Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2003, 10:32
aapje
aapje is offline
Ik zit opzich best wel een btje met een probleem.Ik kan geen groenten eten, ik moet ervan kotsen ik ben er eigenlijk gewoon bang voor, ik durf het niet eens meer te eten.
En met gekookte aardappels gaat het net zow..
Ik kan het egt niet eten..ik weet dat het gewoon tussen mn oren zit maar ik weet niet wat ik moet doen..kheb het altijd al gehad volgens mij..maar nu loopt het helemaal uit de hand..kweeg haast niets meer en kben ondervoed..het is geen anorexia ofzow want andere dingen durf ik wel te eten..

herkent miss iemand dit?Of weet iemand wat ik moet doen?
Oud 21-11-2003, 10:40
Nona
Nona is offline
Het klinkt als een fobie. Doordat je zo bang bent dat je groenten een aardappels uit gaat kotsen eet je ze niet meer en word je al bij voorbaat misselijk. Cognitieve gedragstherapie schijnt te helpen.

Maar probeer in ieder geval te vermijden dat je eten echt uit de weg gaat. Je moet zo af en toe gewoon een heel klein stukje groente proberen en zo steeds meer. Probeer het in combinatie met andere dingen (vlees waar heel weinig groente tussendoor zit) en dan steeds meer. Zo kan je misschien uiteidelijk weer groente eten.

Veel succes.
Oud 21-11-2003, 10:45
The0
The0 is offline
Meerdere opties denk ik.

Als je denkt dat het puur tussen je oren zit -> psycholoog
Als je denkt dat je er ECHT nooit van zal kunnen eten -> huisarts, dietist

Succes in ieder geval
Oud 21-11-2003, 12:38
aapje
aapje is offline
bedankt wat houdt cognitieve gedragstherapie in?
Het gaat op het moment totaal niet goed..ik weeg nog maar 44 kilo en stiekum ben ik er nog trots op ook,..dat ik het gewoon niet eet terwijl mn lichaam erom vraagt.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.ik val alleen nog maar af.
Oud 21-11-2003, 12:41
Verwijderd
Durf/wil je wel andere dingen eten en gaat het dus alleen om groenten en aardappels? Of eet je helemaal niet meer eigenlijk?

Kan je bij jezelf nagaan waarom je niet durft?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 12:45
aapje
aapje is offline
Citaat:
bugge schreef op 21-11-2003 @ 13:41:
Durf/wil je wel andere dingen eten en gaat het dus alleen om groenten en aardappels? Of eet je helemaal niet meer eigenlijk?

Kan je bij jezelf nagaan waarom je niet durft?
andere dingen durf ik wel te eten maar eet ik ook heel weinig,gewoon omdat ik geen tijd neem om te gaan eten.
Ik durf het niet te eten omdat als ik het doorslik het weer terug komt waardoor ik ga kokhalzen..alleen van de lucht ga ik ookal kokhalzen en het idee aan groente maakt me al misselijk.Ik durf het gewoon niet te eten..waardoor ik in hele lastige situaties kom bijvoorbeeld als ik bij mij vriend moet eten..dan gebruik ik vaak smoesjes dat ik al gegeten heb of misselijk ben,mn vriend maakt zich vreselijke zorgen om me en vind dat ik gewoon moet eten.Niemand snapt me en iedereen denkt dat ik overdrijf.
Oud 21-11-2003, 12:51
Verwijderd
En gerechten waarin groenten verwerkt zitten?

En neem iig tijd om te eten, das belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 13:31
aapje
aapje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-11-2003 @ 13:51:
En gerechten waarin groenten verwerkt zitten?

En neem iig tijd om te eten, das belangrijk.
het idee dat er groente inzit alleen al..
Oud 21-11-2003, 14:54
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik heb het zelf niet, maar ken wel iemand die ongeveer zo iets heeft.

een kennis van mijn ouders eet geen groene groente. Alle andere groente wel, als ze maar niet groen van kleur zijn...
Als hij bij ons komt eten wil hij ook altijd precies weten wat er in het eten zit, want tja, als er groene groente in zit, is het voor hem al vies.

Andere groene dingen eet ie overigens wel, (groen snoep, groen fruit etc) dus het heeft niet echt met de kleur te maken...
Oud 21-11-2003, 15:02
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 21-11-2003 @ 11:40:
Het klinkt als een fobie. Doordat je zo bang bent dat je groenten een aardappels uit gaat kotsen eet je ze niet meer en word je al bij voorbaat misselijk.
een soort van angst voor de angst, zoiets... of is dat niet helemaal wat je bedoeld? want dat hebben mensen met een fobie ook vaak. dat ze bang worden dat ze weer bang zullen worden, laat ik het zo maar zeggen.
xxx
Oud 21-11-2003, 15:15
Nona
Nona is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 21-11-2003 @ 16:02:
een soort van angst voor de angst, zoiets... of is dat niet helemaal wat je bedoeld? want dat hebben mensen met een fobie ook vaak. dat ze bang worden dat ze weer bang zullen worden, laat ik het zo maar zeggen.
xxx
Ja, dat bedoel ik precies. Bang voor een paniekaanval bij paniekstoornissen, bang voor misselijkheid bij dit.
Oud 21-11-2003, 15:17
Verwijderd
Citaat:
streepje schreef op 21-11-2003 @ 11:32:
Ik zit opzich best wel een btje met een probleem.Ik kan geen groenten eten, ik moet ervan kotsen ik ben er eigenlijk gewoon bang voor, ik durf het niet eens meer te eten.
En met gekookte aardappels gaat het net zow..
Ik kan het egt niet eten..ik weet dat het gewoon tussen mn oren zit maar ik weet niet wat ik moet doen..kheb het altijd al gehad volgens mij..maar nu loopt het helemaal uit de hand..kweeg haast niets meer en kben ondervoed..het is geen anorexia ofzow want andere dingen durf ik wel te eten..

herkent miss iemand dit?Of weet iemand wat ik moet doen?
Ik snap heel goed dat je ermee zit.... Maar ik hoop dat je es flink scheurbuik krijgt... dan kom je er wel 8er dat je iig langzaamaan moet beginnen met het eten van groenten...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 15:18
Nona
Nona is offline
Citaat:
Tiemen schreef op 21-11-2003 @ 16:17:
Ik snap heel goed dat je ermee zit.... Maar ik hoop dat je es flink scheurbuik krijgt... dan kom je er wel 8er dat je iig langzaamaan moet beginnen met het eten van groenten...
Ow, get real... Dat hoop je toch niet echt?
Maar een goed inzicht in de gevolgen kan ook wel helpen misschien. Maar daar hebben ze wel tekstjes voor hoor.
Oud 21-11-2003, 15:21
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
Tiemen schreef op 21-11-2003 @ 16:17:
Daar gaan zulke angsten echt niet van over hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 21-11-2003 @ 16:18:
Ow, get real... Dat hoop je toch niet echt?
Maar een goed inzicht in de gevolgen kan ook wel helpen misschien. Maar daar hebben ze wel tekstjes voor hoor.
Ik hoop nooit iets slechts voor mensen...
Maar dit is het perfecte inzicht in de gevolgen... Als al het andere niet blijkt te werken, moet je miss hard voor jezelf zijn...
Scheurbuik is natuurlijk makkelijk te voorkomen en genezen door voldoende vitamine-C supplementen te slikken.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 16:30
Masquerade
Masquerade is offline
Ik heb hetzelfde als jij. Ook met groente en met aardappels. Nu is het niet zo dat ik daardoor heel dun ben want verder eet ik wel gewoon (goed). Maar groente durf ik ook niet te eten, en verder sommige soorten fruit ook niet. Groente vind ik gewoon heel erg vies, en het idee staat me al tegen. Ik heb nog maar een keer in mijn leven bloemkool gegeten, nog nooit andijvie, nog nooit bietjes, nog nooit rode kool. Van worteltjes en bonen in tomatensaus ging ik kokhalzen. Fruit eet ik amper. Ik heb nog nooit framboos gegeten, nog nooit bramen, nog nooit druiven. Ik durf het gewoon niet en ik zou niet weten waarom niet.
Ook vis durf ik niet te eten. Ik weiger het pertinent. En vlees; eigenlijk vind ik alleen kip en gehakt echt te eten. Hamlappen, biefstuk en andere vleessoorten hoef ik ook niet.

Ik zou echt niet weten wat je eraan kunt doen. Ik durf ook nooit bij andere mensen te eten, omdat ik bang ben dat ik wat moet eten dat ik niet wil. Zoals groente dus.
In prutjes enzo gaat het beter. Pizza met groenten kan ik wel eten, ook al vind ik het dan zelfs niet erg lekker. Maar dat gaat wel.

Het enige qua groente dat ik eet is komkommer, augurk, sla en heel soms spinazie (als het in spinazietaart zit met gehakt en veel kaas).
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 18:08
aapje
aapje is offline
allemaal reuze bedankt..
maar als het een fobie is wat moet ik dan doen?
Oud 21-11-2003, 19:04
Nona
Nona is offline
Citaat:
streepje schreef op 21-11-2003 @ 19:08:
allemaal reuze bedankt..
maar als het een fobie is wat moet ik dan doen?
Je kunt jezelf helpen door je over je angsten heen proberen te zetten en je grenzen te verleggen. Probeer net zo lang tot je uiteindelijk niet meer bang bent.
Als dat je niet lukt kan je hulp krijgen. Ga eens naar je huisarts en leg je problemen uit. Naast lichamelijke hulp in de vorm van zorgen dat je genoeg vitaminen binnen krijgt kan hij je doorsturen naar een psycholoog, die kan je aan je angst helpen.
Reageren

Regels voor berichten