Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2003, 21:28
Aspirantjuffie
Aspirantjuffie is offline
Hoi allemaal,

Twee jaar terug is bij mij fibromyalgie vastgesteld. Ik heb goede en slechte periodes.

De laatste tijd hoor je veel over fm in de media...

-het zou een hype zijn om op alle vage spierklachten het etiketje fm te plakken

-mensen met fm zouden 'zieker' worden door de diagnose fm

-fm zou puur tussen de oren zitten

-bepaalde mensen die meer draaglast dan draagkracht hebben over het algmeen of die met zichzelf in conflict zijn tegenover hun omgeving zijn vaak de mensen waarbij fm het meest voorkomt...

Ik begin nu heel erg te twijfelen over de echtheid van fm, er zijn geen harde objectieve bewijzen voor dat het bestaat, maar het is wel een erkende diagnose gesteld door de reumatoloog.
Maar er zijn ook geen bewijzen voor dat het niet bestaat.

In hoeverre hebben mensen met fm echt fm? en in hoeverre maken ze zichzelf zieker...

Ik begin te twijfelen of ik zelf nu niet de oorzaak ben dat ik ook onder het noemertje vage spierklachten dus ook fibromyalgie val... voel ik de pijn die ik voel wel werkelijk.... of is dit normaal, hoort dat er gewoon bij. Zijn de klachten die ik heb wel fm? Heb ik wel klachten?

In hoeverre is fm echt... ik begin nu super te twijfelen... HELP!!

Ik weet het niet meer...

Er van uitgaande dat de fm wel echt is, wat moet de omgeving dan denken als ze datsoort berichtjes over de fm lezen....

Goh zij heeft dat ook, wat een aansteller... kijk het staat hier op papier....

Moet ik het dan niet vertellen en maar op mn lip bijten als ik verga van de pijn bij een activiteit omdat als ik maar meedoe niet hoef te vertellen wat ik heb en als ik dat niet vertel kan ik ook niet uitgemaakt worden voor aansteller??

Ik weet het niet meer, echt niet meer...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 22:25
Chaucus
Chaucus is offline
Ja het is echt. Nee het ligt niet aan jou en het zit zeker niet tussen de oren. het is alleen moeilijk aantoonbaar. Kijk een gebroken arm ofzo, das duidelijk, maar FM niet.
Voor veel mensen lijkt t daarom alsof t tussen de oren zit, ze kunnen tenslotte niets aan je zien.
Misschien maken mensen zich wel zieker dan ze zijn, maar dat zal zeker niet alleen voor FM geldenok mensen met n beetje griep kunnen t doen voorkomen alsof ze doodziek zijn.
Je bent geen aanstelster
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 06:25
Verwijderd
Citaat:
Aspirantjuffie schreef op 09-09-2003 @ 22:28:
Ik begin nu heel erg te twijfelen over de echtheid van fm, er zijn geen harde objectieve bewijzen voor dat het bestaat, maar het is wel een erkende diagnose gesteld door de reumatoloog.
Maar er zijn ook geen bewijzen voor dat het niet bestaat.

Ik begin te twijfelen of ik zelf nu niet de oorzaak ben dat ik ook onder het noemertje vage spierklachten dus ook fibromyalgie val... voel ik de pijn die ik voel wel werkelijk.... of is dit normaal, hoort dat er gewoon bij. Zijn de klachten die ik heb wel fm? Heb ik wel klachten?
Ik heb die twijfel ook gehad, maar als een arts de diagnose heeft gesteld...en je hebt de klachten ook echt (en je kan mij niet wijs maken dat zo iets alleen maar tussen de oren kan zitten).

Als je tegen mensen zegt 'ik heb fm', dan weet de helft niet eens wat je bedoeld. Das iig mijn ervaring. En als ze aankomen met artikelen die zeggen dat fm alleen maar tussen de oren zit, dan kun jij altijd nog aankomen met artikelen dat dat niet het geval is. Er zijn altijd mensen voor een tegen, zij kunnen dan zelf uitmaken wat ze vinden.

Ik heb dus ook fm.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 07:49
Aspirantjuffie
Aspirantjuffie is offline
Bedankt voor jullie reacties!

@ Chaucus : Was het maar een gebroken arm, of iets zichtbaars, dat zou zo veel schelen, als ik er goed over nadenk kan ik je wel gelijk geven dat ook mensen met griep zich zieker voordoen dan ze zijn... iets menselijks?

@ Leonoor: Fijn dat ik niet de enige ben. Vaak leg ik fm uit als een spierreuma... das al duidelijker dan fm. Ik leg het meestal alleen uit aan mensen die heel dicht bij me staan, als hun dan met tegenartikelen komen doet dat zeer, dat zijn juist de mensen waar ik om geef. Als een wildvreemde zoiets roept dan raakt het me niet of nauwlijks.

Het blijft zo verdomd moeilijk
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten