Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
de basisvorming was gewoon een mooi verpakte bezuinigingstruuk, de kosten daarvan werden gewoon doorberekend aan de leerlingen (de ouders dan), net zoals dat nu bij t terugdraaien zal gebeuren...maar hoe kan zo'n marginale verandering nou 'mislukt' zijn??
|
Verwijderd
|
Nou, de Basisvorming bestond uit een systeem met een volledig gecombineerde brugklas waar alles in zat, van sub-VBO tot gymnasium. Vervolgens kwam er een jaar dat in twee stromen verdeeld was, MAVO/HAVO (de 'onderstroom') en HAVO/VWO (de 'bovenstroom'). Dat was de pure implementatie. Scholen hebben daar in de praktijk vaak mee gesmokkeld. Ik heb (helaas) op een school gezeten die het pure systeem heeft uitgevoerd. Mijn broertje heeft op een school gezeten waar ze met wat kunst- en vliegwerk wel de Basisvormingsstructuur aanhielden maar het nét zo in hadden gedeeld dat wel elk uur alle gymnasium-leerlingen tegelijk les hadden.
Het is zoals ik zei mislukt omdat de brugklassen waar alles door elkaar zat, een negatieve invloed hebben gehad op de mensen die erin zaten. Omdat alles door elkaar zat, kreeg eigenlijk niemand op z'n eigen niveau les en zijn heel veel mensen er lager door uitgekomen dan ze misschien hadden kunnen komen wanneer ze vanaf het eerste jaar les hadden gehad in hun eigen niveau. |
![]() |
|
Ik heb op zo'n school gezeten die ermee heeft gesmokkeld. Mijn school had een VWO-brugklas, een MAVO-HAVO-VWO-brugklas en een MAVO-brugklas, en dito in de tweede klas. Ik heb gelukkig altijd in de 100% VWO-klassen gezeten, want ik hoorde niet echt positieve verhalen uit die heterogene klassen...
Mijn mening over de basisvorming komt overeen met die van nare man. Ik heb het idee dat plannen zoals de basisvorming, het VMBO en de Tweede Fase zijn bedacht door ambtenaren op het ministerie van Onderwijs, die nooit de moeite hebben genomen om even te gaan kijken of zoiets wel te realiseren was in de praktijk.
|
![]() |
Het was natuurlijk een mooi ideaal maar aangezien scholieren nou eenmaal niet gelijk zijn niet uitvoerbaar. Toch vind ik wel dat er in het VMBO een minimumniveau aan theoretische vakken moet blijven zodat ook mensen die zulke scholen afronden een bepaald niveau aan maatschappelijke kennis hebben.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En de tweede fase beschouw ik ook niet als een grote misser. Ookal kan het op een aantal punten grondig verbeterd worden, denk aan de belachelijke opsliting van de talen. Maar verder heb ik alleen maar voordeel van dat systeem gehad, tot nu toe in ieder geval. Veel zaken die ik nu als vaardigheid leer heb ik ook in de tweede fase geleerd. En daar heb ik best wel veel aan. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijns inziens getuigt het niet alleen van meer realiteitszin, maar ook van meer noblesse om kinderen meteen op hun eigen niveau les te geven. Zo loods je kinderen effectiever door de middelbare school, in plaats van ze eerst allemaal bij elkaar te stoppen en maar te zien wie er achteraf boven is komen drijven. Ten tijde van de invoering van de Basisvorming bestond in wetenschappelijk onderwijsland allang de overtuiging dat het beter was om kinderen op hun eigen niveau les te geven. Dat was voorheen ook altijd zo geweest. Het waren enkel beleidsoverwegingen die de Basisvorming hebben doen ontstaan, en voor beleidsoverwegingen die de realiteit zó uit het oog verliezen kan ik geen waardering opbrengen. Citaat:
Op het VWO is het echter éen grote grap. Het VWO leidt op voor de wetenschap. Daar is de Tweede Fase een lijnrechte doorkruising van. Iemand die een wetenschappelijke opleiding volgt heeft niets aan brede, maar ondiepe kennis. Ook heeft hij niets aan enkele kennis van het ópzoeken van dingen. Want dat is de achterliggende gedachte van de Tweede Fase 'je hoeft het niet te wéten, als je maar weet wáar je het moet vinden als je het nodig hebt'. Onzin natuurlijk, want een grote hoeveelheid parate kennis is zeer wel een vereiste voor een succesvolle wetenschappelijke opleiding. Het was dus mijns inziens logischer geweest de Tweede Fase slechts op het HAVO in te voeren. Laat de wetenschap over aan de wetenschappers, maar probeer niet iedereen in een 'managerskeurslijf' te dringen omdat het bedrijfsleven daar toevallig om vraagt. Gelukkig komt men op het ministerie van OCW langzamerhand ook tot die conclusie en wordt scholen steeds meer ruimte gegeven hun eigen draai aan de TF te geven. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Plan kabinet voor reorganiseren onderwijs T_ID | 58 | 15-12-2010 23:14 | |
Algemene schoolzaken |
Profielen na 2007: Een verbetering? X_Mariet_X | 187 | 05-04-2006 18:24 | |
Algemene schoolzaken |
‘Het vmbo is een zinkend schip’ Gatara | 18 | 16-02-2004 10:40 | |