Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2001, 17:21
Pyro
Pyro is offline
Wat ik me dus afvraag, hoe verdampen die dingen. Dat ze verdampen weet ik al, en volgens mij ging het zo:

virtuele paren deeltjes/anti deeltjes door onzekerheids principe (niet dfe waarde en verandering van waarde van een veld tegelijk)

anti deeltje valt erin door de enorme zwaartekracht, wordt reeel omdat het niet kan annihileren met zijn partner het deeltje, de massa moet toch netto gelijk blijven in de natuur.

Het deeltje echter ontsnapt van het zwarte gat, en daarom neemt de massa van het zwarte gat af om zo netto de waarde gelijk te houden, omdat het deeltje ook reeel is geworden.

Nu lijkt het net alsof het zwarte gat straalt, maar dat zijn dus eigenlijk de pasgeboren deeltjes.

Nou is mijn vraag, waarom pleuren er netto niet evenveel deeltjes als anti deeltjes in dat gat?
Oud 20-04-2001, 19:38
shanne
shanne is offline
Das een hele goeie vraag!
Oud 21-04-2001, 00:52
thijs!
thijs! is offline
Citaat:
Pyro schreef:
Nou is mijn vraag, waarom pleuren er netto niet evenveel deeltjes als anti deeltjes in dat gat?
Gebeurt dat niet dan? Als er evenveel deeltjes als antideeltjes in het gat vallen, zullen er ook net zoveel buiten het gat blijven. Die deeltjes annihileren en daarbij ontstaat een hoog-energetisch foton, dat zich dus buiten de waarnemingshorizon van het zwarte gat bevindt. Dit is dan de (hawking-? )straling die je waarneemt. Binnen het gat annihileren de deeltjes ook, en daardoor neemt de massa van het gat niet toe.

Met citaat reageren
Oud 21-04-2001, 16:55
Pyro
Pyro is offline
Ja dat was dus mijn vraag, of dat gebeurt.
Volgens mij was het namelijk zo dat door dit principe er meer anti deeltjes in vallen waardoor zwarte gaten 'verdampen', maar als er netto evenveel invalt dan schiet het niet op.

Maar volgens jou kwam de hawking straling dus van deeltjes + anti deeltjes die buiten het zwarte gat annihileren? Dat wis ik nl nog niet
Het was toch rontgen straling?
Oud 23-04-2001, 19:36
Alberto
Alberto is offline
Citaat:
Pyro schreef:
Het was toch rontgen straling?
Rontgen straling is ook elektromagnetische straling en bestaat dus ook uit fotonen. Volgens mij vallen er inderdaad evenveel deeltjes in als antideeltjes, maar dat weet ik niet zeker.

Wat ik trouwens niet snap is waarom vlak na de oerknal er een heleboel antideeltjes verdwenen zijn. Het leek mij logischer dat er bijna precies evenveel deeltjes als antideeltjes zouden zijn, maar er zijn nu veel minder antideeltjes dan deeltjes.
Oud 23-04-2001, 19:54
Pyro
Pyro is offline
Uhm ja, rontgen is een deel van elektro magnetische straling, dat weet ik, maar dan een bepaalde golflengte (tussen UV en gamma dacht ik).

Verder:
Citaat:
Wat ik trouwens niet snap is waarom vlak na de oerknal er een heleboel antideeltjes verdwenen zijn. Het leek mij logischer dat er bijna precies evenveel deeltjes als antideeltjes zouden zijn, maar er zijn nu veel minder antideeltjes dan deeltjes.
Dit is nog steeds een hot topic binnen de natuurkunde, het komt waarschijnlijk door een CP schending van symmetrie, hoe het precies zit weet ik niet, maar onder de extreme toestanden is er een heeel klein beetje meer materie gevormd dan anti materie, waardoor er een klein beetje materie overbleef, dat is waar alles van is gemaakt.
Reageren

Regels voor berichten