Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
In universele normen en waarden geloof ik niet. Wel in normen en waarden met een zeer brede gelding.
Het streven naar overleven is redelijk universeel. Je ziet het zowel bij planten en dieren als bij mensen. Daaruit kun je afleiden dat dingen die in strijd komen met het streven naar overleven, dus redelijk objectief bepaalbaar kwaad zijn. Een ander opzettelijk doden wordt bijvoorbeeld ook in zonder uitzondering alle culturen in beginsel als slecht gezien. Zelfs in het dierenrijk wordt het doden van een tegenstander als laatste redmiddel gezien: mannetjesdieren van bepaalde soort die tegen elkaar vechten, bijten de ander ook niet dood, maar dwingen hem op de grond om op die manier de overwinning te symboliseren. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb, maar voor zover ik weet:
Dingen die bij iedereen goed voelen, dat is toch een universeel goed iets? Zoiets als wanneer iemand je verteld dat zij verliefd op je is wanneer je haar ook leuk vind, dat is universeel goed, maar volgens mij is dat geen norm of waarde. Universele normen en waarden bestaan niet, er zijn waarschijnlijk altijd wel uitzonderingen, en zolang die er zijn is het niet universeel, toch?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Universeel kwaad lijkt me redelijk te verdedigen. Gewoon empirisch gezien kun je vaststellen dat het overtreden van bepaalde rechten van de mensen door zij die boven/naast hen staan tot een achteruitgang in hun pursuit of happiness leidt.
Een universeel goed ben ik echter minder zeker van.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt namelijk ook niet verdedigen waarom iemand persoonlijk geluk zou moeten nastreven en niet bijvoorbeeld solidariteit met zijn stamgenoten of trouw aan God. De hoogste doelen van samenlevingen zijn volkomen willekeurig zo geworden, er is geen keuze voor gemaakt en ze zijn zeker niet universeel. Eigenlijk zeg je hetzelfde als ik zeg in mijn stukje, namelijk dat je uit de gedragingen van mensen en dieren kunt afleiden dat eigenlijk elk mens en dier geluk nastreeft. Die gedachte volgde Thomas van Aquino ook. Je zou kunnen zeggen dat doden altijd in beginsel slecht is, maar ook dat is dus niet universeel. Overigens is het doden van iemand vanwege een geschonden eer in bepaalde culturen weliswaar geaccepteerd, maar dat doet nog niets af aan het feit dat een ander doden zonder reden slecht wordt gevonden in alle samenlevingen. Ook in de meest achterlijke culturen waar eer- en bloedwraak aan de orde van de dag is, is men nog collectief van mening dat doden in beginsel slecht is. Laatst gewijzigd op 01-10-2003 om 09:31. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het tweede, uit het voorgaande voortvloeiende, punt is dan ook, dat er wel een universeel goed/kwaad begrip geconstrueerd kan worden, dat als ijkpunt kan fungeren waaraan het handelen getoets moet worden. Kwaad is dat, wat iemand in zijn vrijheid (in RUIME zin) beknot, omdat daardoor zijn mogelijkheden tot handelen ingeperkt worden, hetgeen er, hoogstwaarschijnlijk, in zal resulteren dat hij niet langer die handelingen kan verrichten waarmee hij zijn doel(en) najaagt met als gevolg dat hij zijn wil niet kan bevredigen: welzijnsvernietiging. Zulk kwaad kan zijn: stelen, doden, bewegingsvrijheid ontnemen, et cetera. Niettemin kan het nodig zijn iemands welzijn te vernietigen. De kwaadheid ervan wordt slechts opgeheven wanneer daardoor een ten minste even omvangrijke welzijnsaanwas onstaat. We kunnen dus afronden door te stellen dat universaliter dat kwaad is, wat per saldo tot welzijnsvernietiging leidt.
||
Citaat:
De rest is eigenlijk allemaal van maatschappelijk belang. Je zou het dan zo weer in kunnen zien dat "balans" goed is en uit balans dus slecht. ![]()
Laatst gewijzigd op 01-10-2003 om 13:47. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Kwaad: normaal is het dat als je iemand kwaad berokkend je opzettelijk wenst dat het ' slecht' gaat met deze persoon. Dit opzettelijk wensen kan overgaan in handelen, dan spreken we van actief kwaad
goed...tja...dat is een kwestie van smaak
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ik geloof in yin en yang, zonder evenwicht is er geen goed en kwaad. maar voor iedereen is goed en kwaad anders, er zijn culturele normen en waarden, maar iemand kan binnen dezelfde cultuur er heel anders tegenaan kijken dan iemand anders uit dezelfde cultuur. maar zonder evenwicht bestaat goed noch slecht.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Universeel goed Kreator | 73 | 06-07-2005 18:47 | |
religie of relatie ? leonkorn | 39 | 28-11-2004 13:42 | |