Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2003, 20:49
bbbniekje
bbbniekje is offline
Wat is het onderstreepte zinsdeel zinsdeel?

Geef het boek aan zijn vriend!

Ik kom er werkelijk niet uit, het hele huis staat op z'n kop, niemand kan me met zekerheid het antwoord geven.
Ik denk dat het lijdend voorwerp is maar waarom? Geen idee..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2003, 21:05
Verwijderd

Geef = pv

Zinsdelen:
\ Geef \ het boek \ aan zijn vriend! \

Wie geeft? Wat geeft? Mja, hier is geen antwoord op; dus geen onderwerp. Het zou iets als 'jij' kunnen zijn.

Geef - aan = ww gezegde

Wat geef 'jij' (= onderwerp)? 'het boek' dus lijdend voorwerp.

aan zijn vriend = volgens mij voorzetsel voorwerp.

Dus ik zou ook zeggen dat 'het boek' lijdend voorwerp is, omdat het antwoord geeft op de vraag 'Wat + ww-gezegde + onderwerp?'.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 21:33
marlies
marlies is offline
Citaat:
bbbniekje schreef op 20-10-2003 @ 21:49:
Wat is het onderstreepte zinsdeel zinsdeel?

Ik kom er werkelijk niet uit, het hele huis staat op z'n kop, niemand kan me met zekerheid het antwoord geven.
Ik denk dat het lijdend voorwerp is maar waarom? Geen idee..
Deze zin staat in de gebiedende wijs dus er is geen onderwerp.

Geef = gezegde
het boek = lijdend voorwerp (wat/wie + gezegde)
aan zijn vriend= meewerkend voorwerp of voorzetselvoorwerp (ben ik effe kwijt)
Oud 21-10-2003, 10:54
Verwijderd
Citaat:
marlies schreef op 20-10-2003 @ 22:33:

aan zijn vriend= meewerkend voorwerp of voorzetselvoorwerp (ben ik effe kwijt)
Voorzetselvoorwerp omdat het allereerst geen meewerkend voorwerp kan zijn ('aan' kan immers niet weggelaten worden). En 'aan' zegt iets over 'geven' ('t hoort ook eigenlijk nog bij het werkwoordelijk gezegde 'aangeven'), dus het is een voorzetsel... dus voorzetselvoorwerp
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 11:55
marlies
marlies is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-10-2003 @ 11:54:
Voorzetselvoorwerp omdat het allereerst geen meewerkend voorwerp kan zijn ('aan' kan immers niet weggelaten worden). En 'aan' zegt iets over 'geven' ('t hoort ook eigenlijk nog bij het werkwoordelijk gezegde 'aangeven'), dus het is een voorzetsel... dus voorzetselvoorwerp
oh ja!! Dat was het ja
Oud 21-10-2003, 13:39
siem85
siem85 is offline
Volgens mij is "zijn vriend" wel meewerkend voorwerp. Je kunt "aan" namelijk wel weglaten:

Geef zijn vriend het boek!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 13:53
Verwijderd
Citaat:
siem85 schreef op 21-10-2003 @ 14:39:
Volgens mij is "zijn vriend" wel meewerkend voorwerp. Je kunt "aan" namelijk wel weglaten:

Geef zijn vriend het boek!
Hmm, mag je de volgorde dan veranderen op deze manier?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 13:59
Verwijderd
Je mag niet zomaar de volgorde veranderen! Je hebt nu de redekundige functie helemaal veranderd. Het is in de oorspronkelijke zin gewoon voorzetselvoorwerp, omdat je 'aan' niet weg kunt laten zonder de volgorde van de rest te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 14:41
Parkerpen
Parkerpen is offline
het ging over het boek?
gewoon lijdend voorwerp toch. (redenkundige ontleding dus).
Oud 24-10-2003, 14:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-10-2003 @ 11:54:
Volgens mij komen 'geven' en 'aan' niet van aangeven. Aangeven is namelijk 'ik geef je de zout wel even aan' en in dit geval wordt iets gegeven aan een persoon. Het werkwoord is dus 'geven' en daar hoort het wordt 'aan' wel bij, maar dan werd het het gezegde ofzo (het is lang terug dat ik dit gehad heb, dus ik kan het ook fout hebben hoor )

Maar volgens mij is het inderdaad het lijdend voorwerp.
Oud 25-10-2003, 00:12
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 24-10-2003 @ 15:50:
Volgens mij komen 'geven' en 'aan' niet van aangeven. Aangeven is namelijk 'ik geef je de zout wel even aan' en in dit geval wordt iets gegeven aan een persoon. Het werkwoord is dus 'geven' en daar hoort het wordt 'aan' wel bij, maar dan werd het het gezegde ofzo (het is lang terug dat ik dit gehad heb, dus ik kan het ook fout hebben hoor )
Volgens mij is het voorzetselvoorwerp als het voorzetsel niet te vervangen is door een ander voorzetsel (mits het geen meewerkend voorwerp is, wat naar mijn mening hier het geval is). Je kan bijvoorbeeld niet zeggen 'Geef het boek in je vriend' of 'Geef het boek naar je vriend'.
'Aan' hoeft overigens in dit geval niet in de infinitief te zitten. Een ander voorbeeld:
"Wij rekenen op je".
Hierin is 'op je' een voorzetselvoorwerp, gezien je het niet kan vervangen door een ander voorzetsel.
"Wij rekenen op mijn tafel"
Hierin is 'op' geen voorzetselvoorwerp, je kan immers ook zeggen 'wij rekenen naast mijn tafel' of 'wij rekenen onder mijn tafel'.
(Grammaticaal gezien zou in 'wij rekenen op je', 'op' ook gewoon geen voorzetselvoorwerp kunnen zijn, maar die zin slaat natuurlijk nergens op.)

Laatst gewijzigd op 25-10-2003 om 00:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten