Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben dus zo'n 2 jaar wijkloper geweest en ik krijg altijd alle fooi. Super dus, het verdiende echt goed. 40-50 Euro fooi was zeker geen uitzondering, eerder een regelmaat. Als wijkloper mag je niet klagen maar de luiklopers. Dit zijn mensen die het eten brengen kregen bijna niks wel lullig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ja das ook zo indd , maar bij ons werd er gelukkig wel opgehamerd dat de luiklopers fooi kregen ,dus als de luikloper et zelf niet durfde te vragen omdat ze vaak jong en nieuw waren dan kwamen de chefs geld vragen , en vaak genoeg gingen de luiklopers met 20 euro per persoon weg , en dat vind ik toch best netjes. En buiten dat was ik altijd erg blij met de luiklopers want zonder hen had ik het af en toe niet gered dus heb ze altijd genoeg gegeven. Maar daar krijg je indd echt goede fooi ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ja bij ons kregen de koks ook niets , maar die hadden wel een hoger uurloon. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Das indd het beste systeem , maar met zo'n systeem zou ik er niet gaan werken |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Omdat ik gewend ben om me eigen fooi te houden. Als ik hoor wat andere mensen krijgen aan fooi met zo'n delen-systeem vind ik dat veel te weinig omdat ik veel meer krijg dus ga daarom niet met zo'n systeem werken. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je hebt wel gelijk dat de koks niks met de gasten te maken heeft maar als et eten veracht is of je krijgt te weinig etc. denk je dat de bediening dan nog fooi krijgt? Je kan nog zo hard gaan slijmen bij de gasten maar dan krijg je echt geen fooi , het is namelijk een team. En dan heb je wel gelijk dat de koks meer uurloon krijgen maar opzich zouden de koks ook mee mogen delen in de fooi, want een beetje goede kelner krijgt veel meer geld d.m.v. de fooien. En de afwas zou ook mee mogen delen imo. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Gimme more beer schreef op 03-10-2004 @ 21:00 :
[B]Een kok krijgt meer betaald dan een serveerder en heeft niet direct te maken met de klanten. Koks krijgen daarom bijna nooit fooien. Zo werkt het nou eenmaal. De verhouding kloppen vaak niet. Bij mijn oude baantje kregen de koks 1 Euro meer per uur. Dat is natuurlijk nooit eerlijk. Zij kregen 8 Euro meer aan loon op 1 dag. Ik had 40 Euro meer fooi... En als je niet inziet dat de keuken geen team is van het restaurant, tja dan weet ik het ook niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Naja opzich hebben schoonmakers, beveiliging etc weinig indd met de gasten te maken, maar toch zijn ze nodig. Maar er moet indd ergens een grens zijn. En ik vind dan dat de keuken, afwas en de bediening dan in een team zitten zeg maar. Als een restaurant geen goede afwas heeft zal je daar veel van gaan merken in het restaurant zelf dus van mij mogen zij ook mee delen in de fooi. En persoonlijk vind ik dat de afwas ook pokke werk is waarvoor ik alleen maar veel respect heb voor de afwassers omdat het echt hard werken is. En stel dat de schoonmakers of beveiliging hun werk verneuken is et makkelijker omdat dat zelf optelossen dan als er geen afwasser is ofzo en ik spreek uit ervaring. |
![]() |
||
Citaat:
![]() en daarom word er meestal al een grens gezet bij de bediening. wel flauw |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik geef een fooi aan de persoon die mij bedient, als het eten fantastisch is, maar de bediening slecht, krijgt niemand een fooi. Als het eten niet smaakt en de bediening goed is, krijgt de serveerder een fooi, zo werkt het nou eenmaal. De afwas en koks hebben zodoende de taak goed eten te leveren, als dat niet in orde is, horen ze daar niet te werken. Dat de bedienden de dupe zouden worden van slechte koks zou niet mogen, maar dat heeft alles te maken met gepastheid van de klant en keuze van de kok. Er zullen maar weinig restaurants zijn, waar de koks meedelen in de fooien.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oke dat zou jij dan doen, zo gaat et vaak ook idd, ik heb zelf ook indd nog niet mee gemaakt dat mijn service bagger slecht was , het eten goed en dat ik dan nog fooi kreeg omdat het eten wel lekker was. En die dagen heb ik genoeg gehad ![]() Maar het verschilt ook per persoon die fooi geven , bij sommige kan je et nog zo perfect doen maar je krijgt geen fooi. En bij mensen waarvan je denkt dat had ik beter kunnen doen krijg je dan soms wel weer fooi. Maar alsnog vind ik dat de afwassers en koks mee werken in een team. En er zijn idd weinig restaurants die de koks mee laten delen in de fooi. Laatst gewijzigd op 04-10-2004 om 15:14. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jep dat is idd zo , maar als je eenmaal gewend bent om fooi te krijgen, verwacht je dat stiekem wel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
bedoel je nou dat koks een zwaardere baan hebben ? |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
fooi staat afzonderlijk van het salaris, je kan het niet tot een vast inkomen rekenen. jaren terug was gastheer of gastvrouw zelfs een onderdrukt beroep. Niemand maakte zich er echt druk over alleen door de invoering van onder andere de michelin en de lekker en andere consumentenbladeren is de samenwerking tussen keuken en bediening belangrijker geworden. Maargoed dat gaat weer tever off topic denk ik.
||
Citaat:
||
Citaat:
groenteboeren horen fooi te kijrgen, zonder groenteboeren sta je daar best begaaid ook al staan ze niet aan je tafel te groentenboeren .... |
![]() |
||
Citaat:
![]() en ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |