Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
Ik ben van mening dat een koeler aan de achterkant juist naar buiten moet blazen. Probleem wat ik namelijk had is dat mijn videokaart mijn moederbord en processor zat te bakken.
Processor werd 65 graden na een 3dspel spelen en m'n moederbord tegen de 38 graden. Toen heb ik een normale casefan gemonteerd waar hij standaard hoort en naar buiten laten blazen. Alle warme lucht van m'n videokaart word zo naar buiten getrokken en mijn moederbord word niet meer warmer dan 25 graden en m'n processor niet warmer dan 50 graden. Lijkt mij effectief. Als je je casefan naar binnen laat blazen blijft die warme lucht van de videokaart in de kast. Blaast het juist tegen de processor aan. Lijkt mij niet goed. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Voor een normale gebruiker is dat toch veel te veel? |
![]() |
||
Citaat:
Nee; mijn videokaart draait ongeveer 20 MHz ónder de fabriekswaarden. Ondergeklokt dus. Geen idee, mijn processor schommelt tussen de 30 en 40 (bij extreem warm weer 50) graden, ik let er nooit zo op. Ja, waarschijnlijk wel. Maar mijn PC maakt toch al een t*ringherrie ( ![]() ![]() ![]()
|
70 graden DIE-temperatuur zit je aan de maximale gespecificeerde transistor-temperatuur van 90 graden celcius. Reken erop dat hierdoor de levensduur verkort wordt, je last kunt krijgen van instabiliteit, de processor trager wordt doordat hij meer fouten maakt en indien de temperatuur nog hoger wordt je processor simpelweg kan doorbranden.
70 graden is géén temperatuur waarop je je processor wilt draaien. Zorg voor een goede CPU koeler met koperen basis en een redelijke airflow in je kast. Liefst 2 fans, eentje zuigen (intake) voorin de kant, en eentje die de warme lucht naar buiten blaast (outtake) achterin de kast, vlak achter de processorheatsink. Hiermee kun je jouw processor stressed prima onder de 45 graden houden, bij een ambient temp van rond de 20 graden (kamertemperatuur).
||
![]() |
Citaat:
Als jij een casefan lucht naar buiten laat blazen krijg je in je kast een onderdruk. Hierdoor zuigt ie vanzelf lucht van buiten aan. Dus warme lucht maakt plaats voor koude lucht. De meeste kasten hebben ook een rooster aan de onderkant zodat daar de lucht word ingezogen. Heb ik ook, en als ik m'n hand erop leg dan voel ik dat ook. Dus volgens mij kan je beter 2 casefans naar buiten laten blazen dan dat er 1 naar binnen blaast. |
![]() |
|
1 intake en 1 outtake heb ik het over, zo voorkom je onder- of overdruk en heb je een constante goede airflow in je kast. Beide fans kun je op 5V of 7V draaien, zodat ze beide stil zijn. Doordat je er twee gebruikt, heb je toch een goede airflow. Goed koelen en toch erg stil zijn kan zeker goed samen.
![]()
|
Verwijderd
|
Onderdruk is inderdaad in theorie de betere optie. Maar je bekijkt het dan erg theoretisch; iedere kast is anders wat airflow betreft. En dan buiten het kader behuizing heb je ook nog eens de hitteveroorzakers, schijven, videokaarten en de daarbijbehorende kabelellende. Ergo; er is maar èèn beste manier om te bepalen wat voor jouw situatie adequaat is. Door het zelf te proberen met verschillende opstellingen. Ga gewoon kijken wat het beste resultaat levert en handel daar dan naar
![]() Zelfde geldt voor heatsinks; volgens Piet moet een fan altijd op een heatsink blazen omdat dat veel meer koeling veroorzaakt. Ja, dat zal best, Piet, maar bijvoorbeeld Alpha-heatsinks zijn ontworpen om van af gezogen te worden. Hence; er is niet echt een vaste vuistregel. |
![]() |
|
![]() |
Dat ben ik ook van plan
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() btw de temperatuur is ONDER de 70 C graden hoor....ik had gister na 3dspel 65 C en niet gestresst gewoon 50 a 55...ik vind het persoonlijk nogal hoog en ik wil het liefst rond de 35 a 40 C..dat is toch met 2 casefans wel te halen hoop ik? Laatst gewijzigd op 12-10-2003 om 08:30. |
![]() |
|
![]() |
ok heb vandaag ff weer op internet lopen snuffelen hehe...en ik kwam er achter dat mijn processorkoeler wel goed is maar niet optimaal...
deze zit momenteel op me processor: Afmetingen: 70x64x57mm Gewicht: 243 gram Fan: 60x60x20mm Snelheid: 3000RPM Airflow: 13.3 CFM Geluid: 25 dB(A) en toen zag ik een andere : Afmetingen: 78x60x58mm Fans: 50x50x15mm Snelheid: 4800 RPM Airflow: 2x 12.25 CFM Geluid: 28 dB(A) Dual fans Voor AMD Duron/Athlon en Intel S370 Celeron/P3 airflow is bijna 2x zoveel...hmm....wie denkt dat ie weet hoeveel graden mijn processor met deze koeler naar beneden gaat? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Die onderste is neem ik aan dualfan? Wat voor merk en type is het?
Over het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van dualfancoolers voor de CPU. Ze maken nodeloos veel lawaai en zijn niet heel veel beter dan een goede singlefan cooler. Er zijn genoeg grote koperen coolers die een verlengstuk hebben waar een 80x80 of een 92x92 fan op gemonteerd zit, die werken beter en zijn stiller. |
![]() |
|
28 dbA is erg luidruchtig ook.
Zou iets van Zalman nemen bv deze
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bij overdruk krijgt je een theoretische warmtestijging(een heel erg kleine wel te verstaan), maar de druk wordt dus ook hoge. Hierdoor zal er per vierkante cm meer lucht zijn. Daardoor kunnen er meer moleculen op dezelfde koelblok oppervlakten komen, en zal meer warmte kan worden afgegeven. Die stijging van het aantal moleculen op je koelblokken, en de theoretische warmtestijging zijn vrijwel gelijk zodat het resultaat nog steeds hetzelfde is. Het maakt dus geen bal uit of je overdruk hebt. Hetzelfde geld voor onderdruk, maar dan vice versa.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[koeling] moederbord Asus Koeling vampiro | 22 | 14-12-2005 23:20 | |
Software & Hardware |
Heb snel advies nodig voor andere koeling N00se | 23 | 31-10-2005 01:49 | |
Software & Hardware |
[Koeling] Hyperactieve koeling SuperSanne | 50 | 10-07-2005 22:17 | |
Software & Hardware |
[koeling] crazylegs | 7 | 24-07-2004 13:31 | |
Software & Hardware |
Koeling SuperS | 15 | 04-05-2002 08:27 | |
Software & Hardware |
hoe weet ik of mn pc genoeg koeling heeft?TIPS.. mad operator | 18 | 17-03-2002 18:47 |