Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2004, 13:09
tommiegun
tommiegun is offline
Hey mensen,

Weet iemand of je RSI (muisarm)kan laten genezen of "weghalen"?
Het zou wel fijn zijn want ik begin het al te krijgen
Oud 19-03-2004, 13:10
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Nee, hooguit voorkomen/verminderen door middel van die gelmatten etc. geloof ik.
Ik heb er zelf ook inderdaad last van.
Oud 19-03-2004, 13:21
Verwijderd
Belasting verminderen, telkens dezelfde bewegingen vermijden... als je er al last van hebt, moet je hem eerst laten rusten en daarna zorgen dat hij goed beweegt, dus niet telkens dezelfde beweging.

Voorkomen doe je door elk uur 10 minuten oefeningen te doen, ik weet niet precies wat voor oefeningen... maar je hebt programmatjes voor je pc, na een uur springt die dan aan en zie je wat voor bewegingen moet doen.

Zorg ook dat je ergonomisch zo perfect mogelijk zit. Monitor op ooghoogte, knieën 90 graden, voeten vlak op de grond, rug recht, polsen goed ondersteund etc.

Ik heb ook al last in m'n schouder en polsen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 13:26
Silver rain
Silver rain is offline
Je kan het laten genezen door inder telkens dezelfde bewegingen te maken, dan gaat het vanzelf weg. En als je dan toch wilt computeren (wat je natuurlijk wilt), zorg er dan voor dat zoals al is gezegd je op tijd oefeningen doet. Het kan zoiets simpels zijn als wat te drinken halen, als het maar andere bewegingen zijn.
Voorkomen doe je dus door op tijd oefeningen te doen/te bewegen
Oud 19-03-2004, 13:30
Koen
Koen is offline
-> Lichaam en gezondheid
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 13:32
ParisPlage
ParisPlage is offline
Ja het schijnt dat je het niet helemaal kunt laten genezen, maar je kunt het zeker verminderen. Ik zit voor mijn werk achter de comp, en als hobby 's avonds vaak ook nog eens. Kreeg op een bepaald moment een paar jaar geleden ook veel last van pijn/kramp in mijn rechter-onderarm als ik aan het muizen was.
Ik ben toen op mijn werk met links gaan werken, en thuis met rechts. Dit is in het begin ff wennen, maar dat komt vanzelf goed. Ik maak nooit fouten meer daarin (ik stel mijn muis niet in op linkshandig, maar ik gebruik hem gewoon in zijn rechterhandinstelling aan de linkerkant van mijn toetsenbord.
Daarnaast natuurlijk ook mijn houding aangepast. En de laatste twee jaren heb ik eigenlijk geen pijn eer gevoelt. Ik doe ook meer oefeningen moet ik zeggen (regelmatig je arm/hand strechen zeg maar). Mischien is het professioneel niet helemaal verantwoord, maar het werkt wel voor mij.
Oud 19-03-2004, 14:27
Verwijderd
Citaat:
tommiegun schreef op 19-03-2004 @ 14:09:
Het zou wel fijn zijn want ik begin het al te krijgen
Het effectiefst lijkt me:
- veel minder computeren
- niet lang achter elkaar

niet leuk, wel nuttig

@silver rain: van 'telkens dezelfde bewegingen maken' , krijg je juist rsi
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 14:47
Auntie M
Auntie M is offline
RSI is inderdaad niets minder dan overbelasting van je arm of schouder door constant dezelfde beweging te maken of te lang in eenzelfde houding te zitten.

Wij hebben op werk het programma workpace op de computer. Je kunt daarin precies aangeven wat voor werk je doet achter de computer hoe je werkdag is ingedeeld etc. Aan de hand daarvan berekent hij wanneer je een micropauze moet nemen, een wat langere pauze etc. (ik moet eerlijk zeggen dat ik het proggie zelf heb uitgezet omdat ik gestoord wordt van die micropauzes).
De mensen voor mij hebben al wat tips aangedragen wat je er nog meer tegen kan doen.
Als je al RSI hebt of denkt te hebben zul je moeten nagaan waar de overbelasting door zou kunnen komen (niet vaak genoeg van houding veranderen, je spieren niet genoeg strekken), een fysio kan dan verlichting geven.
Oud 20-03-2004, 03:09
p-chez
p-chez is offline
RSI is zeg maar in 'fasen' op te delen. De beginfase is vrij makkelijk geneesbaar door minder te computeren, goed te zitten en pauzes te nemen met wat rekoefeningetjes.
Verder gevorderde fasen zijn minder makkelijk vanaf te komen. Kun je al de bovenstaande maatregelen nemen, maar dan moet je zeker ook oefeningen doen (voor wat voor oefeningen kun je bijv. een fisio- of césartherapeut raadplegen). Deze zijn dus iets anders dan wat rekoefeningetjes. De klachten zullen hiermee op den duur wel verminderen of verdwijnen.

De laatste fase is niet geneesbaar.

Ikzelf heb RSI in m'n nek. Heb gewoon een paar maanden césartherapie gehad (is bewegings- en houdingstherapie). Ik moest dus ook al die vage oefeningen doen. Doe ze nog steeds wel. En m'n nekklachten zijn behoorlijk afgenomen.

Maar ik raad je aan om, nou je RSI nog in een vroeg stadium is, er goed op te letten. Nu kun je er nog iets aan doen.
Dus goede zithouding, rechtop, niet voorover leunen met je kin op je hand, goed achterin je stoel zitten, niet onderuit zakken dus, nek recht t.o.v. je ruggegraat, je stoel moet zo staan dat als je je armen ontspant je ellebogen ter hoogte van de tafel zitten, dus niet dat je schouders omhoog getrokken zitten maar gewoon ontspannen, je moet ongeveer 20 graden naar beneden kijken, dan staat je beeldscherm goed, je kunt je muis i.p.v. naast je toetsenbord, voor je toetsenbord leggen, zodat je je arm/hand dus meer in de schrijfpositie hebt liggen zeg maar, etc.

Maar een goede houding is met RSI net zo belangrijk wanneer je niet achter de PC zit. Dus ook al je tv kijkt, of als je loopt, staat, fietst, etc.
Oud 20-03-2004, 17:38
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 19-03-2004 @ 15:27:

@silver rain: van 'telkens dezelfde bewegingen maken' , krijg je juist rsi
Klopt, er staat nu "inder" in m'n post maar dat moet natuurlijk "minder" zijn. Minder dezelfde bewegingen maken
Oud 22-03-2004, 22:37
ijscoman
ijscoman is offline
Wat je zowiezo moet doen is voor ongeveer een maand verder muizen met je andere hand in het begin is dit wennen maar het lukt je wel. die andere hand heeft rust nodig je moet alleen iedere avond ff oefenen al je vingers berwegen hand open en dicht doen etc. Na die maand heb je er een stuk minder last van en kun je weer met die hand muizen en dan gewoon aanhouden dat je om het uut 10 minuten pauze neemt en eventueel ff oefent ofzo. Zo doe ik het ook als ik last krijg.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten