Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...=discriminatie
dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.)) 1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken => achterstelling 2 onderscheiding Het hangt dus van de (subjectieve) definitie van de persoon af of het discriminatie betreft. Als het algemeen geaccepteerd is door een samenleving dat een bepaald type mensen inferieur is, dan zal het ook geen discriminatie meer zijn omdat het niet ongeoorloofd meer is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En dus is m.a.w. discriminatie afhankelijk van slechts de regerende moraal; dan wel kennis. ik stond vanmorgen met deze vraag op ![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo kun je nooit meer beoordelen of iemand moreel juist is of niet, (anders dan dat hij wel of niet gesteund wordt door een sociale meerderheid). Laatst gewijzigd op 21-05-2004 om 13:59. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens is het niet het Mongolische ras, maar het Mongoolse ras. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt dus best stellen: je kunt nooit weten wat goed is, zonder dat je hoeft te beweren dat alles relatief is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laten we nog eens de Van Dale erbij pakken: dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.))
on·der·schei·den2 (ov.ww.)
Wat betreft mens en dier: het als ongelijksoortig scheiden van mens en dier ligt nogal voor de hand. Mensen en dieren verschillen duidelijk van elkaar. Een mens is anderssoortig dan een hond. Wat dit betreft lijkt me het onderscheiden geoorloofd. Het wordt anders als we aan die onderscheiding een waarde toedichten - dat het een beter is dan het ander. Natuurlijk kun je vragen stellen bij de waardering van een mens en een hond ten opzicht van elkaar. Is de een meer waard bij de ander? Maar in ieder geval is de vraag naar de waarde van dat onderscheid gefundeerd op een wezenlijk verschil tussen de twee, namelijk dat zij anderssoortig zijn. Nu, wat mensen betreft, ligt het anders. We hebben hier - naar mijn mening - niet te maken met een geoorloofd verschil. Hier is onderscheid gemaakt binnen een soort en daaraan waarden toegedicht. Dat wil zeggen: eerst is gesteld, dat - ondanks dat de twee dezelfde soort betreffen - de twee ongelijksoortig zijn. Onterecht dus. Vervolgens is aan dit onterechte onderscheid een waarde toegedicht, namelijk dat de een meer waard is dan de ander. Kortom: bij mens en dier (ongelijksoortig) lijkt me het onderscheid geoorloofd, bij mens en mens (gelijksoortig) niet. Discriminatie op dieren te laten slaan lijkt me daarom minder zinvol, dan op mensen. Laatst gewijzigd op 21-05-2004 om 15:49. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nogmaals: het gaat hier om twee dingen. Ten eerste het onderscheiden en ten tweede het toekennen van een waarde aan die onderscheiding. Als we een mens en een koe onderscheiden, dan lijkt mij het pure onderscheiden geoorloofd, omdat het verschillende soorten betreft. Welke waarde je aan dat onderscheid wilt toekennen is een tweede. Als we een mens van een mens willen onderscheiden, dan lijkt me dat onderscheid (als we op hetzelfde soortspecifieke niveau willen blijven, als bij het eerste onderscheid tussen mens en koe) ongeoorloofd, omdat beide nu eenmaal dezelfde soort betreffen. Daaruit volgt dat het toekennen van waarde aan verschillen volgens een ongeoorloofd onderscheid, ook niet geoorloofd is. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enguête Discriminatie. XBenthe | 8 | 28-04-2007 19:20 | |
De Kantine |
Discriminatie!1~! (Word jij wel eens gediscrimineerd?) Pinksterhaas | 226 | 20-06-2006 12:06 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Discriminatieklacht tegen Meldpunt Discriminatie LaResistance | 37 | 04-04-2004 10:16 | |
Positieve discriminatie Verwijderd | 63 | 19-07-2003 17:13 | |
Lifestyle |
staren/naroepen/discriminatie/commentaar #JumpDaFuckUp!# | 116 | 09-09-2002 15:01 | |
Homo's en moslims steeds vaker gediscrimineerd! Dutchy15 | 144 | 16-05-2002 22:35 |