
Laatst gewijzigd op 28-07-2003 om 21:22. |
![]() |
||
Citaat:
|
omdat liefde, affectie en vriendschap over algemeen het belangrijkste is van alles. Denk ik. (misschien is onderdak en eten belangrijker maar dat doet er nie zo toe wat precies belangrijker is.)
Laatst gewijzigd op 29-07-2003 om 23:01. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik denk dat liefde voor eidereen een andere inhoud heeft. (Het woord)Wanneer iemand zich aangetrokken voelt tot iets/iemand wordt dat vaak liefde genoemd. Omdat de mens vooruitstrevend is zal bijna iedereen daarom wel liefde ervaren. Ik denk dat liefde een emotie is die door onze zintuigen word gecrieerd, net als andere emoties. Ik geloof wel in iets hogers op psychisch en ziels niveau, maar ik denk dat het woord liefde daar eigenlijk niet van toepassing is. Ik denk meer dat dat een samenhorigheid is. Door ergens aan te gaan hechten door je situatie te aanvaarden(zoals mensen die uitgehuuwd zijn) kun je ook een verlangen (liefde?) voelen. Verliefdheid daarintegen ontstaat op een korter moment waarbij je vaak valt voor een beeld jou idee, en hier worden mensen op een gegeven moment vaak in teleurgesteld of het beeld voldoet niet meer, maar dat hoeft natuurlijk niet. Omdat mensen vooral in het westen zo snel veranderen is de kans oko groter dat mensen iets anders willen omdat hun parten niet zo ontwikkeld als zij nodig hebben. Maar ik denk dat het een tekortkoming is om liefde alleen maar in een relatie tussen twee mensen te zien.
Misschien kun je een uitleg geven van het woord liefde? (In je ogen, of hoe je dat hier bedoelt?) Door die vele vragen heb je het thema wel heel breed gemaakt.. Wat is nou de kern? |
![]() |
|
Met liefde bedoel ik in dit topic de liefde voor een partner, het verlangen, de behoefte aan een ander. Ik heb me hier een lange tijd tegen verzet, maar ik merk dat dat heel moeilijk gaat, bijna onmogelijk als die andere persoon een deel van je leven blijft. Maar voor anderen, bijvoorbeeld mensen die uitgehuwelijkt zijn, is dat helemaal niet zo lastig, kost bijna helemaal geen moeite. Ik vraag me af hoe er zo'n groot verschil kan ontstaan over het omgaan met dat gevoel terwijl het toch bij iedereen ongeveer hetzelfde zou voelen. Dat is de kern. Dat de waarde die aan liefde gehecht wordt per cultuur verschilt, dat staat ongeveer wel vast, maar ik vraag me af hoe dat kan.
Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker heb gemaakt, anders mag je gerust meer vragen stellen, maar ik heb nu niet zo heel veel tijd ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
Bijna net als wij, de wortels van vreemdelingenhaat Verwijderd | 17 | 09-09-2006 14:56 | |
Kapitalisme is inherent aan liefde AsianDF | 153 | 25-08-2006 12:05 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
tegenargumenten retorische oefening filosofie Bladerendans | 29 | 15-03-2004 07:14 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Pijnlijke Eenvoud juliettebinoche | 59 | 11-01-2004 22:12 |