Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2004, 14:20
Upior
Upior is offline
Hallo,

ik had twee vragen.. Jullie hoeven niet persee het antwoord te geven (liever niet eigenlijk), maar ik zou het wel op prijs stellen als iemand me kon vertellen hoe je te werk moet gaan? De opgaven staan in ons hoofdstuk over differentiëren.

1) f(x)=x3-x2-x+1 snijdt y = p. Bereken p.

2) fa(x)=x3+ax2+ax+5.

De lijn L: y = 6x + b snijdt fa(x) in P met xp= 1. Bereken a en b.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Upior schreef op 21-01-2004 @ 15:20:
Hallo,
hoi
Citaat:

ik had twee vragen.. Jullie hoeven niet persee het antwoord te geven (liever niet eigenlijk), maar ik zou het wel op prijs stellen als iemand me kon vertellen hoe je te werk moet gaan?
dat is de juiste instelling... meesten hier vragen het antwoord, maar goed..
Citaat:
De opgaven staan in ons hoofdstuk over differentiëren.
dan zul je daar wel iets mee moeten doen
Citaat:

deze vraag lijkt me niet af. Als je hem plot snijdt hij in alle p's wel minstens 1 keer de grafiek. Ráken zou meer iets hebben met differentiëren....
Citaat:

2) fa(x)=x3+ax2+ax+5.

Even onder mekaar zetten wat je hebt:
fa(x)=x3+ax2+ax+5.
L: y = 6x + b
punt P met xp= 1

Hier lijkt mij alleen ook raken van toepassing. Als je snijden wilt weten zou ik zeggen neem a = 0 en b = 0 en dan snijdt hij wel in (1,6) daar zijn echter ook een heeeeeleboel andere oplossingen.. dus mocht het idd raken zijn, even reply-en, mocht 't snijden zijn is 't een raar boek en heeft 't ook niks met differentiëren te maken..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 17:10
sdekivit
sdekivit is offline
ja dat dacht ik ook al, als het in een hoofdstuk staat dat over differentieren gaat, zal er waarschijnlijk wel een raaklijn ergens zijn --> nu moet je de eerste afgeleide gebruiken.

--> in het eerste geval is de eerste afgeleide gelijk aan 0 (y = p is een horizontale lijn --> helling van de functie is 0)

--> in het tweede geval bepaal je met behulp van de afgeleide de helling in punt 1 (a mee differentieren als constante) en kun je zo een vergelijking van de raaklijn opstellen in het punt x = 1
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 17:31
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Hallo,

ik had twee vragen.. Jullie hoeven niet persee het antwoord te geven (liever niet eigenlijk), maar ik zou het wel op prijs stellen als iemand me kon vertellen hoe je te werk moet gaan? De opgaven staan in ons hoofdstuk over differentiëren.

2) fa(x)=x3+ax2+ax+5.

1) Bepaal f'(x) en leid daaruit af welke waarden f kan aannemen. Je weet dan ook meteen welke waarden p heeft.
2) Je weet in ieder geval dat fa(1)=6+b, dus er geldt: 7+2*a=6+b, dus b=1+2*a. Gelijkstellen van fa(x) en y=6*x+1+2*a geeft dan een vergelijking in a, namelijk x3+a*x2+(a-6)x+4-2*a=0. Maak nu gebruik van het gegeven dat x=1. Dit geeft een eerstegraadsvergelijking in a waaruit a is op te lossen, en waarmee je dus ook meteen de waarde van b hebt gevonden.
Oud 22-01-2004, 14:20
Upior
Upior is offline
Hallo,

ja, stom van me, natuurlijk moest het raken zijn. Maar ik snap het in ieder geval en het is me gelukt de goeie antwoorden te krijgen aan de hand van jullie uitleg. Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten