Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2004, 12:29
kliwie
kliwie is offline
is dit een leuk boek? sommige zeggen van wel anderen vinden hem heel saai. wat vinden jullie ervan? ik heb hem nog niet gelezen maar nadat ik 'dubbelliefde' van Adriaan van dis uit heb wil ik graag aan de wereld van sofie beginnen. wat vinden jullie van Dubbelliefde? ik vind het een erg goed boek meestal gebeurd er niks maar ik vind hem ontzettend leuk en ik heb nog geen enkel saai stukje kunnen ontdekken maar misschien komt dat nog want ik ben nog neit zo ver en ik heb gehoord dat er in het hele boek niks gebeurd en veel vonden het boek erg saai.
liefs Jenn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2004, 12:53
Levellae
Levellae is offline
Ik heb de wereld van sofie gelezen. Ik kan het je zeker aanraden, vooral als je geïnteresseerd bent in de filosofie. Je leert veel door het boek te lezen, en alles wordt op een leuke manier gepresenteerd. Niet doen als je weinig tijd hebt, dan kun je het beter bewaren voor de vakantie.
Oud 07-03-2004, 16:36
Rian-x-
Rian-x- is offline
Ik heb het geprobeerd te lezen, mar ik vond het saai en ben na 150 pagina's opgehouden. Ik vond het erg langdradig en mijn intresses liggen niet zo bij filosofie.
Maar als je erg geinteresseerd bent in filosofie moet je het zeker lezen.
Oud 07-03-2004, 16:39
somszithetmee
somszithetmee is offline
elementair als de hel, naar mijn mening niet een boek dat in de hogere regionen van de electronische wereld rond zou moeten fladderen.
maar als je er zin in hebt: knock yourself out!
Oud 07-03-2004, 16:47
Verwijderd
Citaat:
JC Superstar schreef op 07-03-2004 @ 17:36:
Ik heb het geprobeerd te lezen, mar ik vond het saai en ben na 150 pagina's opgehouden. Ik vond het erg langdradig en mijn intresses liggen niet zo bij filosofie.
Maar als je erg geinteresseerd bent in filosofie moet je het zeker lezen.
Ik ben wel erg geïnteresseerd in filosofie, maar ik vond hem ook nogal saai...ik ben ook na weet ik het hoeveel bladzijden gestopt (ben volgens mij wel verder gekomen dan de 150 ).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 17:01
Mindfields
Mindfields is offline
Ik vond de filosofische stukken mooi, maar het verhaal eromheen vond ik maar niks..
Oud 07-03-2004, 17:43
sublime
sublime is offline
wereld van sophie is - dat het voor de basisschool zou zijn vind ik enigszins overdreven, ik zou zeggen onderbouw middelbaar. maar het blijft een leuk boek, ook het verhaal er om heen.

maar andere boeken van gaarder zijn leuker, vind ik

btw, waarom breng je twee boeken in 1 topic naar voren, schiet niet echt op, lijkt me
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 18:16
snoopy
snoopy is offline
ik heb de wereld van sofie wel gelezen, vrij lang geleden. Ik vond de delen waarin het "echte" verhaal werd verteld superleuk en orgineel, de stukjes waarin sofie leskrijgt worden soms wel een beetje langdradig. Maar tis gewoon een supergoed boek.
Oud 07-03-2004, 18:25
Verwijderd
Het boek maakt de basis van filosofie begrijpelijk voor kinderen vanaf 12 jaar, dat verdient in mijn ogen heel veel waardering. Toevallig zag ik het gisteren ergens liggen voor een mooi prijsje, dus ik heb het toegevoegd aan mijn eigen microscopische bibliotheekje.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 18:29
forumfreakie
forumfreakie is offline
De wereld van Sofie is echt super goed! Eigenlijk zou iedereen hem moet lezen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 20:25
cup a soup
cup a soup is offline
erg goed boek.. hoewel veel makkelijker verteld, doen de lessen in de filosofen niet veel onder aan de echte stukken.

wel is Sofie een betweterig kutkind naja k vond der soms vervelend!
Oud 07-03-2004, 20:48
Emilia
Emilia is offline
Qua taalgebruik is De wereld van Sofie misschien wel afgestemd op lager (middelbaar) onderwijs, maar je mag het niet onderschatten hoor! Ik heb vorig semester filosofie gehad aan de unief en als ik De wereld van Sofie vroeger had gelezen, dan zou ik nooit de essentie hebben gesnapt van wat daar allemaal wordt gezegd. Het lijkt allemaal heel simpel, maar daar worden zo maar eens de grondslagen van de westerse filosofie uit de doeken gedaan.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:45
Hero_Zero
Hero_Zero is offline
Ik hoor vaak mensen zeggen dat het zo verassend is. Dat vind ik zelf totaal niet. Ikzelf had al vaak aan mogelijkheden als die in de ontknoping van het boek gedacht. Verder vind ik het verhaal over de filosofen ook niet geweldig. Dan lees ik liever een wat moeilijkere maar boeiendere uitleg.

Het geheim van de kaarten vind ik echter een subliem boek van Jostein Gaarder. Dat is veel spannender en verassender.
Oud 07-03-2004, 22:06
Verwijderd
Ik ga het ooit nog een keer lezen, maar dan wel kritisch. Ik vraag me af op welke manier westerse filosofie in dat gepresenteerd wordt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:35
heldine
heldine is offline
Citaat:
Parallel schreef op 07-03-2004 @ 18:01:
Ik vond de filosofische stukken mooi, maar het verhaal eromheen vond ik maar niks..
idd
en daarom kreeg k m niet uit.
btw: ik wil nog een leuk filosofisch boek lezen, dat het elementaire gedoe overslaat (is lui van me, weet ik, maar dat vind ik gewoon niet interessant.) iemand nog tips?
Oud 08-03-2004, 21:16
Verwijderd
Citaat:
>?< schreef op 08-03-2004 @ 16:35:
idd
en daarom kreeg k m niet uit.
btw: ik wil nog een leuk filosofisch boek lezen, dat het elementaire gedoe overslaat (is lui van me, weet ik, maar dat vind ik gewoon niet interessant.) iemand nog tips?
Het 'elementaire gedoe' is nogal belangrijk, gezien velen ervan overtuigd zijn dat als je Plato en Aristoteles snapt, je alles over filosofie wel makkelijk kan begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 11:31
Marleen17
Marleen17 is offline
Ik heb de wereld van Sofie al meerdere keren gelezen, omdat ik het zo'n mooi boek vind. Het taalgebruik is misschien in het verhaal omheen wat simpel, maar het is een aangename afwisseling na de moeilijke stukken waar Sofie les krijgt. Ik vind niet dat het boek alleen voor kinderen is, iedereen kan het lezen en het is voor iedereen leuk, maar je moet wel in filosofie geinteresseerd zijn.

Nog een aanrader: De Joker, ook van Jostein Gaarder. Je moet het wel goed lezen, en achter elkaar, anders snap je het verhaal niet meer.. Het vergt veel van je voorstellingsvermogen, maar zeker een heeeel mooi boek! Als ik je er meer over moet vertellen, stuur me dan een PM.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjuss Marleen
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 11:33
Marleen17
Marleen17 is offline
Sorry!!! Gaf je net de verkeerde titel van dat boek dat ik je aanraadde!!

De titel is: Het geheim van de kaarten, maar het is wel van Jostein Gaarder, de schrijver van de wereld van Sofie.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 13:28
the tourist
the tourist is offline
Ik vond de wereld van Sofie wel een mooi boek, maar het filosofische gedeelte vond ik op een gegeven moment wel wat langdradig worden. Ik kan ook geen namen onthouden en er wordt af en toe wel terugverwezen, dus dat werd een beetje irritant. De tweede helft van het filosofische gedeelte heb ik dus ook maar half/globaal gelezen. Het verhaal erom heen vond ik wel leuk.
De andere boeken van Jostein Gaarder die ik heb gelezen, vond ik leuker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten