Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2003, 14:21
LucyWillow
LucyWillow is offline
Ik heb een theorie dat tijd niet bestaat:

Om te beginnen, het kan nooit precies 12 uur zijn. Ga maar na als het 1seconde over 12 is is het geen 12 uur, als het 1/2 over 12 is is het ook geen 12 uur 1/4 nouja gaam aar na, je kan het altijd door de helft doen. Ten 2e het enige bewjis van tijd is een klok.
want de zon geeft geen enkel bewijs, want wie zegt dat een dag altijd even lang duurt wie zegt dat een dag wel duurt. Zo ook met tijd reizen als ik een tijd machine zou hebben en ik zou 5 minuten terug gaan in de tij d, dat zou dan beteken dat ik ezelf tegen kom, en zo doende kom je er op dat we op een moment leven.

Ik heb nog een betere uitleg maar die kan ik niet vinden dusss...

Lucy
Oud 03-10-2003, 14:55
QueenOfSpades
QueenOfSpades is offline
Ben ik het wel mee eens,

Ook het hier en nu bestaat niet, want waar ligt de grens??
Het woord nu is eigenlijk abstract, het duid een tijdsgrens aan , die eigenlijk niet kan bestaan
Oud 03-10-2003, 22:16
Roxann
Roxann is offline
die theorie van het is nooit juist 'dit' moment klopt niet.
Op een bepaald ongenblik is het gewoon 12u en geen duizendste van een seconde later.
Maar 'de tijd' is een kunstmatig begrip, tijd niet want dat is afhankelijk van zon en maanstanden.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 23:59
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
LucyWillow schreef op 03-10-2003 @ 15:21:

Om te beginnen, het kan nooit precies 12 uur zijn. Ga maar na als het 1seconde over 12 is is het geen 12 uur, als het 1/2 over 12 is is het ook geen 12 uur 1/4 nouja gaam aar na, je kan het altijd door de helft doen. Ten 2e het enige bewjis van tijd is een klok.
want de zon geeft geen enkel bewijs, want wie zegt dat een dag altijd even lang duurt wie zegt dat een dag wel duurt. Zo ook met tijd reizen als ik een tijd machine zou hebben en ik zou 5 minuten terug gaan in de tij d, dat zou dan beteken dat ik ezelf tegen kom, en zo doende kom je er op dat we op een moment leven.

Lucy
Het kan geen 12 uur precies zijn, maar wel 1 seconde over 12? Leg uit...
Oud 04-10-2003, 17:57
REIE
REIE is offline
Citaat:

Lucy
Ik heb een theorie dat jij eens harder moet nadenken.

Om te beginnen, tijd is rechtlijnig. Een tijdstip is een punt op deze lijn, die bestaat uit een oneindig aantal punten. Verder gaat de tijd gewoon altijd vooruit. Als jij bijvoorbeeld een film ziet waarin scherven een glas vormen zal je ook zeggen dat deze uitgeruit is gespeeld. Omdat tijd altijd vooruit gaat lijkt mij dus teruggaan in de tijd onmogelijk (tenzij álles teruggaat). Vooruit mischien wel, maar dan moet je sneller dan het licht kunnen, die mij een asymptoot lijkt.
Jij denkt dat die klok je kan bedriegen, maar als je een tijdspoze vastlegt op de het verschil in tijd tussen het begin en het einde van een lichtpuls in een bepaalde luchtledige ruimte, kan je de rest ook bepalen. Dát is dus eerder een referentiepunt dan de weergave van de klok. Overigens zou zo'n apparaat, indien het niet onderhevig is aan enige verval of weerstand ook gewoon even lang doen over elk rondje van de kleine wijzer.
Oud 04-10-2003, 21:28
JaJ
JaJ is offline
tijd is iets waar mensen een defenitie aan hebben vastgeknoopt terwijl ze er nog niet helemaal uit zijn, en het al helamaal niet kunnen meten (je klok).

er zijn weer twee verschillende dingen met eenzelfde naam. je hebt tijd als iets dat alles omvat en waart alles in vastligt enzo, gewoon iets wat we niet snappen ongeveer. en je hebt tijd als een steuntje om ons leven wat ordelijker mee te maken.
Oud 05-10-2003, 22:19
Verwijderd
Tijd is eerder bedacht dan ontdenkt. Tijd is een niet te meten grootheid, dus hebben we er zelf maar iets voor bedacht.
We gebruiken tijd als een hulpmiddel voor de rest.

Zonder tijd geen snelheid.

Als ik ergens naar toe ga, bijvoorbeeld naar de andere kant van de kamer, ben ik daar niet meteen. Ik heb er een bepaalde tijd voor nodig om daar te komen.
Als er geen tijd was, dan zou meteen hier zijn, en aan de andere kant van de kamer. Dan kon ik overal zijn op hetzelfde moment.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 23:53
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:

Om te beginnen, het kan nooit precies 12 uur zijn. Ga maar na als het 1seconde over 12 is is het geen 12 uur, als het 1/2 over 12 is is het ook geen 12 uur 1/4 nouja gaam aar na, je kan het altijd door de helft doen.
De aporie van Zeno. *squirt*.

Met vriendelijke groeten,

Henk Mul.
Oud 07-10-2003, 11:57
LucyWillow
LucyWillow is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 06-10-2003 @ 00:53:
De aporie van Zeno. *squirt*.

Met vriendelijke groeten,

Henk Mul.
Jamaar wanneer je dan de ene keer 12 minuten erover doet om naar school te komen en de volgende keer ook dan is het helemaal niet zeker dat je er inderdaad allebei de keren 12 min over deed want de ene eer lijkt het ook of het langer duurt dan de andere keer, en ik denk dat dat ook zo is maar mischien is het wel iet tijd ofzo dat verstrijkt maar eigenlijk gewoon emoties en wat de zintuigen ons vertellen, ik geloof namelijk ook dat je alleen echt op je verstand kan vertrouwen omddat de zintuigen makkelijk te bedriegen zijn, je verstand is het enige waar een ander geen grip op heeft.

Lucy
Oud 07-10-2003, 17:01
nofi
nofi is offline
Citaat:
LucyWillow schreef op 07-10-2003 @ 12:57:
Jamaar wanneer je dan de ene keer 12 minuten erover doet om naar school te komen en de volgende keer ook dan is het helemaal niet zeker dat je er inderdaad allebei de keren 12 min over deed want de ene eer lijkt het ook of het langer duurt dan de andere keer, en ik denk dat dat ook zo is maar mischien is het wel iet tijd ofzo dat verstrijkt maar eigenlijk gewoon emoties en wat de zintuigen ons vertellen, ik geloof namelijk ook dat je alleen echt op je verstand kan vertrouwen omddat de zintuigen makkelijk te bedriegen zijn, je verstand is het enige waar een ander geen grip op heeft.

Lucy
Tijd opzich en tijd als in uitgedrukt op horloges zijn twee wezenlijk verschillende dingen. Uren, minuten en secondes hebben we alleen maar bedacht 'aangenomen' omdat het handig is als we tijd zouden kunnen indelen in stukjes. Dat de klok het enige bewijs van tijd zou zijn is natuurlijk volslagen onterecht. Hoe kan jij verklaren dat er twee gebeurtenissen na elkaar plaats vinden zonder he begrip tijd te gebruiken. ? als er geen tijd was zou alles tergelijk gebeuren. en zoals je kan zien is dat niet het geval. je kan de tijd dus zien als een soort lijn waarop gebeurtennissen na elkaar plaats vinden. een klok is dan niets anders dan een indeling van die lijn waarbij we met sn alleen ooit een keer een schaalverdeling (de seconde, die overegins gedefineerd is aan het aantal trillingen dat een cesium (dacht 130) atoom in een seconde maakt) hebben bedacht.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 13:55
LucyWillow
LucyWillow is offline
Citaat:
nofi schreef op 07-10-2003 @ 18:01:
Tijd opzich en tijd als in uitgedrukt op horloges zijn twee wezenlijk verschillende dingen. Uren, minuten en secondes hebben we alleen maar bedacht 'aangenomen' omdat het handig is als we tijd zouden kunnen indelen in stukjes. Dat de klok het enige bewijs van tijd zou zijn is natuurlijk volslagen onterecht. Hoe kan jij verklaren dat er twee gebeurtenissen na elkaar plaats vinden zonder he begrip tijd te gebruiken. ? als er geen tijd was zou alles tergelijk gebeuren. en zoals je kan zien is dat niet het geval. je kan de tijd dus zien als een soort lijn waarop gebeurtennissen na elkaar plaats vinden. een klok is dan niets anders dan een indeling van die lijn waarbij we met sn alleen ooit een keer een schaalverdeling (de seconde, die overegins gedefineerd is aan het aantal trillingen dat een cesium (dacht 130) atoom in een seconde maakt) hebben bedacht.
Ik denk dat het verstand gebeurtenis in kolommen verdeeld doordat je wel dingen voeltzoals emoties en pijn.
Reageren

Regels voor berichten