Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2003, 21:13
InDoSaiYaN
InDoSaiYaN is offline
Hallo

Ik heb een pc :

Processor : AMD Athlon XP 2200+
Moederbord : Asus A7V8X
Geheugen : 256 MB (PC 2700)
Videokaart : GeForce 4 ti200 128 MB
Hardeschijf : Maxtor 40 GB

Ik heb met Speedfan mijn temperaturen gemeten..

Temperatuur van me cpu = 56 C (niet gestresst) gestresst moet ik nog ff uitproberen en van me hardeschijf = 35 C...

ik heb een kast : Chieftec Dragon Midi DG-01W 300W Wit

Ik heb een koeler op mijn processor zitten (weet niet meer wat voor een).. raden jullie aan om meer koelers te plaatsen? En zo ja, hoe? Bijvoorbeeld: dat de lucht naar buiten stroomt of juist naar binnen? als het goed is kan ik 2 koelers plaatsen...eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2003, 21:49
Verwijderd
56 graden idle voor je processor is een beetje aan de hoge kant, maar als jouw temperatuur verder normaal blijft (35 graden is redelijk) dan zou ik me niet meteen zorgen gaan maken...tenzij jij vreemde dingen bemerkt als vastlopen zonder verklaring of temperaturen die echt boven de 65 graden uitkomen, is het niet echt nodig meer koeling te installeren. In het geval dat je je CPU koeler wilt krijgen zou ik eerder proberen een kwalitatief betere processorkoeler te kopen, een 2200+ moet makkelijk onder de 40 graden te krijgen zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 21:57
InDoSaiYaN
InDoSaiYaN is offline
ok gestresst is hij tussen de 60 en 70.. dus niet eg slecht maar ok niet goed..het ligt in iig niet de processorkoeler want ik weet zeker dat dat een goede is...vandaag heb ik een standaard koeler...aan de voorkant (onder)...geplaats..zodat er lucht naar binnen komt...en ik denk dat ik ook een koeler ga kopen voor aan de achterkant (boven) net onder de voeding...moet ik hem dan naar binnen of naar buiten laten blazen?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 22:04
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
InDoSaiYaN schreef op 11-10-2003 @ 22:57:
ok gestresst is hij tussen de 60 en 70.. dus niet eg slecht maar ok niet goed..het ligt in iig niet de processorkoeler want ik weet zeker dat dat een goede is...vandaag heb ik een standaard koeler...aan de voorkant (onder)...geplaats..zodat er lucht naar binnen komt...en ik denk dat ik ook een koeler ga kopen voor aan de achterkant (boven) net onder de voeding...moet ik hem dan naar binnen of naar buiten laten blazen?
70 graden is redelijk warm, ik heb mijn 'alarm' bij 75 staan meen ik.

Officieel moet de cooler onder je voeding naar buiten blazen; warme lucht stijgt nl op en wordt zo door je 2e casefen 'weggetrokken'. Bovendien zou er overdruk kunnen ontstaan als er van 2 kanten naar binnen geblazen worden.
Ik heb zelf echter 3 coolers die naar binnen blazen, en ik merk dat dit voor een aardig briesje zorgt. Daarnaast heb ik mijn kast nog nooit als een ballon zien opzwellen, dus met die overdruk zal het wel niet zo hard lopen.
Oud 11-10-2003, 22:06
InDoSaiYaN
InDoSaiYaN is offline
ik denk als ik de achterste (bovenste) naar binnen laat blazen dat hij recht op de processor blaast...en dat lijkt me wel gunstig...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 22:09
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
InDoSaiYaN schreef op 11-10-2003 @ 23:06:
ik denk als ik de achterste (bovenste) naar binnen laat blazen dat hij recht op de processor blaast...en dat lijkt me wel gunstig...
Inderdaad, die situatie heb ik ook. Mijn voorste cooler blaast over 2 HDD's, mijn achterste cooler blaast tegen mijn processor fan en over mijn videokaart, en de zijkant-case-cooler ( ) blaast (hoop ik) langs de onderkant van mijn videokaart.
Oud 11-10-2003, 22:14
InDoSaiYaN
InDoSaiYaN is offline
ok deze topic is wat mij betreft gesloten..ik ga maandag een koeler + 256 mb ram kopen ....
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 22:16
InDoSaiYaN
InDoSaiYaN is offline
euh 256?...ik bedoel 512
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 22:30
matrix21
matrix21 is offline
Ik ben van mening dat een koeler aan de achterkant juist naar buiten moet blazen. Probleem wat ik namelijk had is dat mijn videokaart mijn moederbord en processor zat te bakken.
Processor werd 65 graden na een 3dspel spelen en m'n moederbord tegen de 38 graden. Toen heb ik een normale casefan gemonteerd waar hij standaard hoort en naar buiten laten blazen. Alle warme lucht van m'n videokaart word zo naar buiten getrokken en mijn moederbord word niet meer warmer dan 25 graden en m'n processor niet warmer dan 50 graden.
Lijkt mij effectief.

