Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2004, 13:24
PGWR
PGWR is offline
Ik wilde zojuist een DVD in mijn pc doen, maar mijn DVD-rom herkent de DVD niet. Mijn DVD-rom vraag om een schijf of ander geschikt medium te plaatsen.

Ik heb Windows XP Home, en een AOPEN 16XDVD-ROM/AMH. Nu is mijn vraag, ligt het gewoon aan die DVD of is mijn DVD-rom van een slechte kwaliteit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2004, 15:10
Verwijderd
Misschien de regio code?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:58
Verwijderd
Regiocode heeft alleen te maken met de afspeelbaarheid van films. Je hebt geen speciale drivers nodig - als het goed is moet jouw Windows XP die drive ook gewoon rapporteren als een 'DVD-drive'. Kijk even bij This Computer -> Device Manager -> en dan je DVD-drive. Als je daar kunt kiezen voor 'DVD Region Change' dan herkent Windows dus goed dat het een DVD-speler is.

En sja...ik heb zelf ook wel eens gebakken DVD-R's in mijn speler gehad (Toshiba DVD-ROM SD-M1402B, 12x40) en die wilde ze ook nauwelijks lezen. Met gewone DVD's heeft-ie geen enkel probleem. Net zoals je brakke branders hebt en brakke lege media, zul je ook brakke DVD-spelers hebben...en A-Open staat nou niet echt bekend om zijn supergoede CD-apparaten.

Hoor je de DVD wel op snelheid komen in de speler of blijft-ie gewoon helemaal dood?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 16:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-04-2004 @ 18:58 :
...en A-Open staat nou niet echt bekend om zijn supergoede CD-apparaten.
Tijdje geleden dacht je daar nog anders over.

OT:Gaat het om DVD-ROM of DVD-R / DVD+R media?
Oud 08-04-2004, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-04-2004 @ 17:44 :
Tijdje geleden dacht je daar nog anders over.
Ik was alleen van mening dat mijn probleem niks te maken had met het feit dat A-Open een slecht merk zou zijn, omdat ook van een minder merk verwacht mag worden wat op de doos staat. Als een A-Open brander 52X DA-extraction heeft en hij haalt in de praktijk maar rond de 12X, dan is er iets mis, en niet iets dat te maken heeft met de kwaliteit van de speler als zodanig. Dan zou je namelijk wel de maximum snelheid halen, maar met een vreselijk brakke kwaliteit ofzo.

Als je namelijk burst mode gebruikt maakt het niets uit wat de kwaliteit van de extraction is, de speler leest dan gewoon op volle snelheid zonder fout- of jittercorrectie. Pas als je jittercorrectie gaat gebruiken, zal bij een slechte speler de snelheid heel erg inzakken en bij een goede gelijk blijven omdat daar geen jittercorrectie nodig is.

Overigens lag het 'm destijds aan de door mij gebruikte software, ik gebruik nu een ander programma en haal met die brander keurig 40X resp. 52X DA-extraction van een goede kwaliteit (en ja, ik ben flink audiofiel ).
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 09:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Welke software gebruik je nu en gebruikte je toen dan?
Oud 09-04-2004, 12:52
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-04-2004 @ 21:50 :
Overigens lag het 'm destijds aan de door mij gebruikte software, ik gebruik nu een ander programma en haal met die brander keurig 40X resp. 52X DA-extraction van een goede kwaliteit (en ja, ik ben flink audiofiel ).
Interessant. Welk stukje programmatuur gebruik je dan voor DAE, en in welke modus doe jij DAE?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 18:50
Verwijderd
Ik gebruikte toen Nero en Exact Audio Copy en beiden haalden een snelheid van zo rond de 12X - gek genoeg ook nog CLV, de snelheid ging niet omhoog naarmate de speler bij de buitenste tracks kwam (terwijl die A-Open in alle snelheden een CAV-speler is).

Ik gebruik nu gewoon Alcohol 120% voor alle soorten data. Die gebruikt gewoon de synchronized burst mode en haalt daarmee 40X resp. 52X (als je de eject-knop enkele seconden inhoudt). Het is dus wel mogelijk. Blijkbaar kunnen EAC en Nero de burst mode van die speler gewoon niet activeren en blijven ze in secure mode hangen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 08:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
EAC zuigt ook als de neten...

*hoort op de achtergrond een hond blaffen*

Maar snelheid van CD-rippen is dat zo belangrijk? Als je het vaak doet misschien, maar ik kan er wel op wachten, je kunt gewoon dingen ondertussen doen. Net zoals met MP3 compressie; kwaliteit vind ik belangrijker dan snelheid.
Oud 10-04-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-04-2004 @ 19:50 :
Ik gebruikte toen Nero en Exact Audio Copy en beiden haalden een snelheid van zo rond de 12X - gek genoeg ook nog CLV, de snelheid ging niet omhoog naarmate de speler bij de buitenste tracks kwam (terwijl die A-Open in alle snelheden een CAV-speler is).

Ik gebruik nu gewoon Alcohol 120% voor alle soorten data. Die gebruikt gewoon de synchronized burst mode en haalt daarmee 40X resp. 52X (als je de eject-knop enkele seconden inhoudt). Het is dus wel mogelijk. Blijkbaar kunnen EAC en Nero de burst mode van die speler gewoon niet activeren en blijven ze in secure mode hangen ofzo.
Data kun je prima in burst lezen, maar audio en burst-mode gaan absoluut niet samen. Helemaal niet wanneer je jezelf "audiofiel" wilt noemen
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-04-2004 @ 09:43 :
EAC zuigt ook als de neten...

*hoort op de achtergrond een hond blaffen*

Maar snelheid van CD-rippen is dat zo belangrijk? Als je het vaak doet misschien, maar ik kan er wel op wachten, je kunt gewoon dingen ondertussen doen. Net zoals met MP3 compressie; kwaliteit vind ik belangrijker dan snelheid.
EAC zuigt als de neten? Een verrekte goede argumentatie zou niet misstaan hier, jongedame. Ik hoop dat 't een flauwe poging-tot grap is, want als je 't serieus meent is dat een aanslag op je krediet, in ieder geval dat van mij.

In iedergeval zeer grappig dat je EAC vind zuigen, maar wel waarde hecht aan een degelijke compressie. Lieverd, als je rotzooi in welke codec dan ook strooit, komt er alleen maar rotzooi uit.

En voor zover ik weet is secure rippen alleen van belang met audio. Overige data bevat genoeg foutcorrectie.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 10-04-2004 @ 18:57 :
Data kun je prima in burst lezen, maar audio en burst-mode gaan absoluut niet samen. Helemaal niet wanneer je jezelf "audiofiel" wilt noemen
Misschien heb ik tot nu toe dan geluk gehad, want het werkt bij mij tot op heden altijd prima. Ik luister kritisch en probeer daarbij ook te letten op de beruchte 'I heard it-disease'. Ik heb wel eens een blinde test gedaan met een vriend van me die ook goed spul heeft staan (Arcam en Tannoy DC's). Dat was weliswaar niet op die A-Open maar op mijn andere speler, een Toshiba DVD-ROM SD-M1402B. Ook daar EAC in burst mode zonder correctie gebruikt, hij en ik hoorden allebei geen verschil.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 22:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 10-04-2004 @ 23:10 :
Misschien heb ik tot nu toe dan geluk gehad, want het werkt bij mij tot op heden altijd prima. Ik luister kritisch en probeer daarbij ook te letten op de beruchte 'I heard it-disease'. Ik heb wel eens een blinde test gedaan met een vriend van me die ook goed spul heeft staan (Arcam en Tannoy DC's). Dat was weliswaar niet op die A-Open maar op mijn andere speler, een Toshiba DVD-ROM SD-M1402B. Ook daar EAC in burst mode zonder correctie gebruikt, hij en ik hoorden allebei geen verschil.
Ja, je hebt geluk gehad. Waarom? Probably heb je fantastische schijfjes gebruikt (onbekrast, geen vetvlekken) en heb je een magistrale drive die waanzinnig goed is in DAE. Wanneer je een matige drive hebt, moet je niet vreemd staan te kijken als je ineens tikken, jitter en artefacts door je muziek hoort -- en dat hoeft niet in iedere track te zitten. Wanneer je namelijk een slechtere CD treft -- hoeft niet eens visueel slechter (krassen, vetvlekken e.d.) te zijn, maar gewoon lastiger te lezen d.m.v. een el cheapo dye, ga jij geheid op je bek met de burstmethode.

Met andere woorden; ik snap niet waarom je het risico neemt. Rip lekker met EAC in de secure mode, dan is het resultaat altijd 100%, zo niet, geeft EAC ook aan WAAR mogelijke errors zitten -- je komt niet voor verrassingen te staan.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 02:26
Verwijderd
heb je helemaal gelijk in ik maak eigenlijk vrijwel nooit 1-op-1 kopiëen van schijven, ik brand meestal vanaf mp3 en dan is de kwaliteit sowieso al dubieus. als ik een originele cd heb die ik zo mooi vind dat ik geen enkel risico wil nemen, dan rip ik ook gewoon in secure mode met de jitter- en foutcorrectie op high.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 07:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 10-04-2004 @ 18:59 :
EAC zuigt als de neten? Een verrekte goede argumentatie zou niet misstaan hier, jongedame. Ik hoop dat 't een flauwe poging-tot grap is, want als je 't serieus meent is dat een aanslag op je krediet, in ieder geval dat van mij.
Ja duh! Dat was wel een overduidelijke uitlokking van een reaktie van jou, en die *hoort een hond blaffen op de achtergrond* slaat natuurlijk op jou.

EAC vind ik niet zuigen, dergelijke benaming kies ik vooral voor bloated apps en wel met mate. Mijn ervaringen met EAC zijn best goed, alhoewel het programma niet geheel fool-proof vind en de interface wel wat restyling kan gebruiken om het niet alleen voor de poweruser maar ook voor 18-jarige aaimeisjes geschikt te maken.

Misschien bij de installatie een keuzeoptie voor Poweruser en Newbie, dat zou wel fijn zijn. Verder kreeg ik op een computer van iemand glitches in de geripte MP3 (met LAME compressie filter), niet echt naar gekeken en ik zal vast wat fout hebben gedaan, maar echt fool-proof is het proggie nog niet. Jammer dat het niet open source is, anders hadden andere mensen daar wel aan kunnen werken en misschien ook porteren naar *NIX.

Blah, offtopic.
Oud 11-04-2004, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-04-2004 @ 08:05 :
Ja duh! Dat was wel een overduidelijke uitlokking van een reaktie van jou, en die *hoort een hond blaffen op de achtergrond* slaat natuurlijk op jou.
Oh, dat was me totaal niet duidelijk.

Citaat:
Enlightenment schreef op 11-04-2004 @ 08:05 :Misschien bij de installatie een keuzeoptie voor Poweruser en Newbie, dat zou wel fijn zijn. Verder kreeg ik op een computer van iemand glitches in de geripte MP3 (met LAME compressie filter), niet echt naar gekeken en ik zal vast wat fout hebben gedaan, maar echt fool-proof is het proggie nog niet. Jammer dat het niet open source is, anders hadden andere mensen daar wel aan kunnen werken en misschien ook porteren naar *NIX.
Hm, wellicht had je eerst even www.ping.be/satcp moeten doorneuzen, gij n00b

Nou ja, het is inderdaad niet het makkelijkste programma. Maar je moet ook niet vergeten dat een goede DAE domweg niet makkelijk ìs. Bijvoorbeeld Cactus Datashield 200; een "beveiliging" waarbij audio bewust met ontiegelijk veel fouten op CD wordt gezet, hopende dat de CD-speler lomp genoeg is qua foutcorrectie en -tolerantie om er wat muziek uit te kunnen persen. Dat vereist toch wel wat skills om daar een degelijke digitale rip van te maken.

Maar goed, op bovenstaande URL wordt heel duidelijk uitgelegd hoe je EAC dient te bedienen voor optimaal resultaat. Dus eigenlijk is de complexiteit van het programma geen issue meer wanneer je 9 stappen kunt opvolgen

Jij met je open source. Open source is niet per definitie beter. Bovendien is het cardware, wat de foque wil je nou nog meer? Een Linux/Unix-variant is, heb ik vernomen, CDParanoia. Schijnt ongeveer hetzelfde secure-principe van EAC te hanteren. Geen ervaring mee, overigens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten