Hoi,
4,5 maand geleden is mijn vader overleden. In het begin had ik (zoals de meeste mensen die een dierbare hebben verloren) steeds de neiging om bijv voor hem de tafel te dekken, en tegen mn zusje te zeggen van... we vragen het strax wel aan pap... Gewoon omdat het uit gewoonte is, natuurlijk niet omdat ik dan vergeten was dat hij was overleden. Maar, na niet al te lange tijd leerde ik die gewoontes af, omdat ik voortdurend werd gecorrigeerd. Dus de tafel dekken voor hem, is geen gewoonte meer voor mij. Toch betrap ik me er regelmaatig op dat ik tegen vrienden zeg: Moet ik eerst aan mn vader vragen of: Ik denk niet dat ik kan komen, want mn vader heeft een slechte periode. ik heb het ook vaak over mn 'ouders' terwijl ik dan alleen mn moeder bedoel, kan bedoelen. Ik ben me er bewust van dat ik de tafel voor hem dek, en ik ben me er bewust van dat ik nog over hem spreek (ik bedoel niet over hem praten, maar spreken op de manier die ik daarnet aangaf). Ik kan ook rustig zeggen van: "Och, economie, dat zal volgende week wel lukken, want ik vraag gewoon of mn vader me helpt!".
Waarom doe ik dit, probeer ik nou zijn dood te ontkennen? Hebben meer mensen dit?