Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2004, 14:23
very drunk driver
very drunk driver is offline
wij verdelen de fooi op het werk zo.

de fulltimers krijgen 1 keer per maand fooi de parttimers krijgen 1 keer in de 3 maanden fooi. de koks krijgen ook fooi want zij zijn speciale koks zij staan aan je tafel te koken en hoort dus in feite ook bij de bediening.

de fulltimers krijgen ook meer betaald per maand. zij krijgen meer omdat ze op dinsdag woensdag en donderdag werken. en dan het weekend erbij.

waarom krijgen ze 3 keer meer fooi dan wij en elke keer meer als wij terwijl ze maar twee keer meer werken als de partimers.
en zelfs op die dagen die zij werken is het veel rustiger als op andere dagen. 3x minder als normaal. geen flikker te doen dus.

vinden jullie dit correct. ik heb het idee dat ik erbij genaaid wordt. hoe doen ze de fooi bij jullie verdelen.

zou het niet eerlijker zijn om elke avond de fooi te verdelen en de fulltimers een wat hoger percentage te geven ofzo. (ze beginnen ook 4 uur vroeger om alles klaar te zetten)
Oud 02-10-2004, 14:56
Verwijderd
Bij mijn zus doen ze het alleen op uren. Als je 10 uur werkt, krijg je een zoveelste-deel, als je 20 uur werkt het dubbele. Fooi wordt daar elke twee maanden verdeeld.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 17:11
Verwijderd
Hmmm ergers heb je wel gelijk, maar opzich is et logisch dat ze meer fooi krijgen als ze ook meer werken , dat er niks te doen is vind ik er niks mee te maken hebben eigenlijk.

Bij mij ging et zo dat gewoon de 'wijklopers' een eigen wijk hadden en daar dus ook hun eigen fooi van mochten houden , er waren soms ook 'luiklopers' dus mensen die et eten naar de tafel brachten, en daar gaven we dan altijd fooi aan omdat zij niet afrekenden.

Opzich tja of je genaaid wordt , hmmm misschien een beetje wel maar ja et is fooi dus het is eigenlijk gewoon extra inkomen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 17:27
Verwijderd
Citaat:
diamant_sensation schreef op 02-10-2004 @ 18:11 :
Hmmm ergers heb je wel gelijk, maar opzich is et logisch dat ze meer fooi krijgen als ze ook meer werken , dat er niks te doen is vind ik er niks mee te maken hebben eigenlijk.

Bij mij ging et zo dat gewoon de 'wijklopers' een eigen wijk hadden en daar dus ook hun eigen fooi van mochten houden , er waren soms ook 'luiklopers' dus mensen die et eten naar de tafel brachten, en daar gaven we dan altijd fooi aan omdat zij niet afrekenden.

Opzich tja of je genaaid wordt , hmmm misschien een beetje wel maar ja et is fooi dus het is eigenlijk gewoon extra inkomen.
Jij hebt bij de Van der Valk gewerkt he.

Ik ben dus zo'n 2 jaar wijkloper geweest en ik krijg altijd alle fooi. Super dus, het verdiende echt goed. 40-50 Euro fooi was zeker geen uitzondering, eerder een regelmaat. Als wijkloper mag je niet klagen maar de luiklopers. Dit zijn mensen die het eten brengen kregen bijna niks wel lullig.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Syphon schreef op 02-10-2004 @ 18:27 :
Jij hebt bij de Van der Valk gewerkt he.

Ik ben dus zo'n 2 jaar wijkloper geweest en ik krijg altijd alle fooi. Super dus, het verdiende echt goed. 40-50 Euro fooi was zeker geen uitzondering, eerder een regelmaat. Als wijkloper mag je niet klagen maar de luiklopers. Dit zijn mensen die het eten brengen kregen bijna niks wel lullig.

Ja das ook zo indd , maar bij ons werd er gelukkig wel opgehamerd dat de luiklopers fooi kregen ,dus als de luikloper et zelf niet durfde te vragen omdat ze vaak jong en nieuw waren dan kwamen de chefs geld vragen , en vaak genoeg gingen de luiklopers met 20 euro per persoon weg , en dat vind ik toch best netjes. En buiten dat was ik altijd erg blij met de luiklopers want zonder hen had ik het af en toe niet gered dus heb ze altijd genoeg gegeven.
Maar daar krijg je indd echt goede fooi
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 09:09
Verwijderd
Citaat:
diamant_sensation schreef op 02-10-2004 @ 20:17 :
Ja das ook zo indd , maar bij ons werd er gelukkig wel opgehamerd dat de luiklopers fooi kregen ,dus als de luikloper et zelf niet durfde te vragen omdat ze vaak jong en nieuw waren dan kwamen de chefs geld vragen , en vaak genoeg gingen de luiklopers met 20 euro per persoon weg , en dat vind ik toch best netjes. En buiten dat was ik altijd erg blij met de luiklopers want zonder hen had ik het af en toe niet gered dus heb ze altijd genoeg gegeven.
Maar daar krijg je indd echt goede fooi
Na 3 maanden luik lopen had ik mijn ontslag ingediend. Ik keihard werken daar en ik krijg maximaal 5 euro fooi per avond. Tja zo werkt dat niet. Toen krijg ik wel ineens mijn eigen wijk. En als ik af en toe super veel fooi had ik gaf ik 1 luikloper persoonlijk extra geld
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 12:41
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
diamant_sensation schreef op 02-10-2004 @ 18:11 :

zo is het bij ons ook volgens mij, en koks krijgen er nix van
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 13:01
Verwijderd
Citaat:
reuffneck32 schreef op 03-10-2004 @ 13:41 :
zo is het bij ons ook volgens mij, en koks krijgen er nix van

Ja bij ons kregen de koks ook niets , maar die hadden wel een hoger uurloon.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 13:29
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
diamant_sensation schreef op 03-10-2004 @ 14:01 :
Ja bij ons kregen de koks ook niets , maar die hadden wel een hoger uurloon.
dat hebben wij ook volgens mij, weet k eigenlijk niet precies
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 14:27
Gadje
Gadje is offline
wij doen het 1 x in het jaar, vorig jaar zijn we ervan naar een musical geweest en dit jaar was het 40 euro. das best leuk voor een cafetaria waar ik met mn zusje werken.
alleen ik werk er al 2 jaar en zij net een half jaar
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 16:40
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Een verstandig bedrijf met fooienpotten dat geen zin heeft in gezeik stelt een systeem op:

fooi / totaal aantal uren van alle werknemers = uurfooi

aantal uren werknemer a * uurfooi = fooi werknemer a
aantal uren werknemer b * uurfooi = fooi werknemer b
aantal uren werknemer c * uurfooi = fooi werknemer c

etc...

Simpel systeem en het werkt. Iedereen z'n fooi laten houden stimuleert wel de werklust, maar is niet de meest ideale oplossing.
Oud 03-10-2004, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2004 @ 17:40 :
Een verstandig bedrijf met fooienpotten dat geen zin heeft in gezeik stelt een systeem op:

fooi / totaal aantal uren van alle werknemers = uurfooi

aantal uren werknemer a * uurfooi = fooi werknemer a
aantal uren werknemer b * uurfooi = fooi werknemer b
aantal uren werknemer c * uurfooi = fooi werknemer c

etc...

Simpel systeem en het werkt. Iedereen z'n fooi laten houden stimuleert wel de werklust, maar is niet de meest ideale oplossing.

Das indd het beste systeem , maar met zo'n systeem zou ik er niet gaan werken
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 17:37
MieX
MieX is offline
Heel simpel: aan het einde van de avond verdeelt degene die het er het langst werkt de fooi, in de praktijk komt dat erop neer dat iedereen evenveel krijgt omdat iedereen even hard gewerkt heeft
Oud 03-10-2004, 18:18
very drunk driver
wij werken niet met wijken en luiklopers enz.

bij de rest die niet met dat systeem werkt wordt het vooral op uren gedaan. bij ons dus absoluut niet.
misschien eens aansnijden om de fooi anders te verdelen.

vinden jullie dan ook dat je de voorbereiding mee moet tellen. er zijn een stuk of 10 mensen die 5 uur per dag voorbereiden moet je die uren ook meetellen vind je?
Oud 03-10-2004, 18:24
Gimme more beer
Citaat:
very drunk driver schreef op 03-10-2004 @ 19:18 :
wij werken niet met wijken en luiklopers enz.

bij de rest die niet met dat systeem werkt wordt het vooral op uren gedaan. bij ons dus absoluut niet.
misschien eens aansnijden om de fooi anders te verdelen.

vinden jullie dan ook dat je de voorbereiding mee moet tellen. er zijn een stuk of 10 mensen die 5 uur per dag voorbereiden moet je die uren ook meetellen vind je?
Nee, voor die voorbereiding krijg je salaris en voorbereiding heeft niets met fooi te maken. Fooi krijg je door klanten te bedienen. Daarom is het ook logisch dat een kok in een keuken geen fooien krijgt.
Oud 03-10-2004, 18:24
Gimme more beer
Citaat:
diamant_sensation schreef op 03-10-2004 @ 18:07 :
Das indd het beste systeem , maar met zo'n systeem zou ik er niet gaan werken
En waarom niet?
Oud 03-10-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2004 @ 19:24 :
En waarom niet?

Omdat ik gewend ben om me eigen fooi te houden. Als ik hoor wat andere mensen krijgen aan fooi met zo'n delen-systeem vind ik dat veel te weinig omdat ik veel meer krijg dus ga daarom niet met zo'n systeem werken.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 18:57
Gimme more beer
Citaat:
diamant_sensation schreef op 03-10-2004 @ 19:34 :
Omdat ik gewend ben om me eigen fooi te houden. Als ik hoor wat andere mensen krijgen aan fooi met zo'n delen-systeem vind ik dat veel te weinig omdat ik veel meer krijg dus ga daarom niet met zo'n systeem werken.
Dat kan, maar veel bedrijven laten je je eigen fooi niet meer houden...
Oud 03-10-2004, 19:36
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2004 @ 19:24 :
Nee, voor die voorbereiding krijg je salaris en voorbereiding heeft niets met fooi te maken. Fooi krijg je door klanten te bedienen. Daarom is het ook logisch dat een kok in een keuken geen fooien krijgt.
Dit is echt te dom voor woorden. Stel nou eens voor dat het eten helemaal niet gaar is, of veels te rood, of het eten is te koud. Denk je dat gasten dan fooi gaan geven?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 20:00
Gimme more beer
Citaat:
Syphon schreef op 03-10-2004 @ 20:36 :
Dit is echt te dom voor woorden. Stel nou eens voor dat het eten helemaal niet gaar is, of veels te rood, of het eten is te koud. Denk je dat gasten dan fooi gaan geven?
Een kok krijgt meer betaald dan een serveerder en heeft niet direct te maken met de klanten. Koks krijgen daarom bijna nooit fooien. Zo werkt het nou eenmaal. Uiteindelijk verdienen ze allemaal evenveel...
Oud 03-10-2004, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2004 @ 21:00 :
Een kok krijgt meer betaald dan een serveerder en heeft niet direct te maken met de klanten. Koks krijgen daarom bijna nooit fooien. Zo werkt het nou eenmaal. Uiteindelijk verdienen ze allemaal evenveel...

Je hebt wel gelijk dat de koks niks met de gasten te maken heeft maar als et eten veracht is of je krijgt te weinig etc. denk je dat de bediening dan nog fooi krijgt? Je kan nog zo hard gaan slijmen bij de gasten maar dan krijg je echt geen fooi , het is namelijk een team. En dan heb je wel gelijk dat de koks meer uurloon krijgen maar opzich zouden de koks ook mee mogen delen in de fooi, want een beetje goede kelner krijgt veel meer geld d.m.v. de fooien. En de afwas zou ook mee mogen delen imo.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 22:59
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
diamant_sensation schreef op 03-10-2004 @ 23:49 :
Je hebt wel gelijk dat de koks niks met de gasten te maken heeft maar als et eten veracht is of je krijgt te weinig etc. denk je dat de bediening dan nog fooi krijgt? Je kan nog zo hard gaan slijmen bij de gasten maar dan krijg je echt geen fooi , het is namelijk een team. En dan heb je wel gelijk dat de koks meer uurloon krijgen maar opzich zouden de koks ook mee mogen delen in de fooi, want een beetje goede kelner krijgt veel meer geld d.m.v. de fooien. En de afwas zou ook mee mogen delen imo.
en de beveileging, bezorgers van het voedsel, schoonmakers, en zo kan je wel verder gaan met het fooi verdelen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 23:11
Verwijderd
[QUOTE]Gimme more beer schreef op 03-10-2004 @ 21:00 :
[B]Een kok krijgt meer betaald dan een serveerder en heeft niet direct te maken met de klanten. Koks krijgen daarom bijna nooit fooien. Zo werkt het nou eenmaal.

De verhouding kloppen vaak niet. Bij mijn oude baantje kregen de koks 1 Euro meer per uur. Dat is natuurlijk nooit eerlijk. Zij kregen 8 Euro meer aan loon op 1 dag. Ik had 40 Euro meer fooi...

En als je niet inziet dat de keuken geen team is van het restaurant, tja dan weet ik het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 23:12
Verwijderd
Citaat:
reuffneck32 schreef op 03-10-2004 @ 23:59 :
en de beveileging, bezorgers van het voedsel, schoonmakers, en zo kan je wel verder gaan met het fooi verdelen
Die hebben niks met het eten of met de gast te maken.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 23:36
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
Syphon schreef op 04-10-2004 @ 00:12 :
Die hebben niks met het eten of met de gast te maken.
de afwas wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2004, 11:43
Verwijderd
Citaat:
reuffneck32 schreef op 04-10-2004 @ 00:36 :
de afwas wel?

Naja opzich hebben schoonmakers, beveiliging etc weinig indd met de gasten te maken, maar toch zijn ze nodig. Maar er moet indd ergens een grens zijn. En ik vind dan dat de keuken, afwas en de bediening dan in een team zitten zeg maar. Als een restaurant geen goede afwas heeft zal je daar veel van gaan merken in het restaurant zelf dus van mij mogen zij ook mee delen in de fooi. En persoonlijk vind ik dat de afwas ook pokke werk is waarvoor ik alleen maar veel respect heb voor de afwassers omdat het echt hard werken is.

En stel dat de schoonmakers of beveiliging hun werk verneuken is et makkelijker omdat dat zelf optelossen dan als er geen afwasser is ofzo en ik spreek uit ervaring.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 12:00
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
diamant_sensation schreef op 04-10-2004 @ 12:43 :
Naja opzich hebben schoonmakers, beveiliging etc weinig indd met de gasten te maken, maar toch zijn ze nodig. Maar er moet indd ergens een grens zijn. En ik vind dan dat de keuken, afwas en de bediening dan in een team zitten zeg maar. Als een restaurant geen goede afwas heeft zal je daar veel van gaan merken in het restaurant zelf dus van mij mogen zij ook mee delen in de fooi. En persoonlijk vind ik dat de afwas ook pokke werk is waarvoor ik alleen maar veel respect heb voor de afwassers omdat het echt hard werken is.

En stel dat de schoonmakers of beveiliging hun werk verneuken is et makkelijker omdat dat zelf optelossen dan als er geen afwasser is ofzo en ik spreek uit ervaring.
ik snap wel hoe je het bedoel, maar uiteindelijk doet iedereen mee om het de gast naar ze zin te maken, dus zo kan je verder blijven gaan
en daarom word er meestal al een grens gezet bij de bediening.
wel flauw
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 12:37
Verwijderd
Citaat:
reuffneck32 schreef op 04-10-2004 @ 13:00 :
ik snap wel hoe je het bedoel, maar uiteindelijk doet iedereen mee om het de gast naar ze zin te maken, dus zo kan je verder blijven gaan
en daarom word er meestal al een grens gezet bij de bediening.
wel flauw
Tja beetje wel indd maar dat is dan maar misschien een voordeel aan bedienen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 13:02
Gimme more beer
Citaat:
diamant_sensation schreef op 03-10-2004 @ 23:49 :
Ik snap je punt, maar ik ben het niet met je eens.

Ik geef een fooi aan de persoon die mij bedient, als het eten fantastisch is, maar de bediening slecht, krijgt niemand een fooi. Als het eten niet smaakt en de bediening goed is, krijgt de serveerder een fooi, zo werkt het nou eenmaal.

De afwas en koks hebben zodoende de taak goed eten te leveren, als dat niet in orde is, horen ze daar niet te werken. Dat de bedienden de dupe zouden worden van slechte koks zou niet mogen, maar dat heeft alles te maken met gepastheid van de klant en keuze van de kok.

Er zullen maar weinig restaurants zijn, waar de koks meedelen in de fooien.
Oud 04-10-2004, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-10-2004 @ 14:02 :
Ik snap je punt, maar ik ben het niet met je eens.

Ik geef een fooi aan de persoon die mij bedient, als het eten fantastisch is, maar de bediening slecht, krijgt niemand een fooi. Als het eten niet smaakt en de bediening goed is, krijgt de serveerder een fooi, zo werkt het nou eenmaal.

De afwas en koks hebben zodoende de taak goed eten te leveren, als dat niet in orde is, horen ze daar niet te werken. Dat de bedienden de dupe zouden worden van slechte koks zou niet mogen, maar dat heeft alles te maken met gepastheid van de klant en keuze van de kok.

Er zullen maar weinig restaurants zijn, waar de koks meedelen in de fooien.

Oke dat zou jij dan doen, zo gaat et vaak ook idd,
ik heb zelf ook indd nog niet mee gemaakt dat mijn service bagger slecht was , het eten goed en dat ik dan nog fooi kreeg omdat het eten wel lekker was. En die dagen heb ik genoeg gehad

Maar het verschilt ook per persoon die fooi geven , bij sommige kan je et nog zo perfect doen maar je krijgt geen fooi. En bij mensen waarvan je denkt dat had ik beter kunnen doen krijg je dan soms wel weer fooi.

Maar alsnog vind ik dat de afwassers en koks mee werken in een team.

En er zijn idd weinig restaurants die de koks mee laten delen in de fooi.

Laatst gewijzigd op 04-10-2004 om 15:14.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 15:47
Gimme more beer
Citaat:
diamant_sensation schreef op 04-10-2004 @ 16:12 :
Maar het verschilt ook per persoon die fooi geven , bij sommige kan je et nog zo perfect doen maar je krijgt geen fooi. En bij mensen waarvan je denkt dat had ik beter kunnen doen krijg je dan soms wel weer fooi.
Ja, maar fooi is in Nederland ook niet meer dan "netjes". Je mag het niet van een klant verwachten. In de VS is dat een ander verhaal...
Oud 04-10-2004, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-10-2004 @ 16:47 :
Ja, maar fooi is in Nederland ook niet meer dan "netjes". Je mag het niet van een klant verwachten. In de VS is dat een ander verhaal...

Jep dat is idd zo , maar als je eenmaal gewend bent om fooi te krijgen, verwacht je dat stiekem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 12:15
Southraider
Southraider is offline
Bij ons krijgen wordt de fooi door iedereen gedeeld aan het aantal uren dat je hebt gewerkt.
En verder die onzin van koks verdienen geen fooi ofzo klopt ook niet. Je bent samen een team binnen een bedrijf met de doelstelling de gast te laten genieten van een fijne avond doormiddel van gezelligheid en gastvrijheid (bediening) en heerlijk eten (keuken).

En dat koks over het algemeen meer verdienen komt door de zwaardere opleiding en over het algemeen meer inspanning.
Oud 05-10-2004, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Southraider schreef op 05-10-2004 @ 13:15 :

En dat koks over het algemeen meer verdienen komt door de zwaardere opleiding en over het algemeen meer inspanning.

bedoel je nou dat koks een zwaardere baan hebben ?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:20
Gimme more beer
Citaat:
Southraider schreef op 05-10-2004 @ 13:15 :
En verder die onzin van koks verdienen geen fooi ofzo klopt ook niet. Je bent samen een team binnen een bedrijf met de doelstelling de gast te laten genieten van een fijne avond doormiddel van gezelligheid en gastvrijheid (bediening) en heerlijk eten (keuken).
Dan zou iedereen in een bedrijf fooi moeten krijgen en daarom wordt meestal de grens getrokken bij de bediening. De koks krijgen in uitzondelijke gevallen ook fooi, maar dat is, zoals ik eigenlijk al impliceerde, uitzonderlijk

Citaat:
Nee, een kok kreeg jaren terug net zo'n hoog salaris, maar zij hebben er meer procentjes bij weten te snoepen door te zeggen "wij krijgen geen fooi". Keukenpersoneel met een relevante opleiding krijgt vanzelfsprekend meer betaald.
Oud 05-10-2004, 23:14
Southraider
Southraider is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-10-2004 @ 20:20 :
Dan zou iedereen in een bedrijf fooi moeten krijgen en daarom wordt meestal de grens getrokken bij de bediening. De koks krijgen in uitzondelijke gevallen ook fooi, maar dat is, zoals ik eigenlijk al impliceerde, uitzonderlijk

Nee, een kok kreeg jaren terug net zo'n hoog salaris, maar zij hebben er meer procentjes bij weten te snoepen door te zeggen "wij krijgen geen fooi". Keukenpersoneel met een relevante opleiding krijgt vanzelfsprekend meer betaald.
In alle bedrijven waar ik gewerkt heb en dat was zelfs op stage basis kreeg de keuken net zoals de bediening gewoon de fooi, wat ik eigenlijk ook heel normaal vind.

fooi staat afzonderlijk van het salaris, je kan het niet tot een vast inkomen rekenen. jaren terug was gastheer of gastvrouw zelfs een onderdrukt beroep. Niemand maakte zich er echt druk over alleen door de invoering van onder andere de michelin en de lekker en andere consumentenbladeren is de samenwerking tussen keuken en bediening belangrijker geworden. Maargoed dat gaat weer tever off topic denk ik.
Oud 06-10-2004, 20:07
very drunk driver
opzich hebben ze fooien ook ingevoerd bij restauranten zodat de serveersters beter hun werk deden dan zijn ze zo net mogelijk om meer geld te krijgen.

maar nu is het helemaal uit verband gerukt
Oud 06-10-2004, 20:08
Gimme more beer
Citaat:
Southraider schreef op 06-10-2004 @ 00:14 :
fooi staat afzonderlijk van het salaris, je kan het niet tot een vast inkomen rekenen. jaren terug was gastheer of gastvrouw zelfs een onderdrukt beroep. Niemand maakte zich er echt druk over alleen door de invoering van onder andere de michelin en de lekker en andere consumentenbladeren is de samenwerking tussen keuken en bediening belangrijker geworden. Maargoed dat gaat weer tever off topic denk ik.
Nou, als je in andere landen kijkt, is het juist de fooi waar je het van moet hebben. In de VS bijvoorbeeld, zal de bediening amper salaris verdienen, maar gaat het echt om de fooi...
Oud 09-10-2004, 12:27
Alonso
Alonso is offline
Mensen geven fooi omdat ze het naar hun zin hebben gehad, dat ze een prettigge avond/middag hebben gehad en dat de boel àf was. Anders niet. Mensen geven geen fooi als het eten niet lekker was, de ober niet vriendelijk was, het bestek vies was. Daarom is de fooi voor iedereen. Bij ons werd tot voor kort de fooi per dag opgespaard, en dat elke week bij je loon ingedaan. Nu sparen we alles op en betalen we het personeelsfeest ermee. Iedereen vond het goed dus het is zo gegaan. Volgens mij hebben we over een jaar een superfeest als je kijkt hoeveel geld er binnenkomt.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 17:40
Verwijderd
cocks behoren fooi te krijgen , zonder het eten sta je daar best begaaid ook al staan ze niet aan je tafel te koken
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 21:00
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
Sigúr schreef op 09-10-2004 @ 18:40 :
cocks behoren fooi te krijgen , zonder het eten sta je daar best begaaid ook al staan ze niet aan je tafel te koken
schoonmakersch horen fooi te krijgen, zonder schoonmakers sta je daar best begaaid ook al staan ze niet aan je tafel schoon te maken

groenteboeren horen fooi te kijrgen, zonder groenteboeren sta je daar best begaaid ook al staan ze niet aan je tafel te groentenboeren

....
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 09:18
Gimme more beer
Citaat:
reuffneck32 schreef op 09-10-2004 @ 22:00 :
ook al staan ze niet aan je tafel te groentenboeren

en

Reageren

Regels voor berichten