Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2004, 21:11
Maurice
Maurice is offline
2 hoogleraren waar ik les van krijg hebben een artikel geschreven over "de methodologie van de evidentie"
grofweg komt het er op neer dat in een conflict waar 2 partijen in verbonden zijn, beide partijen een waarheid nastreven. die waarheden zijn niet aan elkaar gelijk.
Zij beweren dus dat ieder zijn eigen waarheid heeft.

Hoe denk jij daarover?

Ik zelf ben van mening dat er in een conflict gestreefd moet worden naar één waarheid ipv het respecteren van meerdere waarheden
Oud 17-03-2004, 21:19
Weylyn
Weylyn is offline
Je vergeet een klein deteil, als er in een conflict maar één waarheid is, is er geen conflict. Conflicten ontstaan namelijk OMDAT er twee waarheden zijn. Het hoeft dan niet eens zo te zijn dat een van de twee onjuist is, ze kunnen best allebei gelijk hebben.
Oud 18-03-2004, 09:39
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Weylyn schreef op 17-03-2004 @ 22:19:
Je vergeet een klein deteil, als er in een conflict maar één waarheid is, is er geen conflict. Conflicten ontstaan namelijk OMDAT er twee waarheden zijn. Het hoeft dan niet eens zo te zijn dat een van de twee onjuist is, ze kunnen best allebei gelijk hebben.
Wel, dat is niet geheel juist. Een conflict kan ook bestaan omdat één persoon of beide personen falen in te zien wat de waarheid is én omdat daarbij de persoon die de waarheid wel weet in te zien faalt de ander te overtuigen van zijn gelijk.

Anders gezegd, om met Kant te spreken, er is een waarheid, en óf één iemand heeft een andere bril op dan een ander iemand óf één iemand heeft zijn ogen dicht.

Kant zegt evenwel ook dat de echte waarheid nooit te achterhalen is. Daar ben ik het niet geheel mee eens. We moeten waarheid bekijken op het niveau waarop ze opereert. De dingen achter de dingen beschouwen is niet interessant voor ons want als we ze konden beschouwen waren ze niet de dingen achter de dingen. De dingen die we wél kunnen weten, zijn dingen op menselijk niveau. Om te kennen en weten postuleer je menszijn, en daarmee de dingen op hetzelfde niveau.

Zien wij een appel, dan is die appel even echt als het feit dat wij hem zien. Dat is alles wat we moeten weten. Een blinde zal de appel niet zien. Iemand die kleurenblind is, zal de appel wellicht in een andere kleur zien. Wie heeft er gelijk? Nou, allemaal.

Laatst gewijzigd op 18-03-2004 om 09:45.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 09:51
Verwijderd
Als ze allen die appel anders zien, maar toch allemaal de waarheid zien, zijn er dus drie verschillende waarheden, en niet één.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 09:56
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 18-03-2004 @ 10:51:
Als ze allen die appel anders zien, maar toch allemaal de waarheid zien, zijn er dus drie verschillende waarheden, en niet één.
De waarheid bestaat voor de mens. In het geheel is er geen waarheid.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:09
Isa
Isa is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 18-03-2004 @ 10:56:
De waarheid bestaat voor de mens. In het geheel is er geen waarheid.
nee hoor die zin is niet waar imho.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:26
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Isa schreef op 18-03-2004 @ 11:09:
nee hoor die zin is niet waar imho.
Stel we hebben een geheel. Het geheel is alles wat er is. Hoe kan er dan nog, buiten het geheel, iemand of iets zijn wat ergens aan waarheid of onwaarheid toekent? Hoe kan er, als jij het geheel waarheid wilt noemen, iets zijn dat zo is dat nog onderscheid maakt tussen waarheid en onwaarheid?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:28
Verwijderd
De waarheid is er, maar niet iedereen kan hem zien.

Dat zei je net zelf ook, toen je Kant aanhaalde.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 12:23
Verwijderd
Citaat:
morris schreef op 17-03-2004 @ 22:11:
[...]grofweg komt het er op neer dat in een conflict waar 2 partijen in verbonden zijn, beide partijen een waarheid nastreven. die waarheden zijn niet aan elkaar gelijk.
Zij beweren dus dat ieder zijn eigen waarheid heeft.[...]
Ik denk dat je bedoelt dat ieder een eigen interpretatie van de waarheid heeft, want uit "die waarheden zijn niet aan elkaar gelijk" leid ik af dat er blijkbaar een metawaarheid is, waaraan beide andere waarheden getoetst kunnen worden.
In dat geval kan ik volledig instemmen, omdat de waarheid altijd in het midden van beide kanten van de medaille ligt. En dan kan er best een interpretatie zijn die dichterbij ligt dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 17:34
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Weylyn schreef op 17-03-2004 @ 22:19:
Nee nee, je hebt het niet helemaal begrepen. Conflicten kunnen juist alleen bestaan als er slechts 1 universele waarheid bestaat. Als er meerdere waarheden bestaan, en iedereen heeft zijn eigen waarheid, dan kun e nooit zeggen 'x is waar'. Je kan alleen zeggen 'voor mij is x waar' en dit komt op hetzelfde neer als 'ik vind x'. In een conflict of discussie moeten 2 mensen het met elkaar niet eens zijn. Dat kan alleen als er 1 waarheid is en je dus kan zeggen 'x is waar'. Als de andere persoon dan zegt 'x is niet waar, y is waar' dan bestaat er een oneens-heid. Als personen alleen zeggen 'ik vind x' en 'ik vind y' dan zijn ze het niet oneens, dat zijn slechts 2 feitelijke uitspraken.

Oud 19-03-2004, 17:37
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 18-03-2004 @ 10:51:
Volgens Kant komt dat omdat menselijk bewustzijn en kenvermogen bepaald worden door de ervaringen van ruimte en tijd. De waarheid is er wel, en staat op zichzelf, maar deze word niet noodzakelijkerwijs door iedereen hetzelfde ervaren.
Reageren

Regels voor berichten