Als je je casefan naar binnen laat blazen blijft die warme lucht van de videokaart in de kast. Blaast het juist tegen de processor aan. Lijkt mij niet goed.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 22:32
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
NielZ schreef op 11-10-2003 @ 23:09:
Inderdaad, die situatie heb ik ook. Mijn voorste cooler blaast over 2 HDD's, mijn achterste cooler blaast tegen mijn processor fan en over mijn videokaart, en de zijkant-case-cooler ( ) blaast (hoop ik) langs de onderkant van mijn videokaart.
Waarom heb jij zoveel koeling nodig? heb je de boel overgeklokt? Scheelt dat echt zoveel in temperatuur?
Voor een normale gebruiker is dat toch veel te veel?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 23:13
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 11-10-2003 @ 23:32:
Waarom heb jij zoveel koeling nodig?
Heb je de boel overgeklokt?
Scheelt dat echt zoveel in temperatuur?
Voor een normale gebruiker is dat toch veel te veel?
Sinds kort heb ik het nodig. Mijn videokaart wordt gloeiend heet; de heatsink kan ik al niet meer aanraken. Ik heb nu de zijkant van mijn kast er weer in waardoor de casefan die daarin zit over de kaart blaast, maar zonder die cooling loopt het systeem vast bij Age of Mythologie op 1024*768, of Delta Force: Black Hawk Down.

Nee; mijn videokaart draait ongeveer 20 MHz ónder de fabriekswaarden. Ondergeklokt dus.

Geen idee, mijn processor schommelt tussen de 30 en 40 (bij extreem warm weer 50) graden, ik let er nooit zo op.

Ja, waarschijnlijk wel. Maar mijn PC maakt toch al een t*ringherrie (), en bovendien... Als ik in de winkel ben, en ik zie al die mooie dingen hangen, voor relatief weinig geld, dan moet ik het het wel kopen. (Dit klinkt achterlijk maar er zit meer waarheid in dan je denkt ). Daarom heb ik ook 2 neon casefans, omdat ik het zo leuk vind om iets nieuws te kopen.
Oud 12-10-2003, 00:22
Verwijderd
Een videokaart die onder z'n standaardspecs draait en toch zo warm wordt dat je hem niet kunt aanraken? Dat lijkt me geen goede zaak, wat voor kaart is dat?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 00:50
Enlightenment
Enlightenment is offline
70 graden DIE-temperatuur zit je aan de maximale gespecificeerde transistor-temperatuur van 90 graden celcius. Reken erop dat hierdoor de levensduur verkort wordt, je last kunt krijgen van instabiliteit, de processor trager wordt doordat hij meer fouten maakt en indien de temperatuur nog hoger wordt je processor simpelweg kan doorbranden.

70 graden is géén temperatuur waarop je je processor wilt draaien. Zorg voor een goede CPU koeler met koperen basis en een redelijke airflow in je kast. Liefst 2 fans, eentje zuigen (intake) voorin de kant, en eentje die de warme lucht naar buiten blaast (outtake) achterin de kast, vlak achter de processorheatsink. Hiermee kun je jouw processor stressed prima onder de 45 graden houden, bij een ambient temp van rond de 20 graden (kamertemperatuur).
Oud 12-10-2003, 01:01
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-10-2003 @ 01:50:
70 graden DIE-temperatuur zit je aan de maximale gespecificeerde transistor-temperatuur van 90 graden celcius. Reken erop dat hierdoor de levensduur verkort wordt, je last kunt krijgen van instabiliteit, de processor trager wordt doordat hij meer fouten maakt en indien de temperatuur nog hoger wordt je processor simpelweg kan doorbranden.

70 graden is géén temperatuur waarop je je processor wilt draaien. Zorg voor een goede CPU koeler met koperen basis en een redelijke airflow in je kast. Liefst 2 fans, eentje zuigen (intake) voorin de kant, en eentje die de warme lucht naar buiten blaast (outtake) achterin de kast, vlak achter de processorheatsink. Hiermee kun je jouw processor stressed prima onder de 45 graden houden, bij een ambient temp van rond de 20 graden (kamertemperatuur).
Wat ik nou nooit begrijp is dat blazen van lucht de kast in. Als je het nog ergens opblaast snap ik het wel maar zoals jij het zegt niet.
Als jij een casefan lucht naar buiten laat blazen krijg je in je kast een onderdruk. Hierdoor zuigt ie vanzelf lucht van buiten aan. Dus warme lucht maakt plaats voor koude lucht. De meeste kasten hebben ook een rooster aan de onderkant zodat daar de lucht word ingezogen. Heb ik ook, en als ik m'n hand erop leg dan voel ik dat ook.
Dus volgens mij kan je beter 2 casefans naar buiten laten blazen dan dat er 1 naar binnen blaast.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 01:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
1 intake en 1 outtake heb ik het over, zo voorkom je onder- of overdruk en heb je een constante goede airflow in je kast. Beide fans kun je op 5V of 7V draaien, zodat ze beide stil zijn. Doordat je er twee gebruikt, heb je toch een goede airflow. Goed koelen en toch erg stil zijn kan zeker goed samen.

Oud 12-10-2003, 03:34
Verwijderd
Onderdruk is inderdaad in theorie de betere optie. Maar je bekijkt het dan erg theoretisch; iedere kast is anders wat airflow betreft. En dan buiten het kader behuizing heb je ook nog eens de hitteveroorzakers, schijven, videokaarten en de daarbijbehorende kabelellende. Ergo; er is maar èèn beste manier om te bepalen wat voor jouw situatie adequaat is. Door het zelf te proberen met verschillende opstellingen. Ga gewoon kijken wat het beste resultaat levert en handel daar dan naar

Zelfde geldt voor heatsinks; volgens Piet moet een fan altijd op een heatsink blazen omdat dat veel meer koeling veroorzaakt. Ja, dat zal best, Piet, maar bijvoorbeeld Alpha-heatsinks zijn ontworpen om van af gezogen te worden. Hence; er is niet echt een vaste vuistregel.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 08:28
InDoSaiYaN
InDoSaiYaN is offline
Dat ben ik ook van plan ...gewoon ff paar dagen allebei de casefans naar binnen en dan naar buiten en dan 1 naar binnen en 1 naar buiten .... etc... ...maar het is zondag en moet wachten tot morgen

btw de temperatuur is ONDER de 70 C graden hoor....ik had gister na 3dspel 65 C en niet gestresst gewoon 50 a 55...ik vind het persoonlijk nogal hoog en ik wil het liefst rond de 35 a 40 C..dat is toch met 2 casefans wel te halen hoop ik?

Laatst gewijzigd op 12-10-2003 om 08:30.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 11:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je kunt eerst je kast eens open doen, kijken hoeveel dat scheelt. Hoever je temp dan naar beneden gaat, nou dat kun je allemaal behalen door voor goede airflow te zorgen.
Oud 12-10-2003, 20:39
InDoSaiYaN
InDoSaiYaN is offline
ok heb vandaag ff weer op internet lopen snuffelen hehe...en ik kwam er achter dat mijn processorkoeler wel goed is maar niet optimaal...
deze zit momenteel op me processor:

Afmetingen: 70x64x57mm
Gewicht: 243 gram
Fan: 60x60x20mm
Snelheid: 3000RPM
Airflow: 13.3 CFM
Geluid: 25 dB(A)

en toen zag ik een andere :

Afmetingen: 78x60x58mm
Fans: 50x50x15mm
Snelheid: 4800 RPM
Airflow: 2x 12.25 CFM
Geluid: 28 dB(A)
Dual fans
Voor AMD Duron/Athlon en Intel S370 Celeron/P3

airflow is bijna 2x zoveel...hmm....wie denkt dat ie weet hoeveel graden mijn processor met deze koeler naar beneden gaat?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 23:41
Verwijderd
Die onderste is neem ik aan dualfan? Wat voor merk en type is het?

Over het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van dualfancoolers voor de CPU. Ze maken nodeloos veel lawaai en zijn niet heel veel beter dan een goede singlefan cooler.

Er zijn genoeg grote koperen coolers die een verlengstuk hebben waar een 80x80 of een 92x92 fan op gemonteerd zit, die werken beter en zijn stiller.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 01:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
2x15CFM is geen 1x30CFM, zo werkt het niet.
Oud 13-10-2003, 16:14
skins
skins is offline
28 dbA is erg luidruchtig ook.
Zou iets van Zalman nemen bv deze
Oud 13-10-2003, 17:17
InDoSaiYaN
InDoSaiYaN is offline
jah die 2e is inderdaad een dualfan...kep vandaag standaard koelertje gekocht ... en nu is me cpu rond de 45 C (gestresst)...vind het wel best zo
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 17:26
Verwijderd
Citaat:
skins schreef op 13-10-2003 @ 17:14:
28 dbA is erg luidruchtig ook.
Zou iets van Zalman nemen bv deze
Daar ben ik niet niet mee eens. Ik heb zelf ook een koelingsset die in totaal niet boven de 28dB(A) uitkomt, en de schijven zijn duidelijk de 'bottleneck' voor mijn "stille" systeem. Het moet behoorlijk stil zijn wil je een doorsnee schijf goed kunnen horen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 17:35
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 12-10-2003 @ 04:34:
Onderdruk is inderdaad in theorie de betere optie.
Overdruk of onderdruk: Het maakt geen bal uit.
Bij overdruk krijgt je een theoretische warmtestijging(een heel erg kleine wel te verstaan), maar de druk wordt dus ook hoge. Hierdoor zal er per vierkante cm meer lucht zijn. Daardoor kunnen er meer moleculen op dezelfde koelblok oppervlakten komen, en zal meer warmte kan worden afgegeven. Die stijging van het aantal moleculen op je koelblokken, en de theoretische warmtestijging zijn vrijwel gelijk zodat het resultaat nog steeds hetzelfde is. Het maakt dus geen bal uit of je overdruk hebt.
Hetzelfde geld voor onderdruk, maar dan vice versa.
Oud 13-10-2003, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 13-10-2003 @ 18:35:
Overdruk of onderdruk: Het maakt geen bal uit.
Bij overdruk krijgt je een theoretische warmtestijging(een heel erg kleine wel te verstaan), maar de druk wordt dus ook hoge. Hierdoor zal er per vierkante cm meer lucht zijn. Daardoor kunnen er meer moleculen op dezelfde koelblok oppervlakten komen, en zal meer warmte kan worden afgegeven. Die stijging van het aantal moleculen op je koelblokken, en de theoretische warmtestijging zijn vrijwel gelijk zodat het resultaat nog steeds hetzelfde is. Het maakt dus geen bal uit of je overdruk hebt.
Hetzelfde geld voor onderdruk, maar dan vice versa.
And again; zo zwart wit moet je het niet zien. Natuurlijk, de verschillen zijn niet schokkend te noemen, in de meeste gevallen zelfs hooguit èèn graad of nog minder, maar er is in de context van PC-cases/airflow weldegelijk verschil tussen over- of onderdruk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten