Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2004, 13:12
Verwijderd
Ik wil graag wat informatie hierover.

het gaat om een "chatvriendin" ze weet dus absoluut niet wat ze straks wil doen. en over een half jaartje (als alles goed gaat) heeft ze een Havo diploma.

Orientatiejaar.
ik weet dat ze bestaan...
maar waar?
en hoe zit dat?
wat doe je dan?

kan iemand met antwoorden komen ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2004, 13:28
Shadina
Shadina is offline
Ja dat zou ik ook graag willen weten. En dan geen particuliere scholen..
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 13:41
Verwijderd
volgens mij bestaat dat alleen maar op particuliere scholen. Ten eerste is het duur, en ten tweede krijg je geen studiefinanciering.

Dan kun je beter een brede studie gaan doen, want wat je in zo'n orientatiejaar doet kun je m.i. zelf ook wel.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 16:16
Verwijderd
brede studie.... iemand daar dan info over ?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 16:58
engeltje
engeltje is offline
ja, de meeste zijn particulier (die van mij ook) maar volgens mij heeft de hogeschool van amsterdam samen met de universiteit daar een orientatiejaar, en ook in Enschede zit er volgens mij eentje.
Hoe duur dat is weet ik niet. Particulier idd wel, maar bij die van mij (vrije Hogeschool) kun je een soort korting krijgen. Dan betaalt een vereniging een deel voor je. Maar hoe dat verder zit weet ik niet, wel dat er veel gebruik van wordt gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 21:37
Verwijderd
Oriëntatiejaar UvA/HvA is niks. Het is geldklopperij en aan het einde ben je nog niet veel verder.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 21:38
Multilot
Multilot is offline
saxion heeft in deventer zo'n 'cursus' want het is geen studie. Het duurt ook maar een paar maanden van het jaar, de eerste of de tweede helft van het jaar. Je krijgt geen stufi omdat het dus geen studie is.
Ik wilde het eerst zelf ook doen, maar ben gezakt en daarna wist ik het wel

O wat ben ik toch behulpzaam vandaag

Laatst gewijzigd op 04-02-2004 om 21:41.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 21:53
Verwijderd
een 'brede' studie

rechten. doet iedereen die niet weet wat ze willen.
taal en cultuurstudies. kun je alles kiezen uit de faculteit letteren --> http://www.uu.nl (als je dat interesseert dan)

helaas ken ik er geen op havo niveau sorry.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 21:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 04-02-2004 @ 22:53:
helaas ken ik er geen op havo niveau sorry.
HBO, bedoel je.

SPH, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 22:02
Verwijderd
Ik volg het orientatiejaar aan de HVA (Amsterdam dus) En wat je daar doet is in een groep met andere orientatiejaar studenten praten en uitzoeken wat jou interesses en capaciteiten zijn... Daarnaast doe je nog een "spiegeltest" waaruit komt wat het beste bij je past... En kan je in dat hele jaar 4 verschillende opleidingen naar eigen keuze volgen... Elke opleiding volg je precies een kwartaal... Daarnaast bieden ze ook nog een aantal cursussen aan die je kunt volgen zoals wegdesign en beeldende vorming bijv. En je hebt een coach die samen met jou gaat zoeken naar de opleiding die bij je past... mocht je nog meer willen weten meot je het maar even vragen
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 23:06
Verwijderd
volgens mij doen de meeste mensen op WO en HBO een orientatiejaar, omdat vrijwel niemand gericht kiest. De meeste mensen kiezen gewoon iets, waarvan zij denken dat ze het een aantal jaar kunnen volhouden (uitzonderingen daargelaten). Laten we dit dan een orientatiejaar noemen. Daarom switchen zoveel mensen tijdens hun studie - pas als je studeert leer je welke studies je interesseren.
Advies: gewoon iets kiezen wat je leuk lijkt en zie daarna gewoon verder.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 07:48
Verwijderd
Citaat:
Multilot schreef op 04-02-2004 @ 22:38:

O wat ben ik toch behulpzaam vandaag
en wat ben ik daar blij mee vandaag.

in ieder geval bedankt iedereen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 09:59
the tourist
the tourist is offline
Op de UvA heb je béta-gamma. Dat is voor mensen met een N-profiel die nog niet goed weten wat ze willen. Je krijgt dus béta en gammavakken en verder kan je zelf wat vakken kiezen. http://www.studeren.uva.nl/opleiding...75D45EAB2BAF98

In Utrecht heb je liberal arts & sciences. Ook zoiets. http://www.studiekiezers.uu.nl/index...2E6A/index.cfm
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 04-02-2004 @ 22:55:
HBO, bedoel je.
ik wilde schrijven 'na de havo'. of: 'wat je met havo kan doen."

maar je hebt gelijk
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 15:22
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 04-02-2004 @ 22:55:
HBO, bedoel je.

SPH, natuurlijk.
MER en PTP ook.
De zogenaamde parkeerstudies
Oud 05-02-2004, 16:15
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Milk schreef op 04-02-2004 @ 22:37:
Oriëntatiejaar UvA/HvA is niks. Het is geldklopperij en aan het einde ben je nog niet veel verder.
Dat was ik eerst van plan te gaan volgen, maar aangezien ik van de UU kwam en niet van de UvA moest ik het dubbele betalen (meer dan €1000,-!).
Oud 05-02-2004, 18:40
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 05-02-2004 @ 17:15:
Dat was ik eerst van plan te gaan volgen, maar aangezien ik van de UU kwam en niet van de UvA moest ik het dubbele betalen (meer dan €1000,-!).
Huh, wat bedoel je? Je hoeft niet van een universiteit te komen om het oriëntatiejaar te doen hoor... Explain please

Maar goed, ik zie iemand hierboven ergens staan die het blijkbaar wel vindt werken, ik zal het altijd mensen blijven afraden. Tis te duur voor het weinige kwaliteit dat de 'opleiding' (yeah right) biedt, die gare testen kan je zelf ook wel ergens doen neem ik aan.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 21:34
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Multilot schreef op 05-02-2004 @ 16:22:
MER en PTP ook.
De zogenaamde parkeerstudies
Jullie vergeten Communicatie
Oud 06-02-2004, 06:40
Verwijderd
ze heeft toch maar besloten om een gewone opleiding te gaan zoeken.
naar aanleiding van dit topic
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 08:03
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Milk schreef op 05-02-2004 @ 19:40:
Huh, wat bedoel je? Je hoeft niet van een universiteit te komen om het oriëntatiejaar te doen hoor... Explain please

Maar goed, ik zie iemand hierboven ergens staan die het blijkbaar wel vindt werken, ik zal het altijd mensen blijven afraden. Tis te duur voor het weinige kwaliteit dat de 'opleiding' (yeah right) biedt, die gare testen kan je zelf ook wel ergens doen neem ik aan.
Nou ja, als je van de UvA of HvA zou komen zou het je de helft schelen.
Ik neem trouwens aan dat ze bij het orientatiejaar alleen naar opleidingen van de UvA/ HvA kijken? Dat aanbod is toch ook veel te klein.
Oud 06-02-2004, 12:36
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 06-02-2004 @ 09:03:
Ik neem trouwens aan dat ze bij het orientatiejaar alleen naar opleidingen van de UvA/ HvA kijken? Dat aanbod is toch ook veel te klein.
Ah, ik snap em, je bedoelt als je vóór Februari gestopt bent.. mwjah, das wel erg flauw understatement... en dat aanbod is trouwens niet veel te klein hoor, je kan onmogelijk alles in 1 jaar bekijken
Maar toch raad ik het dus af. Misschien hebben ze het nog wel aangepast, maar op de een of andere manier lijkt het me sterk. En ook het feit dat je geen studiefinanciering en OV hebt kan de kosten aardig doen oplopen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 14:22
vixen
vixen is offline
Ik heb een orientatiecursus gedaan aan de saxion hogeschool in Deventer. Ik denk dat je daar hetzelfde doet als bij zo'n jaar, alleen dan wat beknopter. Het beviel mij heel erg goed en ik heb nu ook n leuke studie gevonden.
Oud 06-02-2004, 20:59
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Milk schreef op 06-02-2004 @ 13:36:
Ah, ik snap em, je bedoelt als je vóór Februari gestopt bent.. mwjah, das wel erg flauw understatement... en dat aanbod is trouwens niet veel te klein hoor, je kan onmogelijk alles in 1 jaar bekijken
Maar toch raad ik het dus af. Misschien hebben ze het nog wel aangepast, maar op de een of andere manier lijkt het me sterk. En ook het feit dat je geen studiefinanciering en OV hebt kan de kosten aardig doen oplopen.
Nou, dat bedoelde ik eigenlijk niet, .
Voor studenten die niet afkomstig zijn van de UvA of HvA kost het zo'n €1000,-, studenten die daar wel afkomstig van zijn hoeven maar €450,- te betalen. Ik stopte met een studie aan de UU, en een advies van duizend euro vond ik iets te duur.
Je kan inderdaad niet alles in een jaar bekijken, maar de VU (bijvoorbeeld) biedt andere studie's (en dezelfde studie's met meer afstudeerrichtingen) aan dan de UvA. Idem voor de HvA en InHolland.
Oud 06-02-2004, 21:43
Shadina
Shadina is offline
Ow ja.. je kunt trouwens ook naar de Vrije Hogeschool. Haha.
(das zo'n domme school gewoon.. en nog superduur ook)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 09:55
morgana le fay
morgana le fay is offline
vrije hogeschool, is hartstikke leuk dus... www.vrijehogeschool.nl
er zijn een hele hoop open dagen dus kom gewoon een keertje daar naartoe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2004, 17:22
engeltje
engeltje is offline
en de Vrije Hogeschool is dus echt géén domme school he. daar is het veel te leuk en gezellig en leerzaam voor. al moet het natuurlijk wel bij je passen. ik bedenk me trouwens net dat we ook orientatietrimesters hebben, en die zijn natuurlijk goedkoper dan het jaar
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 21:33
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 06-02-2004 @ 09:03:
Nope, ze kijken naar ALLE opleidingen... een meisje bij mij uit de klas wou vrijetijdkunde ofzo gaan doen... maar dat hebben ze neit bij HVA/UVA dus zijn ze voor haar gaan regelen dat ze bij Hoge school IN HOLLAND kan meelopen...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 21:37
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
niesssah schreef op 07-02-2004 @ 22:33:
Nope, ze kijken naar ALLE opleidingen... een meisje bij mij uit de klas wou vrijetijdkunde ofzo gaan doen... maar dat hebben ze neit bij HVA/UVA dus zijn ze voor haar gaan regelen dat ze bij Hoge school IN HOLLAND kan meelopen...
Alsof je op INHOLLAND veel leert
Oud 08-02-2004, 19:00
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 06-02-2004 @ 21:59:
Nou, dat bedoelde ik eigenlijk niet, .
Voor studenten die niet afkomstig zijn van de UvA of HvA kost het zo'n €1000,-, studenten die daar wel afkomstig van zijn hoeven maar €450,- te betalen. Ik stopte met een studie aan de UU, en een advies van duizend euro vond ik iets te duur.
Je kan inderdaad niet alles in een jaar bekijken, maar de VU (bijvoorbeeld) biedt andere studie's (en dezelfde studie's met meer afstudeerrichtingen) aan dan de UvA. Idem voor de HvA en InHolland.
Je bedoelt toch als je met je studie voor februari stopt en dan het Oriëntatiejaar gaat doen omdat je niet weet wat je anders moet doen en om advies te krijgen..??

Oh en je kan idd wel op andere scholen kijken, maar de hoofdmoot is uitteraard UvA/HvA.
Maar again, OJ
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten