Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2003, 16:49
very drunk driver
very drunk driver is offline
hoeveel fooi krijgen jullie eigenlijk. wij krijgen 1 keer in de drie maanden 35 euro fooi. de vaste werknemers krijgen 1 keer in de maand fooi. wij hebben zo'n 40 man werken ofzo. wij hebben wel meer mensen werken per klant (bij ons restaurant bakken ze aan de tafel het eten klaar)

wat krijgen jullie denken jullie dat mijn baas fooi in zijn eigen broekzak steekt?
Oud 23-12-2003, 17:19
never mind
never mind is offline
ik zou maar dik tevreden zijn met je fooi, 35 euro is mooi wel 75 gulden. Van dat extra geld kan je wel een hoop leuke dingen doen

Mijn nicht kreeg sowieso nooit fooi als het bedrijf verlies had gedraaid (of gewoon slecht had gedraaid), dan werd de fooi als compensatiemiddel gebruikt. Met als gevolg dat ze nooit fooi kreeg. Dat is lullig.
Oud 23-12-2003, 20:44
gsus//87//
gsus//87// is offline
ik krijg aan het begin van de maand het fooi van de vorige maand (de fooi word over heel het personeel verdeeld) dit is meestla z'on 20 euro,en omdat er iets van 25 man bij ons werkt ga ik er niet vanuit dat de baas iets in zijn zak steekt
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 22:43
very drunk driver
jah maar ik krijg dan 35 euro 1 keer in de 3 maanden
dus per maand iets van 11 euro ofzo.

ik vind eigenlijk dat ze per avond de fooi moeten verdelen en dat degene met de hogere functie en de fulltimers iets meer moeten krijgen en de parttimers iets minder.

als je dus op kerst gewerkt heb (veel fooi) dan krijg je veel fooi. iemand die niet op kerst gewerkt heeft krijgt toch veel fooi ookal heeft hij geen flikker gedaan dat klopt ook niet echt
Oud 24-12-2003, 00:37
Verwijderd
Citaat:
never mind schreef op 23-12-2003 @ 18:19:
Mijn nicht kreeg sowieso nooit fooi als het bedrijf verlies had gedraaid (of gewoon slecht had gedraaid), dan werd de fooi als compensatiemiddel gebruikt. Met als gevolg dat ze nooit fooi kreeg. Dat is lullig.
Waarom is dat lullig? Mensen schijnen niet te snappen dat je op fooi werkelijk geen enkel recht kunt doen gelden. Het is hartstikke logisch dat een bedrijf geen extraatjes uitkeert als het verlies heeft gedraaid. Overigens moet je wel onderscheiden tussen fooien van klanten en extraatjes van het bedrijf.

Fooien die personeel krijgen van klanten, worden onmiddellijk hun eigendom. Dat is slechts anders als in de arbeidsovereenkomst uitdrukkelijk is overeengekomen dat eventuele fooien aan het bedrijf toekomen, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die goed bij z'n hoofd is, dat ondertekent. Wel is het vaak zo dat fooien die het personeel krijgt, verdeeld worden onder het voltallige personeel, of dat het in een fooienpot gaat waar extraatjes en cadeautjes enz. uit betaald worden. Daar ben je niet toe verplicht, maar een goede werksfeer staat of valt daar wel mee.

Je kunt natuurlijk de harde jongen gaan uithangen door te zeggen dat anderen 'minder recht' hebben op jouw fooi omdat ze minder gewerkt hebben, maar eigenlijk ben je dan wel flauw bezig. Het personeel runt samen de onderneming, dan komen de fooien in de regel ook aan het gezamenlijke personeel ten goede, ook als de éen meer heeft gewerkt dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:58
tiram
tiram is offline
tralalala..

Ik kreeg nooit fooi, mijn baasje hield het allemaal lekker zelf... ook al kregen we soms wel 20 euro fooi per klant

Ik kreeg ook een keer een persoonlijke fooi van 5 euro, maar die mocht ik ook niet zelf houden...

en nu ben ik werkloos..
Oud 24-12-2003, 13:21
never mind
never mind is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-12-2003 @ 01:37:
bladibla
omdat alle klanten fooi geven met de bedoeling het te verdelen over de hardwerkende bedieners. En niet om de baas (waar een klant meestal 0,0 mee te maken heeft) te verrijken.
Oud 24-12-2003, 17:05
Verwijderd
Jullie krijgen wel weinig fooi, de meeste mensen die in de horeca werken hier in de buurt verdienen een euro of 5 bovenop het normale salaris aan fooi....
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 19:06
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
Citaat:
never mind schreef op 24-12-2003 @ 14:21:
omdat alle klanten fooi geven met de bedoeling het te verdelen over de hardwerkende bedieners. En niet om de baas (waar een klant meestal 0,0 mee te maken heeft) te verrijken.
Hoezo om het te verdelen over de hardwerkende bedieners??
Waar ik heb gewerkt mochten de serveerster zelf hun fooi hadden
(als je dus weinig kreeg,..tja das balen, kreeg je veel, dan nie natuurlijk)
En daar was gewoon 'n bepaalde regeling dat ze 'n percentage aan de keuken en aan de bar moesten geven (van het totaal wat ze hadden verdient,....en de keuken kreeg sowieso meer betaald)
Dus zo kan het ook.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:07
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik zou als ik jou was gewoon niet meer aan de fooienpot meedoen want klinkt niet erg veel wat je krijgt, hou anders eens bij hoeveel je zelf asl fooi krijgt in de periode dat het loopt want het klopt niet in mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 20:55
very drunk driver
nee tegenwoordig alle fooi die ik persoonlijk krijg hou ik persoonlijk ik heb er hard voor gewerkt en ik zou het dan ook moeten krijgen. ok het is niet helemaal eerlijk maar ik vind dat het wel goed werkt in mijn voordeel
Oud 27-12-2003, 22:33
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
very drunk driver schreef op 26-12-2003 @ 21:55:
nee tegenwoordig alle fooi die ik persoonlijk krijg hou ik persoonlijk ik heb er hard voor gewerkt en ik zou het dan ook moeten krijgen. ok het is niet helemaal eerlijk maar ik vind dat het wel goed werkt in mijn voordeel
Misschien niet eerlijk maar je bnt er (tenzij het in je ocntract staat) niet verplicht om aan mee te doen, is niet collegiaal maar als jij vermoedens hebt dan is dit het beste idd. Praat er eens met een collega over misschien heeft die hetzelfde idee wel, of zij ner wel meer collegas die een deel gewoon achter houden, je weet het niet. (uiteraard met iemand doen dfie jev vertrouwd he)
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 00:44
very drunk driver
ik ken nog 1 iemand die het doet. maar je wordt vaak aan alle kanten wel bedrogen in zo'n bedrijf. is het niet met loon dan is het met de fooi is het niet met fooi dan is het wel met een "speciale regeling"
Oud 28-12-2003, 00:44
very drunk driver
maar nog steeds is het niet eerlijk fooi die jij persoonlijk gekregen hebt zelf houden maar ik doe het toch ik kan het goed gebruiken
Oud 28-12-2003, 12:38
Verwijderd
een kennis die bij een restaurant werkte vertelde dat ze alle fooien in een pot deden en dan het totaal deelden door het aantal gedraaide man-uren (van bediening en keuken en iedereen)
Dat bedrag komt dan bovenop je uurloon (bijvoorbeeld 50 ct. per gewerkt uur). Dat geldt ook voor de keuken. Iedereen krijgt dan zoveel geld als je hebt gewerkt.

Bij de croissanterie waar ik werkte hadden we in de goeie oude gulden tijd vaak aan het eind van een zaterdag ongeveer 50 á 60 gulden fooi. Dat verdeelden we (ieder evenveel, maakt niet uit hoelang je werkt). Dan had iedereen ongeveer een tientje extra per week.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 14:36
Verwijderd
Bij ons werd alle fooi verdeeld over de werknemers. Das is per avond 5 tot 10 euro en dan moet je ook nog bedenken dat gasten bij ons redelijk weinig fooi gaven en er per avond veel mensen werkten. Het beleid was: we beginnen met veel werknemers en gedurende de avond worden er steeds meer naar huis gestuurd. Dan werk je niet met weinig mensen veel uren maar juist met veel mensen weinig uren. En ik ken iemand die 90 euro per week kreeg ofzo.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 22:34
Verwijderd
ik mag me fooi zelf houden , sta wel altijd wat af aan de de luiklopsers die geen wijk liepen. Doen ze allemaal daar. Maar ligt eraan hoe druk het is , de ene dag is het 30 euro en andere dag is het 50 of zo. Sommige collega's die een hele grote wijk hebben , hebben meestal rond de 100 euro per dag. Je kan indd het beste een plek uitzoeken waar je je fooi zelf mag houden , want zo'n fooien pot hou je meestal niet veel over.
En het ligt er natuurlijk ook aan hou je bediend en zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten