![]() |
|
RSI is inderdaad niets minder dan overbelasting van je arm of schouder door constant dezelfde beweging te maken of te lang in eenzelfde houding te zitten.
Wij hebben op werk het programma workpace op de computer. Je kunt daarin precies aangeven wat voor werk je doet achter de computer hoe je werkdag is ingedeeld etc. Aan de hand daarvan berekent hij wanneer je een micropauze moet nemen, een wat langere pauze etc. (ik moet eerlijk zeggen dat ik het proggie zelf heb uitgezet omdat ik gestoord wordt van die micropauzes). De mensen voor mij hebben al wat tips aangedragen wat je er nog meer tegen kan doen. Als je al RSI hebt of denkt te hebben zul je moeten nagaan waar de overbelasting door zou kunnen komen (niet vaak genoeg van houding veranderen, je spieren niet genoeg strekken), een fysio kan dan verlichting geven.
|
RSI is zeg maar in 'fasen' op te delen. De beginfase is vrij makkelijk geneesbaar door minder te computeren, goed te zitten en pauzes te nemen met wat rekoefeningetjes.
Verder gevorderde fasen zijn minder makkelijk vanaf te komen. Kun je al de bovenstaande maatregelen nemen, maar dan moet je zeker ook oefeningen doen (voor wat voor oefeningen kun je bijv. een fisio- of césartherapeut raadplegen). Deze zijn dus iets anders dan wat rekoefeningetjes. De klachten zullen hiermee op den duur wel verminderen of verdwijnen. De laatste fase is niet geneesbaar. Ikzelf heb RSI in m'n nek. Heb gewoon een paar maanden césartherapie gehad (is bewegings- en houdingstherapie). Ik moest dus ook al die vage oefeningen doen. Doe ze nog steeds wel. En m'n nekklachten zijn behoorlijk afgenomen. ![]() Maar ik raad je aan om, nou je RSI nog in een vroeg stadium is, er goed op te letten. Nu kun je er nog iets aan doen. Dus goede zithouding, rechtop, niet voorover leunen met je kin op je hand, goed achterin je stoel zitten, niet onderuit zakken dus, nek recht t.o.v. je ruggegraat, je stoel moet zo staan dat als je je armen ontspant je ellebogen ter hoogte van de tafel zitten, dus niet dat je schouders omhoog getrokken zitten maar gewoon ontspannen, je moet ongeveer 20 graden naar beneden kijken, dan staat je beeldscherm goed, je kunt je muis i.p.v. naast je toetsenbord, voor je toetsenbord leggen, zodat je je arm/hand dus meer in de schrijfpositie hebt liggen zeg maar, etc. Maar een goede houding is met RSI net zo belangrijk wanneer je niet achter de PC zit. Dus ook al je tv kijkt, of als je loopt, staat, fietst, etc.
||
Citaat:
![]()
|
Wat je zowiezo moet doen is voor ongeveer een maand verder muizen met je andere hand in het begin is dit wennen maar het lukt je wel. die andere hand heeft rust nodig je moet alleen iedere avond ff oefenen al je vingers berwegen hand open en dicht doen etc. Na die maand heb je er een stuk minder last van en kun je weer met die hand muizen en dan gewoon aanhouden dat je om het uut 10 minuten pauze neemt en eventueel ff oefent ofzo. Zo doe ik het ook als ik last krijg.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
RSI-sticker Gevederde | 14 | 05-08-2007 01:50 | |
Lichaam & Gezondheid |
Rsi Angie-la | 7 | 17-09-2005 12:20 | |
Lichaam & Gezondheid |