Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk dat het een tic van deze tijd is om overal een etiketje op te willen plakken. Vroeger had je ook drukke kinderen alleen waren die gewoon druk. Tegenwoordig heeft zo'n kind gelijk ADHD. Alle dingen die jij noemt bestaan naar mijn idee al heel lang alleen zijn we nu in een tijdperk dat ieder beestje een naam moet hebben en dan krijg je overal wel een naam voor (het liefs een of andere moeilijke, Engelstalige afkorting)
|
![]() |
Ik denk wel dat heel veel ouders gevoelig zijn voor dit soort termen en er in deze tijd ook veel sneller gezocht wordt naar een term die passend is voor het gedrag van een kind.
Nu zijn die termen op zich naar mijn idee wel voldoende gespecificeerd om als waarheidsgetrouw de boeken in te gaan, maar ik vrees dat ouders gewoon sneller claimen dat hun kind iets heeft of is, omdat ze dat toevallig ergens in de boeken hebben gelezen. En dat zich daardoor een spiraal inwerking heeft gezet, waardoor het inderdaad een soort van mode-verschijnsel is geworden, omdat veel mensen nu van dat soort benamingen gehoord hebben en iedereen er het zijne van denkt. Waarschijnlijk komt dat juist weer door het feit dat de psychologie studie nog redelijk nieuw is en nog niet helemaal als vaststaande wetenschappelijkheden wordt gezien, waardoor iedereen zijn mening hieromheen al klaar heeft liggen. itt tot de medische wereld waar eigenlijk iedereen wel redelijk zeker van lijkt te zijn en dus minder mode-gevoelig is voor benamingen die maar te pas en te onpas gebruikt worden. Als laatste is het het natuurlijk ook heel makkelijk om te zien wat je wil zien als deskundige en als ouder, waardoor zo'n label wellicht veel vaker toegepast wordt dan eigenlijk logisch zou zijn. Ik ben het ook wel een beetje eens met Nebula, dat we er nu veel meer op gefocused zijn om dat we daar inderdaad blijkbaar de tijd voor hebben die we eerst niet hadden. Dat was het voor nu even ![]()
Laatst gewijzigd op 23-02-2004 om 16:31. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik wil trouwens even een voorbeeld aanhalen
![]() |
![]() |
|
![]() |
ik denk dat eht word bestempeld als modeverschijnsel. Maar ik denk niet dat het een modeverschijnsel is. Er zijn steeds betere tests om dat soort dingen vast te stellen. En ik denk dat het daardoor vaker wordt vast gesteld. Okay ADHD vind ik wel iets overdreven. Als ik nu eens een keer een super drukke bui heb, normaal ben ik vrij rustig krijg ik ook al hyperactief en ADHD naar mijn kop gesmeten terwijl ik dat geen van beide ben/heb
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@Leonoor: Ik ben de termen nieuwetijdskinderen en indigokinderen tegen gekomen bij een aantal Internetclubs over autisme, waar ik lid van ben. Met name de site over indigokinderen die ik daar vermeld zag staan vond ik nogal esoterisch. De beheerder van die site, die net als ik het syndroom van Asperger heeft, stelde dat men bij sommige kinderen teveel de nadruk op een mogelijk syndroom van Asperger legt, terwijl het volgens hem om indigokinderen zou gaan, een fenomeen dat volgens hem niets met het syndroom van Asperger te maken heeft. Hij was het overigens wel met mijn opvatting eens dat mensen met een stoornis in het autistische spectrum en hulpverleners elkaar nodig hebben, aangezien hulpverleners een stoornis in het autistische spectrum alleen van de buitenkant kennen en mensen met zo'n stoornis dit van de binnenkant kennen, wat hen bij uitstek tot "ervaringsdeskundigen" maakt.
Laatst gewijzigd op 23-02-2004 om 17:56. |
![]() |
||
Citaat:
ik ga nu een heel raar voorbeeld noemen (niet gaan lachen ![]() maargoed, ik had dus mijn luistertoets duits (en ja, ik heb het goed gehoord hoor, wat er gezegd werd) en daarin werd ook gesproken over mensen die hadden een hartoperatie gehad. Hun hartproblemen waren voor die operatie hun grootste probleem. Een half jaar later moesten ze terug voor controle (kijken of er bijwerkingen waren ed) en toen klaagden mensen over de meest uiteenlopende dingen. Een voorbeeld, last van gevoelige gewrichten. en VOOR de operatie hadden ze daar nooit last van beweerden ze. Waarschijnlijk is het zo geweest dat deze mensen er voor die tijd WEL last van hadden, maar dat het ze er op een of andere manier geen aandacht aanschonken vanwege het voor hun veel grotere probleem... de hartproblemen. eigenlijk net zo iets.... (raar voorbeeld, gehhe, van een luistertoets ![]() xxx en liefs
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zulke kinderen leven rustig door zonder in de gaten te hebben dat ze iets hebben en als ze zich dan gaan vergelijken met anderen in hun omgeving denken ze dat het normaal is omdat bijna alle andere kinderen daar ook last van hebben, waardoor ze dus concluderen dat het normaal is en niet uitzonderlijk... Ik vraag me af of ze werkelijk anders zouden worden bekeken na het hebben van een dergelijke stoornis als men niet door westerse deskundigen erop zou worden gewezen. In die zin kun je je dus afvragen wat je er mee op schiet om zo'n label op te plakken.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Ik denk door nieuwe technieken zijn nieuwe dingen mogelijk om te onderzoeken. Vroeger zal het vast ook wel voorkomen maar dachten ze waarschijnlijk dat zo'n ziekte tussen je oren zat. Nu door al die apparaten en DNA dingen enzo zien ze dat er echt verschil is met iemand die zo'n ziekte wel heeft en niet.
Verder zijn het denk ik ook wel luxeproblemen. Iemands leven kan nooit perfect zijn en in de westerse landen gaat het er wel op lijken met al die rijke mensen die alle kansen van de wereld hebben, dan maar datsoort problemen! Daarnaast is onze levensstyle heel erg verandert. We leven erg ongezond en dus kankerverwekkend, verder met die genetische modificatie kunnen ook nog wel wat problemen ontstaan.....
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Dat kan best zo zijn ja, maar bij welk 'vershchijnsel' zeg je dat het een modeverschijnsel is en bij welk dan niet? Daar heb je alweer een volgend probleem.
Maar ik denk zeker wel dat het voor een deel waar is. Er worden nieuwe psychische aandoeningen gevonden, en mensen willen maar al te graag daaronder vallen als er iets mis is (met ze). Ze willen extra aandacht of gewoon zekerheid. Die modeverschijnselen hebben naast het negatieve natuurlijk ook wel het positieve dat ze denk ik ook wel eens ervoor zorgen dat iemand beter behandeld kan worden. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
ik denk dat de moderne maatschappij iedereen die anders is in een hokje wil duwen.
wel komen door onze tv/video-cultuur mensen in aanraking met nog meer indrukken en komen ze daardoor vaker in persoonlijke problemen, teveel emoties en indrukken waarmee ze niet om kunnen gaan een mens is denk ik namelijk gelukkiger naarmate ze minder weten van hetgeen ze missen
|
zonder mensen te willen beledigen, want ik weet dat er veel mensen mee zitten...
maar het geeft pubers, wat ik natuurlijk zelf ook zeker ben geweest, vaal zefvertrouwen om buiten de boot te vallen. niet helemaal natuurlijk, maar als je anders bent val je op, ben je speciaal. en niemand wil in de grijze massa lopen, misschien dat het daar iets mee te maken heeft. het is overigens ook wel iets voor nu, om iedereen een afwijking mee te geven. vroeger had niemand een beugel, en de ouders van nu hebben geen van allen perfecte tanden, nu loopt iedereen er stralend bij met hun gebleekte kaarsrechte tanden. je moet er nu iets meer voor over hebben om een afwijking te hebben. dus wordt elk klein afwijkinkje van het normale meteen een ziekte, vrij belachelijk eigenlijk |
![]() |
|
ik ken iemand die heeft ADHD en PDDNOS(concetratiestoornis) en die was vroeger echt een irritant en onhandelbare kerel, maar nu hij dus al 19 is is het al een stuk minder geworden. zo zijn er lui die zijn gewoon rustig en die lullen maar wat over adhd dat ze dat hebben...
maar nog iets, ze hebben mij bij het riagg wijs gemaakt dat ik beelddenker ben dat wil zeggen dat je bijv als ik boom zeg zie ik in me gedachten een boom voor me, gedetaileerd en al. iemand anders ooit van gehoord?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
dat hebben ze mij wel verteld ja, bij sommige kinderen zal het overschakelen van beeld denker naar ...euh normaal denker niet gebeuren. maar leert dan op een eigen manier er mee om te gaan... dat is wat ze me vertelden.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Het is toch niet zo raar dat mensen een bepaalde combinatie van symptomen een aparte naam willen geven.
Het communiceert makkelijker. Of je nou zegt: "mijn neus zit verstopt, ik heb traanogen en moet hoesten", of dat je zegt: "ik ben verkouden". De verschijnselen blijven hetzelfde en kun je in principe niet ontkennen, maar het is wel makkelijker praten. Natuurlijk heb je ook mensen die zich dmv ziektes/aandoeningen willen onderscheiden, maar dat geven we toch ook gewoon weer een naampje ![]() ach...
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
tja... hoe leg je zoiets uit.... het is alsof je een tv als gedachten hebt. als ik het over iets heb, zie ik het in gedachte voor me gebeuren. ook als je iets moet beschrijven. dan haal je het plaatje weer terug en beschrijf je het plaatje in je gedachten.
en als ik bijv. een boek lees, dan heb ik in me gedachten gewoon een film spelen van dat boek.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
|
ja ik weet ook niet precies wat het verschil is tussen normaal denken en beeld denken... ze zeggen dat ik een zwaar beelddenker ben. dus ik weet niet hoe die andere nietbeelddenker denken...
||
Citaat:
Iedereen stopt iedereen tegenwoordig in een hokje. Dat is het mode verschijnsel. De ziektes/klachten/hoe je het ook wil noemen, niet. Die bestonden 60 jaar geleden ook al wel. Ik vind dat er wel een verschil bestaat tussen dingen die wel/niet getest kunnen worden. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ik kan mij zo irriteren aan het beeld dat de meeste mensen hebben bij ADHD. De meeste mensen hebben het twee keer bij Catherine gezien ( 3 jaar geleden) en meteen worden veel kinderen die soms druk zijn bestempeld als ADHD'tjes en ouders met kinderen met ADHD kunnen niet opvoeden.
Je zou denken dat, nu de diagnose best vaak wordt gesteld (veel mensen zeggen iemand te kennen met ADHD), mensen begripvoller tegenover de ziekte zouden staan. Maar ouders van kinderen met ADHD krijgen alleen maar te horen:"Nou, geef 'em maar een weekendje met mij mee, istie er zó vanaf." En als het nou zo zou zijn dat het "gewoon" een slechte opvoeding is. Maar ADHD is een medisch erkende, genetisch overdraagbare aandoening die de concentratie vermoeilijkt, die patienten hun controle over hun gedrag doet verliezen en gelukkig is ADHD ook een aandoening die bestreden kan worden met medicijnen. Ritalin slaat in 80% van de gevallen aan. Het is een middel waardoor de patient zijn gedrag onder controle kan houden, zijn kop erbij kan houden, de patient is minder tot last voor anderen, kan meer vrienden maken, heeft een beter sociaal leven. Oja... En dat niet alle kinderen met ADHD dezelfde symptomen hebben is makkelijk uit te leggen. Er zijn ongeveer 20 kenmerken van ADHD, waaronder slecht concentreren, geen vrienden kunnen maken, druk zijn, bedplassen etc. Als je aan ongeveer 15 van deze kenmerken voldoet ben je ADHD'er. En dat is niet zo volgens de buurvrouw, maar dat zegt een kinderarts. En dat doetie echt niet zomaar. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
ADHD -) Heb je iets mis in je hersenen, stofje tekort of zoiets 't is aan te tonen. Hoogbegaafdheid --) Sjah, gewoon een hoog IQ, valt niet veel mee te sjoemelen, é. Cvs --) Mijn moeder heeft dit (gepaard met fibromilagie) Hsp --) Is dikke zever. De term klopt op zich wel, maar het is geen syndroom of ziekte of zo, je kan evengoed zeggen dat je een supergevoelig iemand bent. Sterrenkinderen --) Kan je evengoed in de nieuwe Jezusgeboorte geloven ![]() Even betrouwbaar als je horoscoop lezen dus. Indigokinderen --) Heb ik ff opgezocht en het lijkt met nogal sekteachtig. ![]() Ik vind wel dat je een punt hebt over het te vlug diagnosteren/etiket opplakken, maar toch moet je het nog een stuk nuanceren. Je scheert al deze syndromen/stoornissen/nieuwe trendy woordjes helemaal over dezelfde kam. Het kan dus goed zijn dat iemand zich direct begint in te beelden (hypochondrie, weer zo'n leuke term ![]() Ik vind dat je het Westen met een splinternieuwe fiets kan vergelijken. Het valt direct op als er een kras in komt. Maar als je met een roestig derdewereldbakje ronddraalt, dan valt het je niet eens op dat er nog een roest plekje bij komt. Dit alles heeft natuurlijk zijn voor-en nadelen. Ik denk wel dat iedereen zich een beetje in een stoornis kan herkennen. Ik ben bv. nogal dromerig, teruggetrokken en zit met een aantal tics, fobieën en dwangmatigheden... ![]() (kan nog wel wat opnoemen, maar ja, wat boeit het?) |
![]() |
|
Verwijderd
|
@phensicske: Je praat in de 'je'-vorm en het lijkt soms of je het specifiek tegen mij hebt...ik weet niet of het zo is, maar in het geval dat het zo is: niet waarom, ik zeg nergens dat dit mijn mening is. Zie het als een (vraag)stelling.
Het is niet per se een kwestie van of het wel of niet bestaat, het is meer of mensen op zo'n etiket 'azen'. Veel ouders willen een hoogbegaafd kind bv. Hoe is ADHD dan aan te tonen? Voor zo ver ik weet bestaat er geen test of wat dan ook om het vast te stellen...het gaat op basis van de amnese en vragenlijsten, maar dat kan je 'vervalsen'. De diagnose schijnt veel en veel te snel en vaak gesteld te worden. (Dat cvs bestaat weet ik ook wel: ik heb het zelf. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En idd, wie wil nu niet het etiket 'hoogbegaafd' opgeplakt krijgen? Ik vind het eigenlijk best wel interessant dat vele symptomen van dergelijke stoornissen elkaar zo overlappen. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Blood Fire Rage | 500 | 10-12-2006 09:04 | |
De Kantine |
Stelling: homoseksualiteit is een modeverschijnsel. Verwijderd | 13 | 13-04-2005 22:44 | |
Lifestyle |
Mode.. purplerose | 75 | 21-12-2004 23:45 | |
Lifestyle |
Allochtonen lopen voor op de mode Gadje | 82 | 28-07-2003 09:46 | |
Lifestyle |
De link tussen lifestyle en uiterlijk SpiritX | 37 | 17-06-2002 06:54 | |
Psychologie |
modeverschijnsel... pienie | 20 | 20-03-2002 11:38 |